Kela ja elarit

Elatusmaksu

Olen yrittäjä ja etävanhempi. Takana monta vuotta alle minimitulon ennen kuin yrityksestä on voinut nostaa palkkaa. Viime vuosi 2016 oli vähän parempi.

Maksan lapseni äidille 100 euroa elatusmaksua/kk. Äidillä 8000 euron palkkatulot.
Elatusmaksu on käräjäoikeudessa määrätty ja kohtuullistettu, koska tuloeromme olivat silloin isot, lähivanhemmat tulot moninkertaisesti paremmat.

Viime vuonna sain viimein nostettua yrityksestä palkkaa. Voiko Kela takaisinperiä minulta sen osan jälkikäteen minkä kela on korvannut elatusmaksusta? Exä ei ole vaatinut elatusmaksun korotusta, koska tuloni ovat epävarmat. Ei ole mitään varmuutta voinko nostaa palkkaa.

Lapsi on luonani 50/50.

6

302

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sossupaholainen

      Niin kauan kun nykyinen tuomio on voimassa (eli oikeus ei ole antanut uutta tuomiota tai ette ole tehneet sopimusta lastenvalvojan luona), nykyinen sopimus on voimassa, eikä sinulta peritä takautuvasti mitään. Maksat nykyisen sopimuksen mukaan, kunnes/jos sopimusta muutetaan.

    • mullakinsama

      Tätä olen minäkin miettinyt että sit kun saan töitä niin periikö kela multa ne takas mitkä ovat maksaneet elareista. Maksan 80e/ kk kahdesta lapsesta yhteensä ja kela maksaa loput n. 200e päälle siten että äiti saa about 300e yhteensä molemmista. Mullakin lapset 50/50.

      Mutta tuossa tulikin jo vastaus.

      • mullakinsama

        Ja meillä on parisen vuotta voimassa suunnnilleen tuo sopimus elareista joka on tehty lastenvalvojan luona. Sitä osaa minkä minä maksan kerran pienennettiin. Oli alussa vähän isompi se summa. Sit sossusta tuli kehotus pienentää niin kävimme uuden sopimuksen tekemässä.


    • 7788933o5

      Vain sopimuksen mukaiset maksut voidaan periä jos et ole niitä maksanut.

      Vasta sitten kun sopimus on päivitetty vastaamaan uusia nousseita tulojasi olet velvollinen maksamaan sen mikä uudessa sopimuksessa on siitä päivästä lähtien mitä aikaa sopimus koskee.

      Takautuvia maksuja voi tulla vain siinä tapauksessa että et mene lastenvalvojalle sopparin päivittämiseksi ja exäsi joutuu hakemaan sen oikeuden kautta.

    • Elatusmaksu

      Kiitos asiallisista vastauksista. En ole pakoilemassa vastuutani, mutta tuloni ovat epävarmat, vaikka kovin teen töitä yrityksessäni. Omistaja ei vain aina saa palkkaa toiminnan alussa.

      Hyvä tietää tuo lastenvalvoja-asia. Oma kokemukseni sossusta oli kyllä huono. Lastenvalvojan pitäisi käyttää samaa laskentakaavaa kuin oikeudessa, mutta kyllä oikeudessa summa puolittui. Kumpikin osapuoli ilmoitti samat tulot sekä lastenvalvojan luona että oikeudessa . Exä teki kiusaa ja haki yksinhuoltajuutta, sen takia meni käräjäoikeuteen. Nyt lapsi mulla 50/50. Lastenvalvojan luona olisi pitänyt pystyä sopimaan jo elarit laskentakaavan mukaan. Suomen oikeuslaitos kuormittuu turhista jutuista ja toiseksi erovanhempien tilanne pahenee. Lastenvalvojan asenne jäi kyllä ihmetyttämään. Miksi olin yhtä äkkiä niin huono vanhempi? En minä lapsesta eronnut, vaan hänen äidistään.

      • Ainaeitajua

        Niin kylmältä,kuin tuntuukin näin vastata mutta "olet huono vanhempi,koska olet mies" . Näin se on aina noissa huoltajuus/elatustukiasioissa mennyt, että nainen/äiti on 90% se voittava osapuoli vaikka mitä tekisit. Perusteluina noissa on pääsääntöisesti aina se, että lapset tarvitsevat äitiä ja siksi äitien eduksi kääntyy poikkeuksetta tapaukset. Itseäni aina ihmettänyt tuo sanamuoto "lapset tarvitsevät äitiä" , eikö lapset muka oikeuden ja lastenvalvojien mukaan tarvitse isää laisinkaan ? Äiti saa olla melkoisen hunningolla yms. vastaavaa ennen,kuin päätökset ovat isälle edullisempia/oikeudenmukaisempia. Isällä aina näyttövelvollisuus ja äidin sanaa jostain syystä vain uskotaan tyyliin "koska äiti on näin kertonut".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18429
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3135
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1850
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      269
      1403
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      82
      1083
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe