XJ 900 -91 iskutilavuutta lisää

Kri

Pyörässäni on kirjan mukaan iskutilavuutta 891cc ja männän halkaisija on 68,5 mm ja iskunpituus on 60,5 mm.

Onkos kellä kokemuksia sylinteriryhmän muutoksista?
- kuinka paljon alkuperäistä sylinteriputkea voi porata isommaksi?
- jos putkittais sylinteriryhmän kokonaan uusiksi, niin miten isot männät sais silloin mahtumaan?

Älkää kysykö miksi suunnittelen moista hommaa, tällä ei ole mitään tekemistä järjen kanssa.

20

2812

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koneistaja

      - riippuu seinämän paksuudesta, mutta tuskin kolmea milliä enempää (mutu). Seinä tulee vastaan käytännössä siihen, mihin ylikokomännät loppuu ( 1,5mm?)
      - menee aika vaikeaksi ja asiantuntemusta vaativaksi. Mites kansi sopii ja pitäiskö olla suuremmat venttiilit, jotta iskutilavuuden kasvusta olis jotain hyötyäkin. Ja isommat kaasarit..
      Jos putkittaisit uusiksi, niin silloin joutuisit koneistamaan putkille kokonaan uudet reiät. Vain luoja, tai todellinen asiantuntija tietää paljonko lohkossa on koneistusvaraa.

      En kysy, mutta en suosittelekaan.

    • Ystävä

      Oletan että sinulla, kuten minullakin on pitkähkö kokemus kyseisistä pyöristä.
      En kysy miksi, mutta oma mielipiteeni on, että kannattaa kunnioittaa ja vaalia sellaista ikiliikkujaa kuin XJ 900:n kone on.
      Tekniikka on yksinkertaista ja varmatoimista.
      Itse voisin harkita kyseisiä huuhailuja siinä tilanteessa että kone on jostain käsittämättömästä syystä päässyt laukeamaan ennenaikaisesti.
      Tai jos pyöriä on pihan perällä enemmänkin pilattavaksi....

    • diesel kone

      siihen yammuus

    • Kri

      Vastauksista päätellen, ilmeisesti moottoreiden rakentelu ei ole enää 2000-luvulla kovinkaan yleistä puuhaa. Tai sitten laitoin kysymykseni ihan väärään paikkaan.

      Moottoripyöräilyä kun voi harrastaa myös talvella rakentelun merkeissä. Varsinkin jos ei ole peukalo keskellä kämmentä, niin että haittaa aamulla naamanpesuakin.

      • Rivimies

        ihan se naamanpesutaito vielä noihin hommiin.
        Mutta kuten tuossa joku taisi todetakin niin pläjäytä kone osiksi vaan jos niin paljon on ylimääräistä aikaa.
        Kunhan olet varuillasi aikataulun suhteen. Nimittäin kevät koittaa yllättävän pian....


      • Selkä suoraksi

        On kyllä pakko samoin todeta että kannattaa pitää itsensä miehenä ja keskittyä tärkeämpiin puuhiin kuin hajottaa toimiva ja erittäin varma kone.
        Kannattaa vaikka mennä vapaaehtoistyöhön..


      • Kri
        Rivimies kirjoitti:

        ihan se naamanpesutaito vielä noihin hommiin.
        Mutta kuten tuossa joku taisi todetakin niin pläjäytä kone osiksi vaan jos niin paljon on ylimääräistä aikaa.
        Kunhan olet varuillasi aikataulun suhteen. Nimittäin kevät koittaa yllättävän pian....

        Olet ihan oikeassa aikataulun suhteen. Jos hommaan ryhtyy tarvii toisen projektimoottorin, jonka edistyminen ei vaikuta millään tavalla ajamiseen/ajamattomuuteen.

        Kysyinkin mittatietoja vain siksi, että kaikki muu tarvittava tieto/taito on minulla jo olemassa. Mittatieto vain puuttuu.

        Ihan kivoja kommenttejahan olette laittaneet, ne vaan eivät ole mitenkään avuksi tuohon alkuperäiseen kysymykseeni.


      • Pena

        Ymmärrän halusi, valitettavasti en vain osaa antaa vastausta tuohon kysymykseesi. Olen kuitenkin kiinnostunut asiasta ja kerrothan jos aloitat projektin ja miten siinä käy.

        PS. Elämä on muutakin kuin valmiita ratkaisuja;-)


      • Kri
        Pena kirjoitti:

        Ymmärrän halusi, valitettavasti en vain osaa antaa vastausta tuohon kysymykseesi. Olen kuitenkin kiinnostunut asiasta ja kerrothan jos aloitat projektin ja miten siinä käy.

        PS. Elämä on muutakin kuin valmiita ratkaisuja;-)

        Pelastit päiväni!

        Jos tuosta projektista tulee joskus totta, niin ilmanmuuta laitan kokemukseni myös muitten käytettäväksi.


    • Mooses

      Ylikoon putket ja männät,tuotu aikoinaan jenkeistä. Muistaakseni männän halkaisija 71 mm.
      Ei tietääkseni enää valmisteta noin suurella ylikoolla.
      Ovat joutilaana jos kiinnostaa lunastaa.

      • Kri

        Liika on liikaa, mutta kun kohtuus taas on liian vähän!


        Vakio 68,5mm std-männillä iskutilavuus on 891cc

        71mm männillä 958cc eli lisää tulis vain 67cc. Tarkistatko vielä sen sylinterin sisähalkaisijamitan, ettei vaan olis suurempi.

        Jos haluaa lisää iskutilavuutta, niin sitä pitää saada sitten kerralla enemmän 100-200cc. Mutta kyllä tuokin sarja varmasti jollekin tarpeeseen vielä menee kunhan maltat.


      • unohtaa?
        Kri kirjoitti:

        Liika on liikaa, mutta kun kohtuus taas on liian vähän!


        Vakio 68,5mm std-männillä iskutilavuus on 891cc

        71mm männillä 958cc eli lisää tulis vain 67cc. Tarkistatko vielä sen sylinterin sisähalkaisijamitan, ettei vaan olis suurempi.

        Jos haluaa lisää iskutilavuutta, niin sitä pitää saada sitten kerralla enemmän 100-200cc. Mutta kyllä tuokin sarja varmasti jollekin tarpeeseen vielä menee kunhan maltat.

        En oikein ymmärrä miten voisit saada 200 ksm lisää. Jossain boxeribemussa homma onnistuu helposti, mutta silloin ei itse lohkoon tarvitse tehdä mitään muutoksia.
        Oletko selvittänyt paljonko lohkossa on koneistusvaraa isommille putkille? Meinaan, että sitä ei varmaan ole montaa milliä, eikä sitä sylinteriputkeakaan voi paperinohueksi koneistaa.
        Ja tulee vielä mieleen, että on niitä parempia ja halvempiakin virikonsteja kuin suunnittelemasi.


      • Moporisti
        Kri kirjoitti:

        Liika on liikaa, mutta kun kohtuus taas on liian vähän!


        Vakio 68,5mm std-männillä iskutilavuus on 891cc

        71mm männillä 958cc eli lisää tulis vain 67cc. Tarkistatko vielä sen sylinterin sisähalkaisijamitan, ettei vaan olis suurempi.

        Jos haluaa lisää iskutilavuutta, niin sitä pitää saada sitten kerralla enemmän 100-200cc. Mutta kyllä tuokin sarja varmasti jollekin tarpeeseen vielä menee kunhan maltat.

        Joo se on kyllä järjettömän iso määrä kasvattaa kuutiotilavuutta tuolla 200 ksm:llä. Tuo oliko se nyt 67 kuulostaa vielä ihan hyvältä.


      • Vanhempi
        Moporisti kirjoitti:

        Joo se on kyllä järjettömän iso määrä kasvattaa kuutiotilavuutta tuolla 200 ksm:llä. Tuo oliko se nyt 67 kuulostaa vielä ihan hyvältä.

        Antaa miehen koheltaa.
        Mitä se muitten napaa nirhii?


      • Kri
        unohtaa? kirjoitti:

        En oikein ymmärrä miten voisit saada 200 ksm lisää. Jossain boxeribemussa homma onnistuu helposti, mutta silloin ei itse lohkoon tarvitse tehdä mitään muutoksia.
        Oletko selvittänyt paljonko lohkossa on koneistusvaraa isommille putkille? Meinaan, että sitä ei varmaan ole montaa milliä, eikä sitä sylinteriputkeakaan voi paperinohueksi koneistaa.
        Ja tulee vielä mieleen, että on niitä parempia ja halvempiakin virikonsteja kuin suunnittelemasi.

        Kun sylinterin halkaisijamitta on nyt 68,5mm siitä seuraa, että moottorin iskutilavuus on 891cc.

        Suurennetaan sylinterin halkaisijaa esimerkiksi 76mm:iin jolloin iskutilavuudeksi tulee 1097cc.

        1097cc - 891cc = 206cc

        Pitää tietysti löytää ensin muutokseen sopiva uusi mäntäsarja putket.
        Vanhat sylinteriputket pois prässäten/koneistaen ja uudet sovitetaan paikalleen. Mahdollisesti lohkon yläpinnasta joutuu koneistamaan lisää tilaa isommille sylinteriputkille.

        Tehtiinhän näitä jo 70-luvulla(?) 900 Kawoja "kairattiin" yli 1000cc:ksi.

        Mitäs ihmeellistä tässä nyt on?

        Tuon alkuperäisen kysymykseni laitoin vain siksi, että kun en ole XJ900:n konetta vielä nähnyt levällään. Niin en ole päässyt mittailemaan, että paljonko siellä on "kasvunvaraa" olemassa. Pelkistä varaosakirjan kuvista ei asia vielä selviä.


      • Järkevä
        Kri kirjoitti:

        Kun sylinterin halkaisijamitta on nyt 68,5mm siitä seuraa, että moottorin iskutilavuus on 891cc.

        Suurennetaan sylinterin halkaisijaa esimerkiksi 76mm:iin jolloin iskutilavuudeksi tulee 1097cc.

        1097cc - 891cc = 206cc

        Pitää tietysti löytää ensin muutokseen sopiva uusi mäntäsarja putket.
        Vanhat sylinteriputket pois prässäten/koneistaen ja uudet sovitetaan paikalleen. Mahdollisesti lohkon yläpinnasta joutuu koneistamaan lisää tilaa isommille sylinteriputkille.

        Tehtiinhän näitä jo 70-luvulla(?) 900 Kawoja "kairattiin" yli 1000cc:ksi.

        Mitäs ihmeellistä tässä nyt on?

        Tuon alkuperäisen kysymykseni laitoin vain siksi, että kun en ole XJ900:n konetta vielä nähnyt levällään. Niin en ole päässyt mittailemaan, että paljonko siellä on "kasvunvaraa" olemassa. Pelkistä varaosakirjan kuvista ei asia vielä selviä.

        Kuule ukko.
        Insinöörit on aikoinaan suunnitelleet nämä sinällään uskomattoman kestävät mp-moottorit tehojen ja väännön osalta tavoitteena normaali kestoikä ja käyttövarmuus.
        Joten jos aiot ronkkia noin radikaalisti iskutilavuutta, niin muista nämä tosiasiat:

        Liikkuvien osien rakenteet,ainevahvuudet ja laakerointi.
        Polttoaineen saanti.
        Imuilman saanti.
        Venttiilikoneisto.
        Kannen imu-ja pakokanavat.
        Pakoputkistot.

        Ainakin nämä em. mainitut kohteet joudutaan uudelleen mitoittamaan ja säätämään jos iskutilavuutta muutetaan.
        Siihen en ota kantaa,kestääkö vaihteisto ja voimansiirto kyseiset muutokset.

        Mutta eihän se ole hullu joka suunnittelee, vaan se joka ryhtyy toimeen..


      • Järkevä kirjoitti:

        Kuule ukko.
        Insinöörit on aikoinaan suunnitelleet nämä sinällään uskomattoman kestävät mp-moottorit tehojen ja väännön osalta tavoitteena normaali kestoikä ja käyttövarmuus.
        Joten jos aiot ronkkia noin radikaalisti iskutilavuutta, niin muista nämä tosiasiat:

        Liikkuvien osien rakenteet,ainevahvuudet ja laakerointi.
        Polttoaineen saanti.
        Imuilman saanti.
        Venttiilikoneisto.
        Kannen imu-ja pakokanavat.
        Pakoputkistot.

        Ainakin nämä em. mainitut kohteet joudutaan uudelleen mitoittamaan ja säätämään jos iskutilavuutta muutetaan.
        Siihen en ota kantaa,kestääkö vaihteisto ja voimansiirto kyseiset muutokset.

        Mutta eihän se ole hullu joka suunnittelee, vaan se joka ryhtyy toimeen..

        mun mielestä fj jammua saa myös 1200cc koneella.tehdastekoinen vois olla parempi/varmempi. osta mult vanha lada ja viilaa sitä, tulee halvemmaksi ja pyöräilykausi ei mee v-----s


      • Kri
        xv-750 kirjoitti:

        mun mielestä fj jammua saa myös 1200cc koneella.tehdastekoinen vois olla parempi/varmempi. osta mult vanha lada ja viilaa sitä, tulee halvemmaksi ja pyöräilykausi ei mee v-----s

        Tätä pohdintaa ihan keskenäni, ettei mene muilta yöunet.

        Kiitos kuitenkin kommenteistanne!


      • Kri
        xv-750 kirjoitti:

        mun mielestä fj jammua saa myös 1200cc koneella.tehdastekoinen vois olla parempi/varmempi. osta mult vanha lada ja viilaa sitä, tulee halvemmaksi ja pyöräilykausi ei mee v-----s

        Lisää "raakaa" vääntöä alakierroksille, mutta lisää tehoa tulee tietysti siinä kylkiäisenä mukana.

        Eipä tuolla nytkään jalkoihin jää, mutta siitä huolimatta.


      • FJ1200
        Kri kirjoitti:

        Lisää "raakaa" vääntöä alakierroksille, mutta lisää tehoa tulee tietysti siinä kylkiäisenä mukana.

        Eipä tuolla nytkään jalkoihin jää, mutta siitä huolimatta.

        FJ1200 tai XJR 1300, niistä saa sitten rahalla 1600:sen, ovat paljon antoisampia jo tehtaalta ja helppoja virittää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      845
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      595
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      483
    Aihe