Siivotkaa romuvarastonne

1lesken

Olen joutunut siivoamaan ja tyhjentämään vanhoja romuvarastoja viimeaikoina kyllästymiseen asti. Oma varastoni on tyhjä. Ihmiset säilövät kaikkea mahdollista roinaa, kanaverkkohäkkeihin,autotalleihIn,mökeille jne. Mikä ihme siinä on, että kaikki hemmetin narunpätkätkin pitää säästää. Eikä ole enää kysymys sota-ajalla eläneistä, vaan nuoremmista. Jokaisen pitäisi itse huolehtia romuistaan, etteivät ne jäisi muiden huoleksi ja siivottavaksi. Yksi nuorimies sanoi isälleen viimeksi eilen, että "katot sitten, ennenkuin kuukahdat, että tyhjennät varastosi romuista" Hyvä ohje. Lesken

23

361

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Moni muukin eläin alkaa kuolla pois.
      Luonto-dokumentteja alkaa olla kuvattu jo liian monta, liian paljon.
      Vaikka niissä aina valitetaankin ihmisen turmiollista vaikutusta,
      jopa kuolevilla poikasilla herkutellen, suurin syy on että dokumentit paljastavat muille eläimille toisten elin-tavat.
      Paljastetaan jopa lumi-linnoja lapioilla luoden.
      Ja niin Leijonat tappavat, Kotkat kuuntelevat, Haukat haukkaavat ja Hyeenat hoitavat loput.
      Leijonat jopa tappavat Leijona-lapsiakin.
      Korkea-saari kouluttaa Hylkeitä verkostumaan.
      Nyyh!
      -
      Mutta...luont

      • Huippuvuori

        Oletko katsonut Kimmo Ohtosen kuvaaman sarjan Katoava Pohjola? Erittäin hyvä ja hyvin tehty ohjelma, ihmisten ja eläinten elämisen mahdollisuuksista arktisilla alueilla, luomatta uhkakuvia tulevaisuudesta.
        Areenasta lienee ohjelman sarjat katsottavissa. Huomautan Ohtonen ei ollut mikään "minä tiedän kaikki mies", vaan halusi asukkaiden tuovan omat mielipiteet esille elämänsä olosuhteista ihmisten ja eläinten näkökulmasta. Vastakkain asettelu asioista keskustellessa avaa kuulijaakin huomaamaan, kaikella on aina mahdollisuus toimia parhaiten jopa jäätävissä olosuhteissa, kaikki osapuolet huomioiden.


      • Huippuvuori kirjoitti:

        Oletko katsonut Kimmo Ohtosen kuvaaman sarjan Katoava Pohjola? Erittäin hyvä ja hyvin tehty ohjelma, ihmisten ja eläinten elämisen mahdollisuuksista arktisilla alueilla, luomatta uhkakuvia tulevaisuudesta.
        Areenasta lienee ohjelman sarjat katsottavissa. Huomautan Ohtonen ei ollut mikään "minä tiedän kaikki mies", vaan halusi asukkaiden tuovan omat mielipiteet esille elämänsä olosuhteista ihmisten ja eläinten näkökulmasta. Vastakkain asettelu asioista keskustellessa avaa kuulijaakin huomaamaan, kaikella on aina mahdollisuus toimia parhaiten jopa jäätävissä olosuhteissa, kaikki osapuolet huomioiden.

        "Huippuvuori"

        Aloitin ensimmäiset 15 minuuttia.
        Sitten alkoi janke luonnon-suojelusta taas.
        Lopetin siihen.
        -
        Me emme tarvitse suojeltua luontoa ennen-kuin nuorillame, jokaisella on töitä.
        Tuottavia töitä.
        -
        Mutta...luonto on

        H.


    • Tylyjä-on-perilliset

      "Yksi nuorimies sanoi isälleen viimeksi eilen, että "katot sitten, ennenkuin kuukahdat, että tyhjennät varastosi romuista"

      Melkos tylysti todettu. Kas kun ei jatkanut, että "jätä silti jäljelle kaikki minkä voi muuttaa rahaksi".

      Tuollaiselle nulikalle en jättäisi mitään vaan jakaisin kaiken vaikka kodittomille kissoille, ennen kuin kupsahdan.

      • TeeTestamenttiSi

        Testamentinkin voi tehdä, mutta rintaperillinen saa siitä huolimatta puolet lakiosastaan, ellei ole käyttäytynyt rikollisesti vanhempaansa kohtaan.


      • TupakinHajuistaRojua

        Lapseni tyhjensi isänsä (=ex-mieheni) kuoltua kaikki tavarat roskikseen sekä kotoa että kellarista. Haisivat kuulemma tupakallekin.


      • 1lesken
        TupakinHajuistaRojua kirjoitti:

        Lapseni tyhjensi isänsä (=ex-mieheni) kuoltua kaikki tavarat roskikseen sekä kotoa että kellarista. Haisivat kuulemma tupakallekin.

        Tupakinhajuistaromua
        Hieno lapsi. Hyvin kasvatettu. Näin sitä pitää. Lesken


    • reppuriika

      Eipä poika tiedä vaikka kuukahtaa ennen isäänsä. Kyllä aika tavaran kaupitsee, mutta on se totta ettei tarpeetonta roinaan kannata varastoida nyrkkiin. Tiedän kokemuksesta, että lopulla ei löydä sitä kaipaamaansa säkki- ja laatikkovuorten keskeltä.

    • Rispektiä. Toisen romut, ovat toisen aarteet.

      Äitini keräsi kaikenlaista, pizzalaatikoista lähtien, hän teki niistä enkeleitä. Skitsofrenikot ovat usein hyvin luovia. Kun hän kuoli, mun siskot olisivat halunneet pistää kaiken romuksi, joten siivosin siellä yksin. Onneksi avuksi tuli mun tädit, jotka olivat samanhenkisiä. Putsasin, myin, lahjotin, kierrätin, mutta hyvin vähän meni romuksi. Äiti arvosti omat tavaransa, halusin antaa niille sen kohtelun minkä hän olisi itse halunnut.

      Se oli terapeuttista. Raskasta, mutta palkitsevaa, mieli sai rauhan. Saattaa olla että antaa muille omaisille sellaisen kuvan, että on ahne ja haluaa vaan penkoa tavaroita. He saavat ajatella mitä huvittaa, ite tiedän miksi sen tein. Se raha minkä myymästä tavarasta sain, meni lähinnä bensoihin.

      Jos ei osaa muuta kuin haukkua toisen aarteita, ja pitää hommaa vastenmielisinä, niin ehkä ei kannata ryhtyä siihen. Anna toisten pitää arteitaan, jos tekevät heistä onnelliset.

      • 1lesken

        hmp.fi:lle
        Nämä "aarteet" mistä kirjoitan, ovat vuokra-asuntojen varastoissa. Vuokralaiset itse eivät pysty enää mihinkään ja asunnot ovat irtisanottava/irtisanottu. Kiirettä pitää. Kymmenien vuosien keruu jää omaisten harteille. Jos siellä olisi sjäärebekkiä tai pekkahalosta, mutta kun ei ole. OlisIn erittäin mielelläni puuttumatta näihin varastotavaroihin, mutta tähän saumaan ei porukkaa löydy lajittelemaan eikä muutenkaan ketään tunnu kiinnostavan. Ne joulukiireet ja uudenvuodenkiireet ja loppiaiskiireet. Vaihtoehto on, siirtolava ulos ja romut siihen. Käyköön kiinnostuneet siitä plokkaamassa. Lesken


      • 1lesken kirjoitti:

        hmp.fi:lle
        Nämä "aarteet" mistä kirjoitan, ovat vuokra-asuntojen varastoissa. Vuokralaiset itse eivät pysty enää mihinkään ja asunnot ovat irtisanottava/irtisanottu. Kiirettä pitää. Kymmenien vuosien keruu jää omaisten harteille. Jos siellä olisi sjäärebekkiä tai pekkahalosta, mutta kun ei ole. OlisIn erittäin mielelläni puuttumatta näihin varastotavaroihin, mutta tähän saumaan ei porukkaa löydy lajittelemaan eikä muutenkaan ketään tunnu kiinnostavan. Ne joulukiireet ja uudenvuodenkiireet ja loppiaiskiireet. Vaihtoehto on, siirtolava ulos ja romut siihen. Käyköön kiinnostuneet siitä plokkaamassa. Lesken

        No ei äidilläkään kovin paljon arvokasta ollut, muuta kuin hänelle. Mutta kun ne oli hänelle tärkeät, niin taatusti löytyy joku toinenkin joka arvostaa samoja kamoja. Ei kun tori.fi sivuille ilmoitus, että hakekaa pois. Metallit ja monet muut aineet voi kierrättää.

        Jos sun mielestä tavaroilla ei ole mitään arvoa, ja työ on raskasta ja vastenmielistä, niin niitä on pilvinpimein nykyisin jotka kiertävät Suomen maata etsimässä kuolinpesiä ja vanhoja varastoja. Anna heille se homma. Saattavat jotain maksaakin, tai ainakin voivat viedä tavarat ilmaiseksi.


      • Kiitos kirjoituksestasi, hmp.f. Olin juuri vajoamassa epätoivoon, kun aloittajan sanat sattuivat kipeästi minuun...))
        Meillä on pari autotallillista juuri tuota "romua", mistä pitäisi yleisen mittapuun mukaan päästä eroon: omaisten/ystävien/tuttujen meille lahjoittamaa tai säilytykseen tarkoitettua tavaraa. Se odottaa lajittelua, mitä en "ehdi" tehdä, kun lajittelen kirpparitavaraa vapaaehtoistyössäni muualla...
        Luultavasti minun on ennenpitkää pakko luopua tuosta vapaaehtoistyöstä, koska pelastan siinäkin työssä tavaraa joutumasta roskiin. Viimeksi sinne tuli pieni kotikirjasto ja kollegat olivat laittamassa arvokkaita klassikkokirjoja roskiin. Niinpä kannoin ne kotiin edelleen siirrettäväksi kirjaston kierrätyshyllyyn...

        Pidä ja poista-henki näkyy kirppareillakin: muotitavara menee, muodista poistunut ei, vaikka se olisi miten laadukasta. Käsityö, mitä itse arvostan erityisesti, ei kiinnosta, villasukkia lukuunottamatta...

        Täytyy sanoa, että vierastan suunnattomasti tätä kertakäyttökulttuuria: sarjatuotantoa,muotivirtauksia, joita jokaisen on "pakko" seurata, jotta otetaan lukuun, kuluttamisen suruttomuutta ja vastuuttomuutta. Ajatella, että kuluttaminen on nostettu lähes ykköshyveeksi...


      • nolliajaälliä

        Kommenttisi osui ihan nappiin, ainakin minuun kolahti. Ihmisillä Suomessa ei varmaan koko historian aikana ole ollut niin paljon tavaraa, kuin mitä nyt on.
        Kohta hukumme tavaraan, joka ei kelpaa enää kenellekään.

        Ihmettelen ylipitkien laina-aikojen markkinoinnissa perustelua: "Jää enemmän rahaa kulutukseen." Hölynpölyä. Neuvoni nuorille: "Nyt kun korot ovat alhaalla, lyhentäkää asuntolainojanne niin paljon kuin taloutenne kestää. Kun korot jossain vaiheessa nousevat, tai elämäntilanteenne muuttuu. jaksatte maksaa jäljellä olevan lainan maksuerät."

        Ja tämä on vanhan ja viisaan, elämää nähneen pankinjohtajan neuvo.

        Vastustan kaikin tavoin hokemaa kuluttakaa, kuluttakaa....


      • demeter1 kirjoitti:

        Kiitos kirjoituksestasi, hmp.f. Olin juuri vajoamassa epätoivoon, kun aloittajan sanat sattuivat kipeästi minuun...))
        Meillä on pari autotallillista juuri tuota "romua", mistä pitäisi yleisen mittapuun mukaan päästä eroon: omaisten/ystävien/tuttujen meille lahjoittamaa tai säilytykseen tarkoitettua tavaraa. Se odottaa lajittelua, mitä en "ehdi" tehdä, kun lajittelen kirpparitavaraa vapaaehtoistyössäni muualla...
        Luultavasti minun on ennenpitkää pakko luopua tuosta vapaaehtoistyöstä, koska pelastan siinäkin työssä tavaraa joutumasta roskiin. Viimeksi sinne tuli pieni kotikirjasto ja kollegat olivat laittamassa arvokkaita klassikkokirjoja roskiin. Niinpä kannoin ne kotiin edelleen siirrettäväksi kirjaston kierrätyshyllyyn...

        Pidä ja poista-henki näkyy kirppareillakin: muotitavara menee, muodista poistunut ei, vaikka se olisi miten laadukasta. Käsityö, mitä itse arvostan erityisesti, ei kiinnosta, villasukkia lukuunottamatta...

        Täytyy sanoa, että vierastan suunnattomasti tätä kertakäyttökulttuuria: sarjatuotantoa,muotivirtauksia, joita jokaisen on "pakko" seurata, jotta otetaan lukuun, kuluttamisen suruttomuutta ja vastuuttomuutta. Ajatella, että kuluttaminen on nostettu lähes ykköshyveeksi...

        Totta turiset, vaikka kyllä mä toisaalta ymmärrän sen, ettei nuoriso halua että oma kämppä näyttää mummolalta :)

        Eniten mua ehkä harmittaa sellainen, että ihmiset arvostaa omaa aikaansa yli kaiken. He ostavat kaikenlaista jotta ei tarvitsisi tehdä mitään, eivätkä laita ittensä likoon minkään puolesta. Ei harrasteta käsitöitä, askartelua, eikä kunnosteta mitään. Vaikka nykyisin on tavaraa mistä tehdä. Ei auteta toisia, koska vapaa-aika kärsii. Ja mitä ne sillä vapaa-ajalla tekee? Ei mitään.

        Sitten kun löytyy joku joka on valmis tekemään vapaaehtoisesti jotain, auttamaan muita, sitten hänet imetään ihan kuiviin, ja hän kokee jonkunlaisen väsymisen ennen pitkää.

        Kun äiti eli, huomasin että auttamisella on jotain niin upeeta - saa toisen ihmisen luottamisen. Se että toinen tietää, että tapahtui mitä vaan, niin joku on siellä sun puolesta, valmiina laittamaan ittensä likoon, se on upea lahja sekä antaa että saada. Mikään raha ei korvaa sitä tunnetta.


      • nolliajaälliä kirjoitti:

        Kommenttisi osui ihan nappiin, ainakin minuun kolahti. Ihmisillä Suomessa ei varmaan koko historian aikana ole ollut niin paljon tavaraa, kuin mitä nyt on.
        Kohta hukumme tavaraan, joka ei kelpaa enää kenellekään.

        Ihmettelen ylipitkien laina-aikojen markkinoinnissa perustelua: "Jää enemmän rahaa kulutukseen." Hölynpölyä. Neuvoni nuorille: "Nyt kun korot ovat alhaalla, lyhentäkää asuntolainojanne niin paljon kuin taloutenne kestää. Kun korot jossain vaiheessa nousevat, tai elämäntilanteenne muuttuu. jaksatte maksaa jäljellä olevan lainan maksuerät."

        Ja tämä on vanhan ja viisaan, elämää nähneen pankinjohtajan neuvo.

        Vastustan kaikin tavoin hokemaa kuluttakaa, kuluttakaa....

        Kirjoituksesi on musiikkia korvilleni "nolliajaälliä". Olen alkanut jo itsekin epäillä omia puheitani, kun vastakaikua ei juuri tule - vain syyllistämistä ja opettamista..))
        Samaa jaksan ihmetellä näiden ylipitkien asuntolainojen markkinoinnissa, että jää rahaa "elämiseen", kun elämisellä tarkoitetaan vain turhaa kuluttamista...
        Minusta näissä pitkissä asuntolainoissa kytee aikapommi. Joskus korot nousevat kuitenkin ja kun koko talous mitoitetaan halpojen korkojen varaan, se seisoo savijaloilla.
        Kun valtiontalous hoidetaan lainarahalla, niin sehän antaa yksityisellekin "luvan" samaan...


      • hmp.f kirjoitti:

        Totta turiset, vaikka kyllä mä toisaalta ymmärrän sen, ettei nuoriso halua että oma kämppä näyttää mummolalta :)

        Eniten mua ehkä harmittaa sellainen, että ihmiset arvostaa omaa aikaansa yli kaiken. He ostavat kaikenlaista jotta ei tarvitsisi tehdä mitään, eivätkä laita ittensä likoon minkään puolesta. Ei harrasteta käsitöitä, askartelua, eikä kunnosteta mitään. Vaikka nykyisin on tavaraa mistä tehdä. Ei auteta toisia, koska vapaa-aika kärsii. Ja mitä ne sillä vapaa-ajalla tekee? Ei mitään.

        Sitten kun löytyy joku joka on valmis tekemään vapaaehtoisesti jotain, auttamaan muita, sitten hänet imetään ihan kuiviin, ja hän kokee jonkunlaisen väsymisen ennen pitkää.

        Kun äiti eli, huomasin että auttamisella on jotain niin upeeta - saa toisen ihmisen luottamisen. Se että toinen tietää, että tapahtui mitä vaan, niin joku on siellä sun puolesta, valmiina laittamaan ittensä likoon, se on upea lahja sekä antaa että saada. Mikään raha ei korvaa sitä tunnetta.

