Ministeri Anne Berner Suomea hyväksikäyttämässä !

AB-n-kaappauksella-KIIRE

Ministeri Anne Berner Suomea hyväksikäyttämässä !

Ministeri Anne Berner Suomea hyödyntämässä.

Nykyisen järjestelmän suurin vika taitaa olla siinä, että se ei vaadi yhtään lisäinvestointia. Berner haluaa avata uusia markkinoita, kirjoittaa Yrjö Rautio.

Yrjö Rautio
Julkaistu: 6.1. 11:28 , Päivitetty: 6.1. 13:01

LIIKENNE- ja viestintä­ministeri Anne Bernerin (kesk) haluaa yhtiöittää liikenneväylät ja muuttaa autoilun verot käyttömaksuiksi, jotka yksityiset palveluntarjoajat perisivät autoilijoilta. Hanke hakee vertaistaan muiden järjettömien poliittisten hankkeiden joukosta.

Berner sanoo haluavansa luoda järjestelmän, joka vähentää päästöjä ja jossa autoilija maksaa ajettujen kilometrien mukaa. Mutta sellainenhan meillä jo on. Autoveroihin vaikuttavat auton päästöarvot. Polttoaineen hinnasta taas on yli puolet veroja. Autoilija maksaa sitä enemmän veroja, mitä enemmän ajaa.

Nykyinen järjestelmä on yksinkertainen, halpa ja tehokas. Se ei vaadi yhtään lisäinvestointia – ja siinä sen suurin vika taitaa ollakin. Berner haluaa avata uusia markkinoita. Hän yhtiöittäisi ensin liikenneväylät valtion liikenneväyläyritykseksi ja laskisi sitten seurantalaitteiden valmistajat ja asentajat sekä väylänkäyttöoikeuksia myyvät vakuutusyhtiöt, teleoperaattorit ja autokauppiaat rahastusmarkkinoille.

Järjestelmä olisi palveluiden tuottajille todellinen rahantekokone.

Berner vakuuttaa, ettei seurantajärjestelmä vaarantaisi kansalaisten yksityisyyden suojaa. Uskoo ken tahtoo. Itse uskon, että ensin poliisi saisi oikeuden käyttää järjestelmän tuottamia tietoja vakavia rikoksia tutkiessaan, ja siitä oikeus askel kertaansa laajenisi. Niinhän on myös teletunnistetietojen, puhelujen ja muun viestiliikenteen yksityisyyden suojaa murennettu.

”Valtion liikenneverkkoyhtiö on alusta, jonka päälle yksityinen sektori voi tuottaa paleluita”, Berner sanoo (HS 24.12.2016). Kilpailu on hänen mukaansa kaiken juju. Mikä kilpailu? Liikenneverkkoyhtiöhän olisi monopoli.

Yksityinen sektori kilpailisi vain siitä, kuka onnistuu parhaiten rahastamaan kuluttajia suljetuilla markkinoilla, joilla heidän vaihtoehtonsa olisivat: osta tai itke osta. Järjestelmä olisi palveluiden tuottajille todellinen rahantekokone. Tulot olisivat taattuja eikä riskiä ei olisi lainkaan.

Liikenneväylät ovat arvokkainta kansallisomaisuutta. Ne kuten liikenteen verotuskin vaikuttavat kaikkien kansalaisten jokapäiväiseen elämään. Niistä, jos mistä, tulee päättää demokraattisesti valituissa elimissä. Liikenneverkkoyhtiö olisi vain välillisesti niiden ohjauksessa, kuten muutkin valtionyhtiöt.

Bernerin mukaan väylien rakentamiseen ja ylläpitämiseen saataisiin jopa kaksin- kolminkertainen määrä rahaa, kun liikenneverkkoyhtiö perustettaisiin. Yhtiö voisi hänen mukaansa saada edullista lainaa, kun sillä olisi varantonsa velan pantiksi. Miten sekään parantaisi nykytilannetta? Valtio saa lainaa aivan niin paljon kuin ikinä uskaltaa ottaa likimain nollakorolla, koska sillä on vielä enemmän omaisuutta velan pantiksi.

Berner ajaa kaiken huipuksi liikenteen vallankaappausta järjettömällä kiireellä. Liikenneverkkoyhtiön pitäisi aloittaa jo ensi vuoden alusta ja kaikki valmistelevat päätökset pitäisi tehdä jo hallituksen kevään kehysriihessä.

3

167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jatkoa-edelliseen

      Yhtiöittäminen on yleensä myös ensimmäinen askel yksityistämisen tiellä. Niin ei väistämättä liikenneverkoille käy, sillä se olisi kai sentään jo liian järjetöntä. Mutta järjettömältä tuntui myös esimerkiksi valtionyhtiö Fortumin sähkönsiirtoverkon myynti kansainvälisille sijoittajille, jonka seuraamuksia voimme nyt vain kiroilla.

      Väylähankkeessa on kyse yleisemminkin Juha Sipilän (kesk) hallituksen ideologiasta. Myös soteuudistus noudattaa Bernerin ajatuskaavaa: valtio luo alustan, jonka päälle yksityinen sektori tuottaa palveluita. Valtio kattaa herkkupöydän, ja kutsuu yritykset pitoihin.

      Bernerillä ei ollut lainkaan kokemusta politiikasta ennen kuin Sipilä poimi hänet hallitukseensa. Kokemusta hänellä oli vain yritysmaailmasta, jossa liikevoitto on ainoa pysyvä arvo. Ministeri ei näytä lainkaan ymmärtävän, mikä ero on yhteisten asioiden hoidolla ja yritysten etujen ajamisella.

      Sipilä on suojellut Berneriä käsittämättömän intohimoisesti esimeriksi Finaviaa koskevassa sotkussa. Ilmeisesti väylähankkeessakin Bernerillä on Sipilän tuki. Voi vain toivoa, että edes Perussuomalaiset kaataisivat hankkeen.

      Berner sanoo toivovansa, että hänet muistettaisiin 20 vuoden kuluttua siitä, että hän on ”tehnyt kauaskantoisia rohkeita ratkaisuja, jotka hyödyntävät Suomea laajasti” (HS 24.12.). Ilmeisesti hänen tarkoituksensa oli sanoa hyödyttävät Suomea laajasti.

      Kielellinen lipsaus kertonee kuitenkin ministerin todellisista ajatuksista. Hyödyntäminenhän tarkoittaa hyödyksi tai hyväksi käyttämistä. Juuri siitähän on kyse hänen väylähankkeessaan: yritykset ottaisivat Suomesta irti kaiken hyödyn – ja ministeri Berneristä. Suomea tämä ei hyödyttäisi vähän vähää – päinvastoin.
      Studio Kulmapöytä: Paljonko autoilusta pitää kohta maksaa, Anne Berner?

      Lue lisää:
      http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005020027.html


      Muistetaan myös, että Anne Berner on ollut Luxemburg-tili-ammattilainen,

      ja että hän järjesti kansalaiskeräyksen lastensairaalalle, ja ilmoitti vasta

      jälkeenpäin, että sairaala ei olekaan sitten HYKSin, vaan että Suomi joutuu maksamaan kovaa vuokraa siitä.

      MIKSI pääministeri Sipilä suojelee ovelaa kansainvälistä rikollista?



      -----

    • Onpas-härskiä-hommaa
      • Verenimijä-hurrit-vievät

        rahaa Suomesta vieläkin.

        Näin tekevät esim. Ahvenanmaa tulee kalliiksi suom. veronmaksajalle.

        Heitä jäi pieni pirullinen joukko tänne
        istumaan meidän hartioillamme kun täit.

        Imemisoikeudet pitää poistaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sannalla tänään vuorossa The Daily Show

      Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.
      Maailman menoa
      102
      8147
    2. Tanskassa lain vaatimana Bovaer tappanut nautoja ja sairastuttanut

      Samaa myrkkyä myös Suomen lehmiin ollut tuloillaan, miten teidän tilalla? https://www.agriland.ie/farming-news/bovaer-m
      Maailman menoa
      90
      7421
    3. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

      Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      87
      5587
    4. Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.

      https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot
      Maailman menoa
      78
      5572
    5. Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään

      eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm
      Maailman menoa
      114
      4775
    6. Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"

      Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo
      Maailman menoa
      123
      2548
    7. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

      (Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      57
      2439
    8. Ei välimatka meitä erottanut

      Vaan välirikko ja väärinymmärrykset. Oikeastaan henkinen välimatka on meidän välillä pieni, näin uskon. Näen koko ajan e
      Ikävä
      7
      1401
    9. Maajussi-Villen morsioehdokas Maarit ei halunnut Villeä - Tämä totuus valkeni kuvauksissa!

      Ohhoh, tekikö Maarit mielestäsi oikean ratkaisun Villen suhteen? Maajussi-Ville on herättänyt voimakkaita tunteita puol
      Maajussille morsian
      7
      1394
    10. Kohta taas mesikämmeneen

      Onneksi kaupunki ostaa mesikämmenen, niin päästään taas tekemään rahaa
      Ähtäri
      46
      1240
    Aihe