Onko kaikissa Valmeteissa takana kitkalukko vai perinteinen hammaslukko, entäs edessä onko mitään?
Toimiiko vain 1X1 vai onko rehti neliveto?
Vain oikeita tietoja kiitos.
Valmet takapyörän lukko
91
6321
Vastaukset
- lähinnänämämallit
lähinnä nämä mallit 505-8950 kyseessä, näiden lukot?
505-905 on takana hytraulisesti kytkettävä tasauspyörästön jarru, tosipaikan tullen ovat 2-pyörävetoisia vaikka nelivetoiseksi mainostetaan.
Uudemmista ja suuremmista ei oo kokemusta.Niin ja 505-905 ssa edessä on kitkalukko, teollisuusaksilassa ei oo mitään lukkoa.
- voihitsi
Ristiveto eikä mikään neliveto.
- valmentti
molempia löytyy. -05 sarjalaisissa ainakin hydraulisesti kytkettävä kitkalukko takana, se pitää varmasti. Etuakselilla myös kitkalukko, joka toimii vedon mukaan eli vetää molemmilla renkailla niin kauan kuin on pitoa. Käyttötuntien myötä levyt kuluvat ja lukko heikkenee. Tietääkseni uudemmissa malleissa sama systeemi.
- Massikkasatakuusviis
ei taida olla niin pitävä kuin vanhanmallin hammaslukko?
Joo ei ainakaan 705n takalukko pitänyt, kratinaa pitää ja luistaa.
Sinänsä turvallinen kun sitä ei saa kovin helposti rikki.- valmentti
Itse en ole luistoa havainnut koskaan. Eikä vanhanmallin hammaslukko ollut täysin pitävä. Kytkentähammastuksessa oli päästöä, jotta lukkoa aukeaa jos ylikuormittuu.
- petttttynyt
Niimpä vanha 805 ja nykyinen 6800 molemmat "nelivetoiset" ovat silloin kun lukkoja tarvitaan niin 2-vetoisia. Lukuisat kerrat metsässä koettu. Näissä tapauksissa olen tyhjän vaunun kanssa jäänyt kiinni kun lukot ei pidä kummassakaan päässä. Surkeita laitteita.
- Maono..1
petttttynyt kirjoitti:
Niimpä vanha 805 ja nykyinen 6800 molemmat "nelivetoiset" ovat silloin kun lukkoja tarvitaan niin 2-vetoisia. Lukuisat kerrat metsässä koettu. Näissä tapauksissa olen tyhjän vaunun kanssa jäänyt kiinni kun lukot ei pidä kummassakaan päässä. Surkeita laitteita.
Kyllä ihan tarpeeks lukot pitää jos on hi-lock niissä.
- ristiveto
petttttynyt kirjoitti:
Niimpä vanha 805 ja nykyinen 6800 molemmat "nelivetoiset" ovat silloin kun lukkoja tarvitaan niin 2-vetoisia. Lukuisat kerrat metsässä koettu. Näissä tapauksissa olen tyhjän vaunun kanssa jäänyt kiinni kun lukot ei pidä kummassakaan päässä. Surkeita laitteita.
Hienoa, kun joku pystyy myöntämään totuuden, kiitos!
- mfon
vanhoissa massikoissa ei ole enää lukoissa ainuttakaan hammasta.
- ristiveto
meillä ainakin 165 massikan lukko pitää kuin ihmisen mieli, mutta 705:n kitkalukko päästi, kun montusta yritettiin päästä pöllin avulla pois, tuli tunne että oli 1X1 veto. taitaa olla valmetin miehille arkapaikka tämä 2 tai 4-veto tai ristiveto ;))
- Epätietoinen165
Onko 165 monilevykytkin lukko?
Epätietoinen165 kirjoitti:
Onko 165 monilevykytkin lukko?
Ei. Kyllä siinä on tavanomainen hammaslukko.
- aitoneliveto
Mitä merkit on pitävällä lukoilla, siis aitoja nelivetoja, nyykkäri vai Fiat vai mitkä merkit?
aitoneliveto kirjoitti:
Mitä merkit on pitävällä lukoilla, siis aitoja nelivetoja, nyykkäri vai Fiat vai mitkä merkit?
