chihu sisäkoirana?

minävaanmoikka

Kärsiikö chihu sisäkoirana? Talvella se ei tahdokkaan ulos, mutta selkäni meni "pas*aksi" ja nyt on vaikea liikkua, eli päästä kesälläkään päivittäin ulos (kerrostalon portaat hankalat). Tiedän, että kaikki koirat nauttivat ulkoilusta ja lenkkeilystä varsinkin hyvällä säällä. Nyt kun tilanteeni on kuitenkin tämä, olisi kiva kuulla (asiallisia) mielipiteitä.

51

580

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koirakas12

      Ehkä talossa asuu nuoria koululaisia jotka ulkoiluttaa koiraa vaikka vähän..kyllä koiran ulos pitää päästä. .Kukin rotu tarpeen mukaan..Tunnen sihuja jotka reippaasti juoksee pikku lenkin pyörän kanssa kevyesti. .4 Hei yhdistys dogsitteri sieltä

      • touholiini

        Kyllä koiran, kun koiran on päästävä lenkille ainakin pari kertaa päivässä ja pisilenkit tarpeen mukaan. 4H-yhdistykseltä saat apua.


    • kärsii

      Ulos olisi hyvä päästä, se kun on muutakin kuin vain tarpeilla käymistä, maailman hajut jne ja liikunta ovat koirille tarpeellisia. Mikäli et pääse itse menemään kannattaa etsiä joku joka koiran voi ulos viedä.

    • ontimagen

      Säkö vietät sitten elämää vain siellä yläkerrassa? Kuka tuo ostokset, vie roskat, siivoaa ja käy puolestasi muillakin asioilla?
      Miltei mikään selkäkipu ei kärsi liikunnasta, kunhan sen tekee maltilla ja varovasti.

      Eli tekosyitä ja chihu olisi ulkoilutettava talvellakin asianmukaisesti puettuna.

      • minävaanmoikka

        Ei ollut tarkoitus keskittyä muuhun arkeeni, mutta ruuat tulee ruokatoimituksen kautta, ja ystävät auttavat muissa asioissa. Kiitos kuitenkin chihu-kommentistasi lopussa.


      • missäongelma

        Eli ystäväthän auttaa tässäkin tapauksessa? Mikä tässäkin on nyt ongelmana?


      • touholiini

        ystävän pitäisi olla sellainen, että sitoutuu viemään koiran lenkille varmuudella ja mielellään samoihin aikoihin päivästä. koska koiralle kehittyy sisäinen rytmi.


    • ehdotus_vain

      Yksi keino on pyytää eläinsuojeluvalvojaa ottamaan sairasloman ajaksi eläin hoitoon, maksaa kylläkin, mutta saa ainakin liikuntaa ja asianmukaista hoitoa.

      • minävaanmoikka

        Niin on leimaantunut minuun tuo koira ja arka ihan vieraita ihmisiä kohtaan (erotettu liian pienenä emästä), joten sen takia ei kuulosta hyvältä vaihtoehdolta tässä meidän tapauksessa.


      • ystävätuloskoirankaa

        Liian pienenä erottaminen ei yleensä aiheuta arkuutta jos koiran sosiaallistaa sen vielä ollessa pentu. Totuttaa ihmisiin yms yms kuten ihan normi iässäkin erotetut pennut. Mainitsit että ystävät hoitavat asioita, tokkopa ystäväsi kovin vieraita siis koiralle ovat joten hehän voisivat sitä ulkonakin käyttää?


      • ystävätuloskoirankaa

        Ah, huomasin äsken että olit maininnut että ystävät kyllä käyvät mutta ei joka päivä


      • minävaanmoikka
        ystävätuloskoirankaa kirjoitti:

        Liian pienenä erottaminen ei yleensä aiheuta arkuutta jos koiran sosiaallistaa sen vielä ollessa pentu. Totuttaa ihmisiin yms yms kuten ihan normi iässäkin erotetut pennut. Mainitsit että ystävät hoitavat asioita, tokkopa ystäväsi kovin vieraita siis koiralle ovat joten hehän voisivat sitä ulkonakin käyttää?

        Minulle eläinlääkäri ja pari eläinammattilaista ovat sanoneet, että jos pentu on vieroitettu liian aikaisin emosta, se saattaa aiheuttaa sen, ettei pennun perusluottamus pääse kehittymään normaalisti.


    • minävaanmoikka

      Ystäväni käyvät koiran kanssa ulkona, muttei päivittäin. Dogsitteri etsinnässä. Koiralla aktiviteettia sisällä. Leikkii ja ravaa kissan kanssa, pesevät myös toisensa. Järsii luita, nuolee ja repii tyhjät kinkkupaketit ym. Leikitään veto-, ja hakuleikkejä ym. Hellyyttä ja huomiota saa tietysti mielin määrin, kun olen jatkuvasti kotona.

      • touholiini

        Minäkään en pääse ulkoiluttamaan koiraani, enkä pitämään kotiani siistinä. Mutta palkkasin henkilökohtaisen avustajan, joka vie koirani chihun ulos klo. 7.45. Klo 9.00 hän tekee n.1,5 tunnin lenkin ja n.klo12,00 toisen pidemmän lenkin. Yleensä serkkuni käyttää Touhon n. klo 20.00 iltapissalla tai sitten vakiulkoiluttajansa, mutta se maksaa 8euroa 20 minuutin lenkiltä.Hänet löysin netin kautta.


      • minelan
        touholiini kirjoitti:

        Minäkään en pääse ulkoiluttamaan koiraani, enkä pitämään kotiani siistinä. Mutta palkkasin henkilökohtaisen avustajan, joka vie koirani chihun ulos klo. 7.45. Klo 9.00 hän tekee n.1,5 tunnin lenkin ja n.klo12,00 toisen pidemmän lenkin. Yleensä serkkuni käyttää Touhon n. klo 20.00 iltapissalla tai sitten vakiulkoiluttajansa, mutta se maksaa 8euroa 20 minuutin lenkiltä.Hänet löysin netin kautta.

        lisäys edelliseen

        Henkilökohtainen avustajani pitää kodin siistinä ja lenkkeilee Touhon kanssa.


    • Siis onko tuo väliaikaista vai pysyvä olotila?

      Jos on väliaikaista, niin kyllä pärjää pienemälläkin liikunnalla. Tuonne 4h dogsittereihin kannattaa ottaa yhteyttä.
      Et maininut ikää, mutta jos ei yhtään pääse lenkille, niin kunto voi mennä äkkiä huonoksi ja tulla paino-ongelmia.Eli kerran pvässä lenkki olisi kyllä hyvä saada ainakin. Ulkoilu on kumminkin henkistäkin aktiviteettiä, ja jos on arka koira, niin voi tulla ongelmia myöhemmin "mökkihöperöityessään".
      Tsemppiä teille !

    • mitäsanoolaki

      Muistanko väärin, jos väitän, että eläinsuojelulaki vaatii koiran ulkoiluttamista? Jos näin on kuten muistelisin, niin sisäkoirana ei edes chihu mene eläinsuojelulaista läpi, jolloin se ei yksiselitteisesti ole ok. Jostain on koiran ulkoiluttaja löydyttävä tai vaihtoehtoisesti sen pitäisi päästä ainakin väliaikaisesti uuteen kotiin. Ei eläimen hyvinvoinnista voi oman kyvyttömyyden takia luistaa, joten jollei koirasta pysty pitämään huolta, niin sitten sellaista ei pitäisi olla. Kurjaahan se on, mutta itsekkyydestä on luovuttava ja ajateltava koiran parasta.

    • minävaanmoikka

      Nyt on dogsitteri löytynyt, itse asiassa kaksin kappalein =) Kylläpä olo helpotti! Kiitos asiallisille kommentoijille.

    • outojuttu

      Kai se on sitte pakko viedä omakin chihu pakkasella (puettuna) lumihankeen töröttämään ja tärisemään ettei tee eläinsuojelurikosta.

      • huhhuh7887

        Lumihangessa töröttäessä tulee isommallekin koiralle kylmä, joten käytä nyt ihmeessä järkeäsi (jos sellaista on) ja kävele sen kanssa, niin lämpiätte molemmat. Kyllä muutkin pikkukoiriaan ulkoiluttaa, joten et sinä koirasta saa tekosyytä omalle laiskuudellesi. Sisällekö se koko talven teillä paskantaa? Nam!


