Voiko sokean silmän parantaa?

A.ria

Toinen silmäni on ollut sokea ilmeisesti koko ikäni. Pienenä oli silmälasit ja lappuhoitoa (silmälappu hyvän silmän päällä...), en pitänyt siitä, joten en lappua käyttänyt. Nyt kaduttaa. Silmä ei kuitenkaan ole kokonaan sokea, näen värejä ja hahmoja, mutta kaikki on epäselvää ja sumuista. Huonossa silmässä on myös huomattavaa karsastusta. Näkö ei sinänsä ole haitannut elämääni koskaan (johtuu varmaan siitä, etten eläessäni ole nähnyt normaalisti...). En tiedä, miksi asia tuli mieleeni nyt, mutta ajattelin, että onkohan mahdollista millään leikkauksella tai vastaavalla parantaa? Löytyyköhän sieltä muita, joilla on/on ollut sama tilanne?

5

2069

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaikkivoiparantua

Olen sitä mieltä, että ihan kaikki voi parantua!
      Luin jostain että elimistö uusiintuu koko ajan.
      Miksi ei näkö?
      Tottakai voi sokean silmän parantaa!

Elä hellitä!

• A.ria

Kiitos kommentista, mutta usko alkaa olla loppu. Silmälääkärillä (joskus vuonna 2007) sanottiin, että murrosikään asti sen olisi saanut peittohoidolla parannettua. No, nyt olen murrosiässä/vähän yli. Tosiaan, aina on toivoa :)

• Piiipuuuuus
        A.ria kirjoitti:

Kiitos kommentista, mutta usko alkaa olla loppu. Silmälääkärillä (joskus vuonna 2007) sanottiin, että murrosikään asti sen olisi saanut peittohoidolla parannettua. No, nyt olen murrosiässä/vähän yli. Tosiaan, aina on toivoa :)

Hei!

Valitettavasti silmillesi ei ole parannuskeinoa, sillä tapauksessasi kyseessä on toiminnallinen heikkonäköisyys, amblyopia. Tämä tarkoittaa sitä, että lapsena aivoissa näköradat eivät ole päässeet kehittymään eikä tätä kehitystä ole mahdollista tapahtua yleensä yli 10 ikävuoden jälkeen. Karsastus tosiaan on tässä siis ollut pääsyynä, ja koska peittohoitoa ei ole onnistuneesti toteutettu, heikompi silmäsi on "jäänyt taka-alalle" eikä se ole "oppinut" näkemään.

• A.ria
        Piiipuuuuus kirjoitti:

Hei!

Valitettavasti silmillesi ei ole parannuskeinoa, sillä tapauksessasi kyseessä on toiminnallinen heikkonäköisyys, amblyopia. Tämä tarkoittaa sitä, että lapsena aivoissa näköradat eivät ole päässeet kehittymään eikä tätä kehitystä ole mahdollista tapahtua yleensä yli 10 ikävuoden jälkeen. Karsastus tosiaan on tässä siis ollut pääsyynä, ja koska peittohoitoa ei ole onnistuneesti toteutettu, heikompi silmäsi on "jäänyt taka-alalle" eikä se ole "oppinut" näkemään.

Niin olen vähän ajetellutkin, mutta voisiko edes karsastusta saada pois? Olisiko karsastusleikkausta mahdollista tehdä, vaikka karsastava (heikko) silmä onkin rakenteeltaan erilainen kuin normaali?

• Piipuuuus
        A.ria kirjoitti:

Niin olen vähän ajetellutkin, mutta voisiko edes karsastusta saada pois? Olisiko karsastusleikkausta mahdollista tehdä, vaikka karsastava (heikko) silmä onkin rakenteeltaan erilainen kuin normaali?

Karsastusleikkaus olisi puhtaasti kosmeettinen toimenpide tapauksessasi, mutta siitä voi olla apua, jos karsastuksen kokee häiritseväksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      94
      4233
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3213
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2340
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1358
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      949
    6. 136
      936
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      832
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      786
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      770
    Aihe