Kelaan EI tiliotteita?

EItiliotteita

Joku kertoi saaneensa myönteisen päätöksen toimeentulotukeen tammikuulle ja ihmeteli jatkohakemuksen tekoa.

"Haluaisin tietää tuleeko jatkohakemuksen liitteeksi lliittää tilitiedot ja jos näin on niin kuinka pitkältä ajalta?"

"Ei tarvitse toimittaa tiliotteita jatkossa, niitä pyydetään tarvittaessa."

Eikö siis todellakaan Kelaan tarvitse toimittaa tiliotteita kun hakee jatkohakemuksella?

19

954

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • qwerC

      Eikait urki suoraan pankista kuten takavuosina eläkeläisten asuntotukiloissa.

      • Lawetorder

        Ei ole urkkimista.

        Lue laki sosiaali asiakkaan asema ja oikeudet, sieltä selviää.

        Pykälää en muista ulkoa nyt, mutta googletappa itse, koska osaat nettiä käyttää kerran.


      • Anonyymi
        Lawetorder kirjoitti:

        Ei ole urkkimista.

        Lue laki sosiaali asiakkaan asema ja oikeudet, sieltä selviää.

        Pykälää en muista ulkoa nyt, mutta googletappa itse, koska osaat nettiä käyttää kerran.

        Tuskin Stasi tai KGB:kään aikaoinaan on tehnyt mitään väärää jos sitä heiltä kysyy. Alkaa olemaan melko käsittämätöntä, että pitää tilittää olemassaolonsa aktivointisuunnitelmaan ja työkkäriin ja antaa tiliotteet kelaan. Mikä vit*n perverssio yhteiskunnallisilla tahoilla on kyönätä yksilöitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin Stasi tai KGB:kään aikaoinaan on tehnyt mitään väärää jos sitä heiltä kysyy. Alkaa olemaan melko käsittämätöntä, että pitää tilittää olemassaolonsa aktivointisuunnitelmaan ja työkkäriin ja antaa tiliotteet kelaan. Mikä vit*n perverssio yhteiskunnallisilla tahoilla on kyönätä yksilöitä?

        Joudun minäkin käymään poliisiasemalla antamassa sormenjäljet, ja nimikirjoitusnäytteen. Ja ihan passin haun takia. Edellisestä voimassaolleesta passista on jo vierähtänyt.
        Onneksi voin käydä omalla paikkakunnalla, ettei tartte napakylille matkustaa. Ja sittenhän se passikin pitää hakea...


    • vujh

      2kk tiliotteet vaativat täällä

    • Minulla

      Minulla luki päätöksessä että jatkohakemukseen liitteeksi tiliote joulukuulta.

    • siitänii

      Tiliotteet tarvitaan 2 kuukaudelta ennen toimeentulotuen saamisen alkua. Jos sen jälkeen tulee muita tuloja, niistä pitää ilmoittaa. Mutta tiliotteita ei tarvita sen jälkeen yleensä. Tilillehän pitäisi ilmestyä vain ilmoitettuja tuloja ja toimeentulotukea. Säästöjäkin saa kertyä sen jälkeen, jos elää nuukasti.

      • myös_säästävä

        Täällä kunnassa X koskien tuota säästämistä on todellinen liukumiina. Ystäväni on elänyt vuosikausia velattomassa taloudessa ja säästänyt toimeentulotuesta. Kun hänellä oli tilillä 370€ säästöjä, sosiaalityöntekijä viime kesänä ei myöntänytkään toimeentulotukea, vaan katsoi, että 370€ on varallisuutta. Tämä sotii kyllä sitä käsitystä vastaan, että toimeentulotuen saa ainakin yksinäinen ihminen ilman elatusvelvollisuutta käyttää miten tahansa kuukaudessa. Päätöksestä huomasin, että säästäminen onkin ainoa poikkeus tästä!!

        Loogisesti tätä asiaa on myös vaikea ymmärtää: Miten myönnetty toimeentulotuki 72€/kk voi muuttua vuosien saatossa varallisuudeksi? Ja miksi 370€ oli hänen kohdallaan raja siihen, että ei saanutkaan toimeentulotukea yhdeltä kuukaudelta?


    • saldokysely

      Saavat pankeista suoraan tiedot?

      • Nöyp

        Eivät saa


      • Anonyymi

        Nykyään Kela pääsee näkemään asiakkaiden pankkitilejä. Sossu saa asiakkaan tilitietoja pankista pyytäessään jos sossu epäilee jotain.


      • Anonyymi

        Itse hain tt-tukea ja sain myöntävän päätöksen. Olin hakenut myös uo vapaakuukauden, joten todelliset tuloni olivatkin parisataa isommat.
        Sitten myöhemmin laitoin sähkölaskun niin yllättäen tiesivät todelliset tuloni.
        Mistä tiesivät jos eivät pääse? En ole mt-potilas enkä muutenkaan erityistapaus.


      • Nojaaahh

        Noiden taustalla oli kyseisen hakijan pitkään jatkuneet mt-ongelmia joiden takia sossu jousti kyseisen henkilön kohdalla ettei hänen tekemänsä valitukset yms. kuormittaisi liiaksi oikeusjärjestelmää. Ei noita voi yleistää koskemaan kaikkia, vaan pelkästään poikkeustapauksia joilla on todella pitkä historia sosiaalitoimen ja mielenterveyspalveluiden kanssa.


    • VeikkoVaan123

      Ennen vanhaan sossutäti kylmän rauhallisesti soitti suoraan pankkiin ja kysyi asiakkaansa saldotietoja - ilman asiakkaan lupaa ja tietenkin lainvastaisesti. Tuo onnistui varsin hyvin ainakin Postipankissa. Tänään muuttuneen lainsäädännön avulla sossuilla/Kellalla saattaa olla suora päästy tietokoneella asiakkaidensa pankkitilitietoihin.

      • Tämmöstähänse

        Näinhän se ja jos ei ole suora yhteys niin ainakin virka-apupyyntönä poliisilta voivat pyytää tarkistamaan pankista jos ei muuten. Jos tietävät missä vakkarikaupoissa käyt niin voivat pyytää tarkastuttamaan kameroista miten paljon ostat ja millä. Lisäksi virka-apupyyntönä voivat laittaa vaikka poliisit tarkkailemaan tai käyvät esim. Alkosta kysymässä ryyppääkö henkilö kaikki rahansa tms.


    • SaunaTonttuUkko

      Yksittäinen ihminen on kohta täysin ilman mitään oikeusturvaa.
      Käteinen tulee poistumaan ja kaikki tilitapahtumat tulevat yleiseen rekisteriin josta viranomaiset ne voivat tarvittaessa poimia.

      Nyt ajetaan pankkipalveluja puhelimiin josta saa siten myös ajankohtaiset paikannustiedot.
      Seuraava vaihe tulee olemaan kaikkien ihmisten sirutus jo vauvana. Siinä on valmiina pankki- uima- bussi- ja Kela- kortit valmiina.

      Isovelivalvonta kulkee kohti täydellisyyttä emmekä voi sille yhtään mitään.
      Myös lääkeyhtiöiden onnellisuuspilleri tulee pakolliseksi.

    • Anonyymi

      Kela vaatii vain ensimmäiseen hakemukseen tiliotteet (2kk.) Nykyisin on mm. tulorekisteri josta Kelakin tuloja voi tarkistaa.
      Kelan ohje asiasta: https://www.kela.fi/tiliotteet

      • Anonyymi

        "Jatkohakemukseen tiliotteet pitää toimittaa, jos Kela on pyytänyt niitä edellisessä päätöksessä. Näet saamasi toimeentulotukipäätöksen kohdasta ”Miten toimit jatkossa”, mitä tiliotteita ja muita liitteitä seuraavan hakemuksen liitteeksi tarvitaan."
        Tulosrekisterissä ei näy "rahalahjat" tilille esim. mummolta. Mulle tulee aina pyyntö tiliotteista jatkohakemukseen.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      64
      4406
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1207
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe