Asuntovelallisista 35 prosenttia ei ole varautunut mahdolliseen koronnousuun millään tavalla, käy ilmi Aktia Pankin IRO Researchillä teettämästä kyselytutkimuksesta.
Tämän lisäksi 20 prosenttia vastaajista toteaa, etteivät he tiedä, miten mahdollinen koronnousu vaikuttaisi heidän talouteensa.
"Pitkään jatkunut matalan koron jakso voi luoda harhakuvan tilanteen pysyvyydestä", painottaa lainaamisen liiketoiminnan johtaja Erno Kiukkonen Aktia Pankista.
moni asuntovelallinen yllättyy korkojen noustessa
19
266
Vastaukset
- kyl.se.siitä.sitten
Tosi kummallista, että otetaan velkaa nyt lähes nolla korolla, ja ei olla varauduttu tulevaan aikaan kun korot nousee ihan varmasti. Ehkä jotkut todella kuvittelee, että näin jatkuu ikuisesti. Tai sitten otetaan taas lyhenysvapaata
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/todella-moni-asuntovelallinen-yllattyy-korkojen-noustessa/2v3enkDV- Hahahahhh
"Yllättyy" = paskoo housuun ja tekee henkilökohtaisen konkurssin tuhansien muiden velallisten ja parin pankin kanssa.
- itke.lisää.itke
Hahahahhh kirjoitti:
"Yllättyy" = paskoo housuun ja tekee henkilökohtaisen konkurssin tuhansien muiden velallisten ja parin pankin kanssa.
Ei se meidän parempien ihmisten vika ole, että et ole uskaltanut sitä omaa ajoissa hankkia :'D
Itse maksellut jo 10 vuotta lainaa näillä "nollakoroilla", joten "pikkasen" on halvaksi tullut eikä hätäpäivää olee näkyvissä vaikka korot nousisikin :'D - homekuplat
itke.lisää.itke kirjoitti:
Ei se meidän parempien ihmisten vika ole, että et ole uskaltanut sitä omaa ajoissa hankkia :'D
Itse maksellut jo 10 vuotta lainaa näillä "nollakoroilla", joten "pikkasen" on halvaksi tullut eikä hätäpäivää olee näkyvissä vaikka korot nousisikin :'DMiksi ostaa suomesta kämppää joka on homeessa?Kunto tarkastajana ollessani 3-4 vuotta sitten oli yli 80% taloista homeessa....ei taida olla uskalluksesta olla kiinni se ostaminen vaan siitä että on niin huonosti rakennettuja taloja/asuntoja.....
- nyt.sain.nauraa
homekuplat kirjoitti:
Miksi ostaa suomesta kämppää joka on homeessa?Kunto tarkastajana ollessani 3-4 vuotta sitten oli yli 80% taloista homeessa....ei taida olla uskalluksesta olla kiinni se ostaminen vaan siitä että on niin huonosti rakennettuja taloja/asuntoja.....
Kannattaa se jollain selityksellä omaa mielenterveyttään suojella. Se on tavallaan ihan viisasta. Kuitenkin, ihan yhtä homeisessa sä asut oli se sitten oma tai vuokrattu läävä. Vai yritätkö vaivihkaa vihjata, että vuokrakämpät olisi jotenkin vähemmän homeessa?
- mistä.sait
itke.lisää.itke kirjoitti:
Itse maksellut jo 10 vuotta lainaa näillä "nollakoroilla", joten "pikkasen" on halvaksi tullut eikä hätäpäivää olee näkyvissä vaikka korot nousisikin :'DKymmenen vuotta nolla korot??
- Marginaali
2007 korot huiteli 5% tuntumassa, se niistä 10 vuoden "nollakoroista"
Marginaali kirjoitti:
2007 korot huiteli 5% tuntumassa, se niistä 10 vuoden "nollakoroista"
Korot on olleet laskussa nyt jo 8 vuoden ajan. Vuoden 2007 lukuun sisältyivät myös marginaalit varsinaisen lainakoron lisäksi. Marraskuussa 2016 kotitalousten uusien lainojen keskikorko marginaali mukaan lukien oli 1,57 prosenttia.
- egergerg
Itse asiassa vuonna 2008 euribor-korot olivat yli 5% jopa ilman marginaalia. Marginaalin kanssa korot olivat 6% luokkaa.
egergerg kirjoitti:
Itse asiassa vuonna 2008 euribor-korot olivat yli 5% jopa ilman marginaalia. Marginaalin kanssa korot olivat 6% luokkaa.
