Kohdunpoiston jälkeinen turvotus

Kevättuuli17

Minulle tehtiin kohdunpoisto laparoskopialla ma-iltapäivänä. Kotiin pääsin ti-aamuna. Sairauslomaa 4 vko. Vointi on ollut hyvä. Olen saunonut miedossa lämmössä, käynyt pieniä kävelylenkkejä (2 km) ja ottanut rennosti.
Ainoa mikä vaivaa on vatsan seudun turvotus, joka on välillä aika kivuliaskin. Onko toisilla kokemusta tästä ja kestääköhän mahdollisesti kuinka pitkään? Mikähän voisi auttaa turvotukseen? Ruokahalu on ennallaan. Syön kohtuullisen kokoisia annoksia ja pieniä välipaloja, hedelmiä ym. Tänään tulee operaatiosta siis viikko.

10

5780

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jköfhljfl

      Käsittääkseni sairaalaan voi aina soittaa, jos on jotain kysyttävää toimenpiteen jäljiltä!

      Olet hyvävointinen, joten tuskinpa mitään vaarallista on kyseessä. Joskus voi olla verenvuotoja ym., mutta oireilisit kyllä, jos sellaista olisi.

    • Pm17

      Mulla sama leikkaus tehty 4vk sitten, vielä on turvotusta iltaisin ja mahallaan en pysty nukkumaan. Muuten olen kyllä hyvin toipunut. Farkut ei kyllä mene jalkaan vielä, tai menee mutta nappi just navankohdalla tekee kipeää...

      • Toivottomuusiskee

        Mulla leikattu alateitse tammikuun alkupuolella, edelleenkin saikulla kun kipuja alavatsalla, munasarjojen alueella ja nivusissa heti jos liikun yli 0,5 km. Aika toivottomalta tuntuu, neljän viikon jälkeen tehtiin tarkastus kun emättimessä outoja tuntemuksia... Kaikkipiti olla OK ja silti nämäkin tuntemukset jatkuu... Onko kellään muulla 7 vkon päästä leikkauksesta ollut tälläistä??


      • Kevättuuli17

        Minulla nyt aikaa laparoskopiasta 2 kuukautta. Vatsan turvotus on loppunut ja olen toipunut kaiken kaikkiaan nopeasti. Tähystyskohdat hankasi minullakin farkkujen nappia ja hameen vyötärökaitaletta, joten täytyi hieman soveltaa pukeutumisessa. Minulla oli myös vielä muutama viikko sitten outoja tuntemuksia alapäässä, sellaista jomotusta, mutta mitään vuotoa ei ollut. Meni sekin jomottelu ohi! Vaatii näköjään aikaa, että täysin on palautunut. Kuitenkin aika iso operaatio kyseessä. Ja mikä parasta, runsaat vuodot ovat historiaa! Elämänlaatu parantunut huomattavasti!


    • Toivottomuusiskee

      Kiva kuulla, mullakin kovasti alkaa jo helpottamaan, mutta istuminen aiheuttaa edelleenkin kipua (varsinkin alakertaan), paineen tunnetta ja turvotusta, mutta nyt jo toivottomuus alkaa olla muuttumassa toivoksi toipumisesta ja uudesta "elämästä" :)

      • Toivottomuusiskee

        Ja täällä toivottomuus lisääntyy, koska taas kovat kivut emättimessä, istuminen ei vieläkään onnistu, en ole voinut palata töihin vielä kahdeksan viikon jälkeenkään. Kaduttaa tällä hetkellä todella koko leikkaus, vaikka ei se leikkausta edeltänytkään aika herkkua ollut runsaiden vuotojen ja anemian kanssa.


      • Kevättuuli17

        No voihan... Kylläpä toipuminen kestää, mutta se on tietenkin yksilöllistä. Tuo paineen tunne alapäässä kuullostaa niin tutulta! Miten nyt vointisi? Käy ihmeessä tutkimuksissa, jos vielä vaivaa. Kunhan olet täysin parantunut, osaat arvostaa vuodotonta elämää! Tsemppiä! :)


      • Toivottomuusiskee

        Aikaa on tässä vierähtänyt, edelleen olen sairaslomalla, kipuja on, epäillään hermopinnettä/ -vauriota. Odotan magneettikuvausta. Onko kenelläkään kokemusta hermopinteestä ko. leikkauksen jälkeen?


    • Nyt on pakko kysyä että poistetaanko kohdunsuunkaula myös aina kun kohtu poistetaan. Tiedosta kiitollinen

      • Kevättuuli17

        Varmaan on eri käytäntöjä... Mulle gyne sanoi, että minulla kohdunpoiston jälkeen ei tarvitse enää esim. huolehtia papa-kokeista. Luin Terveyskirjastosta "Jos kohtu on poistettu niin, että kohdun napukka on jäljellä, näyte otetaan tavanomaisesti."


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2713
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2300
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2060
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1797
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1711
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1686
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1676
    8. 92
      1612
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe