Mikä on merikortti? Onko tämä virallinen nimi, koska karttakeskuksen sivuilla ei ainakaan ole merikortteja myynnissä?
Merikortti?
38
3314
Vastaukset
- vesiliikennevalvoja
Kyllä se taitaa olla ihan merikartta. Vakiintuneena puhekielessä kuitenkin merikortti
- korjaaja
Kirjakaupat myy niitä.. ainaki Oulussa.
- aos
Merikortti ei ole virallinen nimi.
- TLA
Merikortti on postikortti, jonka kuvassa on meri. Merikartan avulla navigoidaan.
- Viki
Jotta keskustelun taso kehittyisi vielä edellisestäkin kommentista, niin voisi pistää miettimään jotta mikäs kuva se sitten pankkikortissa on ;-)
Toisaalta, minkäs sille mahdat jos tälläinen vanha kääpä käyttää merikortteja navigoinnissaan, haitanneeko edes ketään?
Kysymys lie yhtä tärkeä kuin se, pyöritäänkö auton kanssa kiertoliittymässä vai liikenneympyrässä? Eli yks hailee normaalille tallaajalle, mutta antaa niille tyydytystä, jotka tykkäävät aktista vähäisen välimerkin kanssa. - JRxxx
Viki kirjoitti:
Jotta keskustelun taso kehittyisi vielä edellisestäkin kommentista, niin voisi pistää miettimään jotta mikäs kuva se sitten pankkikortissa on ;-)
Toisaalta, minkäs sille mahdat jos tälläinen vanha kääpä käyttää merikortteja navigoinnissaan, haitanneeko edes ketään?
Kysymys lie yhtä tärkeä kuin se, pyöritäänkö auton kanssa kiertoliittymässä vai liikenneympyrässä? Eli yks hailee normaalille tallaajalle, mutta antaa niille tyydytystä, jotka tykkäävät aktista vähäisen välimerkin kanssa.virallisen nimikkeen tietäminen on tietysti avuksi silloin, kun hakee esim. netissä tietoa. Muuten olen samaa mieltä kanssasi, että joidenkin harrastama "nypläys" ko. ilmaisun kanssa kuuluu tosiaan ryhmään "epäsiveellisen toiminnan harjoittaminen välimerkin kanssa". Yleiskielessä sanoja merikortti ja merikartta käytetään rinnatusten ja yleensä samaa merkitsevinä.
Ilmeisesti kortti on laina ruotsin sanasta "kort", joka taas edelleen lienee germaanista äännelainaa ja tässä yhteydessä samaa juurta kuin englannin "chart". Britti ei varmasti tajuaisi, mistä on kyse, jos häneltä yrittäisi suorana käännöksenä kysellä, mistä olisi saatavana "nautical cards", mutta eihän siinä mitään epätavallista ole, että viivasuorat käännökset kielestä toiseen eivät toimi, koska hyvin monilla sanoilla on synonyymejä tai rinnakkaismerkityksiä. - heh
JRxxx kirjoitti:
virallisen nimikkeen tietäminen on tietysti avuksi silloin, kun hakee esim. netissä tietoa. Muuten olen samaa mieltä kanssasi, että joidenkin harrastama "nypläys" ko. ilmaisun kanssa kuuluu tosiaan ryhmään "epäsiveellisen toiminnan harjoittaminen välimerkin kanssa". Yleiskielessä sanoja merikortti ja merikartta käytetään rinnatusten ja yleensä samaa merkitsevinä.
Ilmeisesti kortti on laina ruotsin sanasta "kort", joka taas edelleen lienee germaanista äännelainaa ja tässä yhteydessä samaa juurta kuin englannin "chart". Britti ei varmasti tajuaisi, mistä on kyse, jos häneltä yrittäisi suorana käännöksenä kysellä, mistä olisi saatavana "nautical cards", mutta eihän siinä mitään epätavallista ole, että viivasuorat käännökset kielestä toiseen eivät toimi, koska hyvin monilla sanoilla on synonyymejä tai rinnakkaismerkityksiä.Mitä epäsiveellistä nussimisessa on?
Ei edes kirkko pidä sitä epäsiveellisenä muuten kuin silloin, jos sitä harrastetaan kaverin vaimon kanssa:) - Ahkera lukija
Viki kirjoitti:
Kysymys lie yhtä tärkeä kuin se, pyöritäänkö auton kanssa kiertoliittymässä vai liikenneympyrässä? Eli yks hailee normaalille tallaajalle, mutta antaa niille tyydytystä, jotka tykkäävät aktista vähäisen välimerkin kanssa.Tuntuu Vikillä terminologian tärkeys olevan melko häilyvä käsite. Tuli mieleen muinoinen paapuuri/styyrpuuri - vasen/oikea keskustelu, ihan vaan yhden esimerkin mainitakseni...
Purkkarimiehet etunenässä heti pilkkaavat ivalliseen sävyyn vääristä termeistä. Oikaise purkkarimiestä, niin olet pilkunnussija.
naru - köysi
ratti - ruori
jne - jne - Osku
JRxxx kirjoitti:
virallisen nimikkeen tietäminen on tietysti avuksi silloin, kun hakee esim. netissä tietoa. Muuten olen samaa mieltä kanssasi, että joidenkin harrastama "nypläys" ko. ilmaisun kanssa kuuluu tosiaan ryhmään "epäsiveellisen toiminnan harjoittaminen välimerkin kanssa". Yleiskielessä sanoja merikortti ja merikartta käytetään rinnatusten ja yleensä samaa merkitsevinä.
Ilmeisesti kortti on laina ruotsin sanasta "kort", joka taas edelleen lienee germaanista äännelainaa ja tässä yhteydessä samaa juurta kuin englannin "chart". Britti ei varmasti tajuaisi, mistä on kyse, jos häneltä yrittäisi suorana käännöksenä kysellä, mistä olisi saatavana "nautical cards", mutta eihän siinä mitään epätavallista ole, että viivasuorat käännökset kielestä toiseen eivät toimi, koska hyvin monilla sanoilla on synonyymejä tai rinnakkaismerkityksiä.Aivan kuten toteat, merikortti, kuten niin moni muukin merenkulussa käytettävä termi, on väännös ruotsinkielestä. Merikortti-sanalle, kuten niin monelle muullekin vieraasta kielestä väännetylle termille, on ominaista, että niitä käytetään paljon yleisemmin, kuin virallisia suomenkielisiä nimityksiä.
Haittaako se mitään, ja näinhän on asian laita monen muunkin alan termistön kanssa. Ja kun käyttää sitä yleisintä ilmaisua, niin muutkin tietävät, mistä on kyse. - Viki
Ahkera lukija kirjoitti:
Tuntuu Vikillä terminologian tärkeys olevan melko häilyvä käsite. Tuli mieleen muinoinen paapuuri/styyrpuuri - vasen/oikea keskustelu, ihan vaan yhden esimerkin mainitakseni...
Purkkarimiehet etunenässä heti pilkkaavat ivalliseen sävyyn vääristä termeistä. Oikaise purkkarimiestä, niin olet pilkunnussija.
naru - köysi
ratti - ruori
jne - jneImarteleehan tuo, että joku jaksaa mokomia jaaritteluja lueskella.
Jatka vaan ahkeraa lukemistasi sillä joka erikoisalalla on oma terminologiansa ja kun lukee tarpeeksi, niin saa siitä käsityksen vaikkei itse asiaa harrastaisikaan ;-)
Minun ei onneksi tarvitse "oikaista" ketään, joka käyttää oman harrastuksensa tai ammattinsa slangia virallisten, kielitoimiston hyväksymien termien sijaan, saattaisivat pitää pikkumaisena...
- ei tietoa
Mietin vain mitä tässä myydään ja josko huutaisi.
http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=14040302- Viki
Jos ei tiedä mitä tarkoittaa merikortti, niin tuskin kannattaa ostaa sellaista.
Voihan tietysti kokeilla ottaa sanasta selvää, kirjoittaa vaikka googleen "merikortti" ja katselee sitten miltä ne näyttää... Tietämättömyys ja tyhmyys eivät nimittäin ole sama asia, tietämättömyydestä pääsee eroon ottamalla asioista selvää, tyhmyydestä taasen..:-( - Utelias
Viki kirjoitti:
Voihan tietysti kokeilla ottaa sanasta selvää, kirjoittaa vaikka googleen "merikortti" ja katselee sitten miltä ne näyttää... Tietämättömyys ja tyhmyys eivät nimittäin ole sama asia, tietämättömyydestä pääsee eroon ottamalla asioista selvää, tyhmyydestä taasen..:-(Minäkin olen lueskellut näitä Vikin tietäväisiä kommentteja palstoilta aika ajoin. Viki tietää, Viki osaa? Onhan näitä veneilyslangin heittäjiä joskus nähnyt laitureissa. Eräskin oli omistanut purjeveneen 1,5 kk, mutta esiintyi, kuin olisi syntynyt sitloodaan, sitlooraan, vai mikä helkutin loota se nyt rättipetterien mielestä onkaan. Kovat oli puheet, joo, vaikka ei lajista vielä mitään tietänytkään, paitsi teorian. Eipä silti, onhan asioiden hoitaminen niiden oikeilla nimikkeillä helpompaa, mutta jos se menee itsetarkoitukseksi puheessa ollaan silloin surkuhupaisuuden suolla.
- JRxxx
...ainakaan veneilykäyttöön. Siinä näkyi olevan 4 vanhan systeemin mukaista ns. vihreää karttasarjaa. Niistä kahden (A ja B) tilalle on viime vuonna ilmestynyt uuden systeemin mukaiset, yhtä (Z) ei tarvita jos on uusi A ja B ja yhden (D) tilalle tulee uuden systeemin mukainen tänä keväänä. Tietysti, jos karttaa ei tarvitse navigointiin vaan vaikkapa tietolähteeksi kotikäyttöön, siis ihan katselukäyttöön, niin asia on toinen.
- näsäviisas
Viki kirjoitti:
Voihan tietysti kokeilla ottaa sanasta selvää, kirjoittaa vaikka googleen "merikortti" ja katselee sitten miltä ne näyttää... Tietämättömyys ja tyhmyys eivät nimittäin ole sama asia, tietämättömyydestä pääsee eroon ottamalla asioista selvää, tyhmyydestä taasen..:-(ja purnaa sitten.
- ei tietoa
JRxxx kirjoitti:
...ainakaan veneilykäyttöön. Siinä näkyi olevan 4 vanhan systeemin mukaista ns. vihreää karttasarjaa. Niistä kahden (A ja B) tilalle on viime vuonna ilmestynyt uuden systeemin mukaiset, yhtä (Z) ei tarvita jos on uusi A ja B ja yhden (D) tilalle tulee uuden systeemin mukainen tänä keväänä. Tietysti, jos karttaa ei tarvitse navigointiin vaan vaikkapa tietolähteeksi kotikäyttöön, siis ihan katselukäyttöön, niin asia on toinen.
Itsellä löytyy A ja B uudet siniset sellaiset. C ja D olisin kelpuuttanut kerran kesässä sinnepäin tehtävää reissua varten. Plotterista löytyy koko suomen ranikko sekä kanettavalta kaikki meri cd:t. Olisihan sitä vielä paperiset C ja D:kin olleet mukavat olla olemassa tuohon hintaan. No eiköhän niitä vielä tule myyntiin...
Kanettava on pitemillä reisuilla mukana, jotta voi kirjoitella reissukokemuksia eli pitää jonkinlaista lokikirjaa. Lapset myös tykkäävät katsella ajankuluksi leffoja kun alkaa muuten veneily tympäisemään. - JRxxx
ei tietoa kirjoitti:
Itsellä löytyy A ja B uudet siniset sellaiset. C ja D olisin kelpuuttanut kerran kesässä sinnepäin tehtävää reissua varten. Plotterista löytyy koko suomen ranikko sekä kanettavalta kaikki meri cd:t. Olisihan sitä vielä paperiset C ja D:kin olleet mukavat olla olemassa tuohon hintaan. No eiköhän niitä vielä tule myyntiin...
Kanettava on pitemillä reisuilla mukana, jotta voi kirjoitella reissukokemuksia eli pitää jonkinlaista lokikirjaa. Lapset myös tykkäävät katsella ajankuluksi leffoja kun alkaa muuten veneily tympäisemään.Siis kirjoituksesi oli alunalkaenkin ns. trollaus, tiesit koko ajan mistä oli kysymys? No, eipä vastaamiseen paljoa aikaa mennyt, joten hällä väliä :)
- ei tietoa
JRxxx kirjoitti:
Siis kirjoituksesi oli alunalkaenkin ns. trollaus, tiesit koko ajan mistä oli kysymys? No, eipä vastaamiseen paljoa aikaa mennyt, joten hällä väliä :)
tiedon väärtti. Voihan sitä aina olla sivistyksessä aukko.
Alkaa Suomi24 palstalla saamaan enemmän vähemmän viisaita kommentteja kuin varsinaista tietoa ja asiallista palautetta. - Viki
Utelias kirjoitti:
Minäkin olen lueskellut näitä Vikin tietäväisiä kommentteja palstoilta aika ajoin. Viki tietää, Viki osaa? Onhan näitä veneilyslangin heittäjiä joskus nähnyt laitureissa. Eräskin oli omistanut purjeveneen 1,5 kk, mutta esiintyi, kuin olisi syntynyt sitloodaan, sitlooraan, vai mikä helkutin loota se nyt rättipetterien mielestä onkaan. Kovat oli puheet, joo, vaikka ei lajista vielä mitään tietänytkään, paitsi teorian. Eipä silti, onhan asioiden hoitaminen niiden oikeilla nimikkeillä helpompaa, mutta jos se menee itsetarkoitukseksi puheessa ollaan silloin surkuhupaisuuden suolla.
Kyllä slangi pitää osata, mutta tunnustan tietämättömyyteni tässä asiassa - minkäs lajin harrastajaryhmän slangia tuo rättipetteri on?
- Merikaru
ei tietoa kirjoitti:
Alkaa Suomi24 palstalla saamaan enemmän vähemmän viisaita kommentteja kuin varsinaista tietoa ja asiallista palautetta.Hyvin olet säilynyt, jos et ennen ole kuullut puhuttavan merikorteista.
Sitä paitsi, kysymyksesi perusteella tiesit mikä on merikortti, vaikka sitä kysyit. Jatkokysymyksesi "onko tämä virallinen nimi" olisi ansainnut tasan yhden vastauksen, varsinaista tietoa ja asiallista palautetta: Ei!
Ethän muuta halunnut tietää?
Vai mitä ihmettä odotit? - ei tietoa
Merikaru kirjoitti:
Hyvin olet säilynyt, jos et ennen ole kuullut puhuttavan merikorteista.
Sitä paitsi, kysymyksesi perusteella tiesit mikä on merikortti, vaikka sitä kysyit. Jatkokysymyksesi "onko tämä virallinen nimi" olisi ansainnut tasan yhden vastauksen, varsinaista tietoa ja asiallista palautetta: Ei!
Ethän muuta halunnut tietää?
Vai mitä ihmettä odotit?EI oli oikea vastaus. Nyt minäkin tiedän sen. Kohta kysyn jotain muuta tyhmää ja yksinkertaista johonka te kokeneet veneilijät saatte irvailla. Olkaa varuillaan! Vai oliko se niin ettei tyhmiä kysymyksiä ole olemassa.
- Merikaru
ei tietoa kirjoitti:
EI oli oikea vastaus. Nyt minäkin tiedän sen. Kohta kysyn jotain muuta tyhmää ja yksinkertaista johonka te kokeneet veneilijät saatte irvailla. Olkaa varuillaan! Vai oliko se niin ettei tyhmiä kysymyksiä ole olemassa.
Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain vielä tyhmempiä vastauksia (kait niitä molempia tulee sietää, vähän niinkuin jing ja jang, ei toista ilman toista)
Joten, kysele menemään... - ei tietoa
Merikaru kirjoitti:
Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain vielä tyhmempiä vastauksia (kait niitä molempia tulee sietää, vähän niinkuin jing ja jang, ei toista ilman toista)
Joten, kysele menemään...Kestetään sillä kesä on jo tulossa :)
- Ahkera lukija
Viki kirjoitti:
Kyllä slangi pitää osata, mutta tunnustan tietämättömyyteni tässä asiassa - minkäs lajin harrastajaryhmän slangia tuo rättipetteri on?
ettet tunne veneilevän enemmistön (moottoriveneilijät) käyttämää slangia.
rättipetteri = merikaravaanari - Viki
Ahkera lukija kirjoitti:
ettet tunne veneilevän enemmistön (moottoriveneilijät) käyttämää slangia.
rättipetteri = merikaravaanariMinkäs sitä voi, ettei kaikki puhu samalla kielellä vaikka sama harrastus onkin. Olen moottoriveneilijä, olen edelleen, ja olen ollut sitä vielä kauemmin kuin purjehtija. Melkoinen enemmistö muuten taitaa olla soutuveneilijöitä... vai miten lie nykyisin moottoriveneiden ja soutuveneiden lukumäärien suhde. Niin, olen myös soutuveneilijä.
Merten karavaanari...? kait se jonkunlainen kehu on siitä, että joku taivaltaa pitemmälle kuin toinen? - JRxxx
ei tietoa kirjoitti:
Alkaa Suomi24 palstalla saamaan enemmän vähemmän viisaita kommentteja kuin varsinaista tietoa ja asiallista palautetta.No, minun vain on vaikea uskoa, että joku, jolla siis aivan ilmeisesti on vene (tai ainakin plotteri) täydellisine karttasarjoineen ei todella tietäisi, että merikortti on käyttökielessä merikartan synonyymi. Minä olen tiennyt sen hyvin kaukaa lapsuudesta, vaikka sen aikuisiin veneilykokemuksiini (perheen mukana sisävesillä) ei kuulunut minkäänlaisia suunnistusvälineitä. Siksi kysymyksesi (jälkikäteen antamasi lisätiedon ja muutaman tällä palstalla esitetyn "korttiviisastelun" valossa) vaikutti ja vaikuttaa trollaukselta.
Mutta kuten sanoin, sama se. Minä olen pitänyt tapanani pyrkiä vastaamaan kysymyksiin ja aion pitää vastakin, joten ei muutama turhaan käytetty minuutti näin vapaapäivänä minua haittaa :) - ei tietoa
JRxxx kirjoitti:
No, minun vain on vaikea uskoa, että joku, jolla siis aivan ilmeisesti on vene (tai ainakin plotteri) täydellisine karttasarjoineen ei todella tietäisi, että merikortti on käyttökielessä merikartan synonyymi. Minä olen tiennyt sen hyvin kaukaa lapsuudesta, vaikka sen aikuisiin veneilykokemuksiini (perheen mukana sisävesillä) ei kuulunut minkäänlaisia suunnistusvälineitä. Siksi kysymyksesi (jälkikäteen antamasi lisätiedon ja muutaman tällä palstalla esitetyn "korttiviisastelun" valossa) vaikutti ja vaikuttaa trollaukselta.
Mutta kuten sanoin, sama se. Minä olen pitänyt tapanani pyrkiä vastaamaan kysymyksiin ja aion pitää vastakin, joten ei muutama turhaan käytetty minuutti näin vapaapäivänä minua haittaa :)Olisi pitänyt olla "ei VARMAA tietoa".
- vesiliikennevalvoja
ei tietoa kirjoitti:
Kanettava on pitemillä reisuilla mukana, jotta voi kirjoitella reissukokemuksia eli pitää jonkinlaista lokikirjaa. Lapset myös tykkäävät katsella ajankuluksi leffoja kun alkaa muuten veneily tympäisemään.Siis et tosiaan tiennyt!
Ajattelin, että trollasit mutta ei;
sarjat eivät ainoastaan ole kortteja. Sarjathan ovat virallisesti meriarttasarjoja - ei tietoa
vesiliikennevalvoja kirjoitti:
Siis et tosiaan tiennyt!
Ajattelin, että trollasit mutta ei;
sarjat eivät ainoastaan ole kortteja. Sarjathan ovat virallisesti meriarttasarjojahäpeää jo minun tietämättömyyttäni kun tälläisen suosion sai kysymys. Hänen mielestä olisi pitänyt luottaa luuloon ja jättää kysymättä. No onneksi kukaan ei tunnista kirjoittajaa vaikka vesillä moikattaisiin :)
- tieto
...peräisin ruotsin kielen sanasta kort eli kartta. Siitä sitten yhdistynyt puhekielessä vähän kumpaakin kieltä ja tulos on merikortti. Sisämaassa kuulee harvoin käytettävän mutta rannikolla enempi.Yhtä kaikki. Ruotsinkielestähän on peräisin aika iso osa esim. purjehdus sanastoa. Liekö naapurimme ollee ennemmin vesillä silloin kun jääkauden jäänteet alkoi antaa siihen mahdollisuutta?
- hoh
.......kartta = karta, kartan, kartor
kort on suomeksi kortti! (tai lyhyt) - Viki
Merikortti terminä lie synonyymi vesistökartalle, mutta järvikartta ei voi olla nimeltään merikartta, eihän?
- Viki
hoh kirjoitti:
kort on suomeksi kortti! (tai lyhyt)Tämän siitä saa, kun pakkoruottin yo-kirjoittajien määrä laskee...
" Sjöfartsverket är Sveriges producent av sjökort . På Kartcentrum kan du köpa samtliga av Sjöfartsverket utgivna sjökort och båtsportkort över Sverige.
Sjökort
Sjökorten utkommer en gång per år delas in i fyra olika kategorier.
Alla enstaka sjökort kostar 175 kr /st. oavsett skala.
Specialkort skala 1:10 000 - 1: 30 000
Skärgårdskort skala 1: 50 000 - 1:125 000
Kustkort skala 1: 180 000 - 1: 250 000
Översiktskort skala 1: 500 000 - 1: 1 500 000" - JRxxx
hoh kirjoitti:
kort on suomeksi kortti! (tai lyhyt)Viki tuossa ehtikin jo antamaan tyhjentävän vastauksen, mutta tarjotaan nyt vielä sivusta tukea: vaikka pelkkä "kort" merkitseekin ruotsiksi substantiivina vain korttia, niin "sjökort" on merikartta/merikortti. Sanakirja näkyi tuntevan molemmat suomenkieliset muodot. Ja ruotsinkielessä ei sitten nähtävästi käytetä lainkaan sanaa "sjökarta", ainakaan sanakirja ei sitä tunnista.
Englanniksi muuten sitten vain "chart" kelpaa käännökseksi, "sea map" ei mene läpi. - Ingemar
Purjehdussanasto tulee kyllä alunperin Hollannista (myös Englantiin). Se että suomessa on jotain ruotsinkielisiä sanoja tai väännöksiä ei kai line mikään ihme kun 700 vuoteen ei mitään (virallisia) palveluita saanut äidinkielellään eli suomella.
- hoh
JRxxx kirjoitti:
Viki tuossa ehtikin jo antamaan tyhjentävän vastauksen, mutta tarjotaan nyt vielä sivusta tukea: vaikka pelkkä "kort" merkitseekin ruotsiksi substantiivina vain korttia, niin "sjökort" on merikartta/merikortti. Sanakirja näkyi tuntevan molemmat suomenkieliset muodot. Ja ruotsinkielessä ei sitten nähtävästi käytetä lainkaan sanaa "sjökarta", ainakaan sanakirja ei sitä tunnista.
Englanniksi muuten sitten vain "chart" kelpaa käännökseksi, "sea map" ei mene läpi......ei liittyne minun kommenttiini merikorttisanan alkuperään liittyvästä viestistä? Totesin vain, että "kort" ei ole suomeksi kartta! "Karta" on suomeksi kartta!
- JRxxx
Kun tämä sana "merikortti" näyttää aika ajoin nostattavan suuria tunteita (useammin kuin kerran olen huomannut jonkun painokkaasti muistuttavan, että pitää puhua "merikartasta"), niin osaisiko joku perustella, miksi se olisi niin paha ja tuomittava sana? Kyseessä on kuitenkin yleisessä käytössä oleva ja sanakirjojen tuntema ilmaus. Aivan varmasti myös veneilypiirien ulkopuolella paljon paremmin ymmärretty kuin vaikka "styyrpuuri", "venda" tai "sitloora".
- ei tietoa
kysymyksestä iso vääntö :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662288Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381883Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣241568Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711540Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.861293Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1841204Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241120Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1101115En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9942- 77939