Teatterikorkeakoulu haku 2017

jännittäää

Eli, fiiliksiä ennakkotehtävistä yms. ketkä aikoo hakea keväällä? (muutkin kuin näyttelijä:)) Hauthan alkaa jo 10.1.!!

20

7401

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Takapulpetinpoika

      Hyvää uutta vuotta! Tääl yks insinööriopiskelija aikoo ehkä hakea vaikka ei taida olla mitään jakoja päästä kouluun. Ei nimittäin ole yhtään kokemusta näyttelemisestä, mutta ainahan sitä kandee yrittää :) Tuntuu että en vain ole tällä hetkellä oikeaa alaa opiskelemassa vaikka toistaiseksi pärjännyt ihan hyvin opiskeluissa. Lapsesta asti tykännyt imitoida tuttuja ihmisiä ja matkia heidän sanomisiaan. Lisäksi muistan nämä ns. vuorosanat aina hyvin ulkoa. Nykyiset opinnot ei anna minun toteuttaa itseäni, jota haluaisin ennen kaikkea tehdä. Insinöörin palkka olisi tietenkin hyvä jos valmistuisin, mutta kyllä tää on niin masentavaa hommaa että teatteriala voisi olla sittenkin se minun juttu. Oma persoona masentuu tässä vakavassa business ympäristössä.

      Yksi syy joka saa hakemaan on se että olen aina mennyt vain massan mukana. Nyt aion repästä ja heittää itteni likoon. Ei siitä kait muuta seuraa kuin morkkis kun feilaa/nolaa ittensä, mut se ei mua haittaa.

      Mitä nyt lukenut noiden sisäänpäässeiden tarinoita niin ei niihin hirveästi pysty valmistautumaan. Suurin osa juuri sanoo että menkää vain omana itsenään pääsykokeisiin. Kukaan tuskin on päässyt sisään aivan kylmiltään sisään tietämättä näyttelemisestä yms. yhtään mitään vai onko? Siinä tapauksessa olen kyllä altavastaaja. Kait sitä olisi käytävä kokeilemassa pääsykokeita jos sais jonkinlaista fiilistä sitä kautta. Ehkä ensivuonna uudestaan paremmin valmistautuneena jos vielä kiinnostaa. Siinä mielessä hyvä tilanne että voin jatkaa inssiopintoja ja jatkaa tylsää elämää jos ei musta oo näyttelijäksi. Saapahan sitten joskus töitä ja palkaa jne.

    • Itse olen kaksi kertaa käynyt pääsykokeisssa ihan vaa sillä fiiliksellä et katotaan mitä tulee, nykyisessä opinahjossa on ihan kiva olla, mut silti tuntuu vaa koko ajan enemmän ja enemmän siltä, et ei hitsi tää oo se oikea ala kuitenkaan, vaa näyttelemään pitäisi päästä. Ensimmäinen kerta oli pelkkää jännitystä, jonka jokainen uusi ja tuntematon tuo mukanaan, mutta toisella kertaa osasin ottaa jo rennommin, toisaalta taisin silloinkin liikaa vaa katsoa papereita ja muistella mitä olisi pitänyt tehdä. Mut mitä niitä vanhoja murehtimaan. Tällä kolmannella kerralla ajattelin repäistä ja ylittää itseni. Ennakkotehtävästä en kauheasti jaksa murehtua, sen verran on noita taitoja kirjoittaja ja kokemuksia esiintymisestä et kyllä niistä läpi pääsee :) (koputtaa puuta) mut joo, tänä vuonna aion tehdä kaikki erilaisella tavalla, kuin edellisinä kertoina, Harjoittelen tehtävät ja teen ennakkoon pakolliset jutut täysillä mutta pääsykoetilanteissa aion vaan heittäytyä ja katsoa mihin asti rahkeet riittävät. Jos ei tänään niin ensi kerralla sitten :) Mut tää on varmaan mun ensimmäinen ja viimeinen tänne kirjoittamani teksti, sillä en aio tänä vuonna lukea yhtään kauhutarinoita/kauhukokemuksia teakin pääsykokeista vaa mennä sinne ilman ennakkoluuloja ja asenteita.

      Onnea kaikille hakijoille, positiivista asennetta kaikille ja "Break a leg" :)

    • tehtävät

      Laitoin hakemuksen sisään, mutta en löydä mistään ennakkotehtäviä? Voisko joku helppiä?

      • tehtävät

    • räätäli32

      Apuja? Minäkin laitoin hakemuksen sisään, mutta en löydä ennakkotehtäviä?! :O tuo linkki ei toimi, minkä edellinen laittoi.

      • räätäli32

        Hahaa, löytyipä sittenkin :)


    • valopää12345

      Hellurei!

      Mua kiinnostaisi minkälaisia tyyppejä on hakenut valosuunnittelun koulutusohjelmaan? Minkä verran harrastuneisuutta tms löytyy? Voisiko pelkällä kiinnostuksella päästä sisään?

      En oo siis itse hakenut tänä(kään) vuonna. Taidelukion jälkeen hain muutamiin eri koulutuksiin ja pääsinkin valintakokeisiin satojen hakijoiden joukosta. Potentiaalia siis olisi. Tuolloin olin kuitenkin liian nuori, ja epäonnistuminen sai mut hakemaan hyvinvointialalle töihin. Tällä hetkellä meneillään vika vuosi alaa joka kylläkin erittäin mielenkiintoinen ja hyvät työllistymismahdollisuudet omaava, mutta silti kaipuu muualle on KOVA. Oon koko ikäni pyörinyt teatterissa siellä duunissa olevan vanhempani kanssa ja käynyt katsomassa satoja näytelmiä, eli jonkinlaista käsitystä asioista kuitenkin on ja ala tuntuu "omalta".

