Kauan teillä on mennyt aselupa-asioissa?

LisääKäsittelijöitä

Ensimmäinen haulikko haussa ja olen jo puolitoista kuukautta odotellut haastatteluun pääsyä. Testin sain tehtyä samalla kun kävin jättämässä hakemuksen. Tämä siis Espoossa.

Onko lupahakemukset todellakin näin ruuhakutuneet? Onko tämä edes enää lainmukaista? Eikö tässä mene kohtuuttoman pitkäksi lupien käsittely kansalaisten kannalta? Harmittaa lisäksi asetta minulle kauppaavan puolesta kun en voi sanoa juuta enkä jaata kun ei tiedä yhtään milloin tämä prosessi on ohi.

Näyttää, että tämä metsästyskausi meni kokonaan ohi tänä vuonna. :(

8

198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TahallaanPimittävät

      Aselupa asiat on nykyään samanlaista kiusaamista kuin suupetoluvat ja kanalintuluvatkin. Tuntia kahta ennen kauden alkua saat tietää saako alueella ampua suurpetoja ja millä ehdoin ja sama kanalintu lupia hakiessasi. Juuri ennen kauden alkua kerrotaan mitä saat ampua ja missä kun ottaa huomioon että esim valtion maille haluavien pitää usein vuotta tai puolta aiemmin varata kämpät, lomat yms ja todennäköisesti et saa lomallasi edes lintua ampua. Joten ei tule yllätyksenä että viivyttelevät tarkoituksella lupaasi yli jahtikauden. Toivottavasti et laittanut hakemukseesi petoeläinten pyynti niin vielä pidemmälle veivaavat.
      Lupa prosessien pitkittäminen on osa aseistariisunta propakandaa. Halutaan tavallaan ajalla tehdä selväksi kuinka vaikeaa aseluvan saanti on vaikka todellisuudessa tietokone yhteiskunnassa hommat pitäisi olla muutaman hiiren klikkauksen päässä ja jo muutamassa tunnissa asiat selvillä.
      Hauskinta on kuunnella juttuja kun rikolliset pääsevät aseiden pimeisiin markkinoihin käsiksi puhelinsoitolla ja on valinnanvaraa pistooleista rankempiin sarjatulivehkeisiin, kranaatteihin ja jopa sinkoihin. Samalla viranomaiset pimittävät tavan jäniksenpyytäjän haulikkolupaa ja kirjoittelevat pennuille ajokortteja pätkääkään kiinnostumatta rikollisesta asekaupasta. No helpompaa on tikkari viedä pikkulapselta kun kaapin kokoiselta karjulta.

    • liian_kauan

      Kyllä kohtuuttoman kauan kestää jopa 4kk (siitä kun on hankintaluvan ajan varannut) . Viimeksi kun asesepän kanssa tuntojani purin kun joutui ko: piipun sovittamaan niin hän kommentoi että siellä(poliisin aselupa vastaavat) kun on niitä natsoja olkapäillä niin ihmisiä kyykytetään , eikä mistään muusta se johdu .

      Tälle metsästys kaudelle et oikein enää ehdi kun esim. jänis loppuu 28.2 , mutta harjoittelet kovasti kiekkoihin keväästä alkaen sekä teet ammus/suppari/kuvio testit valmiiksi ennen 1.8 alkavaan kauteen .

    • käsiasetesti

      Mikä testi tehdään haulikkoa haettaessa?

      • rrgrrrrge

        Sama pällitesti tehdään kaikkien aseden kanssa 4 vuoden välein. Pari sataa typerää kysymystä ja vastaus vain menikö läpi vai ei.


      • 11plus7
        rrgrrrrge kirjoitti:

        Sama pällitesti tehdään kaikkien aseden kanssa 4 vuoden välein. Pari sataa typerää kysymystä ja vastaus vain menikö läpi vai ei.

        Eikös pöllötesti jäänyt unholaan 2017 tultaessa? Itse haen heti pari uutta lupaa nyt keväällä kun tuo ihmisten kiusaaminen loppui.


      • huuhaatesti
        11plus7 kirjoitti:

        Eikös pöllötesti jäänyt unholaan 2017 tultaessa? Itse haen heti pari uutta lupaa nyt keväällä kun tuo ihmisten kiusaaminen loppui.

        ai jäi vai? Marraskuussa tuo vielä tehtiin.

        - Tekeekö sinun mieli tappaa joku?
        - haluatko tappaa itsesi?
        - kuuletko ääniä?
        - Harkitsetko itsemurhaa?
        - Vihaatko maailmaa?
        - Oletko harkinnut itsesi tappamista?
        ....

        Tuollaista jankutusta pari sataa kysymystä. Melkoisen sekaisin täytyy olla jos ei tiedä "oikeita" vastauksia tuohon.


      • Suoritettu

        Testi oli täysin huuhaata. Keneltäkään ei ole testin vuoksi evätty ostolupaa. Siinä ilmeisesti syy, että siitä tuli historiaa. Täysin typeriä kysymyksiä 167 kpl tai jotain sinnepäin.


    • Jormo-schmormo

      Kiitos hyvin. Taidan olla vähän OLD SCHOOL mutta kuitenkin. Tuorein lupa (haulikolle) tuli puhelimitse - ihan totta - soitin lupapyynnön ja sain sen, ostin haulikon huutokaupasta.
      Itse luulen, että nämä a-lupajutut ovat kovasti paikallisia, jossakin ei saa millään tavalla ja jossakin (kuten täällä) on enempi normaali asenne.
      Tsemppiä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      7936
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2892
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2472
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      120
      2198
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1855
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      11
      1616
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1459
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1374
    Aihe