Olen mielestäni suvaitsevainen ihminen. Yksi asia minua on kuitenkin vilpittömästi ihmetyttänyt, miksi jotkut kokevat hyvinkin vääränä sen, jos ei-saamelainen pukee ylleen saamelaisten kansallispuvun tai esiintyy siinä.
Saako ei-saamelainen edes sovittaa saamenpukua? Saako pukua ja sen koristeita edes koskea? Saako illan hämärryttyä vetää kotona saamenpuvun päälle ja kulkea pimeässä asunnossa se yllä?
Saamelaiset itse pukeutuvat tietääkseni, miten lystäävät (nuoriso pukeutuu kuten nuoriso kaikkialla maailmassa). Oliko niin, että esim. neljän tuulen hattua ei pitäisi juurikaan edes myydä? (Korjatkaa jos olen väärässä. Toki tässä on yleistystä.. osa saamelaisista ei varmaan välitä tuon taivaallista muiden pukeutumisesta.)
Ymmärrän hermostumisen, jos ei-saamelaiset kulkevat saamenpuvuissa ja toimivat samalla jotenkin rasistisesti.
Mutta.. eikö pukeutuminen ole loppujen lopuksi osa "sananvapautta". Kaikki suomalaiset voivat pukeutua ihan miten haluavat - ei tarvitse keneltäkään siihen lupaa kysyä. Eikö se ole ihmisoikeus? (Tietyissä ammateissa on virka-asut ja niissä kulkeminen ilman lupaa ei liene kuitenkaan sallittua.)
Jokaisella yhteisöllä on omat mielenkiintoiset ja arvokkaat perinteensä ja tapansa. Globalisaation myötä ihmiset ottavat vaikutteita ja inspiroituvat toisista kulttuureista kaiken aikaa. Suvaitsevaisuutta tarvitaan puolin ja toisin.
Saamelaisten puku päälle salaa pimeässä?
7
475
Vastaukset
- vailivccetaddet
Kyse ei ole suvaitsemattomuudesta. Kyse on perinteistä ja tavoista. Saamenpuku ei ole vain vaate muiden vaatteiden rinnalla, se on kuin toinen oma iho, joka kertoo paljon kantajastaan. En tiedä miten asiaa parhaiten valaisisi, jotta sen voisi ymmärtää.
Tämä on vertauksena huono, mutta mieti esimerkiksi Suomen lippua ja sen käsittelyyn liittyviä käytäntöjä. Sitä kuuluu käsitellä tietyin tavoin ja tietyllä kunnialla. Entä jos jossain muussa kulttuurissa lippua käsitellään eri tavoin? Onko se suomalaisten puolesta suvaitsematonta, jos suomalaiset eivät halua, että heidän lippunsa esim. lasketaan maahan tai poltetaan? Toivottavasti saisit jotenkin ajatuksesta kiinni.. Saamenpuvun käyttö ei nimittäin ole verrattavissa Suomen kansallispukujen käyttöön, joten sieltä on hankala löytää esimerkkiä.
Totta kai joissain tapauksissa myös ei-saamelainen voi pitää pukua, mutta silloin on esim. avioliiton kautta tullut sukuun. Puvun pukeminenkaan ei ole mitenkään tavallista pukeutumista, vaan siihen käytetään aikaa ja se tehdään perinteiden mukaisesti oikealla tavalla. Henkilö, joka ei elä kulttuurissa ja tunne sitä, ei voi tietää, kuinka puvun osat tulisi oikeaoppisesti pukea.
Puku kertoo lisäksi sinusta paljon, esim. mistä sinä tai vanhempasi ovat kotoisin. Tuntuisi hassulta, jos joku, joka ei ole saamelainen, pitäisi esimerkiksi Utsjoen pukua päällään, sillä tällä hän viestisi olevansa saamelainen ja että hän on Utsjoelta kotoisin.
Puvun osiin saa totta kai koskea ja niihin tutustua, jos joku on niitä halukas sinulle esittelemään ja niistä kertomaan ja varmasti onkin. Puku on kuitenkin hyvin henkilökohtainen.
"Oliko niin, että esim. neljän tuulen hattua ei pitäisi juurikaan edes myydä?" Hattu, josta puhut, ei ole saamelaisten perinteinen hattu ja siksi sen myyntiä pidetään loukkaavana. Saamelaismiehillä ja -naisilla on erilaisia hattuja ja niistä myös näet mm. mistä joku on kotoisin ja mikä hänen siviilysäätynsä on.
Toivottavasti autoin sinua ymmärtämään paremmin, millaisia asioita puvun käyttöön liittyy.- Osallistunminäkin
Kiitos mielenkiintoisista tiedoista. Joskus olen kitenkin huomannut että ainakin Norjassa saamelaisten pukuja käyttävät myös esim kuningasperhe joka ei kai ole saamelainen. Tietysti heidän pukeutumisensa menee tarkasti protokollan mukaan ja varmasi puvutkin ovat aitoja ja jonkun alueen eivätkä mitä vain. Tuskin kuitenkaan Oslon:) Mutta kuka päättää tällaisessa tapauksessa? Voivatko saamelaiset auttaa myös vaikka Suomen presidenttiparia pukeutumaan oikein johonkin pukuun jos he niin haluavat vai onko myös useimpien norjan saamelaisten mielestä loppujen lopuksi väärin pukeutua saamelaiseksi, jos ei ole millään tavalla saamelainen?
- Kiinnostaa2
Osallistunminäkin kirjoitti:
Kiitos mielenkiintoisista tiedoista. Joskus olen kitenkin huomannut että ainakin Norjassa saamelaisten pukuja käyttävät myös esim kuningasperhe joka ei kai ole saamelainen. Tietysti heidän pukeutumisensa menee tarkasti protokollan mukaan ja varmasi puvutkin ovat aitoja ja jonkun alueen eivätkä mitä vain. Tuskin kuitenkaan Oslon:) Mutta kuka päättää tällaisessa tapauksessa? Voivatko saamelaiset auttaa myös vaikka Suomen presidenttiparia pukeutumaan oikein johonkin pukuun jos he niin haluavat vai onko myös useimpien norjan saamelaisten mielestä loppujen lopuksi väärin pukeutua saamelaiseksi, jos ei ole millään tavalla saamelainen?
Minuakin jäi kiinnostamaan vastaus tähän kysymykseen mutta ei ole kukaan vastannut. Kuukkelilla löytyykin näköjään helposti tällaisia kuvia: http://media.gettyimages.com/photos/crown-prince-haakon-crown-princess-mette-marit-on-a-two-day-visit-to-picture-id158067472
- Peaceloveunderstandingg
Suomen TV:ssä (YLE tai MTV3) oli tällä viikolla uutinen Lapista: uutiskuvissa saamenpukuun pukeutunut tummaihoinen poika (ehkä somali?) lauloi ja tanssahteli. Lavalla oli myös muita saamenasuun pukeutuneita ihmisiä. Kyse oli saamelaisten omasta tapahtumasta.
Näky oli ristiriitainen siihen tietoon nähden, mitä viestiketjun perustelukommenteissa on kerrottu, eikö vain?
Joidenkin yllä saamenpuku on sallittu, toisten yllä ei - vaikka toinen kuinka haluaisi? - kannuskäsi
Laitetaanpa tämä kuvaus myös tänne, koska monilla näyttää olevan epäselvyyttä siitä, mikä on aito saamenpuku. Tarkoitukseni ei ole mitätöidä nykyistä saamenpukua etnisen identiteetin merkkinä, vaan antaa sille laajempi yhteys.
Aito saamenpuku on tehty turkiksista tai nahasta ja ommeltu suonella eli peuranjänteellä luuneulaa käyttäen. Verkakankaiset puvut koristeompeleineen kehittyivät joskus 1800-luvulla siihen muotoon, jotka tunnetaan perinteisinä saamelaispukuina tänään. Neljäntuulenlakki kehittyi 1800-luvun loppupuolella sen ajan kolkkalakista. Oikeasti aidot ja vanhat saamelaislakit olivat muun muassa korkeita piippalakkeja (joita näkee edelleen eteläsaamelaisilla) ja naisilla eräänlaisia irrallisia turkishuppuja, jolle en muista suomenkielistä nimitystä. Kolttanaisten sarvilakkikin taitaa olla oikeasti vanha saamelaisvaate. - mielensäpahoittaja__
Aake Kalliala ja Pirkka-Pekka Peteliush käyttävät aikoinaan neljän tuulen hattua aivan asiallisesti. Siitä löytyy klippejä nuortentuupista hakusanalla NUNNUKA NUNNUKA.
Näistä ei voi kukaan loukkaantua, ei edes mielensäpahoittaja. - SabmelaS
Yks asia selväksi: Saamen pukua ei matun niskaan! Sitä asua ovat häpäisseet nämä wannabe "saamelaiset" tarpeeksi jo!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä602007Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1661688Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701408Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2411367Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2321313Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3391179- 1281155
- 801135
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3171085IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3421082