Olen ollut pitkään työeläkkeellä. Kohta molemmat lapseni ovat täysi-ikäisiä ja muutamme kaikki omille teillemme. Ajatuksenani on viettää ainakin jonkin aikaa ulkomailla tämän jälkeen.
En ajatellut muuttaa ulkomaille pysyvästi, vaan ehkä n. kolmen kuukauden reissuja tehden. vakuutus kattaa max 90 päivän reissut. Vaikka sairauteni ei ole vaatinut akuuttia hoitoa aikoihin, minun täytyy silti käydä säännöllisesti tutkimuksissa. Irtaimistoni jää lapsilleni, itse muutan kirjoille siskoni luokse.
Työeläkkeestäni jää käteen n. 1200-1300 euroa kuukaudessa. Kertokaapa missä näillä rahoilla voisi elää mukavasti niin että samalla jäisi edes vähän sukanvarteenkin. Sairaudenhoidollisesti hygienia-asiat etusijalla - ei tosin todellakaan tartte olla sairaalaosaston tasoa. Toissijaisesti - en voi ajaa autoa, joten liikkuminen ei saisi olla kovin monimutkaista. Kävely tai korkeuserot ei haittaa. :)
Työeläkkeellä ulkomaille?
vihdoinmunvuoro
1
428
Vastaukset
- kotionkoti
Olen muuttanut vastaavassa tilanteessa etelään, toiseen eu-maahan. Asuin lähes 10 v pois Suomesta. Nyt olen reissannut kahden maan välillä.
Elinkustannukset n. 800€/kk. Tosin asunto on omani eli vuokra jää pois.
Terveydenhuolto pelaa, muutaman kerran olen tarvinnut palveluita. Toisaalta minulla ei ole kroonisia, seurattavia sairauksia.
Matkavakuutuksesta huolimatta olen luottanut julkiseen terveydenhoitoon. Hammaslääkärissä olen käynyt yksityisellä, kun kunnallisen puolen jonot ovat sielläkin melkoiset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi
Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.1166310Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies
Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk3776113Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?
Työmatkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotellisurmasta tie695810Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"
sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni3443952Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten
Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril1452345Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina
Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.42335Orpo pihalla kuin lumiukko
Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA1151390- 121211
- 1821052
- 59867