80-luvun automaattinen hammaslukko etupäässä ei ole välttämättä oikein hyvä ratkaisu, mutta kytkettävä hammaslukko edessä ja takana on hyvä.
399:ssä Massikassa on edessä ja takana kytkettävät hammaslukot.- hahaha-
ristiveto kirjoitti:
meillä ainakin 165 massikan lukko pitää kuin ihmisen mieli, mutta 705:n kitkalukko päästi, kun montusta yritettiin päästä pöllin avulla pois, tuli tunne että oli 1X1 veto. taitaa olla valmetin miehille arkapaikka tämä 2 tai 4-veto tai ristiveto ;))
Eilispäivän konneista näillä palstoilla puhutaan jopa veteraanivehkeistä. Niistäkään sitten tiijjetä ja vertaillaan niitä uusiin.
- ristiveto
hahaha- kirjoitti:
Eilispäivän konneista näillä palstoilla puhutaan jopa veteraanivehkeistä. Niistäkään sitten tiijjetä ja vertaillaan niitä uusiin.
en tiiä, mutta 165 takapyörät menee lukkoon ja 705 kitkalukko päästää läpi juuri kriittisellä hetkellä, tosiasia ja pystyn sen vallun omistaja myöntämään!! 1x1 veto eikä muuta ;)
- Massikanlukkoeipidäaina
Massikkamiehille: aika kuultaa muistot...
Ai jaa.......meinaat että Valmetti oli huonompi mitä näin yli 20 vuoden jälkeen muistelee?
Sillointällöin oon päivittänyt muistikuvia 705ta jotta ei takaisin sitä halua.- Valmetmetsään
Ei vastaa lukijan komenttiin mutta kyllä valmet on kaikin puolin paras metsähommiin 05 sarjassa. Huonoja puolia on ainoastaan liian nopeat vaihteet taakse. Hyviä puolia taasen paljon pohja hyvin suojattu vakiona,hyvä maavara,riittävä hydr tuotto. Pieniruokainen ja kestävä. Kokemusta tästä vehkeestä todella paljon eikä ulkomaalaisiin traktoreihin ole paluuta.
- Massikakiller
Jos nollavitosista täytyy valita niin 505-605. Hieman pieniruokaisempi. Kyllä sillä monet massikat hautaan ajaa.
Puolimoottorikoneet ei kyllä kiehdo yhtään, 500 Sampossa oli semmonen.
Kyllä vähintään neloskone täytyy olla.
- Ajamillajatvallullaloput
Jos verrataan vaikka 85 vuoden massikkaa ja valtionmetallia keskenään niin on valtionmetalli paljon edellä tekniikassa. Mikä metsäkäyttöön liittyen: valmet sinne suunniteltu, massikallakin pärjää, mutta se ei ole mitään ajonautintoa. Tai toisinsanoen massikallakin ajaa puita, mutta millä loput?
Esim 705 vallu vs 390 mf vallu vie 5-3.
Alkuperäiseen kysymykseen vastaten: Valmetin hydraulinen lukko toimii hyvin ja pitää, aikaa myöten levyt tietenkin kuluu ja voi alkaa luistamaan.Yllättävää kyllä, en kokenut mitään ajonautintoa 84- mallisella 705lla. Mettään se on kyllä omialtainen vehje, vaikkei lukkoja olekkaan.
Toki ennen etukuormaajan asennusta se oli kohtuullinen vehje, mutta ei sen jälkeen.- Ajamillajatvallulloput
Mikäs siinä sitten oli vikana? Totta on kyllä, että 05 eivät ole parhaita mahdollisia etukuormaajatraktoreita.
- ristiveto
mettään kyllä hyvä 705, hyvä maavara, tasanen pohja, ei hajoavia tankkeja ym.arkoja paikkoja, mutta nelivetoa siitä ei saa millään kitkalukko luistaa tarpeen tullen, toki suojaa silloin mahd.vaurioilta.Etupääs ei mielestäni mitään lukkoo, pyörät kraappii miten sattuu.
Ajamillajatvallulloput kirjoitti:
Mikäs siinä sitten oli vikana? Totta on kyllä, että 05 eivät ole parhaita mahdollisia etukuormaajatraktoreita.
Siitä on kyllä melko kauan kun ajelin 705lla ilman etukuormaajaa, piti oikein muistella........
