Hei, kävin piilolinssien hankinnan vuoksi optikolla ja hän suositteli käymään silmälääkärillä, syynä ei suinkaan huonontunut näkö, vaan uusi havanto, että silmäni ovat alkaneet liikkumaan koko ajan. Ikään kuin värisevät jatkuvasti. Kysyin tietty mitä lääkäri voi asialle tehdä, ja vastaus oli, ettei kai mitään.
täytyy vaan köyhän opiskelijan hiukka tienata ennen kuin raskii mennä lääkärin pakeille.
Mitähän tämä on??
silmäni värisevät...
9
7491
Vastaukset
- oculus
Kyseessä voi olla nystagmus eli silmävärve, tahdosta riippumaton, jatkuva silmien edestakainen liike. Värveliike voi olla ilmeistä tai piilevää. Nystagmuksessa silmä hakee jatkuvasti tarkennuspistettä, jotta kummankin silmän verkkokalvokuvat pystyttäisiin sulauttamaan yhdeksi. Tietääkseni tämä on vaaraton, mutta pahetessaan varsin kiusallinen vaiva.
Optikon suosituksesta kannattaa aina käydä silmälääkärillä. Optikko havaitsee jatkotutkimuksia vaativat tapaukset pystymättä kuitenkaan "virallisesti" diagnosoimaan niitä. - silmälääkäri
Kyseessä lienee nystagmus eli "heiluriliike". Tämä voi olla synnynnäistä ja mikäli nystagmus on vahva, voi seurauksena olla alentunut näöntarkkuus. Nystagmus voi myös ilmaantua aivovaurion jälkeen (onnettomuus, aivoverenvuoto tms).
Kyseessä voisi sinunkin tapauksessa esim. olla pieni nystagmus, joka on aina sinulla ollut, mutta siihen ei ole kiinnitetty aiemmin huomiota ja nyt "jäit kiinni" optikolla.
Asialle tuskin tehdään mitään, elleivät oireet tms. anna aihetta epäillä jotakin akuuttia neurologista vikaa, jolloin sinut lähetettäisiin jatkotutkimuksiin.- silmälääkäri
Kappas vaan, tekstiä kirjoittaessani olivat nopeammat jo ehtineet väliin!
- oculus
silmälääkäri kirjoitti:
Kappas vaan, tekstiä kirjoittaessani olivat nopeammat jo ehtineet väliin!
Hyvä vain, että ammattitaitoisempi vahvistaa asian, ettei vahingossakaan jää väärää infoa...
- Miksu
oculus kirjoitti:
Hyvä vain, että ammattitaitoisempi vahvistaa asian, ettei vahingossakaan jää väärää infoa...
Olisikohan minulla tämä silmävärve?
Minua on kymmenen vuotta "huimannut", ollut jotenkin outo olo päässä. Aikoinaan sitä tutkittiin ja hutkittiin, mutta eikai mitään kummempaa löytynyt. Sen nyt muistin, että kun olin korvatesteissä, ja päähäni tungettiin ilmaa tms, ja piti tuijottaa jotain pistettä...siitä ei meinannut tulla mitään. Korvajutut oli ok, mutta lääkäri sanoi että silmäni ikäänkuin vähän liikkuvat tms, ja siksi tunnen kummaa oloa päässä. Sitten se asia jäi siihen...kun ei kuulemma sille mitään voida tehdä.
Onko tämä nyt se silmävärve??? - Miksu
Voiko tämä olla vakavaa, jos olen kärsinyt tästä jo sen kymmenisen vuotta? Ei ole pahentunut, eikä parantunut. Niinno, onhan minua taiettu jo tarpeeksi tutkia.
- oculus
Miksu kirjoitti:
Voiko tämä olla vakavaa, jos olen kärsinyt tästä jo sen kymmenisen vuotta? Ei ole pahentunut, eikä parantunut. Niinno, onhan minua taiettu jo tarpeeksi tutkia.
Löysin aiheesta seuraavan linkin, joten heitän pallon asiantuntijalle:
http://www.hyvaterveys.fi/kysymys_vastaus.asp?path=1;614;721;4500;4509;4511
Kyseessä ei siis ole varsinainen sairaus, vaan oire, jonka aiheuttajasta oletkin jo ollut tutkimuksissa. - silmälääkäri
Miksu kirjoitti:
Olisikohan minulla tämä silmävärve?
Minua on kymmenen vuotta "huimannut", ollut jotenkin outo olo päässä. Aikoinaan sitä tutkittiin ja hutkittiin, mutta eikai mitään kummempaa löytynyt. Sen nyt muistin, että kun olin korvatesteissä, ja päähäni tungettiin ilmaa tms, ja piti tuijottaa jotain pistettä...siitä ei meinannut tulla mitään. Korvajutut oli ok, mutta lääkäri sanoi että silmäni ikäänkuin vähän liikkuvat tms, ja siksi tunnen kummaa oloa päässä. Sitten se asia jäi siihen...kun ei kuulemma sille mitään voida tehdä.
Onko tämä nyt se silmävärve???Kysymykseesi onko kyseessä nystagmus eli silmävärve en voi näillä tiedoilla vastata - jos silmät "nykivät" eli niissä on esim. jatkuva heiluva liike niin sitten kyseessä voi hyvinkin olla nystagmus. Tämä olisi helpoin todeta, jos näkisi sinut. Toisaalta jos tutkimuksissa ei ole mitään selvää syytä löytynyt, ei silmälääkärinkään tutkimus sinua auttaisi siinä mielessä että oireesi lakkaisi, saisit vain oireenmukaisen diagnoosin...
- Tiina
:-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185181- 472849
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332802Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302498Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231879- 1181647
En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101640- 961389
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231385Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101348