siksikö verhot heilahtaa et tsiikaillaan verhojen välistä ihmisiä. Mutta on mukavaa heit tsiigailla tuvastaan kun he siellä liikkuu, mutta se ei ole oikein sopivaa tahi sallittua, mutta silti ihmiselle mieleistä.ihminen on utelias, mutta ei ilm. saisi olla, koska tsiigailu jollain tavall tuomitaan..pitää olla niinkuten ei näkisikään, vaikk sit kuinka kiinnostavaa ulkon tapahtuisi. .
Noloa katella naapureita ja muita ikkunasta
30
374
Vastaukset
Meidän ikkunoista ei näy yhteenkään naapuriin, parista ikkunasta näkee kylätielle. Tuvan ikkunoista ei ollenkaan.
Jos nyt joku naapuri tai muu kulkija sattuu tiellä liikkumaan, niin en heitä varten ikkunassa päivystä.
Tänään näin muutaman Kymenlaakson Sähkön työntekijän, vaihtoivat uusia sähköpylväitä ja heidätkin huomasin kävelyllä ollessani.- kaupukilaisetuteliaita
Maalaisasukkina olen kiinnittänyt huomiota kaupunkilaisvieraiden uteliaisuuteen. Aina kun auto surruttelee tuosta tuvan ikkunoista näkyvällä tiellä niin jo kohottautuvat salusiinin yli kurkkimaan kuka siellä menee, vaikka eivät edes tunne paikallisia. Kyselevät sitten mitä ovat miehiään tai naisiaan, tosi omituista.
- ainaainaaina
"Maalaisasukkina olen kiinnittänyt huomiota kaupunkilaisvieraiden uteliaisuuteen. Aina kun auto surruttelee tuosta tuvan ikkunoista näkyvällä tiellä niin jo kohottautuvat salusiinin yli kurkkimaan kuka siellä menee, vaikka eivät edes tunne paikallisia. Kyselevät sitten mitä ovat miehiään tai naisiaan, tosi omituista. "
onko se siis sopimatonta mielestänne? - Lorenaa
Omasta ikkunastaan voi katsella ulos vaikka koko valoisan päivä, vielä illallla kenen kaara tiellä rykii. On jopa suositeltavaa seurata omasta ikkunasta ulkona olevia tapahtumia, se nimittäin ehkäisee herra ALS`in tuloa kuvioihin.
Ei niitä oman seinän tapetteja koko päivää halua katsella, sitäpaitsi se ei ole uteliaisuutta vaan osoitus asukas on kiinnostunut ympäristöstön tapahtumista.
On monia ikääntyneitä joiden liikkuminen on hyvin vähäistä, ikkunasta katselu on jopa virkistävää ja tervehdyttävää.
Uteliaisuus kaikkien kohdalla on sisäsyntyinen ominaisuus ,hyvä kunhan se pysyy kohtuuden rajoissa.
Aamukahvilla minäkin katselen kaiken aikaa ikkunasta mitä lintuja on aterioimassa lintulaudalla, milloin Kurre Oravaiset kiirehtivät Auringonkukka siemen apajille, Aika siinäkin kuluu kahvia hörppiessä, päivän aviisia koneelta lukiessa. Samalla katsastan mikä sää on ulkona, onko maantie jäinen, liukas, sorainen hiekotettu. Paljon tietoa päivän liikkumis tilanteisiin saa juuri ikkunasta havainnoimalla.
Arvaa oma tilasi, anna arvo toisillekin. - kaupukilaisetuteliaita
ainaainaaina kirjoitti:
"Maalaisasukkina olen kiinnittänyt huomiota kaupunkilaisvieraiden uteliaisuuteen. Aina kun auto surruttelee tuosta tuvan ikkunoista näkyvällä tiellä niin jo kohottautuvat salusiinin yli kurkkimaan kuka siellä menee, vaikka eivät edes tunne paikallisia. Kyselevät sitten mitä ovat miehiään tai naisiaan, tosi omituista. "
onko se siis sopimatonta mielestänne?En puhunut sopimattomuudesta sanaakaan, mainitsin sen olevan omituista. Miksi kaupunkilaista kiinnostaa täysin tutemattomien maalaisten asiat, omituista uteliaisuutta. Ei minua kiinnosta kertoa heille naapurustoni asioista.
- Asko751t
kaupukilaisetuteliaita kirjoitti:
En puhunut sopimattomuudesta sanaakaan, mainitsin sen olevan omituista. Miksi kaupunkilaista kiinnostaa täysin tutemattomien maalaisten asiat, omituista uteliaisuutta. Ei minua kiinnosta kertoa heille naapurustoni asioista.
ihminen on luonnostaan utelias, tykkää virikkeistä ympäristössään
- kaupukilaisetuteliaita
Asko751t kirjoitti:
ihminen on luonnostaan utelias, tykkää virikkeistä ympäristössään
Eihän minun naapurini ole mitään sen kaupunkilaisvieraan ympäristövirikkeitä. Luulisi nyt yhden kahvittelun ajan viihtyvän ilman uteluita naapureistani, varsinkin jos ovat pyytämäti tulleet. Kerrotko itse tuttaviesi asioista ihmisille jotka eivät heitä tunne?
- voi.jesssus
Eihän minun naapurini ole mitään sen kaupunkilaisvieraan ympäristövirikkeitä. Luulisi nyt yhden kahvittelun ajan viihtyvän ilman uteluita naapureistani, varsinkin jos ovat pyytämäti tulleet. Kerrotko itse tuttaviesi asioista ihmisille jotka eivät heitä tunne?
No sano se niille "kamalille" kaupunkilaisvieraille, äläkä täällä jankuta koko päivää.
- kaupukilaisetuteliaita
voi.jesssus kirjoitti:
No sano se niille "kamalille" kaupunkilaisvieraille, äläkä täällä jankuta koko päivää.
Juu, sanottu on. Montako kertaa päivässä tänne saa kirjoittaa? Oletko joku tarkkailija, jolla on oikeus rajoittaa muiden kirjoittamista? Eikö tämä olekkaan keskustelupalsta?
Tällaisia juntteja me maalaiset ollaan, ei tiedetä milloin saa kirjoittaa :(
Oliko sinulla mitään mielipidettä avauksen aiheeseen vai pelkästäänkö ilkeilemään tulit? - ent.siivoojaparka
Juu, sanottu on. Montako kertaa päivässä tänne saa kirjoittaa? Oletko joku tarkkailija, jolla on oikeus rajoittaa muiden kirjoittamista? Eikö tämä olekkaan keskustelupalsta?
Tällaisia juntteja me maalaiset ollaan, ei tiedetä milloin saa kirjoittaa :(
Oliko sinulla mitään mielipidettä avauksen aiheeseen vai pelkästäänkö ilkeilemään tulit?Se nyt on yhdenlaista yksinäisen ja uteliaan verhojen heiluttelua sekin, että seuraa kuka täällä kirjoittelee koko päivän.
- ei.haittaa
Saa heilua verhot ja myös peitto saa heilua. Ei haittaa.
- Virsut
Koittakaas miettiä, mitä varten ikkunoita on. Jotta niistä näkisi ulos. Ei ole uloskatselu synti eikä häpeä, olipa syy mikä tahansa. Sisäänkillityksen kohdalla onkin vähän eri juttu. Silloinkin kannattaa katsoa omista ikkunoista. Avarakatseisempaa uutta vuotta vaan kaikille.
- eppu2
Eikös ne klasit ole sitä varten, että saatais valoa tupaan ja se uloskatselu on vaan extraa.
Katselusta puheen ollen, kyllä se olisi omituista, jos ei ikkunasta ulos katselisi. eppu2 kirjoitti:
Eikös ne klasit ole sitä varten, että saatais valoa tupaan ja se uloskatselu on vaan extraa.
Katselusta puheen ollen, kyllä se olisi omituista, jos ei ikkunasta ulos katselisi.Katupeilin takaa ystäväni vain katupeilin takaa.
- eppu2
koti-kiusattu kirjoitti:
Katupeilin takaa ystäväni vain katupeilin takaa.
Eikös senniminen kotimainen vanha elokuva ole, kun ´´katupeilin takana, ´´muistelin sellaisen nähneeni.
- vhimsf
Useimmat ihmset haluavat säilyttää etäisyyttä - vain harvat ihmset enää edes tervehtivät - jos silmälääkäri on suositellut kauas katsomista silmien lepuutuskeinona jonkun lähityön lomassa -puitten latvoja, taivaan pilviä ja värejät, tms
- nuorilla ja lapsilla omat menonsa ja elämäntapansa
- erilaiset kuin vanhuksilla - railakkaammat välillä kuin avant gardessa tietty räväkkyys
- sekiin lie sallittua - eivät ole niin kompurakinttuja kui vanhat.
Useinmiten pidän verhot suljettuina kun on huomautettu " jonkinsortin kyyläämisestä" ja vanhojen akkojen haisemisesta niin monta kertaa ennestäänkin. Niitä on semmosia ihmisiä jotka ei ymmärrä ikkunan päälle mitään. Minä neuvon tietämättömälle että ikkunat on valoa, maiseman katsomista ja tuuletusta varten. Jos on ikänsä tynnyrissä asunut kaipaa opastusta. Kannattaa kertoa myös että ovi on ulosmenoa varten.
- kaikkitietää
Moniko sulta on kysynyt miksi taloissa on ikkunoita?
- Onnellistavaan
Meillä on aina kaupunkirivarissa ja maalla omakotitalossa säleverhot ylhäällä,paitsi silloin kun paistaa liian kuumasti juuri jostakin ikkunasta.
Sanon kyllä kaikille,että jos jollakin ei ole muuta elämää ,kuin katsoa naapureiden ikkunoita ja elämää meidän kodissamme,suotakoon se heille.Jos päivästä toiseen jaksaa katsella ei todellakaan ole heillä silloin ns."kaikki muumit laaksossa"
En ole koskaan ,kyllä vielä havainnut ,että joku liikaa katselisi. - alottaja-näkee-harhoja
Alotuksen tekijä taitaa olla sekasi,
luulee että häntä tarkkaillaan vaikka ihmiset asuu ja tekee aivan omia asiotitaan kotonaan,
ikkunasta asukas saattaa katsoa minkälainen ilma siellä nyt on
ja mitä pistää päälle
ettei vesisateella pistä turkkia ja päinvastoin, vai onko kova pyry,
kuinka sinua ihmisten kotihommat noin kiinostaa
että ehdit tuijottaa jos verhot liikahtaa sattumalta just ku sinä kuljet siitä ohi,
voit rauhottua, ei ne sinua vakoile eikä tuijota, niillä on aivan omat tarpeet miksi katsovat joskus ikkunasta ulos,
eikä ikkunasta katominen ole mikään rikos eikä kielletty asia,
oletko aivan höperö,
muuten tiedoksi:
vainohullun ensimmäinen oire on kun luulee että häntä vakoillaan tai katsotaan ja seurataan hah hah sanon mä,
vaikka todellisuudessa ihmisillä on aivan omat tarpeet katella ympäristöään . Mitäpä se kellekkään kuuluu jos omasta ikkunastani kattelen ,näin pimeenä aikana on toi sisävalon heijastus ruutuun haittana.
Olen ratkassut asian heittämällä salusiinit niskantaakse niin silloin ei taskulampun valo häiritse vaimon telkkarin katteluu, sen valo ei sillai välhyä pitkin seiniä.Keskustassa on pyörätie aika lähellä makuuhuoneeni ikkunaa. Asun maan tasalla joten on hyvä näkyvyys sisälle. Vietän muutenkin enimmän aikani siinä, kun on netti ja telkkarikin samassa huoneessa. Pidän sälekaihtimet kiinni melkein aina jos joutuu pitämään valoja.
En juuri seuraa mitä ulkona tapahtuu, paitsi mökillä on mukava seurata lintuja.
Olen asunut tässä yli 8v, silti en tiedä kaikkien naapureiden nimeä, enkä oikein tunnistakaan heistä kuin osan.
Varmaan katselisin enemmän ikkunasta jos olisi mielenkiitoiset näkymät.- iteootutelias
Iänikuinen aihe. Antakaa ihmisten katsella omista ikkunoistaan jos haluavat. Ei se uteliaisuutta ole välttämättä. Noloa nyt ei ainakaan vaan ihan normaalia elämää.
Paitsi aloittaja-tyypillä, joka varmaan katsoo ulos ikkunasta pelkkää uteliaisuuttaan. - Kyl-on-varmistettava
Mä katselen ikkunoistani ( 5 kpl) ulos ja naapuritaloihin, pompin ikkunasta ikkunaan aivan vaan sen vuoksi, että näkisin, katseleeko kukaan meikän ikkunoihin? Ja ainahan niitä päitä ja olkapäitä vilahtelee. Saattaapi joku istuakin.
Mutta vaikea sanoa, tuijottavatko juuri sillä hetkellä? Edes parveketupakoitsijoista ei voi sanoa, että heidän katseensa harhailee juuri minun suuntaan. Saattaahan ne tuijotella sinihometiaisiakin.- ent.siivoojaparka
Onpa sinulla uteliaita naapureita
- suvenelli1
Mä katson aina ikkunasta, kun istun keittiön pöydän ääressä. Kolme-neljä kertaa päivässä, kulutetta aika vaihtelee.
Tänään bongasin parven harakoita, yhden heijastavissa vaatteissa kävelevän miehen.
Verhot laitan ikkunan eteen silloin, kun napsautan valot ja ulkona pimenee. Olen istunut useinkin entisissä kodeissani ikkunan ääressä ja katsellut ikkunasta ulos keittiön ruokapöydän ääressä istuessani. Rivitalokodin ikkunasta vilkuteltiin kaikkien ohikulkevien naapurien kanssa. Kerrostalokotien ikkunoista ja parvekkeilta on tullut katseluksi enemmän lintuja ja muita eläimiä kuin ihmisiä.
Nykyisin omat verhoni eivät heilahtele, koska on sellaisia ei ole ikkunoitteni edessä. On vain kattoon ripustetun verholevyn takana roikkuvat kappaverhot. Koska aurinko ei paista ikkunoista sisään kuumimpaan aikaan päivästä, ei ikkunoissani ole myöskään mitään säle- tai muita kaihtimia.
Naapuritalojen ikkunoista voi tuskin nähdä kovin hyvin kotiini ilman kiikareita, enkä osaa kuvitella, että minun elämäni tai kotini tapahtumat voisivat kiinnostaa ketään sen kummemmin. Jos jostain kumman syystä kiinnostaisi jotakuta, katselkoot.
Jos katselee talojen ikkunoita pimeän aikaan kaupungilla kulkiessaan, huomaa, että ainakin Helsingissä on kerrostaloissa paljon ikkunoita, jotka näyttävät olevan verhottomia.
Joskus kaksikerroksisen bussin toisessa kerroksessa istuessani olen huomannut, että sieltäkin näkee moniin asuntoihin sisälle. Ulkomailla olen tirkistellyt tosissani ja ilahtunut joistain välähdyksenomaisista kotinäkymistä.- antaa-toisten-katsoa
Minäkin katselisin ulos ikkunasta paljon enemmän, jos ei tarvitsisi pelätä naapureiden paheksuntaa siitä kun heitä katsellaan. Miksi yleensä ohikulkijat kiinnittävät huomion katsojiin, antaisivat ihmisten katsella ihan vapaasti. Minä kun kuljen ja touhuan ulkona, niin en varmasti kiinnitä huomiota katsojiin.
- sgfdcgg
"""Mutta on mukavaa heit tsiigailla tuvastaan kun he siellä liikkuu, mutta se ei ole oikein sopivaa tahi sallittua, mutta silti ihmiselle mieleistä"""
Heh-heh.
Laitonta tuossa on tuo sinun katselu toisten ihmisten kotiin. - Tavuviiva
Ovatko suomalaiset vähän estyneitä?
Ihan testasin tätä katselua. Heilautin verhoja = katsoin pakkaslukemat.
Ei mitään vaikutusta. En saanut täpinöitä.
Mielestäni saan vapaasti katsella ulos asunnostani mistä ikkunasta vain.
Mutta jos joku tulisi tölläämään sisälle ikkunani taakse, pitäisin tätä uteliaana, tirkistelijänä, sivistymättömänä, pervona.
Kiikarointi kait on se rangaistava teko.
Jokaisella on privaatti reviiri, johon toisen tunkeutuminen kiusaa.
Onneksi suoraa sihtiä naapurien asuntoihin ei ole tai päinvastoin, vaan luontoa on ympärillä.
Illalla, kun laitan valot, tykkään pitää sälekaihtimet alhaalla. Ei ole kiva tunne liikkua akvaariossa. Ehkä dekkarit tehneet araksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi
Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.704915Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies
Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk2884602Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"
sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni2903478Tehomaksu rankaisisi normaalista sähkönkäytöstä
Energiaviraston valmistelema tehomaksumalli herättää aiheellista huolta erityisesti tavallisten kotitalouksien näkökulma1193326Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?
Työmatkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotellisurmasta tie383310Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten
Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril1271898- 1051640
- 1721291
Toimari laittoi afrikkalaiset työharjoittelijat laulamaan Banaaninlastaajan laulua!
Käski vielä heidän sanoa aina aamulla tehtävien jaossa "tama ei olla valkoisen miehen homma."401215Orpo pihalla kuin lumiukko
Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA971185