Oma 705 oli kieltämättä koko ajan remontissa, ja viat eivät kyllä olleet käyttäjästä kiinni.....toisaalta omassa jäi joitain sen ikäisille 705lle tyypillisiä vikoja tulemattakin.
Kuten mainitsin, niin ilman EK:ta on ihan tyydyttävä vehje ja mettään ihan OK.
Mukavuudessa oli toivomisen varaa, kytkin oli aika klempura, vaihdekeppi klesu ja nostolaite ja varsinkin vetovastussäätö huono. Vaihteisto vinkui, tuntui että pa7kat hampaista irtoaa.ristiveto kirjoitti:
mettään kyllä hyvä 705, hyvä maavara, tasanen pohja, ei hajoavia tankkeja ym.arkoja paikkoja, mutta nelivetoa siitä ei saa millään kitkalukko luistaa tarpeen tullen, toki suojaa silloin mahd.vaurioilta.Etupääs ei mielestäni mitään lukkoo, pyörät kraappii miten sattuu.
Kyllä 705 normaalietupäässä on kitkalukko. Sen huomaa esim. mettässä kivien yli ajaessa kun aksilan kallistusvara loppuu niin traktorin veto loppuu pehmeämmin kuin semmosella vehkeellä missä etupäässä ei ole lukkoa ollenkaan.
Esimerkiksi pellolla kylväessä kitkalukko saa aikaan sen, että käänteissä tulee kamalemman näköiset raiteet kylvetylle kuin lukottomalla etuaksilalla.
Muutenkin 705n etupään välitykset on vähän päin persustaa, jos on saman merkkiset ja malliset eturenkaat niin sen etupää vetää suoralla liian hitaasti ja käännöksissä se vielä korostuu, puskee helposti suoraan.
- Valmetintekniikkatuttua
Kyllä valmeteissa on hammaslukko. Omistan kolme ja kaikissa vetää kaikki pyörät tarpeen vaatiessa.
- Eimikäänneliveto
Se sitten täytyy olla Valtra... 8950 asti samantyylisiä monilevykytkinjarruja takana kuin esim 705 isompi vain.
- ristiveto
Käyttöohjekirja kielii kanssa, että ei neliveto.
- Eimikäänneliveto
Pitää pakka paljon paremmin noissa isommissa. Tiukan paikan tullen ei pidä mikä ehkäisee vaurioiden syntymistä.
- Valmetintekniikkatuttua
Nappia tullut paineltua jokusen kerran. Useasti montusta noustukin omin avuin. Kyllä 6000 sarjassa on rehti lukko tuli varmistettua kolleekalta.
- ristiveto
sähköllä ohjattu hydr.toimiva monilevykytkin, joka luistaa tarvittaessa.
- Valmetintekniikkatuttua
Kannataisi perehtyä käyttöohjekirjaan ja katsoa mitä se on syöny. Tämän rehrimpää hammaslukkoa saa hakea. Jokusen kerran otettu valmetin perä syliin ja katsottu mitä se on syönyt.
- Epäilenkyllä
Ottaisitko suoran lainauksen käyttöohjeesta, missä lukee, että kys malli hammaslukolla?
- Huoltomies63v
Valmetintekniikkatuttua kirjoitti:
Kannataisi perehtyä käyttöohjekirjaan ja katsoa mitä se on syöny. Tämän rehrimpää hammaslukkoa saa hakea. Jokusen kerran otettu valmetin perä syliin ja katsottu mitä se on syönyt.
so so poijaat, monilevykytkin on eikä mikään hammaslukko!!
- Eiole6000hammaslukkoa
Valmet=ei lukot on vaan lukoton:D
- Valmetintekniikkatuttua
Kyllä tunteisiin. Työt haittaa harrasteita heh mutta kyllä neliveto on lukot kunnossa hyvin vetää
- Työmies247
Varmasti pitää lukot jäällä ja lumessa, mutta tosipaikan tullen antautuu.
- Kolmeltaaamuyöstä
Jos lukko kunnossa pitää kyllä todella mutta tietysti kolkytävuotta vanhoissa saattaa ruveta levyt oleen kuntoa polje minut suohon. Levynhalkaisija kasvaa uudemissa joten pitokin kasvaa levyn pintaalan myötä.
Alle 10 vuotta vanhassa 705ssa antoi takapään levylukko helposti periksi. Aina piti laittaa molempiin pyöriin puuta kiinni kun lutakosta piti nousta pois.
- Eimikäänneliveto
Jep. Mutta hammaslukkoa ei ole vaikka itkisi ja tekisi mitä.
- Valmetintekniikkatuttua
Samaa mieltä lukko pitäää 100% ,jossei pidä ni hajuaa ja perästä kuuluu. Pitää myös keltaisissa testattu.
- Eimikäänneliveto
Lukko antaa periksi ennenkuin mitään hajoaa.
- Rototiltti
Opetelkaa ajamaan niin ei tarvi lukkoa käyttää. Ei se niin vaikiata ole. Senkun varoo pikkasen.
- Valmetintekniikkatuttua
Lukekaas hi lock pojjaat hehhe
- Valluntekniikka
Kaikissa ei ole hi lockkia. Ottakaa selvää asioista.
- Valluvaltteri
Vanhoissa (keltaissa ja vanhemmat) tappilukko. 05 sarjasta eteenpäin monilevykytkin lukko, joka äärimmäisessä tapauksessa antaa periksi. Hi lockkia saanut lisävarusteena, joka tarkoittaa, että etupään lukko(monilevy) kytkeytyy samaan aikaan päälle takapään kanssa.
Alkuperäiseen kysymykseen vastaten 705 on kitkalukko vakiona edessä. Useat laittaa normaalin öljyn, jolloin lukon toiminta huononee.- Tarkistettutieto
Kyllä meikäläisen vanhassa nelikossa on rehti neliveto 100%tarkistettutieto
Tarkistettutieto kirjoitti:
Kyllä meikäläisen vanhassa nelikossa on rehti neliveto 100%tarkistettutieto
Kuinka tarkistit?
Käyttöohjekirjasta vai oikein paikat avaamalla?- Valmetintekniikkatuttua
Jossei se rehti ole minen pirä minään, on nuorempia ki vehkeitä ja aina 100%
- Tarkistettutieto
399T kirjoitti:
Kuinka tarkistit?
Käyttöohjekirjasta vai oikein paikat avaamalla?Mekaaninvipu ,paljon vaihtoehtoja jää.
- Faktattiskiin
Valmettimiehelle arka paikka... Ei ole 100%.
- Ristiveto
Valmetintekniikkatuttua kirjoitti:
Jossei se rehti ole minen pirä minään, on nuorempia ki vehkeitä ja aina 100%
Monilevy ei ole 100%
- Faktattiskiin
Faktattiskiin kirjoitti:
Valmettimiehelle arka paikka... Ei ole 100%.
Itse pystyn sen myöntämään.
- Huoltomies63v
Oikein!!! hyvä poijaat😃veteraani kiittää kun joku tietää oikein.
- Tarkistettutieto
Valmet 903 luulin nelivedoksi. Viisasta porukkaa
- Faktattiskiin
Siellä on tappilukko takana.. Pitää. Eressä ei sitten taida lukkoa olla. Luulit saavasi nelivedon sait kolme vetävää pyörää:D
- Valmetintekniikkatuttua
Kyllä omani myös 100
- Ristiveto
Ainut mikä on sata on se että trollaat!!
- tarkistettutieto
Ei ole omassani monilevykytkintä.
- Valmetintekniikkatuttua
Ei ole meilläkään
- Eimikäänneliveto
Te olette sitten tilanneet aivan uniikit kappaleet. Herätkää jo!! Ette pysty valehtelemaan enään itsellennekään.
Ja edelleenkin nimimerkille tarkistettutieto: jos 903 niin ei ole monilevy vaan tappilukko oikeassa olet.
Valmetintekniikkatuttua: 6000srj:ssi on monilevykytkin.- Huoltomies63v
Oikein!!!
- Valmettietäjä
Alkuperäiseen kysymykseen tulee vastaus seuraavasti. Kyllä valmeteissa on käytetty monilevykytkintä lukkona, mutta ei läheskään kaikissa nelivetoisissa. Esim 602,702,1102,1103,604,803,903 ja onhan näitä. Edellä mainituissa siis tappilukko takana,eli takapyörät menevät lukkoo.
- Fiiatintappaja
Eiköhän tuo tullut selväksi jo aika monta kertaa. Mutta eipä taida esim 903 kaan olla rehti neliveto.. Ei molemat etupyörät vedä nääs!