      • outojuttu

        Kyllä kävelisin, jos koira suostuisi kävelemään!


      • paraneevaan
        outojuttu kirjoitti:

        Kyllä kävelisin, jos koira suostuisi kävelemään!

        Juu, outo juttu on, jos chihu jaksaa pidellä sinua paikoillaan. Ehkä se on jäätynyt kiinni. :D Älä syytä koiraa siitä, ettei se suostu kävelemään. Olet sen ihan itse opettanut pikku diivaksi, joka saa sanella omistajalleen mitä tehdään ja milloin. Eipä tosin ollut ylläri chihun omistajalta.


      • mjaaahhh

        Noita näkee yllättävän usein noita "koira ei suostu kävelemään". Ei kai jos antaa periksi joskus ja sen siihen opettaa että ei tarvi liikkua. Chihu on kyllä niin pieni että sit vaan reippaasti liikkeelle sen kanssa sen sijaan että paikoillasi törötät..
        Itse omistan kaksi chihua ja kumpikin kyllä kävelee tosi nätisti pakkasillakin vaatteet niskassaan.


      • välillänäinkin
        mjaaahhh kirjoitti:

        Noita näkee yllättävän usein noita "koira ei suostu kävelemään". Ei kai jos antaa periksi joskus ja sen siihen opettaa että ei tarvi liikkua. Chihu on kyllä niin pieni että sit vaan reippaasti liikkeelle sen kanssa sen sijaan että paikoillasi törötät..
        Itse omistan kaksi chihua ja kumpikin kyllä kävelee tosi nätisti pakkasillakin vaatteet niskassaan.

        Juuri noin! Mukavaa vaihtelua, että on maalaisjärjenkin omaavia chihun omistajia. Paha sen chihun on väkisin omistajaa aloillaan pitää ja kyykyttää miten haluaa, mutta sitten on niitä mamin raksupoksuja, joiden on aina annettu kyykyttää ja niinhän ne silloin oikein mielellään tekevät.


    • ''Koira ei suostu liikkumaan" no justiinsa juu.
      Ihan itse olet sen sellaiseksi hienohelmaksi opettanut. Koiran pysähtelyistä ei kuulu välittää, vaan jatkaa reippaasti ja itsepintaisesti matkaa säälimättä koiraa. Kyllä se oppii hyvin nopeasti, ettei jämähtely sovi. Pue koiralle ja itsellesi tarpeeksi päälle ja mene mentaliteetilla, että nyt MENNÄÄN eikä meinata, niin saatat hämmästyä...

    • outojuttu

      Onko nyt siis niin.. Vaikka hienohelma-koirani ei pidä kylmästä ilmasta, eikä varsinkaan pakkasesta, eikä lumesta, eikä kävelyttämisestä, että minun silti tulisi kävelyttää sitä? Siis väkisin. En syytä koiraa, itse olen väärin kouluttanut, mutta silti kuulostaa järjen vastaiselta.

      • Chihutonpiansisäkoiria

        Ai koiras ei tykkää kävellä? Mites tolleen kesällä sitten? Poltteleeko jalkapohjia eikä tykkää silloinkaan "pakko kävelyttämisestä"? No kulkeehan se laukussa sitten kesät talvet. Älä missään tapauksessa anna koiran ulkoilla tai liikkua itse ja tarpeensa tekee vissiin sisähiekkalaatikkoon. Oiskohan kissa ollut parempi lemmikki kuitenkin? Taikka kultakala? Niin ei vaan tarvitsisi liikkua ollenkaan.


      • liibalaaba123123

        "Onko nyt siis niin.. Vaikka hienohelma-koirani ei pidä kylmästä ilmasta, eikä varsinkaan pakkasesta, eikä lumesta, eikä kävelyttämisestä, että minun silti tulisi kävelyttää sitä? Siis väkisin. En syytä koiraa, itse olen väärin kouluttanut, mutta silti kuulostaa järjen vastaiselta."

        Kyllä pitäisi. Olet itse sen sellaiseksi opettanut, sillä jos koira ei olisi ihmisen alaisuudessa, niin se kävelisi ihan mukisematta.
        Oma asenteesi ("yhyy, hyi en halua ulos!!!1"), lepsuilusi (pysähtely ja periksiantaminen) ja mahdollisesti aivan liian hidas tahtisi (jotta pysyisi lämpimänä) on tehnyt sille pakkasella lenkkeilystä ikävää. Kyllä muidenkin chihut kävelee ongelmitta.
        Kummasti näitä ongelmia löytyy yleensä vain saamattomien omistajien koirilta.

        Puet sen hyvin ensin ja liikutte NOPEASTI ja pysähtelemättä enempää kuin tarpeille, niin koirakin liikkuu iloisena. Koira joka ei halua liikkua on joko a) opetettu laiskaksi b) sairas.


      • touholiini
        liibalaaba123123 kirjoitti:

        "Onko nyt siis niin.. Vaikka hienohelma-koirani ei pidä kylmästä ilmasta, eikä varsinkaan pakkasesta, eikä lumesta, eikä kävelyttämisestä, että minun silti tulisi kävelyttää sitä? Siis väkisin. En syytä koiraa, itse olen väärin kouluttanut, mutta silti kuulostaa järjen vastaiselta."

        Kyllä pitäisi. Olet itse sen sellaiseksi opettanut, sillä jos koira ei olisi ihmisen alaisuudessa, niin se kävelisi ihan mukisematta.
        Oma asenteesi ("yhyy, hyi en halua ulos!!!1"), lepsuilusi (pysähtely ja periksiantaminen) ja mahdollisesti aivan liian hidas tahtisi (jotta pysyisi lämpimänä) on tehnyt sille pakkasella lenkkeilystä ikävää. Kyllä muidenkin chihut kävelee ongelmitta.
        Kummasti näitä ongelmia löytyy yleensä vain saamattomien omistajien koirilta.

        Puet sen hyvin ensin ja liikutte NOPEASTI ja pysähtelemättä enempää kuin tarpeille, niin koirakin liikkuu iloisena. Koira joka ei halua liikkua on joko a) opetettu laiskaksi b) sairas.

        nm. liibalaaba

        Kirjoitukseesi minulla ei ole mitään. Oma chihuni reippailee puettuna pakkasella kuin pakkasella yhtä reippaasti kun lämpimällä ilmalla. Ei tarvitse pukua, ellei pakkanen ylitä 10 astetta.


    • Korok

      Koirat on jumalauta luotuja liikkumaan, sääliksi käy koiria joiden elämä rajoittuu neljän seinän sisälle, antakaa koira pois jos ette jaksa liikuttaa niitä.

      • outojuttu

        Kesällä kävelee.


      • aivansama8
        outojuttu kirjoitti:

        Kesällä kävelee.

        Ja kävelisi talvellakin, jollet olisi tuollainen lapamato. Anna se sellaiselle, joka osaa kohdella sitä kuten koiria kohdellaan ja pitäydy itse pehmoleluissa. Ne ei vie sinua kuin pässiä narussa, vaikka kerjäisit.


      • outojuttu

        Jos olen talvella lapamato, niin mikä mato olen kesäisin?


      • liibalaaba123123

        "Jos olen talvella lapamato, niin mikä mato olen kesäisin?"

        Talvea vihaava? Ainut vaan, että kun koiran ottaa, niin on vastuussa siitä AINA, myös talvella. Ei ole oikein pakottaa koiraa olemaan sisällä jos omistaja vihaa talvea.


      • outojuttu

        en minä vihaa talvea. koirani vihaa.


      • Kääpiösusi

        Lisää vaatteita.. Yritä innostaa leikillä ja viemällä kivoihin paikkoihin. Ite joskus heittelen hetken aikaa lumipalloja jos koira on laiskalla päällä, sen jälkeen taas häntä heiluu ja koira kävellä kipittää ihan minne vaan.

        Tekeekö se kuitenkin tarpeensa ulos, myös talvella? Jos tekee, en näe syytä miksi pitäisi väkisin raahata kuntolenkeille jos ei koiraa kiinnosta. Mutta jos pissii ja paskoo sisään, on sillon kyllä syytä kiskoa ulos vaikka voimakeinoin.

        Kun minä olin nuori (:D) meillä oli chihu joka ei tykänny liikunnasta aikuiseksi kasvettuaan. Mutta se olikin kipuinen (selvisi myöhemmin, ensin luultiin vain laiskaksi). Olisiko mahdollista että teidänkin koiralla on joku kolotus, joka ehkä oireilee pahemmin kylmällä ilmalla?


      • outojuttu

        saattais olla kolotus, en oikein muutakaan keksi, diivailun lisäksi. sisällä liikkuu normaalisti, juoksentelee myös. vaatteita on todella reilusti ollut, välillä tassuissa töppöset, välillä ei, ei vaikuta häneen, seisoo vain paikallaan. tärisee. suostuu pissaamaan ulos jos ei ole lunta (tyttökoira), muuten tarpeet sisävessaan. tämä on ruuan perään, mutta silläkään en saa sitä liikkeelle ulkona talvella. lumipalloista/palloista/leluista ei kiinnostu pihalla. Sisällä ja kesäisin ei mitään ongelmia. Täällä on kommentoinut monta "koiratietäjää", hyvä niin. Itselläni tämä viides koira, mutta ensimmäinen chihu (edelliset samojedi, bullmastiffix2, tiibetinspanieli). Aiemmin en oo tämmöiseen törmännyt. Itse oon ajatellut, että jokainen koira on oma yksilönsä, enkä haluaisi väkisin repiä mihinkään, jos hän nyt ei vaan diggaa talvesta.


      • eivoiollatotta4
        outojuttu kirjoitti:

        saattais olla kolotus, en oikein muutakaan keksi, diivailun lisäksi. sisällä liikkuu normaalisti, juoksentelee myös. vaatteita on todella reilusti ollut, välillä tassuissa töppöset, välillä ei, ei vaikuta häneen, seisoo vain paikallaan. tärisee. suostuu pissaamaan ulos jos ei ole lunta (tyttökoira), muuten tarpeet sisävessaan. tämä on ruuan perään, mutta silläkään en saa sitä liikkeelle ulkona talvella. lumipalloista/palloista/leluista ei kiinnostu pihalla. Sisällä ja kesäisin ei mitään ongelmia. Täällä on kommentoinut monta "koiratietäjää", hyvä niin. Itselläni tämä viides koira, mutta ensimmäinen chihu (edelliset samojedi, bullmastiffix2, tiibetinspanieli). Aiemmin en oo tämmöiseen törmännyt. Itse oon ajatellut, että jokainen koira on oma yksilönsä, enkä haluaisi väkisin repiä mihinkään, jos hän nyt ei vaan diggaa talvesta.

        "Hän". Tämä tiivistikin kaiken. Hän kun ei halua, niin sinä annoit alun alkujaan periksi ja opetit sen kiukuttelemaan talvikelistä. Käräytä itse itsesi eläinsuojeluun, niin tulevat sieltä kädestä pitäen näyttämään miten koira opetetaan tekemään toisin kuin mitä sinä sille olet opettanut. Minullakin on koira, joka teki meille tullessaan selväksi, että kylmyys, lumi ja sade ei ole sen mieleen, mutta minä tein vielä päättäväisemmin selväksi, ettei kiinnosta. Ongelmaa ei sen takia ole koskaan ollut, joten yritä nyt sinäkin eläinsuojelulakia rikkova olla vähemmän kädetön.


      • outojuttu

        Kaikki eivät ole yhtä taitavia kuin sinä.


      • Kääpiösusi

        Ei tarvetta ilkeilyyn tai ylimielisyyteen. Mun mielestä kysyjä ihan asiallisesti hakee neuvoja ja haluaa koiransa parasta. Tunnetteko ittenne jotenkin Paremmiksi Koiranomistajiksi (TM) kun pääsette höykyttämään muita?

        Sitä paitsi chihut tuntuu olevan ihan oma lukunsa koirien joukossa, sitä on vaikea ymmärtää ellei ole itse kokenut..

        Innostamista ja lempeää painostusta lääkkeeksi tähän. Niillä keinoilla jotka koirayksilölle sopii.


      • touholiini
        Kääpiösusi kirjoitti:

        Ei tarvetta ilkeilyyn tai ylimielisyyteen. Mun mielestä kysyjä ihan asiallisesti hakee neuvoja ja haluaa koiransa parasta. Tunnetteko ittenne jotenkin Paremmiksi Koiranomistajiksi (TM) kun pääsette höykyttämään muita?

        Sitä paitsi chihut tuntuu olevan ihan oma lukunsa koirien joukossa, sitä on vaikea ymmärtää ellei ole itse kokenut..

        Innostamista ja lempeää painostusta lääkkeeksi tähän. Niillä keinoilla jotka koirayksilölle sopii.

        no, minulla on lk-chihu, joka lenkkeilee talvellakin. On koiralle erittäin nöyryyttävää tehdä tarpeensa sisälle.Tuosta lempeästä innostamisesta olen samaa mieltä.


    • Tulivaamieleen

      Koirakaveri saattas auttaa nuita "liikkumattomia" chihuja liikkeelle

      • outojuttu

        Seuraavaksi kokeilenkin koirakaveria. Kiitos vinkistä! ...Sitä keinoa onkin kivempi kokeilla, kuin että eläinsuojeluviranomainen tulis ulkoiluttaa mun koiraa, hahaa, tuliskohan jos soittasin. Veikkaan että voi olla tärkeempiäkin työtehtäviä.


    • talvellaonkylmää

      Ja huskyn omistajat taas jakelevat viisauksiaan. Meillä chihu lähtee kyllä ulos kovemmallakin pakkasella ja ulkona käydään vähintään neljä kertaa päivässä, tarpeilla ja kävelyllä. Joskus kuitenkin tulee tilanteita, jolloin koira ei halua kiertää kortteliakaan. Voisihan sitä vaan vetää, vaikka eleistä päätellen se ilmaisee nyt riittävän. Sitten mennään vielä vähän matkaa ja palataan sisälle. Pitäisikö siinä vaiheessa aiheuttaa koiralle tunne, ettei ulkoilu ole kivaa ja vaan kiskoa sitä perässä?

      Hankalinta kylmillä ilmoilla on, ettei mikään vaate kelpaa koiralle. Se on lyhytkarvainen ja karvat menevät palttoon neuleisiin ja sitten pitää ravistella karvat ojennukseen vähän väliä. Onneksi kotona on tilaa telmiä. Jos koira olisi labbiksen kokoinen, pitäisi huoneen olla 20 metriä kanttiinsa. Nyt riittää 30 neliön tupakeittiö.

      Näillä tavoilla tämä chihu on hyvätapainen. Ei räksytä muille koirille, vaan suorastaan haluaa päästä kaikkia tervehtimään. Lähtee mielellään ulos, mutta saa haluta taas sisällekin. Tykkää temppuilla. Sitä ei ole koulutettu pakottamalla, koskaan.

      • touholiini

        Minäkään en ole pakottamalla kouluttanut chihulleni mitään. Alussa inhosi talvitakkia, mutta ainakin viime talvenena suostui kävelemään ihan reippaasti,sadetakista ei tykkää. MUTTA UNOHTAA PUKIMENSA KUN NÄKEE KAVEREITAAN.


    • chihuahua77

      Eiköhän ne eläinsuojeluihmiset sekä kriitikot kiinnittäisi siinä vaiheessa huomiota , jos koiraa vedetään väkisin hihnasta... ps. mulla pitkäkarvainen chihu, jolle ei kannata pukea mitään, koska koko ulkoilunautinto menee siihen, että ravistelee itseään vaatteen vuoksi. Siinäpä myöskin syy kritisoida, kuinka ei ole koiraa puettu asianmukaisesti...jollei tunne itse rotua, ja ota huomioon koirien yksilöllisyyttä.

      • Touholiini1

        Touholla on 3 takkia,1 neulottU. 1 Hurtan irrotettavalla vuorella oleva sadetakki ja nyt uusi Hurtan aidolla karvalla varustettu talvitakki.¨josta se pitää eniten-
        Reippaasti liikkuu-


    • touholiini

      Ei chihu ole sen enempää, kuin muutkaan koirat, sisäkoira. Onko se sitten hyvä, jos koira tuntee olonsa alistetuksi ja kärsii häpeää, siitä että tekee tarpeensa sisälle.

    • touholiini

      Laki kieltää koira pitämisen pelkkänä sisäkoirana, tämä koskee myös chiuahuaa, sen on päästävä ainakin tarpieillelen ulos. Eli unohtakaa kaikki laatikoot, muuten syyllistetty eläinrääkäykseen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1506
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1218
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1218
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe