Valmet takapyörän lukko

valmetneliveto

Onko kaikissa Valmeteissa takana kitkalukko vai perinteinen hammaslukko, entäs edessä onko mitään?
Toimiiko vain 1X1 vai onko rehti neliveto?
Vain oikeita tietoja kiitos.

91

6321

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lähinnänämämallit

      lähinnä nämä mallit 505-8950 kyseessä, näiden lukot?

    • 505-905 on takana hytraulisesti kytkettävä tasauspyörästön jarru, tosipaikan tullen ovat 2-pyörävetoisia vaikka nelivetoiseksi mainostetaan.

      Uudemmista ja suuremmista ei oo kokemusta.

    • Niin ja 505-905 ssa edessä on kitkalukko, teollisuusaksilassa ei oo mitään lukkoa.

    • voihitsi

      Ristiveto eikä mikään neliveto.

    • valmentti

      molempia löytyy. -05 sarjalaisissa ainakin hydraulisesti kytkettävä kitkalukko takana, se pitää varmasti. Etuakselilla myös kitkalukko, joka toimii vedon mukaan eli vetää molemmilla renkailla niin kauan kuin on pitoa. Käyttötuntien myötä levyt kuluvat ja lukko heikkenee. Tietääkseni uudemmissa malleissa sama systeemi.

      • Massikkasatakuusviis

        ei taida olla niin pitävä kuin vanhanmallin hammaslukko?


      • Joo ei ainakaan 705n takalukko pitänyt, kratinaa pitää ja luistaa.
        Sinänsä turvallinen kun sitä ei saa kovin helposti rikki.


      • valmentti

        Itse en ole luistoa havainnut koskaan. Eikä vanhanmallin hammaslukko ollut täysin pitävä. Kytkentähammastuksessa oli päästöä, jotta lukkoa aukeaa jos ylikuormittuu.


      • petttttynyt

        Niimpä vanha 805 ja nykyinen 6800 molemmat "nelivetoiset" ovat silloin kun lukkoja tarvitaan niin 2-vetoisia. Lukuisat kerrat metsässä koettu. Näissä tapauksissa olen tyhjän vaunun kanssa jäänyt kiinni kun lukot ei pidä kummassakaan päässä. Surkeita laitteita.


      • Maono..1
        petttttynyt kirjoitti:

        Niimpä vanha 805 ja nykyinen 6800 molemmat "nelivetoiset" ovat silloin kun lukkoja tarvitaan niin 2-vetoisia. Lukuisat kerrat metsässä koettu. Näissä tapauksissa olen tyhjän vaunun kanssa jäänyt kiinni kun lukot ei pidä kummassakaan päässä. Surkeita laitteita.

        Kyllä ihan tarpeeks lukot pitää jos on hi-lock niissä.


      • ristiveto
        petttttynyt kirjoitti:

        Niimpä vanha 805 ja nykyinen 6800 molemmat "nelivetoiset" ovat silloin kun lukkoja tarvitaan niin 2-vetoisia. Lukuisat kerrat metsässä koettu. Näissä tapauksissa olen tyhjän vaunun kanssa jäänyt kiinni kun lukot ei pidä kummassakaan päässä. Surkeita laitteita.

        Hienoa, kun joku pystyy myöntämään totuuden, kiitos!


    • mfon

      vanhoissa massikoissa ei ole enää lukoissa ainuttakaan hammasta.

      • ristiveto

        meillä ainakin 165 massikan lukko pitää kuin ihmisen mieli, mutta 705:n kitkalukko päästi, kun montusta yritettiin päästä pöllin avulla pois, tuli tunne että oli 1X1 veto. taitaa olla valmetin miehille arkapaikka tämä 2 tai 4-veto tai ristiveto ;))


      • Epätietoinen165

        Onko 165 monilevykytkin lukko?


      • Epätietoinen165 kirjoitti:

        Onko 165 monilevykytkin lukko?

        Ei. Kyllä siinä on tavanomainen hammaslukko.


      • aitoneliveto

        Mitä merkit on pitävällä lukoilla, siis aitoja nelivetoja, nyykkäri vai Fiat vai mitkä merkit?


      • aitoneliveto kirjoitti:

        Mitä merkit on pitävällä lukoilla, siis aitoja nelivetoja, nyykkäri vai Fiat vai mitkä merkit?

        80-luvun automaattinen hammaslukko etupäässä ei ole välttämättä oikein hyvä ratkaisu, mutta kytkettävä hammaslukko edessä ja takana on hyvä.

        399:ssä Massikassa on edessä ja takana kytkettävät hammaslukot.


      • hahaha-
        ristiveto kirjoitti:

        meillä ainakin 165 massikan lukko pitää kuin ihmisen mieli, mutta 705:n kitkalukko päästi, kun montusta yritettiin päästä pöllin avulla pois, tuli tunne että oli 1X1 veto. taitaa olla valmetin miehille arkapaikka tämä 2 tai 4-veto tai ristiveto ;))

        Eilispäivän konneista näillä palstoilla puhutaan jopa veteraanivehkeistä. Niistäkään sitten tiijjetä ja vertaillaan niitä uusiin.


      • ristiveto
        hahaha- kirjoitti:

        Eilispäivän konneista näillä palstoilla puhutaan jopa veteraanivehkeistä. Niistäkään sitten tiijjetä ja vertaillaan niitä uusiin.

        en tiiä, mutta 165 takapyörät menee lukkoon ja 705 kitkalukko päästää läpi juuri kriittisellä hetkellä, tosiasia ja pystyn sen vallun omistaja myöntämään!! 1x1 veto eikä muuta ;)


    • Massikanlukkoeipidäaina

      Massikkamiehille: aika kuultaa muistot...

      • Ai jaa.......meinaat että Valmetti oli huonompi mitä näin yli 20 vuoden jälkeen muistelee?
        Sillointällöin oon päivittänyt muistikuvia 705ta jotta ei takaisin sitä halua.


      • Valmetmetsään

        Ei vastaa lukijan komenttiin mutta kyllä valmet on kaikin puolin paras metsähommiin 05 sarjassa. Huonoja puolia on ainoastaan liian nopeat vaihteet taakse. Hyviä puolia taasen paljon pohja hyvin suojattu vakiona,hyvä maavara,riittävä hydr tuotto. Pieniruokainen ja kestävä. Kokemusta tästä vehkeestä todella paljon eikä ulkomaalaisiin traktoreihin ole paluuta.


    • Massikakiller

      Jos nollavitosista täytyy valita niin 505-605. Hieman pieniruokaisempi. Kyllä sillä monet massikat hautaan ajaa.

      • Puolimoottorikoneet ei kyllä kiehdo yhtään, 500 Sampossa oli semmonen.
        Kyllä vähintään neloskone täytyy olla.


    • Ajamillajatvallullaloput

      Jos verrataan vaikka 85 vuoden massikkaa ja valtionmetallia keskenään niin on valtionmetalli paljon edellä tekniikassa. Mikä metsäkäyttöön liittyen: valmet sinne suunniteltu, massikallakin pärjää, mutta se ei ole mitään ajonautintoa. Tai toisinsanoen massikallakin ajaa puita, mutta millä loput?

      Esim 705 vallu vs 390 mf vallu vie 5-3.

      Alkuperäiseen kysymykseen vastaten: Valmetin hydraulinen lukko toimii hyvin ja pitää, aikaa myöten levyt tietenkin kuluu ja voi alkaa luistamaan.

      • Yllättävää kyllä, en kokenut mitään ajonautintoa 84- mallisella 705lla. Mettään se on kyllä omialtainen vehje, vaikkei lukkoja olekkaan.

        Toki ennen etukuormaajan asennusta se oli kohtuullinen vehje, mutta ei sen jälkeen.


      • Ajamillajatvallulloput

        Mikäs siinä sitten oli vikana? Totta on kyllä, että 05 eivät ole parhaita mahdollisia etukuormaajatraktoreita.


      • ristiveto

        mettään kyllä hyvä 705, hyvä maavara, tasanen pohja, ei hajoavia tankkeja ym.arkoja paikkoja, mutta nelivetoa siitä ei saa millään kitkalukko luistaa tarpeen tullen, toki suojaa silloin mahd.vaurioilta.Etupääs ei mielestäni mitään lukkoo, pyörät kraappii miten sattuu.


      • Ajamillajatvallulloput kirjoitti:

        Mikäs siinä sitten oli vikana? Totta on kyllä, että 05 eivät ole parhaita mahdollisia etukuormaajatraktoreita.

        Siitä on kyllä melko kauan kun ajelin 705lla ilman etukuormaajaa, piti oikein muistella........
        Oma 705 oli kieltämättä koko ajan remontissa, ja viat eivät kyllä olleet käyttäjästä kiinni.....toisaalta omassa jäi joitain sen ikäisille 705lle tyypillisiä vikoja tulemattakin.
        Kuten mainitsin, niin ilman EK:ta on ihan tyydyttävä vehje ja mettään ihan OK.
        Mukavuudessa oli toivomisen varaa, kytkin oli aika klempura, vaihdekeppi klesu ja nostolaite ja varsinkin vetovastussäätö huono. Vaihteisto vinkui, tuntui että pa7kat hampaista irtoaa.


      • ristiveto kirjoitti:

        mettään kyllä hyvä 705, hyvä maavara, tasanen pohja, ei hajoavia tankkeja ym.arkoja paikkoja, mutta nelivetoa siitä ei saa millään kitkalukko luistaa tarpeen tullen, toki suojaa silloin mahd.vaurioilta.Etupääs ei mielestäni mitään lukkoo, pyörät kraappii miten sattuu.

        Kyllä 705 normaalietupäässä on kitkalukko. Sen huomaa esim. mettässä kivien yli ajaessa kun aksilan kallistusvara loppuu niin traktorin veto loppuu pehmeämmin kuin semmosella vehkeellä missä etupäässä ei ole lukkoa ollenkaan.

        Esimerkiksi pellolla kylväessä kitkalukko saa aikaan sen, että käänteissä tulee kamalemman näköiset raiteet kylvetylle kuin lukottomalla etuaksilalla.
        Muutenkin 705n etupään välitykset on vähän päin persustaa, jos on saman merkkiset ja malliset eturenkaat niin sen etupää vetää suoralla liian hitaasti ja käännöksissä se vielä korostuu, puskee helposti suoraan.


    • Valmetintekniikkatuttua

      Kyllä valmeteissa on hammaslukko. Omistan kolme ja kaikissa vetää kaikki pyörät tarpeen vaatiessa.

      • Eimikäänneliveto

        Se sitten täytyy olla Valtra... 8950 asti samantyylisiä monilevykytkinjarruja takana kuin esim 705 isompi vain.


      • ristiveto

        Käyttöohjekirja kielii kanssa, että ei neliveto.


    • Eimikäänneliveto

      Pitää pakka paljon paremmin noissa isommissa. Tiukan paikan tullen ei pidä mikä ehkäisee vaurioiden syntymistä.

    • Valmetintekniikkatuttua

      Nappia tullut paineltua jokusen kerran. Useasti montusta noustukin omin avuin. Kyllä 6000 sarjassa on rehti lukko tuli varmistettua kolleekalta.

      • ristiveto

        sähköllä ohjattu hydr.toimiva monilevykytkin, joka luistaa tarvittaessa.


      • Valmetintekniikkatuttua

        Kannataisi perehtyä käyttöohjekirjaan ja katsoa mitä se on syöny. Tämän rehrimpää hammaslukkoa saa hakea. Jokusen kerran otettu valmetin perä syliin ja katsottu mitä se on syönyt.


      • Epäilenkyllä

        Ottaisitko suoran lainauksen käyttöohjeesta, missä lukee, että kys malli hammaslukolla?


      • Huoltomies63v
        Valmetintekniikkatuttua kirjoitti:

        Kannataisi perehtyä käyttöohjekirjaan ja katsoa mitä se on syöny. Tämän rehrimpää hammaslukkoa saa hakea. Jokusen kerran otettu valmetin perä syliin ja katsottu mitä se on syönyt.

        so so poijaat, monilevykytkin on eikä mikään hammaslukko!!


    • Eiole6000hammaslukkoa

      Valmet=ei lukot on vaan lukoton:D

    • Valmetintekniikkatuttua

      Kyllä tunteisiin. Työt haittaa harrasteita heh mutta kyllä neliveto on lukot kunnossa hyvin vetää

    • Työmies247

      Varmasti pitää lukot jäällä ja lumessa, mutta tosipaikan tullen antautuu.

    • Kolmeltaaamuyöstä

      Jos lukko kunnossa pitää kyllä todella mutta tietysti kolkytävuotta vanhoissa saattaa ruveta levyt oleen kuntoa polje minut suohon. Levynhalkaisija kasvaa uudemissa joten pitokin kasvaa levyn pintaalan myötä.

      • Alle 10 vuotta vanhassa 705ssa antoi takapään levylukko helposti periksi. Aina piti laittaa molempiin pyöriin puuta kiinni kun lutakosta piti nousta pois.


    • Eimikäänneliveto

      Jep. Mutta hammaslukkoa ei ole vaikka itkisi ja tekisi mitä.

