Toimeentulotuki ja sähkölasku

jokumummo

Toimeentulotuki kattaa sähkölaskun. Ennen maksoin laskun itse ja vein laskun ja kuitin maksusta sossuun. Mutta nyt kun toimeentulotuki siirtyi Kelaan, miten sähkölaskun kanssa pitäisi toimia? Vienkö sen edelleen sossuun?

85

8310

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kelaanlaitetaan

      Kelaan pitää toimittaa. Mulla sossu maksoi aina suoraan sähkölaskun sieltä ja niin pitäisi kelankin tehdä.

      Mulla sähkölaskut 100e/kk keskimäärin. 2 lasta asuu puolet kuusta mulla.

      Kelaan soitin et jos eivät kokonaan maksa niin toimitanko sen sitten sossuun ite joka maksaa loput mut kela vastasi että "miksi ei maksettaisi" 😁 tiedä sitten.

      Nähtäväksi jää ja sossusta kysyin joskus samaa asiaa niin sanoivat että kelan pitäisi maksaa mun sähköt edelleen mut jos jostain syystä ei maksa kokonaan niin sit mun pitää soittaa suoraan sille lapsiperheiden etuuskäsittelijälle.

      • kelaanlaitetaan

        Ja mulla siis edelleen niin että pyysin kelaa maksamaan sähkölaskun suoraan sieltä sähköyhtiölle.


      • enluota

        Itselläni alussa myös oli niin, että vein laskun sossuun ja sossu maksoi sen. Kerran sitten kävi niin, että vein laskun ja kuukauden päästä tuli karhulasku. Sossu sitten sanoi, etten ole heille mitään laskua toimittanut ja etteivät maksa karhulaskuja. Joten jouduin itse maksamaan sekä sähkölaskun että korot. Koska sossusta ei saa mitään kuittia, niin aika iso riski mielestäni.


      • siitäniin

        Kuitin voi aina pyytää kirjallisena toimitetuista papereista. Se annetaan erikseen pyydettäessä. Olen itse pari kertaa elämässäni pyytänyt todistuksen paperin toimittamisesta viranomaisille ja aina saanut.


      • Tylya
        enluota kirjoitti:

        Itselläni alussa myös oli niin, että vein laskun sossuun ja sossu maksoi sen. Kerran sitten kävi niin, että vein laskun ja kuukauden päästä tuli karhulasku. Sossu sitten sanoi, etten ole heille mitään laskua toimittanut ja etteivät maksa karhulaskuja. Joten jouduin itse maksamaan sekä sähkölaskun että korot. Koska sossusta ei saa mitään kuittia, niin aika iso riski mielestäni.

        Tyypillistä sossun toimintaa. Toivottavasti Kelalla on ymmärrystä, ettei lähde samaan laittomaan toimintaan mukaan.


      • hermukka65
        enluota kirjoitti:

        Itselläni alussa myös oli niin, että vein laskun sossuun ja sossu maksoi sen. Kerran sitten kävi niin, että vein laskun ja kuukauden päästä tuli karhulasku. Sossu sitten sanoi, etten ole heille mitään laskua toimittanut ja etteivät maksa karhulaskuja. Joten jouduin itse maksamaan sekä sähkölaskun että korot. Koska sossusta ei saa mitään kuittia, niin aika iso riski mielestäni.

        Mitä jos mänisit töihin!


      • Anismus
        hermukka65 kirjoitti:

        Mitä jos mänisit töihin!

        Mitä jos jäisit työttömäksi niin nauttisit sinäkin elämästä etkä katkerana kiukuttelisi muille;)


      • Anonyymi
        enluota kirjoitti:

        Itselläni alussa myös oli niin, että vein laskun sossuun ja sossu maksoi sen. Kerran sitten kävi niin, että vein laskun ja kuukauden päästä tuli karhulasku. Sossu sitten sanoi, etten ole heille mitään laskua toimittanut ja etteivät maksa karhulaskuja. Joten jouduin itse maksamaan sekä sähkölaskun että korot. Koska sossusta ei saa mitään kuittia, niin aika iso riski mielestäni.

        Moi mun paperit kanssa katosivat kelasta tai heidän mukaansa en ollut niitä heille toimittanut. Kumma kun virkailija otti tiskillä ne vastaan kun ne hänelle annoin, mutta enpä tajunnut kuittia vaatia. Joku bodycam olisi hyvä olla tallentaa 24/7 kans varmaa. Onneks oon nii paska etten pysty töihin ni Kelan kanssa saa tanssahdella. Monen mielestä on huutava vääryys että mun vuokra tulee maksettua ja että mul on ihan ruokaakin melkeen joka päivä. On heiltä pois, leirille tai kuula kalloon ja kimppakuoppaan jos ei muka pysty työtä tehä! sanovat nää toiset mun kanssa samaa maailmaa kokevat. Heille sanon et haistakee pyllyreikää


    • voimitäavuttomuutta

      Kelan sivulla on tästä selkeä ohje. Etkö viitsi vai osaa lukea?

      • Epätietoinennn

        En löytänyt. Toimeentulotukipäätös on tehty huhtikuulle, mutta sähkölasku pitäisi maksaa tässä kuussa.


      • ujgytr

        toimetulotukipäätös huhtikuulle? höpöhöpö, nyt kun tt-tuki siirtyi kelalle se pitää tehdä-hakea joka kk erikseen! Päätös tehään vain yhdelle kk keralla sanoo kela


      • 167-176
        ujgytr kirjoitti:

        toimetulotukipäätös huhtikuulle? höpöhöpö, nyt kun tt-tuki siirtyi kelalle se pitää tehdä-hakea joka kk erikseen! Päätös tehään vain yhdelle kk keralla sanoo kela

        Varmaan Kelakin alkaa tehdä pitkiä päätöksiä kun tajuavat millainen työmäärä noiden hakemusten käsittelyssä kuukausittain on.


      • Funtsi
        ujgytr kirjoitti:

        toimetulotukipäätös huhtikuulle? höpöhöpö, nyt kun tt-tuki siirtyi kelalle se pitää tehdä-hakea joka kk erikseen! Päätös tehään vain yhdelle kk keralla sanoo kela

        Kela voi tehdä pidempiä päätöksiä, ja niiden tekemistä jopa suositellaan jos henkilön tilanteeseen ei ole ennakoitavissa muutoksia. Pitkän päätöksen edellytys on, että tulot ovat todennäköisesti samansuuruiset koko myöntöajalla. Tällainen tilanne on esimerkiksi jos henkilö on kuntouttavassa työtoiminnassa, saa lasten kotihoidontukea tai on opintotukea saava opiskelija.


    • UskomatontaPaskaa

      Miksi jonkun muun, tässä tapauksessa valtion, pitäisi maksaa sinun sähkölaskusi?
      Minä ainakin maksan laskuni aivan itse, enkä pyydä valtiota maksamaan sen minun puolestani. Kyllä on vääristynyt ajattelutapa, jos jonkun muun pitää maksaa omasta elämisestä aiheutuvat laskut.

      • PaskamatontaUskoa

        Kaikille halukkaille ei riitä palkkatyötä, josta saadulla rahapalkalla voisi itse maksaa omat laskunsa. Ei se ajattelutavasta ole kiinni vaan olosuhteiden pakosta. Varmasti on näitäkin ”sossupummeja”, mutta kyllä suurin osa ihmisistä haluaa tehdä työtä ja pärjätä omillaan. Lisäksi on näitä osa-aikatöitä ynnä muita pienipalkkaisia töitä, joilla ei tule toimeen ilman valtion maksamaa tukea. Voi myös olla köyhä eläkeläinen, joka tarvitsee toimeentulotukea pienen eläkkeensä lisäksi jne.

        Hienoa jos sinä kykenet omat laskusi hoitamaan, mutta jos et kykenisi, niin aivan varmasti täysin ilman mitään suurempia omatunnon tuskia kirjoittelisit tukihakemuksia menemään viimeistään siinä vaiheessa, kun alkaisi luottotietojen menetys olemaan todellinen uhka ja ruokaakin olisi kiva saada ostettua lisää.


      • 167-176

        "Miksi jonkun muun, tässä tapauksessa valtion, pitäisi maksaa sinun sähkölaskusi?"
        Vastaus:
        Laki toimeentulotuesta 2:7b§
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1997/19971412#L2P7b
        "7 b § (26.6.2015/815)
        Muut perusmenot

        Perusosalla katettavien menojen lisäksi muina perusmenoina otetaan tarpeellisen suuruisina huomioon:

        1) yleisestä asumistuesta annetun lain (938/2014) 9 §:ssä tarkoitetut asumismenot, muun kuin yhtiömuotoisen omistusasunnon välttämättömät hoitomenot sekä välttämättömät asuntoon muuttoon liittyvät menot;

        2) taloussähköstä aiheutuvat menot;

        3) kotivakuutusmaksu;

        4) muut kuin perusosaan sisältyvät terveydenhuoltomenot;

        5) lasten päivähoitomenot sekä koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan menot;

        6) lapsen tapaamisesta lapsen kanssa eri taloudessa asuvalle vanhemmalle aiheutuvat menot siltä osin, kun ne perustuvat kunnan toimielimen vahvistamaan sopimukseen tai tuomioistuimen päätökseen;

        7) välttämättömän henkilötodistuksen, oleskeluasiakirjan tai matkustusasiakirjan hankintamenot.

        Jos toimeentulotuen hakijan asumiseen liittyvät menot ylittävät tarpeellisen suuruisena 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla pidettävän määrän, hakijaa on ohjattava hankkimaan edullisempi asunto. Lisäksi hakijaa on ohjattava ottamaan yhteyttä kuntaan asuntoasian selvittämistä varten. Hakijalle on annettava hänen tosiasialliset tarpeensa huomioon ottava, riittävä määräaika edullisemman asunnon hankkimista varten. Kansaneläkelaitoksen tulee ottaa tuensaajan asumismenot huomioon täysimääräisinä tämän määräajan. Mitä tässä momentissa säädetään, ei koske sellaista toimeentulotuen hakijaa, jolle jo aiemmin on annettu samaa asumistarvetta koskien ohje ja määräaika hakeutua edullisempaan asuntoon.

        Jos hakijalla ei ole tosiasiallista mahdollisuutta hankkia asuinpaikkakunnaltaan 2 momentissa tarkoitettua asuntoa, asumismenot voidaan ottaa huomioon täysimääräisenä myös määräajan jälkeen."


      • Lawetorder

        Ehdottaisin sellaista, että luovu "UskomatontaPaskaa" työpaikastasi, koska vaikuttaa siltä, että olet huono veronmaksaja ja joku toinen pääsee tilallesi tekeen työtä ja nauttii siitä KUN VOI ITSE MAKSAA LASKUNSA, koska vaikutat olevan myöskin erityisen katkera sellaiselle joka jostain syystä (ahneuden vuoksi) menettänyt työpaikkansa, niin pääset sinä vuorostasi hänen solvattavaksi ja niccilöimään itsensä sinun kaltaisesti.

        Olisiko näin hyvä? Jos ei ole, niin pidä tunkkis ja irrota läppäristäsi taikka pöytäkoneen näppis kokonaan, pärjäät hyvin "terävän" pääsi avulla kyllä.


      • Verorahoilla toimeentulotuki maksetaan ja ilman sähköä ei tänä päivänä ole mitään. Perusturva.


    • härövellintö

      Syyrian Damaskoksessa puhkesi taisteluita – vesihuollosta neuvotellut surmattiin. Lehti: Suuri osa Libyaa vailla sähköä-Libyalaiset ovat sosiaalisessa mediassa syyttäneet sähköjen katoamisesta maan keskenään kilpailevia hallituksia. Myös kansallinen sähköyhtiö Gecol on saanut runsaasti arvostelua.
      Oletetaan suomalaiselta soteelta vähän parempaa, vaikka tietyltä samankaltaisuudelta ei täysin voida enää välttyä.

    • Onkojärkeä

      Nyt kela ei meille ainakaan maksa enää niitä mitä sos.toimi ennen maksoi..?? Joudumme hakemaan kuitenkin täydentävää toimeentulotukea niistä mitä kela ei maksa. Samanlailla sos.toim. joutuu käsittelemään hakemuksia kuin ennenkin kun kela ei maksa. Hyvin asiat parani, haet vaan kahteen kertaan nyt.

      • näinkaisilti

        Sähkön Kela kai kuitenkin kokonaan maksaa, vaikka jotain muita menoja meneekin korvattavaksi myös täydentävän toimeentulotuen kautta joillain yksilöillä.


    • yuytikulo

      Niin miten kela toimii laskujen kanssa nyt? Kunnan kanssa maksoin laskun itse ja toimitin laskun sekä kuitin maksusta kunnalle, muutamassa päivässä sain rahat tililleni. Toivottavasti kela ei mene maksamaan samaa laskua uudestaan ja minä jään vaille rahoja..

      Toimeentulotuen uudistus meni ihan perseelleen! Kela leikkasi asumismuodon vuoksi perustoimeentulotukea melkein 150€/kk ja tämä pitää hakea nyt sitten täydentävänä kunnalta, kukkuu. Mikään ei helpottonut kuin perustulokokeiluun päässeillä jotka saavat verottomana enemmän kuin me perustulottomat saamme bruttona. SAATANA.

      • kerrotkolisää

        Mikä asumismuotosi on, jota 150 €/kk leikkaus koski?


      • uuhytre

        Mikään ei helpottonut kuin perustulokokeiluun päässeillä jotka saavat verottomana enemmän kuin me perustulottomat saamme ..turhan kadehdit..kun eivät muuten saa. vain ne saa jotka ovat kykeneviä töihin ja eivät ole saaneet aiemmin tt-tukea tms.


    • josettevielätienneett

      Jos haluat että Kela maksaa laskun siis sellaisen joka kuuluu toimeentulotuessa huomioitaviin menoihin kirjoita laskuun maksakaa tämä. Lisäksi jos toimitatte laskun paperisena kannattaa varoiksi toimittaa vaan kopio, ei alkuperäistä laskua. Sähköisenä voi toimittaa vaikka kännykällä otetun kuvan laskusta jossa lukee maksakaa tämä. Jos laskussa ei lue mitään tai ette ole erikseen pyytänyt sen maksamista maksetaan Kelasta teidän tilille laskun summa. Lisäksi Kelassa kuten monissa sossuissa oli määrät mihin saakka esim, sähköä huomioidaan. Eli jos teillä on sähkölämmitys kannattaa tämä ilmoittaa huomioivat silloin suuremman summan

      • millainennormi

        Onko Kelan paikkakuntakohtaiset sähkön enimmäishuomiointinormit julkaistu jossakin? Valtakunnalliset ne eivät varmaan voi mitenkään olla, koska sähkön kokonaishinta on niin erilainen eri puolilla Suomea.


      • 167-176
        millainennormi kirjoitti:

        Onko Kelan paikkakuntakohtaiset sähkön enimmäishuomiointinormit julkaistu jossakin? Valtakunnalliset ne eivät varmaan voi mitenkään olla, koska sähkön kokonaishinta on niin erilainen eri puolilla Suomea.

        Käyttävät tänä vuonna kuntien normeja jotka eivät perustu toimeentulotukilakiin. Ensi vuonna tulee Kelalle oma normi joka sekään ei perustu toimeentulotukilakiin ellei lakia muuteta.
        Sähkön hinta tosiaan vaihtelee. Muutin marraskuussa ja sain sähkölaskun uudelta sähköfirmalta jonka pystyisi kyllä vaihtamaan mutta perusmaksut ja siirtohinta ei sillä muuttuisi. Laskin että ero samalla kulutusmäärällä olisi edellisessä kunnassa 15€ halvempi/2 kk. On tuo sähkölasku sellainen että saatan joutua hakemaan oikaisua ja periaatteessa KHO sanoo viimeisen sanan ja toivoittavasti sanoo noiden normien laillisuuden.


      • 38eSähköt

        minulle soitti joku nainen kelasta tänään kun olin lähettänyt sinne soittopyynnön noista sähkölaskuista ja hän sanoi että kela maksaa minu tilille aina 45e/kk sähkölaskusta kun vain vien sen kelaan, kuulemma on kaikille sama summa eikä vain minulle


      • fjdsaoga
        38eSähköt kirjoitti:

        minulle soitti joku nainen kelasta tänään kun olin lähettänyt sinne soittopyynnön noista sähkölaskuista ja hän sanoi että kela maksaa minu tilille aina 45e/kk sähkölaskusta kun vain vien sen kelaan, kuulemma on kaikille sama summa eikä vain minulle

        nyt oot ymmärtäny jotain väärin. Kela huomioi yhdelle henkilölle max 45e/kk sähkökuluja. Jokainen sähkölasku tulee toimittaa Kelaan jos haluaa että se huomioidaan menona. Ja et todellakaan saa 45e tilille jos sun sähkölasku on 30e, vaan silloin saat tuon 30e.


      • 167-176
        38eSähköt kirjoitti:

        minulle soitti joku nainen kelasta tänään kun olin lähettänyt sinne soittopyynnön noista sähkölaskuista ja hän sanoi että kela maksaa minu tilille aina 45e/kk sähkölaskusta kun vain vien sen kelaan, kuulemma on kaikille sama summa eikä vain minulle

        Mulle kelpaisi tuo 45€/kk, jäisi vielä ylikin. Kunnan ohjeissa lukee että max 100€/3kk, eli 33,33€/kk, se ei ihan riitä ja siksi siitä voi tulla riita kunnan ohjeiden laillisuudesta. On se PERKELE kun ei noille virkanilkeille lain noudattaminen maistu ja kerjäävät sillä vain harmeja itselleen. Asenne on vieläkin venäjän vallan ajoilta vaikka Suomi on kohta 100-vuotias.


      • klmfgsdg

        Eikä ero koske vain sähkön hintaa, vaan myös sen tarvettakin. Esimerkiksi kaamosalueella Lapissa valaistustarve on talvella paljon suurempi kuin eteläisimmässä Suomessa. Kesällä valaistusta ei tarvita paljoakaan missään päin Suomea. Mutta normit taitavat olla kuukausitasolla, eivätkä riipu mitenkään vuodenajasta...


      • 167-176
        klmfgsdg kirjoitti:

        Eikä ero koske vain sähkön hintaa, vaan myös sen tarvettakin. Esimerkiksi kaamosalueella Lapissa valaistustarve on talvella paljon suurempi kuin eteläisimmässä Suomessa. Kesällä valaistusta ei tarvita paljoakaan missään päin Suomea. Mutta normit taitavat olla kuukausitasolla, eivätkä riipu mitenkään vuodenajasta...

        Ehkä juuri siksi LAISSA lukee että korvataan TARPEELLISEN SUURUISENA. Nyt sitten virkanilkit on keksineet määrätä tuon tarpeen suuruuden vaikka laki ei anna heille siihen valtaa.


      • jkglföajö

        tuo 45e on aika hyvin yksinasuvalle yksiöön. Mun sähkö on n. 27e/kk asun 33 m2 yksiössä. Tuo summahan kasvaa asukasmäärän mukaan. Lisäksi jos kämppä on sähkölämmitteinen huomioidaan siihen isompi summa kunhan tämän huomaa mainita.


      • ehfur9hhguv9tgoji
        167-176 kirjoitti:

        Ehkä juuri siksi LAISSA lukee että korvataan TARPEELLISEN SUURUISENA. Nyt sitten virkanilkit on keksineet määrätä tuon tarpeen suuruuden vaikka laki ei anna heille siihen valtaa.

        Kelan tuoreissa soveltamisohjeissa sanotaan näin:

        "Taloussähkö tarkoittaa kotitaloudessa muuhun kuin sähkölämmitykseen käytettävää sähköä. Taloussähkömenot kohtuullistetaan, jos ne ovat tarpeettoman suuret eli jos sähkönkulutus johtuu jostakin muusta kuin normaalista asumisesta, kuten kasvien lämpölampuista."


      • vbxvb
        jkglföajö kirjoitti:

        tuo 45e on aika hyvin yksinasuvalle yksiöön. Mun sähkö on n. 27e/kk asun 33 m2 yksiössä. Tuo summahan kasvaa asukasmäärän mukaan. Lisäksi jos kämppä on sähkölämmitteinen huomioidaan siihen isompi summa kunhan tämän huomaa mainita.

        Kerrostaloyksiöön 45 €/kk on ruhtinaallinen summa varsinkin isoissa kaupungeissa, joissa sähkön siirtomaksut ovat maan alimmat. Mutta öljylämmitteisessä omakotitalossa pelkkä sähkön siirron perusmaksukin voi olla 30 euroa kuussa, ja sellaiseen 45 €/kk ei takaa kuin 15 €/kk edestä varsinaista sähköä.


      • Lawetorder
        167-176 kirjoitti:

        Käyttävät tänä vuonna kuntien normeja jotka eivät perustu toimeentulotukilakiin. Ensi vuonna tulee Kelalle oma normi joka sekään ei perustu toimeentulotukilakiin ellei lakia muuteta.
        Sähkön hinta tosiaan vaihtelee. Muutin marraskuussa ja sain sähkölaskun uudelta sähköfirmalta jonka pystyisi kyllä vaihtamaan mutta perusmaksut ja siirtohinta ei sillä muuttuisi. Laskin että ero samalla kulutusmäärällä olisi edellisessä kunnassa 15€ halvempi/2 kk. On tuo sähkölasku sellainen että saatan joutua hakemaan oikaisua ja periaatteessa KHO sanoo viimeisen sanan ja toivoittavasti sanoo noiden normien laillisuuden.

        Normit eli asumisnormit, että sähkönkulutusnormit eivät perustu mihinkään lakiin.

        Se lakiviite asumistukilakiin ei normita mitään vaan, että mitkä kaikki lasketaan asumismenoiksi ja täten oikeuttavat asumistukeen.

        Huomioikaa tuo, HUOM, HUOM


    • voihanketale

      Mulla kela maksaa 46,50e ja itelle jää maksettavaksi 59e kuukauden sähköstä. Sossu maksoi aina kokonaan varmaan johtuen lapsista jotka asuvat puolet kuusta aina luonani.

      Huomenna soitto sossuun lapsiperheiden etuuskäsittelijälle koska pyysi soittamaan jos kela ei sähköä kokonaan maksa niin katsotaan miten tehdään.

      Maksaakohan kela mitään tuosta vesilaskusta. Kun mittarit käytiin taannoin lukemassa niin vuoden 2016 toukokuun vai kesäkuun ja Joulukuun väliseltä ajalta pärähti kerrasta 183e maksettavaa ja eräpäivä helmikuussa.

      Vesihän kuuluu vuokran määrään mutta vettä mennyt enemmän kuin ovat arvioineet näköjään.

      • rnemmdm

        Onko tuo vuokra-asunto rivitalosta tai joltain pienemmältä paikkakunnalta jossa sähkö on kalliimpaa, vai miksi sähkölasku on noin iso?


      • maaaalainen

        Rivitalo maalla. Tuo 9 vuotta vanha plasma tv varmaankin vie kun iltasin varsinkin käytössä paljon pelikonsolikin taitaa osansa viedä. Nuo kaksi siis eniten. Onhan toi kuukauden sähkölasku semmonen et joillain täällä kahdessa kuukaudessa 100e yhteensä ja mulla sama kuukaudessa 😁

        Sossu maksaa tuon viimeisimmän sähkön sen loppuosan mitä kela ei maksanut ja odotetaan kelan reaktiota vesilaskuun. Kunnalla pohtivat että voisivatko vesilaskussa auttaa koska se kuuluu viimevuoden kulutukseen.

        Vastaisuudessa kela maksaa mitä maksaa sähköstä ja omasta pussista loput. Tämä tammikuussa erääntyvä lasku kun on viimevuodenkin sähköä sisältävä niin sen maksavat vielä.

        Pitää alkaa elelee kynttilänvalossa 😀


      • rnemmdm

        Ei plasmatTV tai pelikonsoli noin paljo vie sähköä. Onko asunnossasi osittainen sähkölämmitys? Eli esimerkiksi sähköllä toimiva lattialämmitys kylpyhuoneessa, joita monissa rivitaloissa on? Tai esimerkiksi ilmalämpöpumppu? Niissä tapauksissa pitää ilmeisesti merkata Kelan toimeentulolomakkeisiin asunto sähkölämmitteiseksi, koska sähkölasku ei koostu pelkästä taloussähköstä, vaan sisältää myös jonkin verran lämmityskuluja - vaikka päälämmitysmuoto olisikin esimerkiksi kaukolämpö.


      • 167-176
        maaaalainen kirjoitti:

        Rivitalo maalla. Tuo 9 vuotta vanha plasma tv varmaankin vie kun iltasin varsinkin käytössä paljon pelikonsolikin taitaa osansa viedä. Nuo kaksi siis eniten. Onhan toi kuukauden sähkölasku semmonen et joillain täällä kahdessa kuukaudessa 100e yhteensä ja mulla sama kuukaudessa 😁

        Sossu maksaa tuon viimeisimmän sähkön sen loppuosan mitä kela ei maksanut ja odotetaan kelan reaktiota vesilaskuun. Kunnalla pohtivat että voisivatko vesilaskussa auttaa koska se kuuluu viimevuoden kulutukseen.

        Vastaisuudessa kela maksaa mitä maksaa sähköstä ja omasta pussista loput. Tämä tammikuussa erääntyvä lasku kun on viimevuodenkin sähköä sisältävä niin sen maksavat vielä.

        Pitää alkaa elelee kynttilänvalossa 😀

        Kynttilän valossa olemisesta on vain vähän hyötyä mutta romantiikkaa senkin edestä, ainakin aluksi.
        Tuon linkin takaa löytyy sähkönkulutuslaskuri ja samalla tietoa siitä mistä sitä sähköä kannattaa alkaa säästämään.
        http://applications.vattenfall.se/energycalculator/?lang=fi-FI&marketid=3


      • maaaaaalainen
        rnemmdm kirjoitti:

        Ei plasmatTV tai pelikonsoli noin paljo vie sähköä. Onko asunnossasi osittainen sähkölämmitys? Eli esimerkiksi sähköllä toimiva lattialämmitys kylpyhuoneessa, joita monissa rivitaloissa on? Tai esimerkiksi ilmalämpöpumppu? Niissä tapauksissa pitää ilmeisesti merkata Kelan toimeentulolomakkeisiin asunto sähkölämmitteiseksi, koska sähkölasku ei koostu pelkästä taloussähköstä, vaan sisältää myös jonkin verran lämmityskuluja - vaikka päälämmitysmuoto olisikin esimerkiksi kaukolämpö.

        No en ole varma. Öljylämmitys ja kylppärissäkin on patteri.


      • menoistasi

        Öljylämmitys selittääkin asiaa. Se on pääasiassa öljyllä toimiva lämmitysmuoto, mutta osittainen sähkölämmitystapa. Sinun pitäisi kertoa hakemuksessa Kelalle, että sinulla on öljylämmitys, ja että öljylämmitys vie sähköä. Öljypoltin vie käydessään keskimäärin noin 200-300 W sähköä ja lisäksi öljylämmityksessä tarvitaan sähköllä toimivia pumppuja, jotka siirtävät kuumaa vettä putkistossa. Öljylämmitysjärjestelmästä aiheutuu 10-30 euron sähkölasku kuussa. Se kuuluu Kelan korvattavien menojen piiriin, eli sinun kannattaa valittaa päätöksestä Kelaan.

        Kelassa on todella käsittämättömiä toimintatapoja tällä hetkellä energiamenojen huomiomisessa, joista moni menee todennäköiseksi uusiksi. Kelan nettisivuilla hakemusta jätettäessä ei voi edes syöttää kuin yhden sähkölaskun päivämäärineen, vaikka monilla on sähkön myyntilasku ja siirtolasku erikseen.


      • mitenkuuluu

        Kelalla on siis taloussähkölle normi, mutta öljylämmitystaloissa osa sähkölaskusta liittyy öljylämmitykseen eikä ole taloussähköä. Ja se osa sähköstä, joka kuluu öljylämmityksen takia, kuuluu korvava lämmitysmenona, eikä siihen voi soveltaa taloussähkönormia.


      • hehehehehehhe
        maaaalainen kirjoitti:

        Rivitalo maalla. Tuo 9 vuotta vanha plasma tv varmaankin vie kun iltasin varsinkin käytössä paljon pelikonsolikin taitaa osansa viedä. Nuo kaksi siis eniten. Onhan toi kuukauden sähkölasku semmonen et joillain täällä kahdessa kuukaudessa 100e yhteensä ja mulla sama kuukaudessa 😁

        Sossu maksaa tuon viimeisimmän sähkön sen loppuosan mitä kela ei maksanut ja odotetaan kelan reaktiota vesilaskuun. Kunnalla pohtivat että voisivatko vesilaskussa auttaa koska se kuuluu viimevuoden kulutukseen.

        Vastaisuudessa kela maksaa mitä maksaa sähköstä ja omasta pussista loput. Tämä tammikuussa erääntyvä lasku kun on viimevuodenkin sähköä sisältävä niin sen maksavat vielä.

        Pitää alkaa elelee kynttilänvalossa 😀

        aika harvassa rivitalossa on oma öljylämmitin joka asunnossa :P


      • dknenfn

        Näin on, mutta sellaisiakin on. Lähinnä ovat isomman kokoluokan asuntoja tällöin. Mutta se on yleisempää, että rivitaloissa on kytketty sähköjä asukkaiden mittarin taakse. Omassakin rivitalossani esim. taloyhtiön pihavaloja on kytketty asukkaiden liittymien taakse, jolloin osassa asunnoista tulee ylimääräistä sähkölaskua joka kuussa taloyhtiön piha-alueen valaisemisesta. Jos ne olisi haluttu laittaa taloyhtiön maksaman sähkölaskun piiriin, olisi pitänyt laittaa aikoinaan maan alle johdot taloyhtiön mittarilta, mutta taloyhtiö maksaa sähköt täällä vain pylväsvalaisimista ja auton lämmittimistä, ja asunnot maksaa rivitalon seinässä kiinni olevien valaisimien sähkölaskut. Lasku menee niille asunnoille, joiden kohdalla valaisimia on. Siitä tulee useampia euroja kuussa lisälaskua joillekin asunnoille.


      • Lawetorder
        dknenfn kirjoitti:

        Näin on, mutta sellaisiakin on. Lähinnä ovat isomman kokoluokan asuntoja tällöin. Mutta se on yleisempää, että rivitaloissa on kytketty sähköjä asukkaiden mittarin taakse. Omassakin rivitalossani esim. taloyhtiön pihavaloja on kytketty asukkaiden liittymien taakse, jolloin osassa asunnoista tulee ylimääräistä sähkölaskua joka kuussa taloyhtiön piha-alueen valaisemisesta. Jos ne olisi haluttu laittaa taloyhtiön maksaman sähkölaskun piiriin, olisi pitänyt laittaa aikoinaan maan alle johdot taloyhtiön mittarilta, mutta taloyhtiö maksaa sähköt täällä vain pylväsvalaisimista ja auton lämmittimistä, ja asunnot maksaa rivitalon seinässä kiinni olevien valaisimien sähkölaskut. Lasku menee niille asunnoille, joiden kohdalla valaisimia on. Siitä tulee useampia euroja kuussa lisälaskua joillekin asunnoille.

        Öh öh???? Onkos ne valaisimet niin kuin joka huoneiston kohdalla seinässä kiinni ILMAN KATKAISIJAA HUONEISTOSSA?

        Jos huoneistossa on ulkovalolle katkaisija, niin HEUREKA, olet keksinyt tavan katkaista sen sähköäkuluttavan "taloyhtiölle kuuluvan" valaisimen kulutuksen sinun sähkömittarin kautta.

        Jos taas on huoneiston numeroa osoittava valaisin, niin se ei todellakaan mene asukkaan mittarista, vai oletko jonkin sortin "sähköinsinööri"?

        Tekstistäsi päätellen olet, onneksi ihminen on sitten viisas olento.


      • MrMidFinger
        mitenkuuluu kirjoitti:

        Kelalla on siis taloussähkölle normi, mutta öljylämmitystaloissa osa sähkölaskusta liittyy öljylämmitykseen eikä ole taloussähköä. Ja se osa sähköstä, joka kuluu öljylämmityksen takia, kuuluu korvava lämmitysmenona, eikä siihen voi soveltaa taloussähkönormia.

        Mistä tuo Kelan taloussähkölle oleva normi/tus löytyy?
        Nyt sähkön osuus 2kk laskusta on 41€ persmaksu8€. Loput 130€ laskusta on perusmaksu siito sähkövero arvonlisäveroa. Tuota 130€ kokonaislaskua pidettiin liian suurena ja se tuli takas bumerangina.
        Onko ~20€ pelkästä sähkön kulutuksesta kuukaudessa liikaa?


      • 167-176
        MrMidFinger kirjoitti:

        Mistä tuo Kelan taloussähkölle oleva normi/tus löytyy?
        Nyt sähkön osuus 2kk laskusta on 41€ persmaksu8€. Loput 130€ laskusta on perusmaksu siito sähkövero arvonlisäveroa. Tuota 130€ kokonaislaskua pidettiin liian suurena ja se tuli takas bumerangina.
        Onko ~20€ pelkästä sähkön kulutuksesta kuukaudessa liikaa?

        Nuo normit on laittomia, vaadi oikaisua päätökseen ja tee tarvittaessa valitus hallinto-oikeuteen. Lain mukaan sähkölasku korvataan tarpeellisen suuruisena ja tuota tarpeen suuruutta ei päätä kelan normit vaan sähköfirman ahneus, kelalle tuossa jää vin maksajan osa. Nuo päätökset pitää lain mukaan perustella ja siinä olisi pitänyt tuo normi ilmoittaa ja myös se mihin tuon normin käyttö perustuu, ei ainakaan lakiin.

        Vesinormiasiassa Kela luovutti heti kun sai lausuntopyynnön HaO:sta. Oikaisuvaatimusmenettelyssä yritti vielä jallittaa siinä onnistumatta.

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/14660184/vesimaksun-quotkohtuullistaminenquot-laitonta!!


      • MrMidFinger
        167-176 kirjoitti:

        Nuo normit on laittomia, vaadi oikaisua päätökseen ja tee tarvittaessa valitus hallinto-oikeuteen. Lain mukaan sähkölasku korvataan tarpeellisen suuruisena ja tuota tarpeen suuruutta ei päätä kelan normit vaan sähköfirman ahneus, kelalle tuossa jää vin maksajan osa. Nuo päätökset pitää lain mukaan perustella ja siinä olisi pitänyt tuo normi ilmoittaa ja myös se mihin tuon normin käyttö perustuu, ei ainakaan lakiin.

        Vesinormiasiassa Kela luovutti heti kun sai lausuntopyynnön HaO:sta. Oikaisuvaatimusmenettelyssä yritti vielä jallittaa siinä onnistumatta.

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/14660184/vesimaksun-quotkohtuullistaminenquot-laitonta!!

        viime viikolla laitoin kelaan kyselyn asiasta. Vastaus oli hyvin ympäripyöreä ja mitään sanomatonta shaissea.
        Ok, en luovuttanut vaan tarkensin kysymyksiä, sama juttu, ympäripöreää, joka ei taaskaan ollut vastine kykymyksiini. Vastaaja kuitenkin sivulauseessa lipsautti että kelalla on omat raja-arvot jouden mukaan se toimii.
        Tänään lähti kelalle jälleen kysely saman asia puiteissa. Pyysin tarkoja summia/proseneja tahi miten asia heidän ohjeissaan on ilmaistu. Samalla kysyin ovatko tiedot salaisia eikä niitä saa luovuttaa asiakkaille. Kun saan palautteen niin kerron siten lisää .
        Tämä on hieman huono foorumi asian tarkemalle vatvomiselle. Voi kumpa pääsisinkin jonkun Lawetorder tyypisen ihmisen kanssa juttusille privaatisti vaikka normi @maililla.

        Tämähän tietty kuulostaa tyhmältä kysymykseltä mutta jos teen hallinto oikeuteen valituksen niin saako se olla tehty asiallisella kansan kielellä vai pitääkö se olla juridista kapula tekstiä jotta siihen edes puututausiin muuten kuin ohitamalla se tylysti epäasiallisena huuhaa juttuna?


      • ytuyttuyty

        Tekstistä pitää selvitä, mitä vaadit ja millä perusteella - laki tai /ja vastaavankaltainen päätös.

        Finlexistä löytyy laki toimeentulotuesta ja yläreunasta löytyy oikeuskäytäntö, josta toimeentulotu* hakusanalla löytää hallinto-oikeuksien ja korkeimman hallinto-oikeuden päätöksiä.


      • 167-176
        MrMidFinger kirjoitti:

        viime viikolla laitoin kelaan kyselyn asiasta. Vastaus oli hyvin ympäripyöreä ja mitään sanomatonta shaissea.
        Ok, en luovuttanut vaan tarkensin kysymyksiä, sama juttu, ympäripöreää, joka ei taaskaan ollut vastine kykymyksiini. Vastaaja kuitenkin sivulauseessa lipsautti että kelalla on omat raja-arvot jouden mukaan se toimii.
        Tänään lähti kelalle jälleen kysely saman asia puiteissa. Pyysin tarkoja summia/proseneja tahi miten asia heidän ohjeissaan on ilmaistu. Samalla kysyin ovatko tiedot salaisia eikä niitä saa luovuttaa asiakkaille. Kun saan palautteen niin kerron siten lisää .
        Tämä on hieman huono foorumi asian tarkemalle vatvomiselle. Voi kumpa pääsisinkin jonkun Lawetorder tyypisen ihmisen kanssa juttusille privaatisti vaikka normi @maililla.

        Tämähän tietty kuulostaa tyhmältä kysymykseltä mutta jos teen hallinto oikeuteen valituksen niin saako se olla tehty asiallisella kansan kielellä vai pitääkö se olla juridista kapula tekstiä jotta siihen edes puututausiin muuten kuin ohitamalla se tylysti epäasiallisena huuhaa juttuna?

        Ensin pitää tehdä oikaisuvaatimus Kelan oikaisuvaatimuskeskukselle, vasta sen päätöksestä voi valittaa hallinto-oikeuteen. Oikaisuvaatimusohjeet on päätöksen mukana tulleessa liitteessä. Oikaisuvaatimuksen voi lähettää sähköisesti viestinä Kelalle.
        "Vastaus oli hyvin ympäripyöreä ja mitään sanomatonta shaissea."
        Tuo on hyvin tyypillistä virkanilkeille kun jäävät kiinni laittomuuksista. Eivät todennäköisesti vastaa kyselyysi ainakaan ennen kun oikaisuvaatimusaika on ohi, eivät ehkä sittenkään.
        " Vastaaja kuitenkin sivulauseessa lipsautti että kelalla on omat raja-arvot jouden mukaan se toimii. "
        Nuo raja-arvot eli normit pitisi ilmoittaa päätöksessä ja julkisia nuo tiedot muutenkin ovat. Päätös pitää hallintolain mukaan perustella ja tärkeää tuo on slloin kun hakemus hylätään kokonaan tai osittain. Pelkät lakipykälät ei riitä ja kun laki ei anna valtaa sähkölaskun kohtuullistamiseen niin ei mikään ohjekkaan voi tuota valtaa antaa. Oliko päätöksessä perusteluja sille miksi sähkölaskua ei oltu hyväksytty? Ellei ollut niin perusteet oikaisuvaatimukseen voi olla päätöksen perustelemattomuus ja tietenkin laki jonka mukaan sähkölasku korvataan tarpeellisen suuruisena ja tarpeen suuruutta ei määrää Kelan normi (jota ei edes ole kerrottu) vaan sähkölaskussa oleva maksettava määrä.


        "Tämähän tietty kuulostaa tyhmältä kysymykseltä mutta jos teen hallinto oikeuteen valituksen niin saako se olla tehty asiallisella kansan kielellä vai pitääkö se olla juridista kapula tekstiä jotta siihen edes puututausiin muuten kuin ohitamalla se tylysti epäasiallisena huuhaa juttuna? "

        Mitään muotovaatimusta valitukselle ei ole eikä kapulakieltä tarvitse osata, kirosanat ja navan alapuoliset kehon osat kannattaa jättää pois tekstistä. Hallinto oikeus ei ohita mitään juttua epäasiallisena huuhaana vaan jos valituksessa on jotain epäselvyyksiä niin se pyytää täydentämään valituksen niiltä osin.

        Kokemukseni mukaan Kelan oikaisuvaatimuskeskus ei toimi lain eikä edes Kelan oheiden mukaa vaan ainakin minun vesinormijutussa käyttivät mielivaltaa lain ja ohejiden sijasta. Kun tuli lausuntopyyntö HaO:sta niin luovuttivat.

        Kelan toimeentulotukiohjeet löytyy tuolta:
        http://www.kela.fi/documents/10192/3464829/Toimeentulotuki.pdf

        On näköjään taas tullut uusi versio 24.4.


      • 167-176
        167-176 kirjoitti:

        Ensin pitää tehdä oikaisuvaatimus Kelan oikaisuvaatimuskeskukselle, vasta sen päätöksestä voi valittaa hallinto-oikeuteen. Oikaisuvaatimusohjeet on päätöksen mukana tulleessa liitteessä. Oikaisuvaatimuksen voi lähettää sähköisesti viestinä Kelalle.
        "Vastaus oli hyvin ympäripyöreä ja mitään sanomatonta shaissea."
        Tuo on hyvin tyypillistä virkanilkeille kun jäävät kiinni laittomuuksista. Eivät todennäköisesti vastaa kyselyysi ainakaan ennen kun oikaisuvaatimusaika on ohi, eivät ehkä sittenkään.
        " Vastaaja kuitenkin sivulauseessa lipsautti että kelalla on omat raja-arvot jouden mukaan se toimii. "
        Nuo raja-arvot eli normit pitisi ilmoittaa päätöksessä ja julkisia nuo tiedot muutenkin ovat. Päätös pitää hallintolain mukaan perustella ja tärkeää tuo on slloin kun hakemus hylätään kokonaan tai osittain. Pelkät lakipykälät ei riitä ja kun laki ei anna valtaa sähkölaskun kohtuullistamiseen niin ei mikään ohjekkaan voi tuota valtaa antaa. Oliko päätöksessä perusteluja sille miksi sähkölaskua ei oltu hyväksytty? Ellei ollut niin perusteet oikaisuvaatimukseen voi olla päätöksen perustelemattomuus ja tietenkin laki jonka mukaan sähkölasku korvataan tarpeellisen suuruisena ja tarpeen suuruutta ei määrää Kelan normi (jota ei edes ole kerrottu) vaan sähkölaskussa oleva maksettava määrä.


        "Tämähän tietty kuulostaa tyhmältä kysymykseltä mutta jos teen hallinto oikeuteen valituksen niin saako se olla tehty asiallisella kansan kielellä vai pitääkö se olla juridista kapula tekstiä jotta siihen edes puututausiin muuten kuin ohitamalla se tylysti epäasiallisena huuhaa juttuna? "

        Mitään muotovaatimusta valitukselle ei ole eikä kapulakieltä tarvitse osata, kirosanat ja navan alapuoliset kehon osat kannattaa jättää pois tekstistä. Hallinto oikeus ei ohita mitään juttua epäasiallisena huuhaana vaan jos valituksessa on jotain epäselvyyksiä niin se pyytää täydentämään valituksen niiltä osin.

        Kokemukseni mukaan Kelan oikaisuvaatimuskeskus ei toimi lain eikä edes Kelan oheiden mukaa vaan ainakin minun vesinormijutussa käyttivät mielivaltaa lain ja ohejiden sijasta. Kun tuli lausuntopyyntö HaO:sta niin luovuttivat.

        Kelan toimeentulotukiohjeet löytyy tuolta:
        http://www.kela.fi/documents/10192/3464829/Toimeentulotuki.pdf

        On näköjään taas tullut uusi versio 24.4.

        Löytyi nuo Kelan raja-arvot taloussähköstä, tosin laittomia ovat nuokin mutta useimmille nuo kyllä riittää.
        "Taloussähkön rajat eivät ole kuntakohtaisia vaan kaikille samat. Yksinasuvalla huomioidaan 45 euroa/kk. Kahden hengen taloudessa huomioidaan 50 euroa/kk ja siitä ylöspäin raja-arvo nousee 10 euroa kuukaudessa per henkilö."
        Joissain kunnissa nuo normit ovat luokkaa 30€/kk, laittomia nekin on.

        https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?t=23756&p=64342


      • Lawetorder
        MrMidFinger kirjoitti:

        viime viikolla laitoin kelaan kyselyn asiasta. Vastaus oli hyvin ympäripyöreä ja mitään sanomatonta shaissea.
        Ok, en luovuttanut vaan tarkensin kysymyksiä, sama juttu, ympäripöreää, joka ei taaskaan ollut vastine kykymyksiini. Vastaaja kuitenkin sivulauseessa lipsautti että kelalla on omat raja-arvot jouden mukaan se toimii.
        Tänään lähti kelalle jälleen kysely saman asia puiteissa. Pyysin tarkoja summia/proseneja tahi miten asia heidän ohjeissaan on ilmaistu. Samalla kysyin ovatko tiedot salaisia eikä niitä saa luovuttaa asiakkaille. Kun saan palautteen niin kerron siten lisää .
        Tämä on hieman huono foorumi asian tarkemalle vatvomiselle. Voi kumpa pääsisinkin jonkun Lawetorder tyypisen ihmisen kanssa juttusille privaatisti vaikka normi @maililla.

        Tämähän tietty kuulostaa tyhmältä kysymykseltä mutta jos teen hallinto oikeuteen valituksen niin saako se olla tehty asiallisella kansan kielellä vai pitääkö se olla juridista kapula tekstiä jotta siihen edes puututausiin muuten kuin ohitamalla se tylysti epäasiallisena huuhaa juttuna?

        Ei tarvitse olla mitään kapulakieltä, "asia mistä valitetaan, perustelut, vaatimus, eli miten asia pitäisi muuttaaa".

        Sain joku vuosi sitten kunnallsta sosiaalia vastaan tehdystä valituksesta sähkölaskun kohtuulistamisesta päätöksen hallinto-oikeudesta ja jossa on katsottu, että sähkölasku on maksettava kokonaisuudessaan.

        En nyt niun hyvä ole asioissa, että minuun kannattaisi tukeutua, koska kyllä täällä suomessa tuo korruptio on niin rankkaa, että sen läpi on vaikea päästä, vaikkakin ymmärrän lukemani hyvin, niin se ei auta, koska oikeusistuimet hyvin harvoin, saati ollenkaan päätöksissään tukeutuvat perustuslakiin myönteisessä mielessä, koska suomessa jyrää juridiikka liian paljon, eikä se kuinka asia pitäisi lain mukaan olla, pääökset tulisi tukeutua lakiin ja tukeutuuhan ne kyllä, mutta perusteluissa huomaa, että on haettu tukea hallituksen lakiesityksistä ja että perustuslailla ole mitään virkaa edes oikeusistuimissa.


      • Lawetorder
        167-176 kirjoitti:

        Löytyi nuo Kelan raja-arvot taloussähköstä, tosin laittomia ovat nuokin mutta useimmille nuo kyllä riittää.
        "Taloussähkön rajat eivät ole kuntakohtaisia vaan kaikille samat. Yksinasuvalla huomioidaan 45 euroa/kk. Kahden hengen taloudessa huomioidaan 50 euroa/kk ja siitä ylöspäin raja-arvo nousee 10 euroa kuukaudessa per henkilö."
        Joissain kunnissa nuo normit ovat luokkaa 30€/kk, laittomia nekin on.

        https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?t=23756&p=64342

        Satakuusseiska, sillä ei saa olla mitään merkitystä onko kohtuullistettu määrä jollekkin riittävä määrä vaiko ei, vaan sillä onko lainmukaista vaiko ei, niin sillä on ainoa merkitys.

        Vaikkakin perustuslaki sallii eriarvoistamise hyväksyttävällä perusteella, (asuinpaikka, ammatti, varallisuus, ynm. vastaavat.

        Ylivelkaantuminen, rikollinen, luottotietojen menetys (ns. kansalaisluottamus ennen ja jonka menetti määräajaksi tai tuomion pituuden ajaksi, velan maksamatta jättäminen ei aiheuttanut sitä) ei ole hyväksyttäviä, joten noiden perusteella ei voida asettaa eriarvoiseen asemaan. PL 2lku 6§


      • 167-176
        Lawetorder kirjoitti:

        Satakuusseiska, sillä ei saa olla mitään merkitystä onko kohtuullistettu määrä jollekkin riittävä määrä vaiko ei, vaan sillä onko lainmukaista vaiko ei, niin sillä on ainoa merkitys.

        Vaikkakin perustuslaki sallii eriarvoistamise hyväksyttävällä perusteella, (asuinpaikka, ammatti, varallisuus, ynm. vastaavat.

        Ylivelkaantuminen, rikollinen, luottotietojen menetys (ns. kansalaisluottamus ennen ja jonka menetti määräajaksi tai tuomion pituuden ajaksi, velan maksamatta jättäminen ei aiheuttanut sitä) ei ole hyväksyttäviä, joten noiden perusteella ei voida asettaa eriarvoiseen asemaan. PL 2lku 6§

        Oleellisinta tuossa on se maksavatko koko sähkölaskun- Elleivät maksa niin pitää olla LAILLINEN peruste jota ei tosin ole, mutta eivät voi vedota ohjeisiin jotka eivät perustu lakiin. Usein noissa ohjeissa on mainittu ihan alkusivuilla että LAKI on etusijalla ja päätökset pitää perustella lain mukaan kuten se selvästi perustuslaissakin sanotaan, kyykytyskiimaiset virkanilkit ei lue tuota alkusivujen tekstiä tai eivät välitä siitä. Noiden ohjeiden tekijät isovirkanilkit eivät ymmärrä sitä että nuo ohjeet pitää olla lain mukaisia tai vielä pahempaa eivät välitä. Jos, ja usein kun, laki ja ohje ovat ristiriidassa keskenään niin pikkuvirkanilkkiparka joutuu pahaan välikäteen ja noudattaa isovirkanilkin nuhteiden pelossa tuota laitonta ohjetta. Aikanaan isovirkanilkki saa hallinto-oikeudesta lausuntopyynnön ja sitten kaikki virkanilkit on ihmeissään että mites tässä näin kävi ja kaikkien virkanilkkien naamat alkaa näyttää norsunvitulta.


      • MrMidFinger

        ISO käsi ja kiitos teille 176 & Lawetorder. Nyt sitten odotetaan maaanantaita ja homma saa jatkoa. Seuraavaksi siirytään sairaspaiväraha osastoon tappelemaan. Noi nilkit tuolla riihimäen kelassa ovat aivan uskomattomia.
        Esim sairaspäiväraha. Kaksi peräkäistä päätöstä.
        "Päivärahan määrä-Ajalta 14.2.2017 - 2.4.2017 41 arkipäivää 6,69 e/pv."
        "Päivärahan määrä-Ajalta 3.4.2017 - 25.6.2017 67 arkipäivää 5,49 e/pv."
        Kummasakin tapauksessa on käytetty samaa kriteeriä
        "Päivärahasi määrä perustuu työkyvyttömyyttä edeltävän työttömyysetuuden määrään. Näin laskettu päiväraha on suurempi kuin päiväraha, jonka saisit työtulolla 2874,43 euroa.Työtulo on laskettu verotuksessa vuonna 2015 todetun työtulon perusteella".
        Lisäksi jälkimäisessä on maininta että summasta vähennetään osa-aika eläkkeen suuruinen summa. Olen siis selkävamman takia osa-aika eläkkeellä, mutta silti työ velvoitettu. Koska en kyennyt kuntouttavaan työtoimintaan liikuntarajoitettu (pystyn kävelemään keppien kanssa noin 150m, sitten ovat kivut jo sietämättömiä) kun olen, niin lääkäri pukkasi sairaslomalle.
        Mulla se vain ei mene jakeluun että jos kumassakin on sama maksukiteeri niin miten
        se loppusumma ei ole sama. Käsittääkseni sairaspäivien määrä ei voi olla ratkaisevaa koska 300 pv on maksimi jolta kelan kuuluu maksaa sairaspäivärahaa.
        Jos sairauteni jatkuu, ja seuraavassa päätöksessä on samanmoinen 1.2€ pudotus, jne, lopuu sairaspäivärahan saanti ennen kuin se 300 pv on täynnä jona sairaspäivärahaa kuuluisi maksaa.
        On tää mielenkiintoista. Olen opiskellut nyt lakia teidän kahden antamien linkien / ohjeiden pohjalta ja luulen että olen sisäistänyt paljon uutta asiaa. Kiitos vielä kerran.
        Näin se homma etenee.


    • onkomerkitystä

      Onko sillä merkitystä jos lämmitys kuuluu vuokraan?

      • lemeöeö

        Merkitystä mihin? On siinä se merkitys ettei tarvi toimittaa niin montaa kuittia.Kerrostaloissa yleensä lämmitys kuuluu vuokraan. Mutta rivitaloissa ei niin usein ja omakotitaloissa vain harvoin.

        Mutta jos talo lämmitetään sim. öljyllä JA sähköllä JA osin puillakin, niin sitten pitää muistaa sanoa hakemuksessa näitä kaikkia käytettävän ja laittaa kaikista laskujakin. Siinä on enemmän raportoitavaa silloin.


    • nojuuuuuu

      Juu tässä rivarissa lämmitys kuuluu vuokraan niin sillä meinasin että jos siinä on joku juttu miksi eivät sitä huomioi. Toimeentulotukihakemukseen en ruksannut asumiskulujen öljylämmitys kohtaa koska soitin siitä erikseen et se kuuluu vuokraan niin kuinka sen merkitsen niin sanoivat että en merkitse mitään koska kuuluu vuokraan.

      • setsmeklsd

        Rivareitakin on monenlaisia. Joissain öljylämmitteisissä rivitaloissa on yhteinen lämmitysjärjestelmä, jonka sähkö menee taloyhtiöltä. Mutta joissain tapauksissa on asuntokohtaiset lämmitysjärjestelmät, ja silloin järjestelmän viemä sähkö veloitetaan asunnossa asuvalta. Ja sitten on sellaisia sekaversioita, joissa rakennuksen lämmittää taloyhtiö ja lämpimän veden vaikka asunto itse.


    • jouko5775

      minä lämmitän itseni aina lampaalla.

      • jooooooooo

        Pitänee kysyä että kuinka tuo menee tuolta firmasta mikä asunnot omistaa ja naapuriltakin vielä että paljonko hänellä menee sähköön.


    • Lawetorder

      Sähkölasku on hyväksyttävä sellaisena kuin se onkin. Hallinto-oikeuden päätös v. 2013 ja lainvoimainen koska kumpikaan osapuoli ei valittanut päätöksestä.

      "Sähkölasku erääntynyt marraskuussa eikä se ole kohtuuttoman suuri. Asunnon pinta-alasta HUOLIMATTA sähkölasku ON HYVÄKSYTTÄVÄ MENONA KOKONAISUUDESSAAN".

      Päätösn. en voi tänne antaa, mutta sanamuoto päätöksessä kertoo sen, että sähkölasku on aina hyväksyttävä menona kokonaisuudessaan.

      Kuten myös asumismenot, oli asunto millainen tahansa, KOSKA ASUNNONVALINNAN itsenäisyyden TAKAA PERUSTUSLAKI.

      Koettakaa nyt jo tajuta tuo, älkää iloitko pienestä asiasta kuin Juhani_67, koska siinä jos iloitsee siitä, että saa vähän lisää vuokraan, menettää perusoikeutensa VALITA ASUNTONSA itse ja samalla julkinen valta iloitsee vielä enemmän kun ei tarvitse toteuttaa PERUSOIKEUTTA ja IHMISOIKEUTTA. TAJUTKAA ASIAT.

      • Lawetorder

        Tehkää kaikki se, että haastakaa julkinen valta oikeuteen PL 10lku 118§, suomessa ei oikeudet kuitenkaan huomioi millään tavoin perustuslakia, vaan ohittavat sen, joten oikeuksien päätöksistä, kun on käyty kaikki läpi, kannattaa asia viedä yk:oon ihmisoikeusistuimeen ja tätä kautta saada suomen julkishallinto kuriin ja noudattaan lakeja, muu ei auta, taikka sitten oman käden oikeus, mutta sekin kannattaa tehdä vain vähintään 1000 henkilön voimin aseistautuneena millä pystyy, oloiisit ja muu virkavalta, vartijat lisäksi ovat yli-innokkaita puolustaan toista samanmoista.


      • MrMidFinger

        Löytyykö sinulta Lawetorder tuon hallinto-oikeuden päätöksen numeroa?


      • MrMIdFinger
        MrMidFinger kirjoitti:

        Löytyykö sinulta Lawetorder tuon hallinto-oikeuden päätöksen numeroa?

        Tuki lukivirhe. Miksi et voi antaa tuota päätöksen numeroa? onko päätös julistettu salaiseksi vai mikä sen antamisessa mättää? Se vain olisi hyvä pohja jolle rakentaa, fakta johon voi vedota.


      • Lawetorder
        MrMIdFinger kirjoitti:

        Tuki lukivirhe. Miksi et voi antaa tuota päätöksen numeroa? onko päätös julistettu salaiseksi vai mikä sen antamisessa mättää? Se vain olisi hyvä pohja jolle rakentaa, fakta johon voi vedota.

        Siksi kun päätöksesså on muitakin asioita, päätöksen vuosi minun pitäisi esittää myös valituskirjelmäni jotta huomattaisiin päätöksessä kierretyn asia erilaiseksi mistä valitin.

        Ainoa asia mikä oli suora, juurikin sähkölaskun osalta.

        Valituskirjelmä kun on ihan eri kuin päätös jonka tekee juridiikka pelle kiertäen asian.


    • jooojajoooo

      Sähköyhtiö sanoi että laskut koostuisi taloussähköstä eikä kuulemma ole mitenkään erityisen poikkeva tuo summa. En muista paljonko sähkönsiirto on.

    • 4564

      Helmikuuksi pitäisi laittaa menemään Kelaan ensimmäinen ttt-hakemus, kannattaako odottaa tammikuun loppuun, jotta saa helmikuussa erääntyvän sähkölaskun mukaan? Eikös Kela maksa ne laskut, jotka erääntyvät ttt-hakemuksen voimassaoloaikana?

      • oychöcöj

        Jos haet nyt, saat tuen kuun alussa. Ja täydennät puuttuvat laskut sitä mukaa kun niitä tulee. Taijos sinulla rahaa hyvin riittää, voit odotella laskujen tuloakin ja hakea vasta sitten.


      • Lawetorder

        Ei. Voit toimittaa jälkikäteen helmikuussa erääntyvän laskun erikseen, jos lasku on toimeetulotukeen oikeuttava.

        Laskun voi toimittaa asiointisivulla eli verkon kautta viestiosiossa ja kirjoitat viestiin vaan, "helmikuun ttt-hakemukseen liittyvä lasku oheisena liitteenä", skannaa lasku kuvaksi ja liitä laskusta tehty kuva liitteeksi ja paina nappia lähetä.
        Yksinkertaista, vai mitä?

        Tuo ohje soveltuu, jollet ole vielä laskua saanut ja sinun pitää toimittaa jo helmikuun hakemus ja laskua ei ole vielä tullut ja mitä ilmeisimmin kyse on sähkölaskusta.
        Jollei sinulla ole skanneria, ota kuva laskusta älykännylläsi ja liitä tuo kuva viestin liitteeksi.


      • uuygtre

        Kiitos asiallisesta ohjeesta :) Onko vesilaskun kanssa sama juttu?


      • dkdlldl

        Joo. Ja samoin toimitaan muidenkin sena kuun päiväyksen laskujen kanssa, jotka tulee myöhemmin.


    • eivoimitäänniin

      Sossu sanoi että tämän kuun loppuosan sähkölaskusta mitä kela ei maksanut niin maksavat mutta jatkossa pitää kuulemma ite maksaa ne osat laskuista mitä kela ei maksa vaikka on kaksi lasta 50/50 joka kuukausi mun luona ja ennen aina kunta on sähköt kokonaan maksanu. No minkäs tuolle voi.

      • dfadfafdaffdefade

        Valittakaa hyvät ihmiset, valittakaa! Älkää jääkö tuleen makamaan!


      • 167-176

        "No minkäs tuolle voi. "
        Voi sille kuten nimim. "dfadfafdaffdefade" jo kertoi.
        Kun hylky sitten seuraavsta laskusta tulee niin siitä oikaisuvaatimus Kelalle ja jos se hylätään niin hallinto-oikeuteen ja tarvitttaessa vielä korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Kannattaa valittaa ainoastaan lakiperusteella sillä sähkölaskun "kohtuullistaminen" ei perustu toimeentulotukilakiin. Tuossa on kyse erittän tärkeästä periaatteesta.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1997/19971412#L2P7b
        "7 b § (26.6.2015/815)
        Muut perusmenot

        Perusosalla katettavien menojen lisäksi muina perusmenoina otetaan tarpeellisen suuruisina huomioon:
        2) taloussähköstä aiheutuvat menot;"
        Avainsanat ovat: TARPEELLISEN SUURUISINA

        Tein viime perjantaina Kelalle oikaisuvaatimuksen vesimaksun "kohtuullistamisesta" erikseen vaikka muuten asumiskulut jäävät yli 100 € alle kunnan määrittämien kohtuullisten asumiskulujen. Kela noudatti tuossa kunnan laitonta ohjetta ja tulkitsi sitä varsin asiakasvastaisesti.


    • ihmettelensuuresti

      Veden tasausmaksun 180e kela huomioi kokonaan onneksi.

      Ihmettelen kun pyytävät seuraavaan hakemukseen liitteeksi sopimusta huoltajuudesta ja tapaamisoikeudesta toista lasta koskien. Mitäs järkeä vaan toisesta? Sekä ensimmäisen toimeentulohakemuksen yhteydessä lähetin verkosta kelaan paperit huoltajuudesta ja tapaamisoikeudesta molemmista lapsista 😁

    • ihmettelensuuresti

      No soitin tänään kelaan ja ihmetteli sekin että miksi käsittelijä haluaa jo toimitetun lapun uudestaan. Käsittelijälle lähti selvityspyyntö niin sitä odotellessa.

      • LuuriKuumana

        Minäkin soittelin tuosta Kelaan että miksi kysytään uudestaan samoja papereita niin virkailija kertoi minulle puhelimessa että toisin kuin kaupungin sossun järjestelmä, niin kelan järjestelmässä ei mitään liitteitä voi laittaa pysyväisliitteiksi vaan ne hukkuvat kaikkien muiden lähetettyjen liitteiden sekaan eikä tieto aina kopioidu edelliseltä päätökseltä seuraavalle. Joten tästä johtuen se on aina käsittelijästä kiinni osaako/jaksaako liitteitä etsiä ja tietoja edellisestä päätöksestä seuraavaan kopioida kun tekee jatkopäätöstä.


      • 877890

        Eli ei viitsitä tehdä omaa työtä ja kuitenkin työaikaa käytetään köyhien tarpeettomaan vaivaamiseen, jolloin ainoa tavoite on toimeentulotukipäätöksen hylkääminen tai ainakin viivyttely.

        Tuohon se tilanne menee kun on vain muodollinen virkavastuu ja käytännössä viranhaltija saa tehdä mitä lystää.


    • kelaaaassssssa
      • Lawetorder

        Kyllä jpeg-tiedostomuoto sivuston mukaan kelpaa, samoin kuin pdf-muoto.

        Kelan sivustolla lukee selkeästi, että viestin litteenä voit toimittaa seuraavina tiedostomuotoina ja nuo kaksi on siinä, txt/doc muotoja en ole saanut meneen, vaikka nuokin on siinä.


    • Nokka-pysty-Elli

      Kelan Elli telkkarissa totesi nokka pystyssä, että meilläpä ei lasketa toimeentulotuen käsittelyn 7 vuorokautta sillä tavalla kuten sossussa lasketaan.

      • ytuyghg76787

        Eipä ne muutkaan lain edellyttämän tavat oikein sovi kelan negatiiviseen linjaan myöntää vastiikkeettomia tukia.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      371
      3282
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      146
      1292
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1188
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      140
      1038
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      833
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      160
      762
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      737
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      727
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      709
    Aihe