On se niin hienoa ku kela otti ny TT:n itelleen, selvästi toimii sama systeemi ku poliiseilla, osataan joko lukea tai kirjoittaa mut ei kumpaakin samaa aikaa.
Onko liikaa vaadittu et sinne tarvittavat liitteet osioon vois laittaa et liitäthän mukaan edellisen TT päätöksen laskelmineen mukaan, oisin voinu sen silloin jo 15.12 laittaa ku jätin hakemuken. Tänää tulee pyyntöä lisä selvityksestä ku tiliotteella lukee xxx kunta on maksanut sulle xxx summan, onko se TT vai palkkaa? Jos siinä hemmetin tiliotteellakin lukee viestissä TT nii joo varmaa se on palkkaa. No lähe ny sit metsästää paperi versiota ku ei kelpaa sitten soskun sivuilta otettu maksulistaus.
Ja soittaminen. Joo olihan sieltä koitettu soittaa en kerenny vastaa, useamman kerra koitin soittaa takas ei vastausta eikä edes takaisinsoitto palvelua tarjonnut.
Kela ja toimeentulotuki, osataanko siellä mitään?
29
1190
Vastaukset
- Laatikossakooletollu
Joka paikassahan sitä luki että ekaan hakemukseen pitää olla se kunnan päätös jos sieltä toimeentulotukea on saanut. Minulla se luki jopa kunnan antamassa päätöksessäkin että se pitää jelaan tammikuuksi viedä
- LakiLukeePaprut
Sama täällä. Kyllä tuo luki parissakin paikassa.
Aloittaja ei ilmeisesti ole oppinut lukemaan, tai ei viitsi lukea saamiaan papereita.
- Samma_här
Kyllä tästä oli paljon juttua et se kaupungin viimeisin päätös pitää 2kk tiliotteiden lisäksi olla. Ihme jos ap on tuon tiedon jotenkin huomamatta jättänyt. Minullakin se luki kaupungin antamassa päätöksessä että se pitää kelalle antaa ja tuon kelan tiskillä ollut täti myös varmisti että "onhan sinulle viimeisin toimeentulotukipäätös liitteenä".
- kettuuntunutsaikulla
Eipä kuule nettihakemusta täyttäessä kukaan täti kyselly minkää lapun perää....
- huutolainen
Tarviiko sossun marraskuun päätös laittaa kelalle, jos ei ole hakenut toimeentulotukea joulukuulle?
- Lakijajärjestys
Viimeisin tt-päätös, oli se sitten vaikka vuodelta oskari.
Taikka marraskuu 2016.
Viimeisin on aina viimeisin. - kettuuntunutsaikulla
No eipä lukenu missään täällä meillä, jos ois lukenu nii kai mä sen oisin laittanut mukaan. Luuletteko oikeesti et huvikseni koitan hidastuttaa hakemuksen käsittelyä?? Hyvähän teijän viisastelioiden on huudella siellä ku ette tiedä kuinka asian laita on. Kolmesti uin sen koko s**tanan hakemuksen läpi ja ei mitää mainintaa et liitä tt hakemus mukaan, myös kunnalta mukana tulleessa lapussa ei ole halaistua sanaa että liitä tää mukaa.
- ölldfd
Kelan nettisivuja on muutettu yksityiskohtien osalta moneen kertaan joulukuun aikana sinä aikana kun toimeentulotukea on voinut Kelasta hakea. Eli voi olla niinkin, ettei hakiessasi asiaa ole nettisivuilla vielä jossain sellaisessa kohdassa sanottu, jossa se nyt sanotaan.
- seliseliseli
Oman virheen tunnustaminen on vaikeaa. Helpompaa on syyttää muita, vanhempia, maahanmuuttajia, yhteiskuntaa, poliisia, naapurin koiraa yms. yms.
- kelatunkki
ölldfd kirjoitti:
Kelan nettisivuja on muutettu yksityiskohtien osalta moneen kertaan joulukuun aikana sinä aikana kun toimeentulotukea on voinut Kelasta hakea. Eli voi olla niinkin, ettei hakiessasi asiaa ole nettisivuilla vielä jossain sellaisessa kohdassa sanottu, jossa se nyt sanotaan.
Sipilöinti-koulutus ei valunut hukkaan vaan kettuun.
- TässähänTämäOn
http://www.kela.fi/toimeentulotuki-nain-haet
Kuvaa tai skannaa liitteet ja lähetä ne verkossa. Liitä hakemukseesi:
tositteet esittämistäsi menoista (kopiot maksukuiteista tai laskuista, joihin haet perustoimeentulotukea)
tiliotteet viimeisen kahden kuukauden ajalta (uusi hakemus)
kopiot palkkalaskelmista viimeisen kahden kuukauden ajalta (uusi hakemus) tai yhden kuukauden ajalta (jatkohakemus)
Yrittäjän tuloselvitys (TO4) liitteineen, jos olet yrittäjä
kopio kunnan tekemästä viimeisestä toimeentulotukipäätöksestä, jos olet saanut toimeentulotukea ajalla 1.12.2016 – 31.3.2017. - eihyvääpäiväääää
Menin 15. joulukuuta nettiin sossun sivuille hakeakseni sähköisesti tt-tukea joulukuulta. Olen uusi asiakas. Sossun sähköinen asiointi oli kuitenkin suljettu jo 12. joulukuuta. Netissä oli ohjeet että joulukuun tt-tuki hakemukset voi jättää vain ja ainoastaan paperiversiona, ja että niitä ei kuulu toimittaa sossuun, vaan ne pitää viedä Kelaan, mistä sitten Kela toimitta ne sossulle. Noh...Menin siitä sitten vielä saman päivän aikan Kelan toimistoon. Se oli ihan tupaten täynnä ihmisiä. Siinä kun sitten odotin omaa vuoroani, tuli joku virkailija kysymään tarvitsenko apua. Sanoin että en tarvitse apua, kun olen vain jättämässä joulukuun tt-tuki hakemusta ja odottelen tässä omaa vuoroani. Kyseinen virkailija kertoi viisaana minulle neuvon, että tiedänhän minä että voin välttää pitkän odottamisen sillä, että kyseistä tukea voi hakea myös sähköisesti. Samalla hän ikäänkuin kauttarantain kyseli tarvitsenko kenties apua sähköisen hakemuksen lähettämisessä. Minun piti neuvoa häntä, että kuuleppas nyt, sossun sähköinen palvelu on suljettu! Virkailijalle tuli nolo, hämmentynyt ilme, että ai, jaa! Ei siis ollut ollenkaan perillä asioista. Sitten tulikin lopulta minun vuoroni. Tiskillä toinen virkailija oli niin pihalla asioista, kuin vain olla voi. Hän otti toki hakemukseni vastaan ja sanoi lähettävänsä sen sossuun. Mutta sitten hän alkoi neuvomaan minua, että minun kannattaisi sitten mahdollisimman pian lähettää myös tammikuun tt-tuki hakemus Kelalle! Minä sanoin että eikös minun tule odottaa sitä joulukuun päätöstä ensin??? Virkailija oli ihan pihalla asioista, että noh, kai se sitten on hyvä odottaa ensin! Minua ei naurata yhtään! Tammikuusta 2017 lähtien tt-tukia käsittelevät sitten Kelan virkailijat, joilla ei selvästikään ole siihen riittävää tietopohja ja koulutusta. Montakohan virheellistä päätöstä tulevat tekemään, kun eivät mistään mitään ymmärrä! Kun kerran hallitus päätti siirtää tt-tuen Kelan piiriin, niin miksi eivät sitten myös kouluta Kelan virkailijoita aiheeseen liittyen. Veikkaan että näissä tukitasoissa on ensi vuonna tiedossa paljon pahaa mieltä ja hirveä kaaos...
- Neljä_päätöstä_nähnyt
Mitä olen lähipiirini saamia kelan tammikuun toimeentulotukipäätöksiä ja varsinkin niiden laskelmia katsonut niin todella löysästi näyttää kela myöntävän perustoimeentulotukea, lähes jokainen on saanut 40-200 euroa enemmän kuin normaalisti kaupungin sossusta saivat yhdelle kuulle vaikka tulot ovat pysyneet samoina. Kelan päätöksissä vuokrat olleet mitä sattuu, osa tuloista on jäänyt huomioimatta ja laskelmissa on ollut paljon sellaisia menoja hyväksyttynä mitä hakija on vain viitteeksi hakemukseen listannut. Kaupungin sossu korvasi kyseisiä menoja aina vain laskua tai kuittia vastaan, mutta Kela näyttää valinneen sen kannan että hyväksyvät menot hakijoiden omien ilmoitusten ja arvioiden perusteella.
- hmmhmm
Neljä_päätöstä_nähnyt kirjoitti:
Mitä olen lähipiirini saamia kelan tammikuun toimeentulotukipäätöksiä ja varsinkin niiden laskelmia katsonut niin todella löysästi näyttää kela myöntävän perustoimeentulotukea, lähes jokainen on saanut 40-200 euroa enemmän kuin normaalisti kaupungin sossusta saivat yhdelle kuulle vaikka tulot ovat pysyneet samoina. Kelan päätöksissä vuokrat olleet mitä sattuu, osa tuloista on jäänyt huomioimatta ja laskelmissa on ollut paljon sellaisia menoja hyväksyttynä mitä hakija on vain viitteeksi hakemukseen listannut. Kaupungin sossu korvasi kyseisiä menoja aina vain laskua tai kuittia vastaan, mutta Kela näyttää valinneen sen kannan että hyväksyvät menot hakijoiden omien ilmoitusten ja arvioiden perusteella.
Mtv:n uutisen mukaan Kelassa odotetaan käsittelijöiden antavan vähintään 20 ratkaisua työpäivässä toimeentulotuesta, ja käsittelevän noin 30-40 hakemusta päivässä, sillä osa palautetaan puutteellisten tietojen takia ilman ratkaisun tekemistä hakijoille. Siinä ajassa ei hakemusten yksityiskohtia kauheasti tarkastella. Käsittelijöistä enemmistöllä on ilmeisesti joku toisen asteen koulutus, esim. merkonomeja on kuulemma käsittelijöinä paljon.
- nähääpuskas
Kui ja mite sinne kaavakkeisiin saa näppäiltyä ibanit ku ei onnistu millää, vai lähtiks nekin piiloon?
- OuJeahhh
Sain KELA:sta toimeentulotukea tammikuulle 78,17€ enemmän kuin marraskuulle kunnasta, vaikka tulot ja menot ovat pysyneet samana!!!!
- takaisinperintä
VAROITUS!!!Kela perii AINA liikaa maksetut tuet takaisin! Silloinkin kun asiakkaalla ei ole ollut mitään tekemistä asian kanssa, vaan tukea on maksettu liikaa Kelan virkailijan virheen takia! Kun sitten jossakin vaiheessa sana leviää, ja joku Kelalla tajuaa, että ovat kiireessä ja vahingossa maksaneet ennemmän tukea, mitä kunta, vaikka asiakkaan tulot eivät ole muuttuneet, niin alkavat karhuta niitä liikaa maksettuja tukia sitten oikein joukolla takaisin! Alkaa hirveä takaisinperintä "buumi"! Takaisin perittävä tuki peritään sitten seuraavista, tulevista tuista, joten älkää turhaa innostuko, kyllä Kela ottaa aina omansa takaisin! Tämä on nähty!
- 167-176
Toimeentulotukilaissa on tiukat takaisinperintäsäännökset joita Kelankin pitää noudattaa, sossu vähensi aikoinaan ilman sen kummemipa muodollisuuksia omasta virheestään johtuneen liikamaksun, "pataan" tuli hallinto-oikeudessa ja sama kohtalo odottaa Kelaakin eikä se olisi edes ensimmäinen kerta sillä Kela sai aikoinaan "pataan" vakuutusoikeudessa asumistuen takaisinperintäjutussa.
- KHOssa_voittanut
"VAROITUS!!!Kela perii AINA liikaa maksetut tuet takaisin!" Asia ei ole näin yksinkertainen. Laskennallisesti liikaan maksetut toimeentulotuet voidaan itseoikaisuna periä takaisin ilman varsinaista perintää, kun seuraavana kuukautena maksetaan vähemmän toimeentulotukea. Jos taas takaisinperittävä on riidanalainen ja tilannetta tulkitaan eritavoin, kela ei saa periä, vaan hallinto-oikeuden päätös tarvitaan ensin. Oikeustapauksen mukaan Suomessa on takaisinperinnässä riidelty mm. silloin, kun asiakkaalla on osuus kuolinpesään niin hyenat ja korppikotkat eli sosiaaliviranomainen saapuvat heti haaskalle. Onneksi on olemassa peräti Korkeimman hallinto-oikeuden päätös siitä, että osuus jakamattomasta kuolinpesästä ei vielä estä toimeentulotuen saamista ilman takaisinperintäpäätöstä "ennakkona tulevaa etuutta vastaan". Vasta omaisuuden osituksen jälkeen, vaikka rahat eivät vielä olisi kourassa tai muu omaisuus (esim. omakotitalo) ei olisi vielä myyty, saa sosiaaliviranomainen tehdä perintäpäätöksen myöntäessään toimeentulotukea.
Tämä oli helkkarin hyvä linjaus KHO:lta. Muistakaa perintötilanteessa tämä! Muistakaa myös se, että sosiaalihuoltolaki on sinällään edelleen voimassa kaikilta osin. Tukea myöntävä viranomainen vain on eri. Tämä merkitsee esimerkiksi sitä, että ennakkopäätäkset ovat jo olemassa ts. ei tarvita enää uusia ennakkotapauksia kelaa varten juuri siksi, kun toimeentulotukilaki ei ole muuttunut.
- löödfll
Toi on niin totta. Kelassa 3 kertaa laskettu mun eläke väärin, vaikka kaikki paperit oon toimittanut ja kysellyt että onko ok.niin halvatun monta kertaa. Vuoden aikana siis kolme eri päätöstä. Yhtäkkiä muuttuneet muka vaikka tulot ja menot ei mulla oo muutuneet ollenkaan. Ymmärrän että vahinkoja sattuu. Mutta nyt heidän omien monien mokien takia perivät multa yli 550 e takaisin. Laitoin valituksen kelaan ja ei mennyt läpi. Laitoin sosiaalilautakuntaan ja ei mennyt läpi(ME KÄRSITÄÄN KELAN OMISTA MOKISTA AINA!!). Noh laitoin vielä vakuutusoikeuteen menemään valituksen:). Kestää päätöksen saanti 16 kk :D. Kiusa se on pienikin. Jos ei muuta niin ainakin saan vedettyä tuota pakko moka maksua mahdollisimman pitkälle.
Ymmärtäisin jos olis ihan oma moka. Mutta kun ei ole. Oon sen verran kökkö laskija(joo osaan kyllä perusjutut)että oletan "ammattilaisten" osaavan tehdä oman työnsä ilman että tarvii joka hiton asiaan puuttua. Hiukan keittää yli toi homma.
Ja se on ihan varma. Takasin en muiden mokia maksele. Varsinkaan kun kolmesti munattu oikein mehevästi. Aivan sama minne asti joudun asian viemään. - Kelassaosataam
Kela oli huomioinut tt_päätöksessään kulukorvauksen tuloiksi,näin minulla. Juuri tein oikaisupyynnön.
- KysynVaan123
Viimeksi olen saanut toimeentulotukea kesäkuussa 2014, että pitääkö noinkin vanha ttt-päätös toimittaa Kelaan.
- kmdsfds
Ei noin vanhaa päätöstä tarvi toimittaa. Tapauksessasi hakemus käsitellään "uutena", eli puhtaalta pöydältä joka tapauksessa. Sen sijaan, jos on toimeentulotukea saanut aiempina kuukausina kunnasta vuonna 2016, niin sitten hakemus käsitellään "vanhana" ja silloin ne vanhat toimeentulotukipäätöspaperit tarvitaan.
- VITTUMITÄTOUHUU
MINUN PÄÄTÖKSESTÄNI OLI "UNOHTUNUT" VUOKRA MENOISTA JA OLI TEHTY HYLKY TULOYLIJÄÄMÄN TAKIA!!!!!!!!!
- nälkäkuolemanpartaalla
Sama homma täällä! Mun päätökseen oli laskettu tuloina mukaan työmarkkinatuki, vaikka EN SAA sitä. Ja juuri sen takia jouduin hakemaan tt-tukea, kun työkkäri ei ole vielä antanut työttömyysturvaan liittyvää päätöstä! Hylätty hakemus tietenkin! Voi S....AATANA! Aloitan täällä uuden ketjun nimeltä "Kela sössi tt-tuki hakemuksen! S...tana!"
- dgfgdf
Valitus on helppo tehdä. Ja Kelassa sitten korjaavat päätöksen, jos ovat tehneet virheen. Alussa varmaan useampi prosentti päätöksistä on virheellisiä ennen kuin uudet käsittelijät oppivat käytäntöjä.
- Kekkilä
Mites kun tuo joulukuun päätös on kadonnut tuiki tietämättömään? Mites tässä kannattis toimia. Odottelenko että jos ne nyt osaisi ilman sitä lisäpyyntöä silti sen tehdä vai marssinko aamusta kertomaan?
- Anonyymi
Kelan pääjohtaja tässä hei,
Pahoittelen, että olet joutunut uhriksi. Valitettavasti en osaa enkä viitsi sinua auttaa. Ei vois vähempää kiinnostaa. Minua kiinnostaa vain oma asemani julkisuuden valokeilassa, siis arvostettu näkyvä asema ja se palkka tietysti. Pidä sinä vaan se tunkki. - Anonyymi
Missä siellä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212656Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292282- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532160Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211772Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881627Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961566- 2901454
- 1331408
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131399