Mulla on magneetosta kokeiltuna petilaakereissa n. 1mm väljyyttä. Ei viitsisi alkaa vaihtamaan, kolisee paikallaan, mutta ei minusta ajossa.
Voiko tulla pahat seuraamukset, jos ei vaihda ? Eikös ulina ole sen merkki, että ovat lopullisesti menossa....?
PV:n petilaakerit
23
6716
Vastaukset
- thunder
Kannattaa vaihtaa ennenkuin laakeri alkaa pyöriä "kupissaan". Sitten jos se alkaa siinä pyörimään ja kuluttaa kuppia tarpeeksi niin pitää ostaa uusi lohko, tai sorvata kuppi isommmaksi ja vaihtaa laakerin kokoa.
Mulla oli ruvennut pyörimään, mutta sain kummiskin laakerin kiinni laakeriliimalla.- thunder
Eikä se niin iso homma ole ne vaihtaa. Menisikö pari päivää koko remonttiin.(saa tietysti tehtyä nopeamminkin mutta hiljaa hyvä tulee).
- pvmies
thunder kirjoitti:
Eikä se niin iso homma ole ne vaihtaa. Menisikö pari päivää koko remonttiin.(saa tietysti tehtyä nopeamminkin mutta hiljaa hyvä tulee).
Mulla on ehkä 1mm väkystä. Kannattasko oikeesti, kun nelivaihteisen moottorin purkaminen on aika kova homma, varsinkin kasaaminen.
Mistä tietää, että pyörii kupissaan ? - pvmies
Paljo sulla oli sitä klappia siinä ?
Mulla on silleen, että hyvä että tuntee.
Kolinahan voi tulla kiertokangen alapään laakerista. Onkohan peuskan moottorin purkaminen vaikeaa, miten saa sytytyksen sitten kohdalleen ? (CDI) - thunder
pvmies kirjoitti:
Mulla on ehkä 1mm väkystä. Kannattasko oikeesti, kun nelivaihteisen moottorin purkaminen on aika kova homma, varsinkin kasaaminen.
Mistä tietää, että pyörii kupissaan ?Ei sen koneen kasaaminen ja purkaminen ole työlästä, koska peeveessä jää vaihdelaatikon rattaat paikoilleen, eli ne ei sieltä koneesta minnekkään tipu(lukkorengas pitää toiselta puolelta kiinni).
Sitä laakerin pyörimistä ei saa selville muutenkuin avaamalla kone.
Mutta jos rupeat konetta purkamaan niin muutama vinkki:1.Ota kaveri, et selviä yksin hommasta jos et ole konetta ennen purkanut.
2.Koneesta löytyy hyviä kuvia osoitteesta: www.motoxi.fi sieltä klikkaat varaosat ja sieltä sitten pv50 varaosat. Siellä on kuvat.
Koneesta ei tarvitse irrottaa mitään vaihteiden siirtimiä yms.
Toki voit vielä ajella aika rennosti, laakereissakin on vähän "voiteluvälystä". Mutta remontti pitäs tehdä viimeistään sillon kun laakerit alkaa rahisemaan tai vinkumaan. - thunder
pvmies kirjoitti:
Paljo sulla oli sitä klappia siinä ?
Mulla on silleen, että hyvä että tuntee.
Kolinahan voi tulla kiertokangen alapään laakerista. Onkohan peuskan moottorin purkaminen vaikeaa, miten saa sytytyksen sitten kohdalleen ? (CDI)Siihen levyyn missä sähköt on kiinni jää sen kiinnitys ruuvien jäljet. Sitten kun pistää sähöt kiinni niin katsoo vain siitä levystä missä on ruuvin kannan jälki ja iskee niihin kohtiin ne ruuvit takas.
Tuota cdi:tä ei oikein voi itse säätää.(cdi:tä voi vähäsen säätääkin, mutta se on niin tarkkaa että sen tekee ammattimies) - pvmies
thunder kirjoitti:
Siihen levyyn missä sähköt on kiinni jää sen kiinnitys ruuvien jäljet. Sitten kun pistää sähöt kiinni niin katsoo vain siitä levystä missä on ruuvin kannan jälki ja iskee niihin kohtiin ne ruuvit takas.
Tuota cdi:tä ei oikein voi itse säätää.(cdi:tä voi vähäsen säätääkin, mutta se on niin tarkkaa että sen tekee ammattimies)Niin, no joo. Mutta kuitenkin voi säätää ?
- pvmies
thunder kirjoitti:
Ei sen koneen kasaaminen ja purkaminen ole työlästä, koska peeveessä jää vaihdelaatikon rattaat paikoilleen, eli ne ei sieltä koneesta minnekkään tipu(lukkorengas pitää toiselta puolelta kiinni).
Sitä laakerin pyörimistä ei saa selville muutenkuin avaamalla kone.
Mutta jos rupeat konetta purkamaan niin muutama vinkki:1.Ota kaveri, et selviä yksin hommasta jos et ole konetta ennen purkanut.
2.Koneesta löytyy hyviä kuvia osoitteesta: www.motoxi.fi sieltä klikkaat varaosat ja sieltä sitten pv50 varaosat. Siellä on kuvat.
Koneesta ei tarvitse irrottaa mitään vaihteiden siirtimiä yms.
Toki voit vielä ajella aika rennosti, laakereissakin on vähän "voiteluvälystä". Mutta remontti pitäs tehdä viimeistään sillon kun laakerit alkaa rahisemaan tai vinkumaan.Vinkumaan... kuinka kovaa tuo vinkuminen on ?
Kokeilen vielä välystä. Jos sen vain tuntee, mutta ei silmällä erota, niin en taida vielä ainakaan vaihtaa.
Se on hyvä, jos ei tarvii vaihteensiirtäjiä, ym. irrottaa.
Paljo sulla oli klpappia / kilometrejä ? Virit ?
Mulla on vakio, että virit ei niitä ole tuhonnut, mittarissa 10 000km. - thunder
pvmies kirjoitti:
Vinkumaan... kuinka kovaa tuo vinkuminen on ?
Kokeilen vielä välystä. Jos sen vain tuntee, mutta ei silmällä erota, niin en taida vielä ainakaan vaihtaa.
Se on hyvä, jos ei tarvii vaihteensiirtäjiä, ym. irrottaa.
Paljo sulla oli klpappia / kilometrejä ? Virit ?
Mulla on vakio, että virit ei niitä ole tuhonnut, mittarissa 10 000km.No, en musita paljonko mulla oli sillon, mutta kahdesta kaverin moposta olen kans vaihtanut ne. Niissä oli todella paljon välystä, ehkä jo jotain 2-3mm.
Toisella mopolla oli ajettu muistaakseni 12400km, ja se magneeton puolen laakeri oli ihan väljä.
jos tuolla sinun mopolla on ajettu 10000 eikä ole kertaakaan vaihdettu niitä laakereita, niin nyt olisi sopiva aika. Mutta luulen vähän että ne on vaihdettu, koska kymmenessätonnissa ne olisi jo aika väljät.
Mutta jos et vaihda vielä niin kokeile sitten uudestaan 500km kuluttua. - pvmies
thunder kirjoitti:
No, en musita paljonko mulla oli sillon, mutta kahdesta kaverin moposta olen kans vaihtanut ne. Niissä oli todella paljon välystä, ehkä jo jotain 2-3mm.
Toisella mopolla oli ajettu muistaakseni 12400km, ja se magneeton puolen laakeri oli ihan väljä.
jos tuolla sinun mopolla on ajettu 10000 eikä ole kertaakaan vaihdettu niitä laakereita, niin nyt olisi sopiva aika. Mutta luulen vähän että ne on vaihdettu, koska kymmenessätonnissa ne olisi jo aika väljät.
Mutta jos et vaihda vielä niin kokeile sitten uudestaan 500km kuluttua.Juu, en missään nimessä talvella vaihda, ei tule kyllä kilometrejäkään, en aja, jos yli -5 astetta pakkasta.
Ajattelin, että kesällä ei viitsi vaihtaa. Parhaat ajokelit, ja jos sattuu, että pitää kierokanki laittaa laakerin vaihtoon, niin menee ilmat hukkaan. Syksyllä sateiden alettua voisi alkaa katselemaan. Kesällä en hirveästi kerkeä ajella, korkeintaan 1000km tulee kesällä, ehkä ja melko varmaan paljo alle sen.
Kokeilin nyt kun kone on kylmä, niin kyllä sen tuntee, mutta silmällä pitää tarkkaan katsoa.
Ei vanha omistaja puhunut mitään, oliko vaihtanut, olisi se moottoriremontista maininnut. Mulla ei todellakaan ole 2-3mm niissä, ehkä milli, eikä sitäkään.
Ja lämmetessään metalli laajenee tunnetusti...
Kyselen tuosta pienkonehuollosta, että paljon tulis maksamaan, jos se vaihtaa. Mulla on jo ostettuna kauan aikaa sitten täyd. öljy / tiivistesarja PV:seen, eli tarvii vain laakerit.
Samalla katsos sylinterin myös.
Mutta tuota, tosiaan jää varmaan syksyyn. Nyt on purettu papikan kone, ja kiillotellaan sitä. Siinä ei ole yhtään klappia laakereissa, ei siis yhtään.
Miten ne laakerit voi kupissaan alkaa pyöritä. Tuossa papikassa on kiinni niin hyvin ainakin, että varmaan pysyy ! Senhän pitäis periaatteessa leikata kiinni, että tempaa kehän mukaansa. Väljäkin laakeri luistaa hyvin, ei sen pitäis jumittaa. Paljo sun mopolla on ajettu ? - thunder
pvmies kirjoitti:
Juu, en missään nimessä talvella vaihda, ei tule kyllä kilometrejäkään, en aja, jos yli -5 astetta pakkasta.
Ajattelin, että kesällä ei viitsi vaihtaa. Parhaat ajokelit, ja jos sattuu, että pitää kierokanki laittaa laakerin vaihtoon, niin menee ilmat hukkaan. Syksyllä sateiden alettua voisi alkaa katselemaan. Kesällä en hirveästi kerkeä ajella, korkeintaan 1000km tulee kesällä, ehkä ja melko varmaan paljo alle sen.
Kokeilin nyt kun kone on kylmä, niin kyllä sen tuntee, mutta silmällä pitää tarkkaan katsoa.
Ei vanha omistaja puhunut mitään, oliko vaihtanut, olisi se moottoriremontista maininnut. Mulla ei todellakaan ole 2-3mm niissä, ehkä milli, eikä sitäkään.
Ja lämmetessään metalli laajenee tunnetusti...
Kyselen tuosta pienkonehuollosta, että paljon tulis maksamaan, jos se vaihtaa. Mulla on jo ostettuna kauan aikaa sitten täyd. öljy / tiivistesarja PV:seen, eli tarvii vain laakerit.
Samalla katsos sylinterin myös.
Mutta tuota, tosiaan jää varmaan syksyyn. Nyt on purettu papikan kone, ja kiillotellaan sitä. Siinä ei ole yhtään klappia laakereissa, ei siis yhtään.
Miten ne laakerit voi kupissaan alkaa pyöritä. Tuossa papikassa on kiinni niin hyvin ainakin, että varmaan pysyy ! Senhän pitäis periaatteessa leikata kiinni, että tempaa kehän mukaansa. Väljäkin laakeri luistaa hyvin, ei sen pitäis jumittaa. Paljo sun mopolla on ajettu ?Mun mopedilla on ajettu ehkä noin 8000-9000km, mutta siinä on joskus ollut 80cc pytty kiinni.
No se laakeri voi alkaa pyörimään sitten kun laakeri leikkaa kiinni, mutta välys on tällöin todella suuri. Tai sitten jos koneeseen pääsee joku hiekan muru yms.joka mennessään laakeriin jumittaa sen hetkeksi tai kokonaan. Yleisin syy on kuitenkin se kun laakeri vaihdetaan muutaman kerran, eli se kuppihan suurenee ja kuluu aina vähän kun entinen laakeri lyödään irti ja uusi kiinni. Mutta tuota ongelmaa voi välttää kuumentamalla lohkon n.100 asteeseen esim. uunissa, koska lohko on alumiinia se laajenee nopeammin kuin teräslaakeri, niin laakerikuppikin suurenee ja näin laakeri lähtee helpommin irti ja kuppi ei kulu niin paljon. - pvmies
thunder kirjoitti:
Mun mopedilla on ajettu ehkä noin 8000-9000km, mutta siinä on joskus ollut 80cc pytty kiinni.
No se laakeri voi alkaa pyörimään sitten kun laakeri leikkaa kiinni, mutta välys on tällöin todella suuri. Tai sitten jos koneeseen pääsee joku hiekan muru yms.joka mennessään laakeriin jumittaa sen hetkeksi tai kokonaan. Yleisin syy on kuitenkin se kun laakeri vaihdetaan muutaman kerran, eli se kuppihan suurenee ja kuluu aina vähän kun entinen laakeri lyödään irti ja uusi kiinni. Mutta tuota ongelmaa voi välttää kuumentamalla lohkon n.100 asteeseen esim. uunissa, koska lohko on alumiinia se laajenee nopeammin kuin teräslaakeri, niin laakerikuppikin suurenee ja näin laakeri lähtee helpommin irti ja kuppi ei kulu niin paljon.Voiko laakerit liimata laakeriliimalla ?
Katselin, kun kaveri on purkanut PV:n koneen. Vaihteiston rattaat näky jäävän paikalleen. Käynnistyspoljin se oli irrottanut, koska se on sillä rikki.
Kytkin lähtee pakettina, levyt on hyvä tarkastaa.
(kytkin toimii mulla hyvin)
Pitää mitata klappi, että paljon se on.
Kylmässä koneessahan se on vähän isompi.
Mistä se kolina tulee ? Ottaako vauhtipyörä johonkin kiinni ??
Pitääkö sytkän merkkaamisen yhteydessä männän olla YKK-kohdassa ? - thunder
pvmies kirjoitti:
Voiko laakerit liimata laakeriliimalla ?
Katselin, kun kaveri on purkanut PV:n koneen. Vaihteiston rattaat näky jäävän paikalleen. Käynnistyspoljin se oli irrottanut, koska se on sillä rikki.
Kytkin lähtee pakettina, levyt on hyvä tarkastaa.
(kytkin toimii mulla hyvin)
Pitää mitata klappi, että paljon se on.
Kylmässä koneessahan se on vähän isompi.
Mistä se kolina tulee ? Ottaako vauhtipyörä johonkin kiinni ??
Pitääkö sytkän merkkaamisen yhteydessä männän olla YKK-kohdassa ?Voipi liimata, mutta se liima on kallista(muistaakseni 15€ semmonen pikkupurkki).
Tarkoitatko nyt kolinaa mikä tulee kun kokeilee niitä laakereita vai mitä?
Siis peeveessä on cdi ei tarvitse merkata sytytyshetkeä, riittää kun laittaa ne sähköt sitten oikeeseen asentoon(sen näkee niistä kiinnitysruuvien kantojen jättämistä jäljistä) tajuat kyllä kun otat ne sähköt sitten irti. - pvmies
thunder kirjoitti:
Voipi liimata, mutta se liima on kallista(muistaakseni 15€ semmonen pikkupurkki).
Tarkoitatko nyt kolinaa mikä tulee kun kokeilee niitä laakereita vai mitä?
Siis peeveessä on cdi ei tarvitse merkata sytytyshetkeä, riittää kun laittaa ne sähköt sitten oikeeseen asentoon(sen näkee niistä kiinnitysruuvien kantojen jättämistä jäljistä) tajuat kyllä kun otat ne sähköt sitten irti.Niin, sitä kolinaa...
Miten ne stefat, mistä tietää, että ne varmasti pitää ? Entä jos vuotavat ?
Pitääkö käynnistyspolkimen jousi ja poljin irrottaa ?
Hyvä, jos ei tarvii sytkää säädellä... miten muuten, jos on väljä, niin näkeekö sylinterin irrotuksen jälkeen, onko vai ei ? Tietääkseni ei porattu... jos laittaa porattavaksi, on sama laittaa kampiakseli laakerin vaihtoon myös samaan pakettiin... Mulla kyllä käynnityy kohtalaisen hyvin, kulutus 3L/100km, vaikutta ylisuuri suutin, että enpä ole väljistymisen merkkejä huomannut. - PVMAN 20002
thunder kirjoitti:
Voipi liimata, mutta se liima on kallista(muistaakseni 15€ semmonen pikkupurkki).
Tarkoitatko nyt kolinaa mikä tulee kun kokeilee niitä laakereita vai mitä?
Siis peeveessä on cdi ei tarvitse merkata sytytyshetkeä, riittää kun laittaa ne sähköt sitten oikeeseen asentoon(sen näkee niistä kiinnitysruuvien kantojen jättämistä jäljistä) tajuat kyllä kun otat ne sähköt sitten irti.Kerroppa, että jos on vähän klappia, max. milli, niin mitä vahinkoa saa aikaan ? (voi saada)
Mistä johtuu kolina kaasua päästettäessä, onko syy kampiakselin runkolaakeri ?
Paljon on vauhtipyörän ja puolien välillä väliä, paljo voi olla klappia, ennenkuin ottaa kiinni ? - pvmies
thunder kirjoitti:
Voipi liimata, mutta se liima on kallista(muistaakseni 15€ semmonen pikkupurkki).
Tarkoitatko nyt kolinaa mikä tulee kun kokeilee niitä laakereita vai mitä?
Siis peeveessä on cdi ei tarvitse merkata sytytyshetkeä, riittää kun laittaa ne sähköt sitten oikeeseen asentoon(sen näkee niistä kiinnitysruuvien kantojen jättämistä jäljistä) tajuat kyllä kun otat ne sähköt sitten irti.Niin, tuota mittasin heittokellolla magneetosta, että paljo on klappia:
Ja tulos: 15 sadasosamilliä.
En taida vielä vaihtaa, se tosiaan on vähän, tarkkaan pitää kädellä koettaa....
Eli eikös se ole milleinä 0,15mm, vai kuinka, kuitenkin 15 sadas-osa-milliä. (mittarissa yksi "väli" oli sadas-osa-millin) - thunder
pvmies kirjoitti:
Niin, tuota mittasin heittokellolla magneetosta, että paljo on klappia:
Ja tulos: 15 sadasosamilliä.
En taida vielä vaihtaa, se tosiaan on vähän, tarkkaan pitää kädellä koettaa....
Eli eikös se ole milleinä 0,15mm, vai kuinka, kuitenkin 15 sadas-osa-milliä. (mittarissa yksi "väli" oli sadas-osa-millin)Ei varmaan tarvitse vaihtaa jos on vain 15sadasosamilliä. Itse en noista mittareista tiedä, aina käsituntumalla olen kokeillu. Juu, kyllä se on 0,15milliä.
- pvmies
thunder kirjoitti:
Ei varmaan tarvitse vaihtaa jos on vain 15sadasosamilliä. Itse en noista mittareista tiedä, aina käsituntumalla olen kokeillu. Juu, kyllä se on 0,15milliä.
Hyvä, ei oikein innosta purkaa tuota moottoria !!
Tuosta kolinasta, kun kaverilla on alle 3000km ajettu PV, niin sekin kolisee samalla tavalla, että en tiedä mistä johtuu, ja mulla ei puolat ota kiinni vauhtipyörään, tai hipsi sitä, sillä otin vauhtipyörän irti syksyllä, ja sisällä oli tasainen, rikkomaton pölykerros.
Klappihan mitataan siitä vauhtipyörästä, asetin mittarin siihen, kannake piti sitä siinä, ja ruuvarilla työnnätettiin mittaria kohti vauhtipyörää. Käsin se oli 0,15mm, ruuvarilla sai voimalla jopa 0,3mm, mutta ei se niin paljo...kädellähän se klappi kokeillaan. - thunder
pvmies kirjoitti:
Niin, no joo. Mutta kuitenkin voi säätää ?
Kyllä sitä voi, mutta ei kannata. Laittaa vaan sähköt samaan asentoon missä olivatkin.
- pvmies
thunder kirjoitti:
Kyllä sitä voi, mutta ei kannata. Laittaa vaan sähköt samaan asentoon missä olivatkin.
Turhaampa niitä, jos kerran tuollanen pikkuvälys ei haittaa. On se todella pieni, katsoppa miten viivoittimessä on pieni se millin väli.... kuitenkin tuo tuntuu isommalta, mutta mittari näytti 0,15mm, että kyllä se sen on. Eli pieni.
Kolina.... no kaverin melkein uusi PV kolisee, että antaa olla. Pitää katsoa 500km / 1000km päästä uudelleen.
- steen
laakerisi on jo sököt jos se ulisee jos et vaihda niitä voit rikkoa koko alakerran kokemusta on josta tulee kauhea homma sulle
- pvmies
Kuinkahan paljo tulee maksamaan täyd. moottoriremontti porautuksineen, n. ??
Miten sulla sitten kävi ? Tuliko kalliiksi ?
Ei mulla ulise, ainakaan paljo. Ihan vähän. Minkalaista ulinaa se on ? Kuuleeko selvästi, vihlooko korvissa ?? Vähän mulla siis kolisee, tyhjäkäynnillä ihan vähän, tai ei ollenkaan, kaasua kun paikallaan laittaa, niin silloin.
- keke200
eikös ku mun pitää vaihtaa käynnistyspolkimen jousi niin jos mä otan ne lohkot erilleensä että magneeton puali on alas päin niin eihän siältä pitääsi tulla mitää tavaraa pois tai tippua ja eikö se nuan pitääs onnistua?=)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662288Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381883Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣241568Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711540Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.861293Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1841204Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241120Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1101115En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9942- 77939