Pääsen "anssilta" eläkkeelle

Kiitosvastauksista

toukokuun lopulla.
Koska olisi aika ruveta hoitelemaan asiaa?
Missä järjestyksessä asia etenee?
Onko ensin ammattiliitolta "lisäpäiviltä eläkkeelle " asiapaperin tilaus? Pitääkö se tilata postitse?
Kiikutetaanko paperi sitten Kelaan?
Hoitaako Kela kummankin eläkkeen tilaamisen, sekä ansiosidonnaisen ja kansan eläkkeen? Minulle kun tulee kumpaakin. Onko viimeisenä papereiden kiikuttaminen verotoimistoon, että tulee oikea veroprosentti?(Noin 6%.Anssia 1020 euroa ja kansaneläkettä kait noin 70 euroa)
Ja/kait sitten viimeseksi asumistuki?

7

620

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dgnrn

Itse teet hakemuksesi sekä eläkeyhtiöösi että kelaan !

• Ei tarvitse erikseen kumpaankin. Kelan kaavakkeella menee eläkehakemus sekä kelaan että työe.äkeyhtiöön. Todistus lisäpäivistä kelaan, kyllä ne laittaa sen sieltä myös työeläkeyhtiölle. Just tänään soitin ja varmistin. Kun eläkkeen määrä on tiedossa voi sit hakea uutta verokorttia ja alkaa kyselemään mahdollista asukistukea.
      Siis kelaan täyttämään kaavake. Todistuks lisäpäivistä (tilattava kassalta) liittekksi, mut sen voi toimitta jälkikäteen.

• Kelan sivuilla löytyy ohjeet Jos ikä täyttyy toukokuussa ja haluat eläkkeen alkavan heti niin edellisen kuukauden puolella hakemus kelaan. En muista montako kuukautta aikaisemmin hakemuksen voi päivätä, mut se löytyy varmasti kelan ohjeista. Ei sinulla kiire ole.

• ammikokemus

pitääpä olla tosi outo tilanne jos noilla tuloilla saa asumistukea.

• menojatuloja

Miten niin outo tilanne pitäisi olla? Kyllä tuollaisilla tuloilla saa asumistukea aika usein. Lisäksi jos todellinen asumismeno on esim. 550 euroa kuussa, niin 1090 euron kuukausituloilla voi käteisvaraton saada toimeentulotukeakin, jos on esim. 100 euroa kuussa terveydenhoitomenoja.

• lieneekötotta

Mitäs sit jos omaisuutta vaikka 100 000 euroa (ei ole mulla), saako asumistukea kun eläke noin pieni. Olen kuullu et omaisuus ei vaikuta vaan eläkkeen suuruus.

• PieniPesämuna

Riippuu, mitä omaisuutta on.
        Esim. mulla 500 000 euron arvoinen omakotitalo, jossa 200 asuinneliötä ja yksin asun.
        Kyllä, saan asumistukea, koska eläkkeeni on niin pieni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 150
      3805
    2. Putin lähti takki auki sotaan....

Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      86
      3229
    3. SDP ylivoimainen ykkönen

En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      85
      2644
    4. Suomalainen lähti ilman takkia sotaan

Malli oli "kajander", johon kuului pelkästään kokardi, ja sotilaan itse metsästä katkoma puukeppi ryssien huitomiseen.
      Maailman menoa
      7
      2426
    5. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      247
      2373
    6. Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!

”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a
      Maailman menoa
      39
      2226
    7. Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista

ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv
      Maailman menoa
      84
      1833
    8. Mies älä

Odota enää vaan toimi. Pieni vinkkivitonen 🫰💥
      Ikävä
      42
      979
    9. Harmittaa ettei paluuta entiseen enää ole

Paluuta entiseen ei ole koska pilasit kaiken.
      Ikävä
      95
      958
    10. Mä tiedän

Että sä tiedät, että mä tiedän, että sä tiedät. Me molemmat tiedetään. Onko näin?
      Ikävä
      53
      849
    Aihe