    • Valmetintekniikkatuttua

      Samaa mieltä lukko pitäää 100% ,jossei pidä ni hajuaa ja perästä kuuluu. Pitää myös keltaisissa testattu.

    • Eimikäänneliveto

      Lukko antaa periksi ennenkuin mitään hajoaa.

      • Rototiltti

        Opetelkaa ajamaan niin ei tarvi lukkoa käyttää. Ei se niin vaikiata ole. Senkun varoo pikkasen.


    • Valmetintekniikkatuttua

      Lukekaas hi lock pojjaat hehhe

    • Valluntekniikka

      Kaikissa ei ole hi lockkia. Ottakaa selvää asioista.

    • Valluvaltteri

      Vanhoissa (keltaissa ja vanhemmat) tappilukko. 05 sarjasta eteenpäin monilevykytkin lukko, joka äärimmäisessä tapauksessa antaa periksi. Hi lockkia saanut lisävarusteena, joka tarkoittaa, että etupään lukko(monilevy) kytkeytyy samaan aikaan päälle takapään kanssa.

      Alkuperäiseen kysymykseen vastaten 705 on kitkalukko vakiona edessä. Useat laittaa normaalin öljyn, jolloin lukon toiminta huononee.

      • Tarkistettutieto

        Kyllä meikäläisen vanhassa nelikossa on rehti neliveto 100%tarkistettutieto


      • Tarkistettutieto kirjoitti:

        Kyllä meikäläisen vanhassa nelikossa on rehti neliveto 100%tarkistettutieto

        Kuinka tarkistit?
        Käyttöohjekirjasta vai oikein paikat avaamalla?


      • Valmetintekniikkatuttua

        Jossei se rehti ole minen pirä minään, on nuorempia ki vehkeitä ja aina 100%


      • Tarkistettutieto
        399T kirjoitti:

        Kuinka tarkistit?
        Käyttöohjekirjasta vai oikein paikat avaamalla?

        Mekaaninvipu ,paljon vaihtoehtoja jää.


      • Faktattiskiin

        Valmettimiehelle arka paikka... Ei ole 100%.


      • Ristiveto
        Valmetintekniikkatuttua kirjoitti:

        Jossei se rehti ole minen pirä minään, on nuorempia ki vehkeitä ja aina 100%

        Monilevy ei ole 100%


      • Faktattiskiin
        Faktattiskiin kirjoitti:

        Valmettimiehelle arka paikka... Ei ole 100%.

        Itse pystyn sen myöntämään.


      • Huoltomies63v

        Oikein!!! hyvä poijaat😃veteraani kiittää kun joku tietää oikein.


    • Tarkistettutieto

      Valmet 903 luulin nelivedoksi. Viisasta porukkaa

      • Faktattiskiin

        Siellä on tappilukko takana.. Pitää. Eressä ei sitten taida lukkoa olla. Luulit saavasi nelivedon sait kolme vetävää pyörää:D


    • Valmetintekniikkatuttua

      Kyllä omani myös 100

      • Ristiveto

        Ainut mikä on sata on se että trollaat!!


    • tarkistettutieto

      Ei ole omassani monilevykytkintä.

    • Valmetintekniikkatuttua

      Ei ole meilläkään

    • Eimikäänneliveto

      Te olette sitten tilanneet aivan uniikit kappaleet. Herätkää jo!! Ette pysty valehtelemaan enään itsellennekään.

      Ja edelleenkin nimimerkille tarkistettutieto: jos 903 niin ei ole monilevy vaan tappilukko oikeassa olet.
      Valmetintekniikkatuttua: 6000srj:ssi on monilevykytkin.

      • Huoltomies63v

        Oikein!!!


      • Valmettietäjä

        Alkuperäiseen kysymykseen tulee vastaus seuraavasti. Kyllä valmeteissa on käytetty monilevykytkintä lukkona, mutta ei läheskään kaikissa nelivetoisissa. Esim 602,702,1102,1103,604,803,903 ja onhan näitä. Edellä mainituissa siis tappilukko takana,eli takapyörät menevät lukkoo.


      • Fiiatintappaja

        Eiköhän tuo tullut selväksi jo aika monta kertaa. Mutta eipä taida esim 903 kaan olla rehti neliveto.. Ei molemat etupyörät vedä nääs!