- Valmettietäjä
Eipä taida ja eipä taida ei kannata arvailla jos ei ole tutustunut teknikkaan. Monissa käytetty diff lockkia etupäässä, mutta levyt päästävät ennenkun vauriota syntyy. Ei siis 100%,hammaslukon ongelma kytkeminen päälle ja pois tietyssä asennossa. Uudemissa kys lukko pitää todella hyvin.
- Maajussikaksivallua
Meillä Valmet 6400 ja 8400, niissä kummassakin monilevykytkin, hyvin pitää joskin tiukan paikantullen päästää vähän läpi vaurioita ehkäisten.Tässä kahden Vallun omistajan vilpitön todellinen tieto.Hyviä koneita ovat. Tappilukot ovat vanhempien traktorien juttuja.
- Ruokkija
Oletko nyt aivan varma tiedostasi
- Maajussikaksivallua
Ruokkija kirjoitti:
Oletko nyt aivan varma tiedostasi
Varma tieto.edessä ja takana levylukko/kitkalukko/monilevykykin, rakkaalla lapsella monta nimeä.
- Megavallu
Kyllä ainakin 8400 megavallussa levylukko edessä.
- Valmetintekniikkatuttua
Omassani moista keksintöä ole mutta ei varmaan hassumpi jos tykkää 1x1
- Valluvaltteri
Mikä mallis sinun traktorisi on?
- Ruokkija
Maajussikaksivallua voisitko luetella mallit joissa käytetty levykytkintä.
- Maajussikaksivallua
6000-6400, 6600-6900, 6350-6850, 8050-8950 ja kaikki 05 sarjan valmetit.
- Ruokkija
Maajussikaksivallua tyhmä kysyy? Mikä 05 tarkoittaako vuosimallia.
- Valluvaltteri
305-905 on 05 sarjan valluja. Tulee katos nimitys sarjanumeroiden kaksi viimeistä numeroa.
- Maajussikaksivallua
705 mm. pojallani on levykytkimellä.
Valluvaltteri kirjoitti:
305-905 on 05 sarjan valluja. Tulee katos nimitys sarjanumeroiden kaksi viimeistä numeroa.
Onkos 305 kuitenkin 502 tekniikkaa, sakaralukko. 505-905 on BM jälkeläisiä monilevylukollisia.
- Komentoijallaeitietoa
Väärää tietoa 305 ja 405 ei ole monilevykytkin lukko
- Valluvaltteri
Komentoijallaeitietoa kirjoitti:
Väärää tietoa 305 ja 405 ei ole monilevykytkin lukko
Minä tulin vain kertomaan nimimerkille Ruokkija mitkä ovat 05 sarjan valluja, kun hän luuli tarkoitettavan vuosimallia.
- Ristiveto
Tämäkin keskustelu hyytyi, kun totuudentorvi tarpeeksi huuti:))
- mie128
Raktorissa tarvii mitään lukkoa takana. Toimivat jarrut riittää. Kesäpojat suolla aina soittelivat et tuu hinaamaan kun olivat jääneet traktorilla ristiriipuntaan auman päälle koneella mis ei lukko toiminut. Yhtään kertaa en käynyt hinaamassa vaan ajamassa sen pois sieltä.
- Anonyymi00074
Volvo BM Valmet 705 takana kitka/levylukko, edessä ei mitään lukkoo, juuri tein rempan ja avasin, Konkari 60vee
- Anonyymi00075
Kyllä mulla on Valmet 705 rehti lukko, on tossa pajalla juuri säpäleinä koko romu saa tulla tarkastamaan!
- Anonyymi00076
Itsellä myös 05 sarjan vallu,aito neliveto on tullut monta kertaa todettua kun tosi monta kertaa oltu pahassa paikassa
- Anonyymi00077
Rataslukko eessä ja takana?
- Anonyymi00078UUSI
Anonyymi00077 kirjoitti:
Rataslukko eessä ja takana?
Takana rataslukko edessä ei lukkoa tietääkseni eli aito 3x4
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä
ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis4377469Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia
Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai946166Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)
No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j2085642Nasima löi Jussille luun kurkkuun
Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse1775585Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"
jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r344497Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen
Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi914368Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta
Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s333640Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta1163590Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä
ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan673578HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi
Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok853530