      Long story short, ajattelin siis 2018 varmaankin kokeilla ja hakea valosuunnittelun koulutusohjelmaan. Mietin tässä nyt vaan sitten että pitäiskö kuitenkin lykätä se 2019, jos vaikka pitäis kerätä jotain harrastuneisuutta ensin...ja missä sitä vois kerätä??

      Olipas sekavaa! Mut ois mukava kuulla vinkkejä joltain. :)

    • onnellinenjonnellinen

      Hei, olen koulutukseen päässyt. Vinkkinä kerron, että olkaa pääsykokeissa vain se oma itsenne älkääkä lähtekö vetämään mitään roolia. Ennakkotehtävistä pääsee läpi kun pyyhkii esseepapruilla pyllynderiä ja heittää ne sitten arvioijien eteen. Kannattaa myös mainita, Suomessa ei ole tehty kunnon teatteria sitten ns "Jumalan Teatterin".

    • ÄÄÄÄiiiuuyy

      Onko tullu kutsuja ????

    • ketjun_aloittaja

      Ei tullut kutsua tänne :/

    • ääääpelottaa

      Mulle tuli kutsu. MITÄ?! Ja nyt oon alkanu panikoimaan, että mitähän tuli tehtyä, mutta ehkä tää tästä :D Ootteko jo saanut valittua monologin? Mulla rupes hieman tökkii kun rupesin ajattelee liikaa ja nyt en oo varma valitsemastani, mutta we'll see.

      Ja sit toi vapaavalintainen kohtaus, mitä, miten, mitä? Miten meinaatte ton valita? Koska itelläni nyt pulmana on se, että saako kyseinen kohtaus olla esim. jostain elokuvasta/sarjasta vai pitääkö sen olla itse keksitty tai valittu jostain näytelmästä (esim. tosta samasta mikä on monologinakin)? Miten ootte tän ymmärtäny? Mulla ois nimittäin hyvä idea tohon, mutta kun en oo varma onko se sit "oikein" toteutettu..

      Jännittää ja ahdistaa ihan sikana ja nyt vielä enemmän kun luin noita aikasempien vuosien kuvauksia siitä päivästä mut ehkä siitä selvitään. :D Tsemppiä kaikille!!

      • Ääääsama

        Vähän toi 2 min pitusen monologin päätäminen tökkii. Ajattelin 'leikata' Monologia tai sitten valita vaan jonkun pidemmän repliikin. En vielä tiedä!

        Kohtaus on aika laaja sana ja 'ennakkotehtävää ei tarkenneta eikä selitetä' eli luulen, että omaa tulkintaa tehtävänannosta ei voi pitää 'vääränä' Itse tehty voi olla aika iso riski, koska siinä on se subjektiivisuus ja sokeus, kuten ohjaajalla joka ohjaa omaa käsikirjoitustaan. Eniten minua mietityttää tuo, että 'esitä kaikki roolit' Mitenköhän se onnistuisi luontevasti? Ja kuinka sitä esittää niin, että todella erottuu eri henkilöt? Olemuksesta sen toki näkee, mutta ajattelin silleen konkreettisesti. Jos A puhuu B:lle, puhuuko hän oikealle ja B sitten vasemmalle päin, vai esittääkö kaikki repliikit ns. Yleisöön päin?

        Minuakin jännittää ihan sairaasti. Pelottaa, että pitää keksiä jotain sekunneissa tai tulee joku tosi vaikea improtehtävä ja sitten jännityksissäni jäädyn ja en osaa keskittyä.
        Hauskaa siitä varmaan tulee :)


    • maisteri17

      kaikki jotka osaa kirjottaa saa kutsun

    • apuaaaaa

      Mistä hitosta sen näytelmän Lokki enää kaivaa kun se on viety kaikista kirjastoista? :O

    • konnjknkjn

      kertokaas fiiliksiä. kokemuksia jos aijemmin ootte pyrkineet ja minkä monologin ootte valinnneet nyt? minkä dialogin? ja miten muuten ootte treenailleet tuota dialogia? miten esität useamman henkilön. se mietityttää

    • Sundmpi

      Vielä on suht rauhallinen olo mutta huomaa kyllä että kun H-hetki lähestyy alkaa jännitys ihme kyllä nostamaan päätään.. mua jännittää eniten just se että pitää nopeasti keksiä jotain ja meneekin ihan lukkoon... tai että se jännitys sit yllättäen saakin unohtamaan kaiken minkä päähän on päntännyt :-/
      Joko tänään on joku täältä ollut 2. vaiheessa? Itse olen menossa torstaina.

    • tippunut

      Tuuripeliä pääseekö jatkoon. Omasta ryhmästä muutama pääsi iltapäivään toisessa vaiheessa ja tasan yksi niistä pääsi kolmanteen vaiheeseen. Kolmannessa vaiheessa esitetään kuulemma runo ja neljännessä laulu.

    • Riitiitii

      Joko tieto tullut ketkä pääsi opiskelemaan???? Onko tuttuja nimiä esim näyttelijöiden lapsia.

      • näyttelijöitä

        Vilma Kinnunen Satu Silvon ja Heikki Kinnusen tytär ja Anna Airola joka voisi ainakin oletettavasti sukunimestä päätellen olla Oona Airolan sisko ovat tämän vuoden uusia näyttelijäopiskelijoita. Muut valittujen nimet ovatkin täysin tuntemattomia...


    • griff

      Ihan vaan tulen keskustelun jatkoksi kysymään, että tiedättekö monia, jotka olisivat hakeneet teatterikorkeaan ilman että olisivat koskaan varsinaisesti harrastaneet teatteria?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      16
      1216
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1149
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      3
      1149
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      1
      1100
    Aihe