      • Valmettietäjä

        Eipä taida ja eipä taida ei kannata arvailla jos ei ole tutustunut teknikkaan. Monissa käytetty diff lockkia etupäässä, mutta levyt päästävät ennenkun vauriota syntyy. Ei siis 100%,hammaslukon ongelma kytkeminen päälle ja pois tietyssä asennossa. Uudemissa kys lukko pitää todella hyvin.


    • Maajussikaksivallua

      Meillä Valmet 6400 ja 8400, niissä kummassakin monilevykytkin, hyvin pitää joskin tiukan paikantullen päästää vähän läpi vaurioita ehkäisten.Tässä kahden Vallun omistajan vilpitön todellinen tieto.Hyviä koneita ovat. Tappilukot ovat vanhempien traktorien juttuja.

      • Ruokkija

        Oletko nyt aivan varma tiedostasi


      • Maajussikaksivallua
        Ruokkija kirjoitti:

        Oletko nyt aivan varma tiedostasi

        Varma tieto.edessä ja takana levylukko/kitkalukko/monilevykykin, rakkaalla lapsella monta nimeä.


    • Megavallu

      Kyllä ainakin 8400 megavallussa levylukko edessä.

    • Valmetintekniikkatuttua

      Omassani moista keksintöä ole mutta ei varmaan hassumpi jos tykkää 1x1

      • Valluvaltteri

        Mikä mallis sinun traktorisi on?


    • Ruokkija

      Maajussikaksivallua voisitko luetella mallit joissa käytetty levykytkintä.

      • Maajussikaksivallua

        6000-6400, 6600-6900, 6350-6850, 8050-8950 ja kaikki 05 sarjan valmetit.


    • Ruokkija

      Maajussikaksivallua tyhmä kysyy? Mikä 05 tarkoittaako vuosimallia.

      • Valluvaltteri

        305-905 on 05 sarjan valluja. Tulee katos nimitys sarjanumeroiden kaksi viimeistä numeroa.


      • Maajussikaksivallua

        705 mm. pojallani on levykytkimellä.


      • Valluvaltteri kirjoitti:

        305-905 on 05 sarjan valluja. Tulee katos nimitys sarjanumeroiden kaksi viimeistä numeroa.

        Onkos 305 kuitenkin 502 tekniikkaa, sakaralukko. 505-905 on BM jälkeläisiä monilevylukollisia.


      • Komentoijallaeitietoa

        Väärää tietoa 305 ja 405 ei ole monilevykytkin lukko


      • Valluvaltteri
        Komentoijallaeitietoa kirjoitti:

        Väärää tietoa 305 ja 405 ei ole monilevykytkin lukko

        Minä tulin vain kertomaan nimimerkille Ruokkija mitkä ovat 05 sarjan valluja, kun hän luuli tarkoitettavan vuosimallia.


    • Ristiveto

      Tämäkin keskustelu hyytyi, kun totuudentorvi tarpeeksi huuti:))

    • mie128

      Raktorissa tarvii mitään lukkoa takana. Toimivat jarrut riittää. Kesäpojat suolla aina soittelivat et tuu hinaamaan kun olivat jääneet traktorilla ristiriipuntaan auman päälle koneella mis ei lukko toiminut. Yhtään kertaa en käynyt hinaamassa vaan ajamassa sen pois sieltä.

    • Anonyymi00074

      Volvo BM Valmet 705 takana kitka/levylukko, edessä ei mitään lukkoo, juuri tein rempan ja avasin, Konkari 60vee

    • Anonyymi00075

      Kyllä mulla on Valmet 705 rehti lukko, on tossa pajalla juuri säpäleinä koko romu saa tulla tarkastamaan!

    • Anonyymi00076

      Itsellä myös 05 sarjan vallu,aito neliveto on tullut monta kertaa todettua kun tosi monta kertaa oltu pahassa paikassa

      • Anonyymi00077

        Rataslukko eessä ja takana?


      • Anonyymi00078
        UUSI
        Anonyymi00077 kirjoitti:

        Rataslukko eessä ja takana?

        Takana rataslukko edessä ei lukkoa tietääkseni eli aito 3x4


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä

      ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis
      Maailman menoa
      437
      7469
    2. Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia

      Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai
      Maailman menoa
      94
      6166
    3. Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)

      No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j
      Maailman menoa
      208
      5642
    4. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

      Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      177
      5585
    5. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

      jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      34
      4497
    6. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

      Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      91
      4368
    7. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

      Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      33
      3640
    8. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

      ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      116
      3590
    9. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

      ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      67
      3578
    10. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

      Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      85
      3530
    Aihe