Tradenomien maisterihaku 2017 (erit. Lappeenranta)

Tradenomi91

Olisi kiva kuulla kokemuksia että ketä on tänä vuonna hakemassa tradenomin papereilla maisterikoulutuksiin. Mihin kouluun ja tutkintoon olet hakemassa ja millä keskiarvolla ja ooparin arvosanalla?
Olisi myös kiva tietää jo vanhempien opiskelijoiden kokemuksia siitä millä arvosanoilla olette päässeet sisälle ja minne.

Erityisesti olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksia Lappeenrannasta koska se olisi itsellä ykköstoiveena :)

29

2011

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ArbeitMachtLosigkeit

      Tradenomin papereilla haen nyt. Keskiarvo on 4.63. Saa nähdä että pääseekö.

    • Keklol

      Haen nyt myös maisterihaussa, Supply Management maisteriohjelmaan koska opiskelen amk:ssa tällä hetkellä kyseistä ''ainetta''. Itse en usko kuitenkaan keskiarvon olevan pääasia hakuprosessissa, koska Lut:ssa ei tietääkseni keskiarvoa katsota yhtä paljon kuin monissa muissa yliopistoissa. Mulla on vahva luotto omaan motivaatiokirjeeseeni ja toivonkin pääseväni sillä edes sinne haastatteluun :)
      Jos ei rahkeet riitä tänä vuonna niin sitten vuodeksi alan töihin ja ensi haussa uusi yritys.

    • jäänseuraamaan

      En hae vielä, koska saan tradenomin paperit vasta keväällä ulos ja haluan tehdä jonkun verran avoimen yliopiston opintoja ihan rauhassa ennen hakua. Jotain kursseja olen jo käynytkin, lähinnä sellaisia, jotka tulisi tehdä täydentävinä, mikäli pääsisi maisteriohjelmaan :)

      Itsellä on keskiarvo nyt noin 4,65 ja yritän sen siinä paikkeilla pitää. Kovin montaa kurssia ei ole enää vailla arvostelua. Motivaatiokirje olisi omankin lähiyliopiston vaatimuslistalla ja lisäksi opparin arvosanaa katsovat. Taso on käsittääkseni ollut kova viime vuosina.

      Oletteko tehneet paljon avoimen yliopiston opintoja ennen hakua? Ja jo sisälle päässeet, millainen keskiarvo, opparin arvosana ja yliopisto-opintojen määrä teillä oli taustalla?

      • ArbeitMachtLosigkeit

        TAMK/Yliopiston kursseja tein itse, Tampere3 hankkeen ansiosta. Eivätkä ole mitään vaikeita ollut. Eli jos käyt TAMK:ssa kannattaa hakea reippaasti niitä lipaston kursseja.


    • mielenkiinnollamukana

      Itse olen hakemassa LIT:iin laskentatoimeen. Oma keskiarvoni on 3,41 ja tänään olen kirjoittanut tuota urasuunnitelmaa. :)

    • KysymytLUTmaisterista

      Jos hakee LUT:iin, niin eikö voi hakea muualle? Täytin hakemusta, niin valittavana oli ainoastaan Laskentatoimi tai Tietojohtaminen. Tein toisen hakulomakkeen Vaasaan, niin sillä lomakkeella olisi voinut täyttää 6 hakupaikkaa, mutta LUT:ia ei tuosta listalta edes löytynyt?

      • Keklol

        Voit hakea niin moneen maisteriohjelmaan kuin vain haluat. Lainaten opiskelupaikka.fi- sivua: ''Jokaisella yliopistolla on oma hakulomakkeensa ja omat hakuohjeensa. Maisterivalinta on erillinen yleisestä yliopistojen yhteishausta, eivätkä hakukohteiden määrät siis vaikuta toisiinsa''.

        Itse hain Lappeenrantaan ja kyseisessä yliopistossa voi hakea ainoastaan kahteen maisteriohjelmaan, mutta ei tämän tietääkseni pitäisi olla mikään este hakea muiden yliopistojen maisteriohjelmiin. Nuo Vaasan ''6 hakupaikkaa'' tarkoittaa varmaan maisteriohjelmia?


      • SuomenTyottomyys

        Eihän Suomi ole ainut maa mikä tarjoaa näitä maisteri paikkoja.


    • Kyssäreitä

      Kiitos vastauksesta. "6 hakupaikkaa" tarkoitti, että Vaasaan hakiessa samalla lomakkeella pystyi hakemaan mm. Aaltoon ja Ouluun yms, mutta LUT:n lomakkeella pystyi hakea ainoastaan kahteen heitän omaan ohjelmaansa.

    • Ketjunaloittaja

      Itse en käynyt mitään avoimen opintoja, vaan alla vain AMK-tutkinto. Hain englanninkieliseen ohjelmaan, mikä ei suoraan vastaa AMK pääainetta, mutta kuitenkin opiskellut hakukohteeseen liittyviä kursseja. Toivottavasti pärjään haussa ilman noita avoimen yliopiston opintojakin :/ keskiarvo on 3,8 luokkaa.

      Tietääkö kukaan koska haastatteluihin tulee kutsua? Jännitys vaan kasvaa....

      • Keklol

        Ei kannata ottaa stressiä keskiarvosta! Motivaatiokirjeellä on paljon painoarvoa valinnoissa. Kutsu haastatteluun pitäisi tulla maaliskuun puolenvälin paikkeilla.
        Lut:n sivuilta tämä tietoa piti kylläkin metsästää...aika huonosti informoitu imo... Haastattelu järjestetään yleensä viikko kutsun jälkeen, joten kauheasti aikaa ei ole henkisesti valmistautua. :D


      • Ihantarkoituksella--

        Ihan tarkoituksella huonosti informoitu ja jätetty viime tippaan. Valtio kun haluaa, että ihmiset menisivät mielummin sinne Alepan kassalle, risusavottaan tai autotehtaaseen liukuhihnalle kuin pyrkisivät opiskelemaan.


    • Surkiaa_sakkia

      AMK/Tradenomi koulutus on täysi floppi. Käytänön järki puuttuu kokonaan. Pelkkiä powerpoint ja excel hypistelijöitä. Ei osaamista.

      Ei insinööri, ei teknikko. AMK (0).

      Ei merkonomi, ei edes merkantti. Tradenomi (väkisin keksitty nimihirviö).

      Ei jatkoon.

      • Seimeen_takaisin

        Samoja kokemuksia. Nuo on sellaisia SEMI-"OSAAJIA".


      • Venäläinenlol

        AMK on kylläkin floppi mutta heti kun ulkomaille lähtee niin osaa kyllä arvostaa vähän enemmän tätä opetusta täällä Suomessakin.


    • grphgpo

      Ainakin aikaisemmin tietojohtamisen opinto-ohjelmassa LUT:ssa sisäänpääsyyn on vaikuttanut kokonaisuus eli keskiarvo, motivaatiokirje ja haastattelu. Itse pääsin sisään hieman alle 4:n keskiarvolla. Eli kannattaa panostaa muihin osioihin mahdollisimman hyvin, niin sisäänpääsy voi onnistua keskinkertaisellakin keskiarvolla.

    • ananymous

      2017 Lappeenrannan teknillisen yliopiston suosituimpia ohjelmia olivat työn ohessa opiskeluun suunniteltu tietojohtamisen ja johtajuuden maisteriohjelma, johon tuli 427 hakemusta. Paikkoja ohjelmassa 30 kpl, joten hakijoista saa 7 % opiskelupaikan KTM koulutukseen.

      • hyvästiopiskelu

        Silloin alle 4 keskiarvo ei ilmeisesti riitä mihinkään.


    • turhatopinnot

      Tradenomin ei ole mitään järkeä hakea kauppatieteen maisteriohjelmaan. Jos haluaa kehittyä lisää, voi lähteä esim. ulkomaille. Tai lukee esim. oikeustiedettä tai jotain muuta lisäksi. Kauppatiede on turha tiede: pseudoa.

      TRADENOMI: parasta jos menne työhön tai perustaa oma yritys .

      • Wirmussensparen

        Samaa mieltä. Tosin vertailussa Suomen AMK on paljon alhaisempi kun esim Sveitsin AMK. Sveitsissä on tasokkaampaa tuo traden opiskelu, pitää oikeasti tehdäkin jotain. Lukea kirjoja ja kirjoittaa 9-15 sivuisia esseitä. Sveitsissä AMK ja Yliopiston välillä ei ole lainkaan eroja, kun että AMK panostaa enemmän työelämään.

        Tulin just vaihdosta sieltä ja menenkin takaisin sinne heti kun saan paperit täältä.


      • syynsä

        Niin mutta se maisterin titteli! Kun ei ole tarjottu töitäkään...


      • Wirmussensparen
        syynsä kirjoitti:

        Niin mutta se maisterin titteli! Kun ei ole tarjottu töitäkään...

        Tittelillä ei ole väliä kun täällä Suomessa. Jos haluaa Nordealle perus nine to five duuniin ansaistee 4k/kk niin siitä vaan. Jos haluaa ulkomaille töihin, se on sitten eri asia.
        Nykyään on liikatuotantoa noista mastereista ja tradenomeista sun muista, on pakko erottautua jollain tapaa. Yleensä se erottautuminen tapahtuu työelämässä, työkokemuksista. Kaikista ei valitettavasti voi tulla Amazonin CEO.


      • kjhgfxcvgbn
        Wirmussensparen kirjoitti:

        Samaa mieltä. Tosin vertailussa Suomen AMK on paljon alhaisempi kun esim Sveitsin AMK. Sveitsissä on tasokkaampaa tuo traden opiskelu, pitää oikeasti tehdäkin jotain. Lukea kirjoja ja kirjoittaa 9-15 sivuisia esseitä. Sveitsissä AMK ja Yliopiston välillä ei ole lainkaan eroja, kun että AMK panostaa enemmän työelämään.

        Tulin just vaihdosta sieltä ja menenkin takaisin sinne heti kun saan paperit täältä.

        Joku taloushallinnon tradenomi törmää asiatyylin kirjoittamiseen ja lähdeviittaustekniikkaan ekaa kertaa opinnäytetyötä aloittaessaan. Lycka till. Sellaisia ne kyllä sitten ovatkin tasoltaan, että ekaa kertaa asialla. Parissa muussa suuntautumisessa raportteja, essee-tehtäviä ynnä muuta kirjoitellaan pitkin matkaa lähdeviitteineen, ei ole mitään ongelmaa jatkaa samaa opittua linjaa sitten opparin kanssa.


      • VoiDiibadaaba
        kjhgfxcvgbn kirjoitti:

        Joku taloushallinnon tradenomi törmää asiatyylin kirjoittamiseen ja lähdeviittaustekniikkaan ekaa kertaa opinnäytetyötä aloittaessaan. Lycka till. Sellaisia ne kyllä sitten ovatkin tasoltaan, että ekaa kertaa asialla. Parissa muussa suuntautumisessa raportteja, essee-tehtäviä ynnä muuta kirjoitellaan pitkin matkaa lähdeviitteineen, ei ole mitään ongelmaa jatkaa samaa opittua linjaa sitten opparin kanssa.

        Aika laput silmillä saisi opiskella,jos vasta opparia tehdessä törmää lähdeviitteisiin...ainakin SAMKissa viitteet ovat olleet käytössä jo ensimmäisistä esseistä lähtien.


    • Isopullani

      Hauskaa,että aina nää mätämunat löytää tiensä keskusteluun kuin keskusteluun :D
      Ihmeellistä että muuten asiallinen keskustelu jossa tarkoitus vaihtaa ajatuksia maisteriohjelmiin hakemisesta niin sitten nää oman elämänsä pronssimitalistit tulee ja haukkuu tradet pystyyn, nice job!

      • tradestamaisteri

        Oman elämänsä pronssimitalistit? Tradenomi ei kyllä edes siihen!

        Kyllähän se niin on, että traden opinnot on aika kevyet. Koulutus jotenkin tuntuu lupaavan enemmän kuin lopulta antaa. Tosin riippuu opiskelijastakin, mutta useimmat ovat niitä, joille kauppakorkean ovet eivät avautuneet.

        Tietystikään Alepan kassalle ei niin korkeaa koulutusta tarvitakaan. Jonkun ne hommat pitää hoitaa, tarpeellista väkeä. Itse maksan toistaiseksi vielä mieluummin ihan palvelukassalla kuin automaatilla.

        Ai niin, tradesta maisteriksi. Tunnen yhden. Ihan kiva tyyppi ja pärjää hyvin.


      • Sameoldconversation
        tradestamaisteri kirjoitti:

        Oman elämänsä pronssimitalistit? Tradenomi ei kyllä edes siihen!

        Kyllähän se niin on, että traden opinnot on aika kevyet. Koulutus jotenkin tuntuu lupaavan enemmän kuin lopulta antaa. Tosin riippuu opiskelijastakin, mutta useimmat ovat niitä, joille kauppakorkean ovet eivät avautuneet.

        Tietystikään Alepan kassalle ei niin korkeaa koulutusta tarvitakaan. Jonkun ne hommat pitää hoitaa, tarpeellista väkeä. Itse maksan toistaiseksi vielä mieluummin ihan palvelukassalla kuin automaatilla.

        Ai niin, tradesta maisteriksi. Tunnen yhden. Ihan kiva tyyppi ja pärjää hyvin.

        Oikeasti, ei se ole sinulta poissa jos joku opiskelee tradeksi ja hakee sitten maisteriohjelmaan. On traden opinnot varmasti kevyempiä, mutta jos maisteriohjelmaan pääsee (vaatimukset yleisesti aika kovat ja aika vähän porukkaa otetaan) ja pärjää siellä, tekeekö pohjakoulutus näistä ihmisistä huonompia tulevia työntekijöitä? En kyllä millään usko. En tiedä miksi yliopistossa opiskelevilla tarve lytätä muita.


    • ananymous
    • amisyliopistossa

      Itse hain viime keväänä erillishaun kautta kauppatieteiden maisteriohjelmaan. Tulin valituksi Vaasaan. Keskiarvo neljän tienoilla ja opparin arvosana myös neljä. Useammalla muulla sisään päässeellä kuitenkin keskiarvo lähempänä sitä viittä, joten uskoisin motivaatiokirjeellä olevan paljon merkitystä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1488
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe