Pyörässäni on kirjan mukaan iskutilavuutta 891cc ja männän halkaisija on 68,5 mm ja iskunpituus on 60,5 mm.
Onkos kellä kokemuksia sylinteriryhmän muutoksista?
- kuinka paljon alkuperäistä sylinteriputkea voi porata isommaksi?
- jos putkittais sylinteriryhmän kokonaan uusiksi, niin miten isot männät sais silloin mahtumaan?
Älkää kysykö miksi suunnittelen moista hommaa, tällä ei ole mitään tekemistä järjen kanssa.
XJ 900 -91 iskutilavuutta lisää
20
2752
Vastaukset
- koneistaja
- riippuu seinämän paksuudesta, mutta tuskin kolmea milliä enempää (mutu). Seinä tulee vastaan käytännössä siihen, mihin ylikokomännät loppuu ( 1,5mm?)
- menee aika vaikeaksi ja asiantuntemusta vaativaksi. Mites kansi sopii ja pitäiskö olla suuremmat venttiilit, jotta iskutilavuuden kasvusta olis jotain hyötyäkin. Ja isommat kaasarit..
Jos putkittaisit uusiksi, niin silloin joutuisit koneistamaan putkille kokonaan uudet reiät. Vain luoja, tai todellinen asiantuntija tietää paljonko lohkossa on koneistusvaraa.
En kysy, mutta en suosittelekaan. - Ystävä
Oletan että sinulla, kuten minullakin on pitkähkö kokemus kyseisistä pyöristä.
En kysy miksi, mutta oma mielipiteeni on, että kannattaa kunnioittaa ja vaalia sellaista ikiliikkujaa kuin XJ 900:n kone on.
Tekniikka on yksinkertaista ja varmatoimista.
Itse voisin harkita kyseisiä huuhailuja siinä tilanteessa että kone on jostain käsittämättömästä syystä päässyt laukeamaan ennenaikaisesti.
Tai jos pyöriä on pihan perällä enemmänkin pilattavaksi.... - diesel kone
siihen yammuus
- Kri
Vastauksista päätellen, ilmeisesti moottoreiden rakentelu ei ole enää 2000-luvulla kovinkaan yleistä puuhaa. Tai sitten laitoin kysymykseni ihan väärään paikkaan.
Moottoripyöräilyä kun voi harrastaa myös talvella rakentelun merkeissä. Varsinkin jos ei ole peukalo keskellä kämmentä, niin että haittaa aamulla naamanpesuakin.- Rivimies
ihan se naamanpesutaito vielä noihin hommiin.
Mutta kuten tuossa joku taisi todetakin niin pläjäytä kone osiksi vaan jos niin paljon on ylimääräistä aikaa.
Kunhan olet varuillasi aikataulun suhteen. Nimittäin kevät koittaa yllättävän pian.... - Selkä suoraksi
On kyllä pakko samoin todeta että kannattaa pitää itsensä miehenä ja keskittyä tärkeämpiin puuhiin kuin hajottaa toimiva ja erittäin varma kone.
Kannattaa vaikka mennä vapaaehtoistyöhön.. - Kri
Rivimies kirjoitti:
ihan se naamanpesutaito vielä noihin hommiin.
Mutta kuten tuossa joku taisi todetakin niin pläjäytä kone osiksi vaan jos niin paljon on ylimääräistä aikaa.
Kunhan olet varuillasi aikataulun suhteen. Nimittäin kevät koittaa yllättävän pian....Olet ihan oikeassa aikataulun suhteen. Jos hommaan ryhtyy tarvii toisen projektimoottorin, jonka edistyminen ei vaikuta millään tavalla ajamiseen/ajamattomuuteen.
Kysyinkin mittatietoja vain siksi, että kaikki muu tarvittava tieto/taito on minulla jo olemassa. Mittatieto vain puuttuu.
Ihan kivoja kommenttejahan olette laittaneet, ne vaan eivät ole mitenkään avuksi tuohon alkuperäiseen kysymykseeni. - Pena
Ymmärrän halusi, valitettavasti en vain osaa antaa vastausta tuohon kysymykseesi. Olen kuitenkin kiinnostunut asiasta ja kerrothan jos aloitat projektin ja miten siinä käy.
PS. Elämä on muutakin kuin valmiita ratkaisuja;-) - Kri
Pena kirjoitti:
Ymmärrän halusi, valitettavasti en vain osaa antaa vastausta tuohon kysymykseesi. Olen kuitenkin kiinnostunut asiasta ja kerrothan jos aloitat projektin ja miten siinä käy.
PS. Elämä on muutakin kuin valmiita ratkaisuja;-)Pelastit päiväni!
Jos tuosta projektista tulee joskus totta, niin ilmanmuuta laitan kokemukseni myös muitten käytettäväksi.
- Mooses
Ylikoon putket ja männät,tuotu aikoinaan jenkeistä. Muistaakseni männän halkaisija 71 mm.
Ei tietääkseni enää valmisteta noin suurella ylikoolla.
Ovat joutilaana jos kiinnostaa lunastaa.- Kri
Liika on liikaa, mutta kun kohtuus taas on liian vähän!
Vakio 68,5mm std-männillä iskutilavuus on 891cc
71mm männillä 958cc eli lisää tulis vain 67cc. Tarkistatko vielä sen sylinterin sisähalkaisijamitan, ettei vaan olis suurempi.
Jos haluaa lisää iskutilavuutta, niin sitä pitää saada sitten kerralla enemmän 100-200cc. Mutta kyllä tuokin sarja varmasti jollekin tarpeeseen vielä menee kunhan maltat. - unohtaa?
Kri kirjoitti:
Liika on liikaa, mutta kun kohtuus taas on liian vähän!
Vakio 68,5mm std-männillä iskutilavuus on 891cc
71mm männillä 958cc eli lisää tulis vain 67cc. Tarkistatko vielä sen sylinterin sisähalkaisijamitan, ettei vaan olis suurempi.
Jos haluaa lisää iskutilavuutta, niin sitä pitää saada sitten kerralla enemmän 100-200cc. Mutta kyllä tuokin sarja varmasti jollekin tarpeeseen vielä menee kunhan maltat.En oikein ymmärrä miten voisit saada 200 ksm lisää. Jossain boxeribemussa homma onnistuu helposti, mutta silloin ei itse lohkoon tarvitse tehdä mitään muutoksia.
Oletko selvittänyt paljonko lohkossa on koneistusvaraa isommille putkille? Meinaan, että sitä ei varmaan ole montaa milliä, eikä sitä sylinteriputkeakaan voi paperinohueksi koneistaa.
Ja tulee vielä mieleen, että on niitä parempia ja halvempiakin virikonsteja kuin suunnittelemasi. - Moporisti
Kri kirjoitti:
Liika on liikaa, mutta kun kohtuus taas on liian vähän!
Vakio 68,5mm std-männillä iskutilavuus on 891cc
71mm männillä 958cc eli lisää tulis vain 67cc. Tarkistatko vielä sen sylinterin sisähalkaisijamitan, ettei vaan olis suurempi.
Jos haluaa lisää iskutilavuutta, niin sitä pitää saada sitten kerralla enemmän 100-200cc. Mutta kyllä tuokin sarja varmasti jollekin tarpeeseen vielä menee kunhan maltat.Joo se on kyllä järjettömän iso määrä kasvattaa kuutiotilavuutta tuolla 200 ksm:llä. Tuo oliko se nyt 67 kuulostaa vielä ihan hyvältä.
- Vanhempi
Moporisti kirjoitti:
Joo se on kyllä järjettömän iso määrä kasvattaa kuutiotilavuutta tuolla 200 ksm:llä. Tuo oliko se nyt 67 kuulostaa vielä ihan hyvältä.
Antaa miehen koheltaa.
Mitä se muitten napaa nirhii? - Kri
unohtaa? kirjoitti:
En oikein ymmärrä miten voisit saada 200 ksm lisää. Jossain boxeribemussa homma onnistuu helposti, mutta silloin ei itse lohkoon tarvitse tehdä mitään muutoksia.
Oletko selvittänyt paljonko lohkossa on koneistusvaraa isommille putkille? Meinaan, että sitä ei varmaan ole montaa milliä, eikä sitä sylinteriputkeakaan voi paperinohueksi koneistaa.
Ja tulee vielä mieleen, että on niitä parempia ja halvempiakin virikonsteja kuin suunnittelemasi.Kun sylinterin halkaisijamitta on nyt 68,5mm siitä seuraa, että moottorin iskutilavuus on 891cc.
Suurennetaan sylinterin halkaisijaa esimerkiksi 76mm:iin jolloin iskutilavuudeksi tulee 1097cc.
1097cc - 891cc = 206cc
Pitää tietysti löytää ensin muutokseen sopiva uusi mäntäsarja putket.
Vanhat sylinteriputket pois prässäten/koneistaen ja uudet sovitetaan paikalleen. Mahdollisesti lohkon yläpinnasta joutuu koneistamaan lisää tilaa isommille sylinteriputkille.
Tehtiinhän näitä jo 70-luvulla(?) 900 Kawoja "kairattiin" yli 1000cc:ksi.
Mitäs ihmeellistä tässä nyt on?
Tuon alkuperäisen kysymykseni laitoin vain siksi, että kun en ole XJ900:n konetta vielä nähnyt levällään. Niin en ole päässyt mittailemaan, että paljonko siellä on "kasvunvaraa" olemassa. Pelkistä varaosakirjan kuvista ei asia vielä selviä. - Järkevä
Kri kirjoitti:
Kun sylinterin halkaisijamitta on nyt 68,5mm siitä seuraa, että moottorin iskutilavuus on 891cc.
Suurennetaan sylinterin halkaisijaa esimerkiksi 76mm:iin jolloin iskutilavuudeksi tulee 1097cc.
1097cc - 891cc = 206cc
Pitää tietysti löytää ensin muutokseen sopiva uusi mäntäsarja putket.
Vanhat sylinteriputket pois prässäten/koneistaen ja uudet sovitetaan paikalleen. Mahdollisesti lohkon yläpinnasta joutuu koneistamaan lisää tilaa isommille sylinteriputkille.
Tehtiinhän näitä jo 70-luvulla(?) 900 Kawoja "kairattiin" yli 1000cc:ksi.
Mitäs ihmeellistä tässä nyt on?
Tuon alkuperäisen kysymykseni laitoin vain siksi, että kun en ole XJ900:n konetta vielä nähnyt levällään. Niin en ole päässyt mittailemaan, että paljonko siellä on "kasvunvaraa" olemassa. Pelkistä varaosakirjan kuvista ei asia vielä selviä.Kuule ukko.
Insinöörit on aikoinaan suunnitelleet nämä sinällään uskomattoman kestävät mp-moottorit tehojen ja väännön osalta tavoitteena normaali kestoikä ja käyttövarmuus.
Joten jos aiot ronkkia noin radikaalisti iskutilavuutta, niin muista nämä tosiasiat:
Liikkuvien osien rakenteet,ainevahvuudet ja laakerointi.
Polttoaineen saanti.
Imuilman saanti.
Venttiilikoneisto.
Kannen imu-ja pakokanavat.
Pakoputkistot.
Ainakin nämä em. mainitut kohteet joudutaan uudelleen mitoittamaan ja säätämään jos iskutilavuutta muutetaan.
Siihen en ota kantaa,kestääkö vaihteisto ja voimansiirto kyseiset muutokset.
Mutta eihän se ole hullu joka suunnittelee, vaan se joka ryhtyy toimeen.. Järkevä kirjoitti:
Kuule ukko.
Insinöörit on aikoinaan suunnitelleet nämä sinällään uskomattoman kestävät mp-moottorit tehojen ja väännön osalta tavoitteena normaali kestoikä ja käyttövarmuus.
Joten jos aiot ronkkia noin radikaalisti iskutilavuutta, niin muista nämä tosiasiat:
Liikkuvien osien rakenteet,ainevahvuudet ja laakerointi.
Polttoaineen saanti.
Imuilman saanti.
Venttiilikoneisto.
Kannen imu-ja pakokanavat.
Pakoputkistot.
Ainakin nämä em. mainitut kohteet joudutaan uudelleen mitoittamaan ja säätämään jos iskutilavuutta muutetaan.
Siihen en ota kantaa,kestääkö vaihteisto ja voimansiirto kyseiset muutokset.
Mutta eihän se ole hullu joka suunnittelee, vaan se joka ryhtyy toimeen..mun mielestä fj jammua saa myös 1200cc koneella.tehdastekoinen vois olla parempi/varmempi. osta mult vanha lada ja viilaa sitä, tulee halvemmaksi ja pyöräilykausi ei mee v-----s
- Kri
xv-750 kirjoitti:
mun mielestä fj jammua saa myös 1200cc koneella.tehdastekoinen vois olla parempi/varmempi. osta mult vanha lada ja viilaa sitä, tulee halvemmaksi ja pyöräilykausi ei mee v-----s
Tätä pohdintaa ihan keskenäni, ettei mene muilta yöunet.
Kiitos kuitenkin kommenteistanne! - Kri
xv-750 kirjoitti:
mun mielestä fj jammua saa myös 1200cc koneella.tehdastekoinen vois olla parempi/varmempi. osta mult vanha lada ja viilaa sitä, tulee halvemmaksi ja pyöräilykausi ei mee v-----s
Lisää "raakaa" vääntöä alakierroksille, mutta lisää tehoa tulee tietysti siinä kylkiäisenä mukana.
Eipä tuolla nytkään jalkoihin jää, mutta siitä huolimatta. - FJ1200
Kri kirjoitti:
Lisää "raakaa" vääntöä alakierroksille, mutta lisää tehoa tulee tietysti siinä kylkiäisenä mukana.
Eipä tuolla nytkään jalkoihin jää, mutta siitä huolimatta.FJ1200 tai XJR 1300, niistä saa sitten rahalla 1600:sen, ovat paljon antoisampia jo tehtaalta ja helppoja virittää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124600MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar912366Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5671800- 91503
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1011491Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671187Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331128Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt2191000Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o64967Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3958