Minulle tehtiin kohdunpoisto laparoskopialla ma-iltapäivänä. Kotiin pääsin ti-aamuna. Sairauslomaa 4 vko. Vointi on ollut hyvä. Olen saunonut miedossa lämmössä, käynyt pieniä kävelylenkkejä (2 km) ja ottanut rennosti.
Ainoa mikä vaivaa on vatsan seudun turvotus, joka on välillä aika kivuliaskin. Onko toisilla kokemusta tästä ja kestääköhän mahdollisesti kuinka pitkään? Mikähän voisi auttaa turvotukseen? Ruokahalu on ennallaan. Syön kohtuullisen kokoisia annoksia ja pieniä välipaloja, hedelmiä ym. Tänään tulee operaatiosta siis viikko.
Kohdunpoiston jälkeinen turvotus
10
6891
Vastaukset
- jköfhljfl
Käsittääkseni sairaalaan voi aina soittaa, jos on jotain kysyttävää toimenpiteen jäljiltä!
Olet hyvävointinen, joten tuskinpa mitään vaarallista on kyseessä. Joskus voi olla verenvuotoja ym., mutta oireilisit kyllä, jos sellaista olisi. - Pm17
Mulla sama leikkaus tehty 4vk sitten, vielä on turvotusta iltaisin ja mahallaan en pysty nukkumaan. Muuten olen kyllä hyvin toipunut. Farkut ei kyllä mene jalkaan vielä, tai menee mutta nappi just navankohdalla tekee kipeää...
- Toivottomuusiskee
Mulla leikattu alateitse tammikuun alkupuolella, edelleenkin saikulla kun kipuja alavatsalla, munasarjojen alueella ja nivusissa heti jos liikun yli 0,5 km. Aika toivottomalta tuntuu, neljän viikon jälkeen tehtiin tarkastus kun emättimessä outoja tuntemuksia... Kaikkipiti olla OK ja silti nämäkin tuntemukset jatkuu... Onko kellään muulla 7 vkon päästä leikkauksesta ollut tälläistä??
- Kevättuuli17
Minulla nyt aikaa laparoskopiasta 2 kuukautta. Vatsan turvotus on loppunut ja olen toipunut kaiken kaikkiaan nopeasti. Tähystyskohdat hankasi minullakin farkkujen nappia ja hameen vyötärökaitaletta, joten täytyi hieman soveltaa pukeutumisessa. Minulla oli myös vielä muutama viikko sitten outoja tuntemuksia alapäässä, sellaista jomotusta, mutta mitään vuotoa ei ollut. Meni sekin jomottelu ohi! Vaatii näköjään aikaa, että täysin on palautunut. Kuitenkin aika iso operaatio kyseessä. Ja mikä parasta, runsaat vuodot ovat historiaa! Elämänlaatu parantunut huomattavasti!
- Toivottomuusiskee
Kiva kuulla, mullakin kovasti alkaa jo helpottamaan, mutta istuminen aiheuttaa edelleenkin kipua (varsinkin alakertaan), paineen tunnetta ja turvotusta, mutta nyt jo toivottomuus alkaa olla muuttumassa toivoksi toipumisesta ja uudesta "elämästä" :)
- Toivottomuusiskee
Ja täällä toivottomuus lisääntyy, koska taas kovat kivut emättimessä, istuminen ei vieläkään onnistu, en ole voinut palata töihin vielä kahdeksan viikon jälkeenkään. Kaduttaa tällä hetkellä todella koko leikkaus, vaikka ei se leikkausta edeltänytkään aika herkkua ollut runsaiden vuotojen ja anemian kanssa.
- Kevättuuli17
No voihan... Kylläpä toipuminen kestää, mutta se on tietenkin yksilöllistä. Tuo paineen tunne alapäässä kuullostaa niin tutulta! Miten nyt vointisi? Käy ihmeessä tutkimuksissa, jos vielä vaivaa. Kunhan olet täysin parantunut, osaat arvostaa vuodotonta elämää! Tsemppiä! :)
- Toivottomuusiskee
Aikaa on tässä vierähtänyt, edelleen olen sairaslomalla, kipuja on, epäillään hermopinnettä/ -vauriota. Odotan magneettikuvausta. Onko kenelläkään kokemusta hermopinteestä ko. leikkauksen jälkeen?
Nyt on pakko kysyä että poistetaanko kohdunsuunkaula myös aina kun kohtu poistetaan. Tiedosta kiitollinen
- Kevättuuli17
Varmaan on eri käytäntöjä... Mulle gyne sanoi, että minulla kohdunpoiston jälkeen ei tarvitse enää esim. huolehtia papa-kokeista. Luin Terveyskirjastosta "Jos kohtu on poistettu niin, että kohdun napukka on jäljellä, näyte otetaan tavanomaisesti."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik83316MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681848Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411556Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin751156Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja60966Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s32940Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt208861- 170813
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59806Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3758