Pakko ruotia tämä tänne, jos vaikka naapurini kävisi näillä palstoilla ja tajuaisi erheensä..
Meillä on talossa koiranpentu, olisiko 4 tai 5kk vanha. Naapurimme ulkoiluttaa sitä pihalla, koira saa siis pissata rapun eteen. Roskiksen kulmalle. Portaiden juurelle. Invapaikoille. Lasten leikkipaikan viereen. Elikkäs kun meillä mennän rapusta ulos, on n.3metriä lyhtypylväälle, ja siihen (rapun eteen) koira hätii. Tästä on n.3m roskakatokselle, joka on pihamme keskeinen asia, ja tähän koira hätii. Roskakatoksen vierestä lähtevät portaat ylös mäkeä toisen talon pihalle. Koira saa pissailla näihinkin, siis portaisiin. Invapaikat ovat ihan lyhtypylvään/rapun edessä, ja tähän koira pissii. Lasten hiekkalaatikon vieressä on pieni nurmikko alue, jossa lapset myöskin leikkivät, ja tähän koira hätii.
Saman koiran ulkoilutuksetkin ovat mielenkiintoisia; pissat pihalle, kävellään tienlaitaan, takaisin parkkipaikan läpi(johon koira ulostelee muutenkin) pihaan ja sitten sisälle. Tuohon lenkkiin meneen 5min, ei edes kokonaan sitäkään. Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta eikö noin vanhaa pentua jo saa ulkoiluttaa enemmän, kunhan ei hyppyytä ja juoksuta, ettei luusto vaurioitu?
Kyllä koira pääsee pitemmällekin, mutta se riippuu ihan ulkoiluttajasta, ja 'pahaksi onneksi' yleensä ulkoilutusta hoitaa perheen tytär, joka tuota hurjaa 'parkkipaikka lenkkiä' mielellään kävelee. On tainnut tytöllä into lopahtaa, kun pentu on kasvanut suloisesta karvapallosta honteloksi hömpöttäjäksi.
Mielestäni koiraa pitäisi kyllä käyttää muualla kun meidän pihallamme, vaikka se vielä onkin nin pieni, ettei ehkä tajua pidätellä tienlaitaan asti.
Täytynee ruveta polliisiksi, ja laittaa viestiä tuonne rappuun, että ei nyt ihan pihaan tarvitse pissattaa.
Omistani toinen on tasan kerran pissannut parkkipaikalle, kun en ollut tarpeeksi tarkkana... Ja nykyään tarkkailen, että vaikka haistelevat, eivät kyykisty. Silloin jatketaan matkaa.
Ja niin, en ole nähnyt muutamaan viikkoon kenenkän muun pentua ulkoiluttavan kuin tuon tytön...Siksi olenkin huolissani sen ulkoiluista. Mutta vaikka tilannetta olenkin 'seurannut', en tietenkään ole jatkuvasti kotona enkä aina osu samaan aikaan ulos. En siis tiedä, kuinka paljon muu perhe ulkoiluttaa pentua, olen vain huolissani tilanteesta.
Tarkoituksena kuitenkin olisi laittaa se lappu, että koira ei hätisi meidän pihalle!
Naapurin koiranulkoilutuksesta
23
2231
Vastaukset
- Niilonjakanelinmami
Into on tainnut jäädä muutamaan viikkoon. Jonkun nyt pitäisi valistaa, ja se taidat olla käytännössä sinä...Ei ole tarkoitus, että koira on toimettomana ja liikuttamattomana suureksi osaksi sisällä ja vain ulkona hätäisesti käy tarpeilla. Koiranpito on tässä täysin pielessä!
- Minkeli
Niin, jotainhan sitä olisi tehtävä, täytyy nyt kattella jos osuu samaan aikaan että kuka ulkoiluttaa ja kuinka pitkälle. Mutta ainakin laitan tonne ilmotustaululle lappua tosta pihaan kuseksimisesta nyt aluksi.
- yksikaksi
Minkeli kirjoitti:
Niin, jotainhan sitä olisi tehtävä, täytyy nyt kattella jos osuu samaan aikaan että kuka ulkoiluttaa ja kuinka pitkälle. Mutta ainakin laitan tonne ilmotustaululle lappua tosta pihaan kuseksimisesta nyt aluksi.
Noh, kannattaisi sun oikeasti seurata että käykö koiruus lenkillä välillä pitemälläkin, ennen kuin lähdet asiaa viemään eteenpäin. Ainakin meillä on lenkkeilyajat sen verran erilaisia kuin muilla, että saattavat naapurit hyvinkin luulla, etteivät meidän koirat käy kuin lähimetsässä 5min pissillä.
Tuohon pihalle hätäilyyn kävisin sanomassa ihan nätisti sille tytölle suoraan. Inhoan ainakin itse lappusia! - Minkeli
yksikaksi kirjoitti:
Noh, kannattaisi sun oikeasti seurata että käykö koiruus lenkillä välillä pitemälläkin, ennen kuin lähdet asiaa viemään eteenpäin. Ainakin meillä on lenkkeilyajat sen verran erilaisia kuin muilla, että saattavat naapurit hyvinkin luulla, etteivät meidän koirat käy kuin lähimetsässä 5min pissillä.
Tuohon pihalle hätäilyyn kävisin sanomassa ihan nätisti sille tytölle suoraan. Inhoan ainakin itse lappusia!...olla mihinkään eläinsuojeluun ilmittamassa, mutta kukaan ei mua voi estää kommentoimasta talon ilmoitustaululle sitä, että koira käy pissalla lapsille tehdyllä leikkipaikalla, ja laskettelee oven eteen. Menisi edes viemään sitä tonne parkkipaikalle suoraa, kun tosta leikkipihan läpi ei pääse kun autotielle (ei ole vielä tehneet kävelytietä tänne) tai mutavelliin (no nythän siinä on tietty lumikinos...).
- korson pikajuna
Onko teidän talon lähistöllä metsikköä. Mitäs jos lappusten laittamisen jakyttäämisen sijasta valistaisit nätisti naapurin tyttöä, ettei koiranole soveliasta tehdä tarpeitaan pihalle. Meillä täällä Korsossa oikein idiotismi jyllää.Kerrostalon taakse on rakennettu metalli aita, ettei pääse jouto metsikköön koiran kanssa tarpeille. Metsä on ihan talojen takana. Henkensä kaupalla saa sinnitellä koiran kanssa vilkkaasti liikennöidyllä tiellä, että kivat vaan naapurisovusta. Keskustella voisi ihan rakentavasti, mutta ehei ,että se siitä naapurisovusta.
- Minkeli
Siis kuka teillä on rakentannu jonkun aidan pihalle? En oikein tajunnu... Sun naapurit vai? En tiedä missä asunnossa se perhe asuu, muuten voisinkin käydä rimpauttamassa ovikelloa, kerroksen vaan, joten on pakko laittaa lappu ilmotustaululle. Ja on se ihan paikallaankin, kun antavat sen pennun tosiaan kuseksia leikkipaikallekin. Ja samalla muistuttaa muitakin koiranomistajia....
- rauhassa
Joo monet ihmiset luulevat että koiralle riittää suunnilleen sellainen lenkki, että pihaan ja takaisin sisälle..Ja sitten eivät vielä anna sen haistella tai tehdä rauhassa hätäänsä vaan kiskovat remmistä!!!
Olisiko tässäkin parempi luopua koirasta ja antaa se jonkun OIKEAN eläinrakkaan käsiin tai ottaa itseään niskasta kiinni!!! - Tinskumansku
Saan varmaan vihat päälleni, mutta vastaanpa silti...
Itsellä on neljän kuukauden ikäinen pentu. Ulkona käydään sellaiset 7 kertaa päivässä. Esim. ruokatunnilla kotona käydessä tehdään juuri tuollainen viiden minuutin "lenkki". Pidempiä lenkkejä tehdään sitten sellaiset nelisen kertaa päivässä (säästä riippuen,on nimittäin poika heti tunkemassa syliin kun on vähänkin pakkasta).
Niin pointtini siis oli, että oletko varma ettet ole sattunut näkemään vaan noita lyhyitä nopeita lenkkejä? Nehän siinä helposti pistää silmään kun kerran pihassa vain pyörivät. Jos olet tosiaan seurannut pitemmän aikaa, asia ok!
Ja muuten pentua joka opettelee tekemään ulos asioita ei viitsi kauheasti torua jos sattuu tulemaan heti oven pieleen tms. väärään paikkaan mutta ulos... Eri asia jos tarkoituksella siihen pissatetaan!!- Minkeli
On se aika tarkoituksellista, kun annetaan tehdä mihin tahansa. Pitääkö esim. sinne leikkipaikalle mennä? Menisi sitten tonne parkkipaikan puolelle.
En kyttää sitä perhettä 24/7, kuten jo aloituksessa totesin, että toivottavasti olen nähnyt vain näitä pikkulenkkejä ja pentu pääsee muutenkin ulos. Mua ottaa se päähän, että sen annetaan kusta pitkin pihaa, kun omistaja vaan vetää tupakkaa ja kattelee vierestä. Menisi sinne parkkipaikalle suoraa, niin ei niin kamalasti haittaisi. Mutta suoraa oven eteen. - Tinskumansku
Minkeli kirjoitti:
On se aika tarkoituksellista, kun annetaan tehdä mihin tahansa. Pitääkö esim. sinne leikkipaikalle mennä? Menisi sitten tonne parkkipaikan puolelle.
En kyttää sitä perhettä 24/7, kuten jo aloituksessa totesin, että toivottavasti olen nähnyt vain näitä pikkulenkkejä ja pentu pääsee muutenkin ulos. Mua ottaa se päähän, että sen annetaan kusta pitkin pihaa, kun omistaja vaan vetää tupakkaa ja kattelee vierestä. Menisi sinne parkkipaikalle suoraa, niin ei niin kamalasti haittaisi. Mutta suoraa oven eteen.Ymmärretty!!
Huomasin itsekin kun luin juttusi uudestaan kyllähän se siltä hyvinkin vaikuttaa.. Anteeksi hätäinen vastaus. :). Meidän pihassa on myös isoja koiria (isot lammikot) joiden annetaan kusta ihan mihin vain. Täytyy myöntää että varsinkin aamulla pitkän yön jälkeen meidän pentu kusasee heti siihen mihin on tilaisuus, vaikka olen yrittänyt nopeasti raahata sivummalle. Pakko se on kuitenkin kehua kun ulos tulee... Meidän talon järjestyssäännössä ainakin lukee, että lasten leikkipaikoille ei koirat saa tarpeitaan tehdä, joten ihan hyvin voit valittaa eteenpäin tai huomauttaa asiasta itse, vaikka siellä ilmoitustaululla! - Minkeli
Tinskumansku kirjoitti:
Ymmärretty!!
Huomasin itsekin kun luin juttusi uudestaan kyllähän se siltä hyvinkin vaikuttaa.. Anteeksi hätäinen vastaus. :). Meidän pihassa on myös isoja koiria (isot lammikot) joiden annetaan kusta ihan mihin vain. Täytyy myöntää että varsinkin aamulla pitkän yön jälkeen meidän pentu kusasee heti siihen mihin on tilaisuus, vaikka olen yrittänyt nopeasti raahata sivummalle. Pakko se on kuitenkin kehua kun ulos tulee... Meidän talon järjestyssäännössä ainakin lukee, että lasten leikkipaikoille ei koirat saa tarpeitaan tehdä, joten ihan hyvin voit valittaa eteenpäin tai huomauttaa asiasta itse, vaikka siellä ilmoitustaululla!Mutta kyllä vielä maalaisjärki toimii sen verran, että ei lähetä ilmottamaan taloyhtiölle, kuitenkin pentu jota opetetaan. Mutta saa se silti ärsyttää, ja pysyisivät tosiaan pois sieltä leikkipaikalta.(vaikken siellä itse leikikkään, kuten jotkut ehkä luulevat...) ;)
- suuusi
ihan hyvä idis laittaa lappu rappuun, mutta kannattaa tuoda asia esille sillain nätisti tai kiltisti tms. en usko kyllä että sinä mikään öykkäri-möykkäri olet, mutta muillekin muistutukseksi vaan^^ sillain asiat edistyy parhaiten ja naapurisopu säilyy^^ eikä pikkulapset peljästy turhaan...^^
- Minkeli
;D
Minähän se elämöitten niiiin perskuleesti... No ei ihan. Katotaan jos tehois, se on oikeesti aika tyhmän näköstä, kun oven edusta on ihan keltasena kusesta. Kuitenkin tosiaan piha-alue kyseessä.
- haisuli
Eihän tuo ole mitään!
Meidän talossa oli parillakin lapsiperheellä koiranpennut hankittuna ja lapsethan niitä "ulkoilutti"..
Siis "ulkoilutti" heittomerkeissä, kun monesti koira juoksutettiin ylimmästä kerroksesta rappuja pitkin ulko-ovelle - "ulkoiluttaja" sukkasilleen. Eli koira kävi ehkä ulkona, "ulkoiluttaja" ei.
Hissikin talossa oli, sitä käytettiin toisen koiran kuljettamiseen joskus. Ai mistä tiedän?
P*skakasojen ja koirien koosta oli helppo päätellä kumpi käytti kumpaakin reittiä.
Toisen koiraperheen äiti kerran kysyi minulta montako kertaa päivässä käytän omaani ulkona, ja kun sanoin että 3-4 kertaa yleensä, äiti kauhistui: "Pitääkö sitä niin monta kertaa käyttää? Kyllä minä olen ajatellut, että meidän koiralle riittää 1 tai korkeintaan 2 kertaa päivässä!" Joskus niihin aikoihin lapsilla kaiketi meni mielenkiinto koko ulkoilutushommaan, sillä raput alkoivat pysymään siistimpinä. Ei sillä, että koira olisi päässyt ulos useammin, mutta äiti ilmeisesti siivosi jäljet..- Minkeli
No huh huh, johan on menoa. Ja sitten vaan ilmotus isännöitsijälle.
- ...
Onkohan sulla tullut mieleen, että 4-5 kk:n ikäsen koiran pidätyskyky ei ole vielä paras mahdollinen??
Mä asun kerrostalossa ja käytän koiraani pihalla ihan pihan vieressä, sen kauemmas ei edes keretä kun pennulla on jo hätä! Lisäksi pelkää pimeää kuollakseen niin läheppä siinä lenkkeilemään kauaksi, joten illalla käydään ihan pihan perämetsässä vaan (en ole huomannut kenenkään muun KOSKAAN siellä kyykkivän, joten ei luulis haittaavan). Mietippä kuules totakin!- Minkeli
Pidätyskykyä tai ei, miksi sitä koiraa käytetään leikkipaikalla? Rapusta ei suoraa pääse siihen, eikä leikkipaikan läpi pääse mihinkään. Miksi ne ei vie sitä parkkikselle suoraa? Ja missähän iässä koiraa aletaan sitten opettaa siihen, ettei omaan pihaan pissata?
- ...
Minkeli kirjoitti:
Pidätyskykyä tai ei, miksi sitä koiraa käytetään leikkipaikalla? Rapusta ei suoraa pääse siihen, eikä leikkipaikan läpi pääse mihinkään. Miksi ne ei vie sitä parkkikselle suoraa? Ja missähän iässä koiraa aletaan sitten opettaa siihen, ettei omaan pihaan pissata?
Ehkä sun pitäs mennä oppaaksi heille, että tie on toiseen suuntaan...Meilläkin leikkipaikan läpi ei kauheesti ole hyötyä mennä, joten se saa olla rauhassa. Parkkipaikkakaan ei kyl mun mielestä ole mikään koirienulkoilutus alue, meillä on tapana juosta sen läpi niin ei käy vahinkoja:). Sitten syrjempänä saa lirutella ihan rauhassa, jos jotai pihan rajat haittaa niin voivoi...
- ...........!
Minkeli kirjoitti:
Ehkä sun pitäs mennä oppaaksi heille, että tie on toiseen suuntaan...Meilläkin leikkipaikan läpi ei kauheesti ole hyötyä mennä, joten se saa olla rauhassa. Parkkipaikkakaan ei kyl mun mielestä ole mikään koirienulkoilutus alue, meillä on tapana juosta sen läpi niin ei käy vahinkoja:). Sitten syrjempänä saa lirutella ihan rauhassa, jos jotai pihan rajat haittaa niin voivoi...Koirathan ovat yksilöitä niin kuin ihmisetkin, joten ne oppivat pidättelemään ajallaan. Vähän kärsivällisyyttä!
- koirienystävä
Minkeli kirjoitti:
kun minä asuin vielä kerrotalossa ja minulle tuli koiranpentu, opetin sille heti mihin piha loppuu eli sinne saa pissiä. se kävi suht helposti. pari kertaa tuli vahinko rappukäytävän matolle, enkä edes sitä itse huomannut, kun koira kipitti edeltä ala-aulaan. kai se ajatteli pienessä vauvan päässään olevansa jo ulkona kun puitakin näkyy. onneksi meidän talkkari ihan ystävällisesti ilmoitti asiasta minulle ja siitä lähtien kannoin pennun ulos maton ohi.
minun mielestäni se on erittäin ruman näköistäkin jos talon piha on keltaisenaan koko talon koirien pissasta. ja taas tulee ajatella niitäkin kenellä ei ole koiraa ja niitä jotka eivät edes pidä koirista. - Minkeli
koirienystävä kirjoitti:
kun minä asuin vielä kerrotalossa ja minulle tuli koiranpentu, opetin sille heti mihin piha loppuu eli sinne saa pissiä. se kävi suht helposti. pari kertaa tuli vahinko rappukäytävän matolle, enkä edes sitä itse huomannut, kun koira kipitti edeltä ala-aulaan. kai se ajatteli pienessä vauvan päässään olevansa jo ulkona kun puitakin näkyy. onneksi meidän talkkari ihan ystävällisesti ilmoitti asiasta minulle ja siitä lähtien kannoin pennun ulos maton ohi.
minun mielestäni se on erittäin ruman näköistäkin jos talon piha on keltaisenaan koko talon koirien pissasta. ja taas tulee ajatella niitäkin kenellä ei ole koiraa ja niitä jotka eivät edes pidä koirista.Ei tietenkään toimi kaikilla eikä varmasti päivässä, mutta tätä juuri hain takaa. Omistajalle kärsivällisyyttä opettaa pissaamaan kauemmas, vähän avittaa alkuun vaikka kantamalla tuon meidänkin roskakatoksen ohi, matka on jotain 10m luokkaa. Tosin pentu alkaa olla jo aika isohko, mutta vaikka sitten juosta kauemmas ja kehua kovasti, ja torua kun tekee oven eteen. Sinne sitten ja hiljalleen pidemmälle.
Valitettavasti en saa toteuttaa omaa koulutustani, eikä se suinkaan ole ainoa oikea, mutta joskus vielä saan omaa pentua opettaa, niin pidän kyllä mielessä nämä asiat jotka minua harmittavat muitten käytöksessä. Siis ihmisten, ei koirien, eihän se ole koiran syy, ettei omistaja yhtään opasta.
- pennun omistaja
Meidänkin pentumme teki tuossa iässä vielä usein rapun viereen. Asia voi olla niin yksinkertainen ettei pennulla riitä vielä pidätyskyky. Toisin sanoen kun se haluaa ulos on jo niin kova hätä että pitäisi olla jo ulkona. Asia järjestyi meillä lähempänä puolta vuotta ja pääsemme jo talon nurkalle asti...
Tuosta uylkoilutuksesta sanoisin että niin pitkiä lenkkejä saa tehdä kuin koira innolla jaksaa kävellä edellä. Riippuu siis paljon koirasta. Pelkkä pihassa käynti ei mielestäni tuossa iässä ole oikein!!!- Minkeli
iin, se on kuulemma yleistä. Itsellä ei ihan pientä pentua ole koskaan ollut, mutta kyllä jo puolivuotiaana meitin Kasper osasi välttää pihapissaa. Se on yksilöllistä, tiedämme sen kaikki! Mua se hermostuttaa, että ne käyttää sitä tuolla leikkipaikallakin....! Ja kieltämättä piha on aika ruma, mutta toivottavasti se loppuu pennun vanhetessa. Nyt en ole moneen päivään nähnyt koko koiraa, käyvät varmaan eriaikoihin ulkona kun me. Toivon, että pentu saa lenkkeillä paljon!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä741349Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2401237Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1511051Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava2531026- 51755
- 64714
Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em62707Miksi mies tuntee näin?
Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui39678Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤44641- 30597