Apua masentuneelle kotoa muuttavalle

Kuolemaantuomittu

Olen siis juuri 18 täyttänyt opiskelija. Käyn lukiota 3,5 vuotta ja opintoni menevät suoraan sanoen päin persettä. Poden keskivaikeaa masennusta (mahdollisesti vaikeaa?) ja kotioloni vievät järjen. En usko että saisin kesätöitä kesäksi maksaakseni vuokraa jota opintotuki ei kesäisin kata, mutta muuten joudun asumaan kotona vielä vuoden.
Mitä siis pitäisi tehdä? Yrittää kituuttaa kotona ja koulussa hirvittävällä menestyksellä vai muuttaa kotoa kaikesta huolimatta? Joutuisin mahdollisesti jättämään koulun kesken voidakseni maksaa vuokraa, mutta parempi kai sekin jos se tarkoittaa eloonjäämistä? Toivoisin pikaista apua.

8

107

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JustMeHelou

Heih! Olen samaa mieltä kanssas, kannattaa jättää kesken varsinki jos et koulussa menesty, ihan vain jotta voi käydä töissä ja toipua, kunhan muistat jatkaa myöhemmin. Oletko kysellyt kesätyöpaikkoi? Ite oon saanu viimesinä kolmena vuonna töitä helposti kysymällä, vaikk oon nyt vast 16v. Eritysest kukkakaupat kaipaavat kesäisin lisää apuvoimia.
      Saanko kysyy ett miks ett kotonas viihdy? Aika harva nuorista pystyy kotona olemaan sekoamatta. Meill on sattunu säkä ku molemmat vanhemmista rekkakuskei eikä juuri näy kotona viikoilla, mutt jos esim. äiti soittaa, iskee mulle hemmetin moine agressio ja haluun heittää puhelimeni seinään, ihan vaa jottei tarvis kuunnella sitä :D
      Yks hyvä keino jonka ylä-asteel tein oli parin viikon loma jatkuvilla sressi päänsärkyje takia, vaikk ei sitä siin lopus enää ollu kuha esitin. Mutt sinä aikana tuijotelles kattoa sängys 24/7 ehti hyvin miettii kaikki maailman asiat läpi xD
      Koita pärjäillä!

• Kuolemaantuomittu

Itse asiassa menestyisin koulussa, jos masennukseltani pääsisin aamulla sängystä ylös ja tunneille.
        Ajattelin hakea kesätöitä, jotta voisin maksaa kesällä vuokraa, mutta viime aikoina onni ei ole ollut aivan matkassa. Kukkakaupat olivat tosin hyvä ehdotus, kiitos siitä!
        Vanhemmistani toinen on lähes tulkoon juoppohullu eikä osaa muuta kuin huutaa, riidellä ja haukkua muita ihmisiä :D Kuuntelen päivittäin jatkuvaa riitelyä ja mollausta siitä miten en pärjää koulussa ja miten en pääse tunneille ja niin edelleen. Lisäksi hänet vietiin kuukausi takaperin poliisikyydillä sairaalaan hallusinaatiokohtauksen takia.
        Äitini on ihan ok, vaikkakin saa jonkinlaisia hysteerisiä kohtauksia jolloin huutaa mitä tahansa sylki suuhun tuo, eikä hänkään ymmärrä masennustani täysin. Siskoni on 15 ja välillä siedettävä? Häneltäkin tosin puuttuu toisinaan täysin empatiakyky eikä hän osaa keskittyä muihin kuin itseensä.
        Kotona asuminen ei siis muuten olisi ongelma, sillä saan olla lähinnä omissa oloissani, mutta niinäkin vähinä aikoina kun törmään isääni mielenterveyteni romahtaa pohjamutiin.

• tyttös00

moi, koska sun kotitilanne on noin ikävä, ja masenuust ja kaikkee, nii suosittelen menee opiskelijaterveydenhoitajalle, se voi ohjaa sut esim kuraattorille tai psykologille, ne selvittää et mitä sulle kuuluu ja kuka vois auttaa. ne ei myöskää voi kertoo sun porukoille mitää ilman sun suostumusta. mulle tärkein voimavara tosin on kaverit, jos masentaa niii parasta on jos voi päästä vaik ystävälle yöks.

• Neuvojana

Elä lopeta koulua,käy vaikka viimesillä voimilla, joko kotoa käsin tai omasta asunnosta. Koulun lopettaminen vaikuttaa jatkossa kaikiin tukiin(toimeentulotuki, työmarkkinatuki) jos et asu kotona ja et saa töitä. Varaa aika paikkakuntasi sosiaalityöntekijälle ja kerro tilanteesi. Hän kertoo mihin tukiin olet oikeutettu jos muutat omaan asuntoon ja jatkat koulunkäyntiä.(tukiasioista voit kysyä myös Kelalta) Ja mitä taas tapahtuu jos lopetat koulun ja asut omassa asunnossa ja et saa töitä. Eli älä lopeta koulua ennenkuin oot jutellut sosiaalityötekijän kanssa ja kartoittanut sun vaihtoehdot. Eli ammattitaidottoman ja koulun keskeyttäneen on vaikea saada töitä . Toinen vaihtoehto on,että haet yhteishaussa ammatilliseen kouluun ja haet opiskelija-asuntoa. Opiskelija asuntoon saat asumistuen, voit ottaa opintolainan(jos luottotiedot kunnossa) ja voit opintojen yhteydessä tehdä kesätöitä. Voit myös muuttaa jonkin opiskelukaverin kanssa yhteiseen asuntoon ja jakaa asumiskustannukset.

• Taistele tai pakene. Siinäpä ne vaihtoehtosi ovat, ainakin jos isäsi on siellä jäädäkseen...

Täällä on tullut asiaan jo hyviä neuvoja. Itsekin painottaisin sitä, että älä jätä koulua kesken, ennen kuin kaikki vaihtoehdot on kartoitettu. Olet jo rimpuillut lukiota sen verran pitkälle, että ikävää sitä olisi hukkaan heittää.

• Kuolemaantuomittu

Kiitos kaikille neuvoista!
      Olen nyt täyttänyt asuntohakemuksen kaksioon, jonne toinen samanlaisessa tilanteessa oleva kaverini muuttaa kanssani, niin pystyn hoitamaan kesän aikaiset asumiskustannukset ja käymään koulua samaan aikaan. Toivottavasti asiat järjestyvät tästä.

• Onnea uuteen elämään! :)

• Neuvojana

Hieno juttu. Kaikkea hyvää sinulle!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      119
      2495
    2. Miksi olet niin ehdoton mies?

Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      98
      1688
    3. On vaikea uskoa

Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1215
    4. Pyhäjärvi -kuntaliiton LISTALLA - ajautuu kriisikunnaksi

”Vaaravyöhykkeessä” Kuntaliiton erityisasiantuntija Olli Riikonen nostaa esille Punakallion listalta todennäköisistä kri
      Pyhäjärvi
      180
      1184
    5. Vieläkään nainen ei mitään tunnistettavaa sinusta

ei minusta, ei meistä, eikä meidän historiasta. Voisit kyllä kirjoittaa jotain spesifistä mitä meidän välillä on tapahtu
      Ikävä
      77
      1087
    6. Nainen, olet minun makuuni joka suhteessa

Siksi tämä on mennyt niin vaikeaksi, ja ei tahdo ajatukset millään pysyä arjessa, vaan ne karkaa koko ajan unelmiin sinu
      Ikävä
      26
      1014
    7. Ehkäpä tunnet sinuun kohdistuvan rakkauden

Mutta tunnetko tuskani siitä sinuun kohdistuvasta suuresta ikävästä ja toteutumattomasta läheisyydestä? Vaistoatko kun i
      Ikävä
      61
      977
    8. Miten menee omasta mielestä?

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f6e1e5b9-dd40-4eaf-ac96-036894307db5 Listan kärjessä Ähtäri
      Ähtäri
      28
      957
    9. Jos en enää

sinua näkisi, tekisinkö jotain toisin? Kertoisinko sinulle kaiken? Sen miten paljon minulle merkitset ja kuinka kaipaan
      Ikävä
      38
      870
    10. Ei mene kauaa että kaikki vedätykset

Selviää.. Moni täältä on syytteessä.. Mahdollisesti palsta menee kiinni.. Tällä hetkellä jokainen viesti kiertää sup
      Ikävä
      56
      840
    Aihe