UNIX vs Linux

Erot?

Mitä eroa on UNIXilla ja Linuxilla?? Olen lueskellut UNIX-sivuja, mutta ei aavistustakaan, missä se ero piilee...Onko käytössä joitain olennaisia eroja, toimivuudessa, helppoudessa, ohjelmistoissa vai missä se ero on? Mitä olen lueskellut, niin samat ikkunamanagerit, samat asennusohjelmat, ohjelmat, että missä se ero muka piilee? Molemmat ilmaisia ja ilmeisen hyviä, mutta kai siinä joku oleellinen ero jossain sitten on, vai?

Tuo FreeBSD taitaa olla aloittelijalle paras tänä päivänä, vai?

4

964

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aa/

      Wikipediasta löytyy tietosanakirja-lukuja.
      http://en.wikipedia.org/wiki/Unix
      Kysymyksesi on liian laaja ja yleinen vastattavaksi.
      Tarkoitatko BSD:n ja Linuxin eroja?
      Ihan ensimmäiseksi tulee mieleen huomattava markkinaosuus-ero ja kaikki siihen liittyvä, esimerkiksi laitevalmistajien ja kaupallisen softan osalta.
      Vai onko Solaris 10 mielessä?

      • kannalta vain

        Ihan käytettävyden kannalta noita eroja ajattelin. Lähinnä oli vain nuo ilmaiset vaihtoehdot mielessä, siis juuri FreeBSD, että miten se eroaa Linuxeista sitten. Käytän tällä hetkellä Debiania ja tuli vain mieleeni, että jos on olemasa vielä parempi käyttis,niin menee aika hukkaan tämän kimpussa:) Mutta testaamallahan se selviää.


      • olen
        kannalta vain kirjoitti:

        Ihan käytettävyden kannalta noita eroja ajattelin. Lähinnä oli vain nuo ilmaiset vaihtoehdot mielessä, siis juuri FreeBSD, että miten se eroaa Linuxeista sitten. Käytän tällä hetkellä Debiania ja tuli vain mieleeni, että jos on olemasa vielä parempi käyttis,niin menee aika hukkaan tämän kimpussa:) Mutta testaamallahan se selviää.

        käytellyt molempia kun on noita ei-pc-koneita. Erot Linuxin ja BSD:n ja UNIXien välillä on lähes sama kuin Linuxin eri distrojen välillä. Tosin Linuxista paistaa selvästi läpi sen olevan pc:lle suunniteltu käyttis.


      • antaa olla...
        olen kirjoitti:

        käytellyt molempia kun on noita ei-pc-koneita. Erot Linuxin ja BSD:n ja UNIXien välillä on lähes sama kuin Linuxin eri distrojen välillä. Tosin Linuxista paistaa selvästi läpi sen olevan pc:lle suunniteltu käyttis.

        No jaa. Tyydyn tässä vaiheessa Linuxiin. Kokeilin FreeBSD;n asennusta, mutta se asennusohjelma oli niin sekava, että olisi pitänyt summissa asentaa se UNIX johonkin...En mä sitten perehtynyt sen tarkemmin siihen. Helppo se olisi ollut, mutta kun kovalevyllä on jo ennestään 2 Linuxia ja se olisi asentanut sen ilmeisesti niiden päälle. Outo systeemi- ei antanut valita valmiiksi osioitua ja tyhjää ext3-osiota vaan tarjosi fat32- ja Linux-osioita asennukseen...Siltä ainakin näytti. Tai sit mä en vaan osannu..,.Sama se.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      55
      5411
    2. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      49
      2237
    3. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      60
      2236
    4. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      326
      1049
    5. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      57
      1004
    6. Tietääkö kukaan millaisesta perheestä murhaaja on?

      Onko siis rikkaiden lellipentu, joka luulee, että kaikkea saa tehdä, vai köyhien kakara, jolla ei ole mitään vastuuta ku
      Valkeakoski
      26
      880
    7. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      3
      833
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      763
    9. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      751
    10. Ohimenevältä

      Tilalta tämä alkaa jo vaikuttamaan. Arjen pieni piristys olimme toisillemme.
      Ikävä
      27
      736
    Aihe