Ei pidä paikkaansa. Yksikään euriborkoroista ei yhtenäkään kuukautena edes ylittänyt 5 prosenttia.
pundit kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Yksikään euriborkoroista ei yhtenäkään kuukautena edes ylittänyt 5 prosenttia.
Siis vuonna 2007. Vuonna 2008, 12 kuukauden euribor ylitti 5 % toukokuussa. Kannattaa muistaa, että tämä vuosi 2008 oli maailmantalouden kriisivuosi, jolloin oli puutetta sekä rahasta että luottamuksesta. Käsillä oli uhka 1930-vuoden lamaa pahemmmasta ajasta.
- 224
Nouskoon. Pankki vie tililtäni sovitun summan/kuukausi joka tapauksessa, ei enempää eikä vähempää. Summa on sovittu jo vuosia sitten, palkkanikin oli silloin muutaman satkun pienempi joten nyt voisin lyhentää enemmänkin mutta antaa olla. Laina-aika pitenee muttei haittaa talouttani millään tavalla.
- HajotkaaRaatajatSohjoon
ulkomailla kämppä ja maksettu.miksi rikastuttaisin suomalaista kateellista myyjää?Eläke kohta ja pois suomesta kokonaan asumaan sinne.Siinähän jäätte makselemaan sipilän kupruja seuraaviksi 50vuodeksi.....kiitos vaan muuten kun makselette minunkin eläkettä sinne lämpimään.....
- touhutonnil.ei.matkata
Sellanen päviäuni taas yhdellä palstan vuokriaisista :)
- Hyv5crhu
Mikäli tuollaiset tutkimukset nyt ylipäänsä ovat edes totta niin ne vain kertovat siitä kuinka tyhmiä monet ihmiset vain yksinkertaisesti ovat. Välillä ihmettelen suuresti miten jotkut ihmiset pysyvät hengissä kun ajattelun taso on samaa luokkaa kuin kastemadolla.
- Vanki-tuo
Eikö korkovähennys oikeus laske verotuksessa 2017.Eli asunto korot ovat joka
tapauksessa asuntovelalliselle suuret,eri asia on mitkä tahot tilittää.
Vielä kun samanaikaisesti korotetaan euro määräisesti muita menokuluja.
Työmatkakulujen poisto asuntovelkaisilta lisää asuntokorkoja jo 20%. - Luki_
Siis korkovähennykset astuvat leikausiin asteittain olikohan 2019 asti,ei niistä saa mittään enään juuri osko se ollut tuossa 2019.
Mutta se on lienee tärkeintä että asuntovelallinen tekee sitä tiliä ,minä toisinaan mietin mistä se nostaa sitä tiliä?
Koska se ei myy,eli palstan slangilla ...minäpä kun en myy.Sitkeässä on väärät luulot.
.
Asuntolainan korkovähennys on 45 % vuonna 2017.
Asuntolainan korkovähennys on 35 % vuonna 2018.
Asuntolainan korkovähennys on 25 % vuonna 2019.
Asuntolainan korkovähennys on 25 % vuonna 2020 ja siitä edespäin.
Mitään päätöstä asuntolainan korkovähennyksen poistamisesta ei ole tehty..
.
Tiliä tehdään säästämällä omaa, ei tuhlaamalla vuokriin.
- pienikorko
Vuonna 2017 asuntolainan koroista voi vähentää 45 % ja vuonna 2019 25 % ja siihen 25 % vissiin jää? Sijoitusasunnon lainankorot voi vähentää kokonaisuudessaan. Mulla on vielä asuntolainaa, miehellä ei - molemmat asuu omissa kolmioissaan. Olen kieltäytynyt yhteisasumisesta tähän asti mutta nythän voisi harkita ja pistää omansa vuokralle niin saisi siihen kohdistuvan lainan korkokulut kokonaan vähennyksiin.
Mulla on tosin 100 €/kk asuntolainan korko eli aika mitättömistä summista puhutaan... ei taida kannattaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.35315029- 2575953
Tänään olisn uskaltanut
Ainakin luulen, kun tänään oli jotenkin varma olo. Olisin vähintään sanonut moi ja jos olisit ollut yksin olisin pyytäny113448- 1912556
- 1372189
Tiedäthän että
Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il142072Tiistaina nähdään.
Pitkästä aikaa. Minua on alkanut jännittää kovasti se näkeminen ja miten taas osaan olla. En tiedä yhtään oletko kiinnos1101590Sinusta jäi lopulta kuitenkin hyvä kuva
Vaikka voit ajatella itsestäsi kaikkea, mitä siinä mylläkässä saattoi tapahtua, mutta näin se on. Seurasin kyllä, ja mon481369Rattoisaa lauantai iltaa
Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa2411196- 891170