        Viisasta puhetta,hmp.fi. Aina ilahduttaa, kun joku näkee ja pitää arvossa noita "ilmaisia" asioita: että voi itse tehdä paljon, että on annettavaa muille, että löytyy luottamusta, lähimmäisapua...
        Ja kuten sanot, niitä ei sittenkään korvaa paraskaan ostopalvelu.


    • Säästäjänä

      Vielä voi tulla aika ettei narua ja muovikasseja, pusseja pussinsulkijoita saa kaupasta. Oli se siihen aikaan kuin kaikesta oli puute..

    • ent.siivoojaparka

      No joko taas olet työntynyt tekemään toisille sellaista, mitä et halua tehdä? Ja sitten selän takana ruikutat ja valitat niinkuin yhdet Suomen euroviisulaulajat; miks mun pitää ...

      • 1lesken

        esp
        Käännät romuasian väärinpäin. Ei ole kysymys minusta ja ruikutuksesta, vaan romujen kerääjistä. Pidän sitä laiskuutena. Ei viitsitä viedä kierrätyksiin, kontteihin, kirppikselle. Jos sattuu olemaan lähisukua, ei oikein voi olla tekemättä mitään. Tai voinhan jättää yhteiskunnan hoidettavaksi. Niinhän moni tekee. Lesken


    • Pelkkiä tarvetavaroita on.

    • siivomaan

      Todellakin toisen romu on toisen aarre ja ei kukaan pakota siivoamaan toisten varastoja,jos se on noin kauhea jobi sinulle. Tosiasia on niin ,että toisilla on paljon tavaraa ja haluavat säilyttää jostain syystä, ja toisilla taas ei ole varattomuudesta johtuen edes kunnonlaisia huonekaluja omassa kodissaan. Et varmaankaan tee tälläisia varastosiivouksia kovin usein ,ehkä kerran 10vuodessa, uskoisin. Kannattaa sopia heti hinta siivoukselle, ettei tarvi valittaa jälkikäteen. Mitä muuta tekemistä työttömällä kuin auttaa siivoamalla jonkun sukulaisen asuntoa tai varastoa ! Ps. ei jumala laiskoja ruoki !

    • Olen joutunut monenlaisia pesiä viime vuosikymmeninä tyhjentämään, mutta koskaan en ole ajatellut, että niissä olevat tavarat olisivat olleet romuja.
      Tunsinhan kaikki ne ihmiset ja jotenkin päällimmäinen tunne siellä oli aina haikeus. Haikeus siitä, että ei tämäkään 'täti' tai kukanyt sitten olikaan, enää tarvitse tätä tavaraa, jota niin elämänsä aikana arvosti. Jotenkin ne tavarat alkoivat elää ihan erilaista elämää kun niitä käsitteli ilman esimerkiksi tätini kommentteja ja tuntemuksia.
      Kipot ja kapot tai muut jutut kädessä, ne tavarat kertoivat kaikkea sitä mitä olin elämäni aikana kuullut niistä kerrottavan.
      Sitten ne jatkoivat elämäänsä kuka, mikä missäkin ja monet jatkavat yhä vieläkin jossakin.

      Tottahan toki pesään aina jää jotain mitä kukaan ei halua tai ei voida kierrättää tai viedä erilaisiin keräyksiin ja sitten loput joudutaan viemään kaatopaikalle, silloinkin vien vain roskat kaatopaikalle en romuja.

    • Ei kukkokaan käskien laula, vielä vähemmän omista asioistaan päättämään tottunu mies.
      Onn minä pari autonperäkärryllistä vieny tänäkin vuonna romunkeräykseen, mutta on sitä kiloissa tullut moninkertaisesti tilalle. Ne tilalle tulleet ei kyllä romuja ole.
      Oon rakentamassa uutta varastoa, kun entiset alkaa olla liian täysiä.
      Ne minun varastot on niin isoja, että naisihminen läkähtyy, kun kävelee päästä päähän.
      Elämää on vielä toivottavasti jäljellä, että ei vielä niin kiire tehdä lopullista siivousta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      295
      9606
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      67
      2173
    3. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      41
      1970
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      31
      1817
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1808
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      161
      1746
    7. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      40
      1308
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      16
      1262
    9. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      48
      1175
    10. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      48
      1164
    Aihe