Peitsaaminen

Paimen

Moi!

Onko kenelläkään kokemusta koirasta joka peitsaa?
Selvisikö syy miksi peitsaa? Lannerangan ongelmista? Vai yksinkertaisesti vain liian hitaasta vauhdista? Peitsaus jumittaa selkälihakset, eli kävittekö hoidoissa? Hieronnassa? Osteopaatilla?
Mikä toi apua? Entä loppuiko peitsaus?

Mulla siis 3v koira joka on peitsannut niin kauan kuin muistan. Se näyttää hyvin epämiellyttävältä liikkeeltä. Koiran selkä kaartuu ja askeleet on hyvin lyhyet ja töksähtelevät. Oon myös huomannut että selän aluetta arastelee koskiessa, iho värähtelee, eli sielä varmasti on jotain lihaskireyttä ja myös lantiossa ristiluun tienoilla karva on karkeaa, laineikasta ja kun siitä "rapsuttaa" koira alkaa kiemurtelemaan ja minun silmääni näyttää että se ei pidä siitä.
Haluaisin kuulla teidän kokemuksia. Kaikki peitsaukseen liittyvät asiat on tervetulleita!

8

2695

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paimen

      Niin ja kuvattu on LTV0

    • 8040

      Peitsaaminen on tyypillistä koirille, joilla on suora tai lähes suora etuosa. Sitä edesauttaa se, on voimakkaasti kulmautunut takaa. Peitsaaminen ei siis ole hyvärakenteisten koirien ongelma.

      • "Peitsaaminen on tyypillistä..." Taitaapi enemmän olla yksilöllistä viimekädessä.
        Hyvärakenteisilla voi peitsaamista olla siis aivan hyvin myös, johtuen muista syistä kuin rakenteesta.

        Aloittajan koiralla selkä siis kuvattu, mutta onko muuten. Kannattaisi kuvata kokonaan, koska syy voi olla muualla kuin selässä. Jos hyvä jumppari ei löydä mitään, niin kannattaisi silloin ainakin tsekata kokonaan läpi.
        Minulla alkoi aikoinaan yksi edesmennyt koira peitsaamaan, ja syy löytyi niskasta. Tosin onneksi ei luuperäistä, vaan lihaksistosta. Ja loppui peitsaus. Noilla systeemeillä ja sitten jumpalla.
        Peitsaamiseen kannattaa puuttua. Eli pysäyttää koira ja lähteä uudelleen sopivalla vauhdilla liikkeelle. Jotkut pätevät jumpparit osaavat myös tarvittaessa ohjeistaa virittämään "sidehärpäkkeen", jolla voi auttaa.

        Tuo erilaisissa maastoissa rämpiminen on hyvä juttu, ja varsinkin, jos ei voi auki liikutella.

        Joillain koirilla tosiaan se vauhtikin voi tehdä. Pitäisi vaan yrittää löytää sopiva vauhti, kummallekkin narunpäälle.


    • Kääpiösusi

      Ja pitkäkoipisuus saattaa myös vaikuttaa. Meillä koira noin puolet ajasta peitsaa ja puolet menee vinoravia - muuten osuis etu- ja takajalat toisiinsa jos menis suoraa ravia.

      • Kääpiösusi

        Ja vaikka kovassa vauhdissa suosii ravaamista, pääsee kamelityylilläkin yllättävän kovaa vauhtia ja melko luontevan näkösesti jopa..

        Noi väristelyt selkään koskiessa on todennäkösesti juuri lihasjumeista tms johtuvia. Meidänki koiralla niitä sillon tällön, mutta ei onneksi jatkuvasti. Voit toki yrittää itsekin niitä hieroa, tai sitten viedä jollekin osteopaatille tms. Ja jos koira yhtään ravaa edes sillon tällön, kannattaa siihen kannustaa. Ja vapaana liikkuminen luontomaastossa on huippulääke lähes joka vaivaan.. :))

        Mistä tulikin mieleen, peitsaako se myös vapaassa liikunnassa?


    • Paimen

      Koirani kyllä kykenee ravaamaan kun kävelen reippaasti, mutta todella harvoin se sitä tekee. Yleensä peitsaten menee eteenpäin ja menee niin kovaa etten itse pysy perässä. Ja kyllä, peitsaa myös vapaana ollessaan, mutta silloin harvemmin. Vapaana ollessa yleensä ravaa, mutta esimerkiksi käyntiä en näe juuri koskaan, siinä kohtaa kun vauhti niin hidas että useimmat koirat vaihtaisi käyntiin, nii mun koira alkaakin peitsata.
      Osteopaatilla ollaan käyty, mutta hänen mielestään koirassa ei ollut mitään vikaa?? Täytyis varmaan käydä jollain toisella.
      Asumme eteläsuomessa, niin vapaana liikkuminen metsässä on vain päiväunien kohde... :( Oon käyny hihnalenkillä metsässä, ei siis polkuja pitkin vaan ihan sielä puiden ja risujen seassa rämmitty. Siellä ei ainakaan pääse peitsaamaan ja saa vähän treenailla kroppansa hallitsemista.
      Muuta liikkumiseen liittyvää ongelmaa ei ole esim. pupulaukkaa ei ole. Hyppää moitteettomasti autoon, kivien yli jne..

    • kamelinkäynti

      Mulla koira peitaa liian hitaassa liikkeessä. koirakoulussa kun käskettiin juosta lujempaa, vaihtoi koirakin raville, ja sitten palkattiin koiraa ravista, niin lopulta oppi ravaamaan reippaassa kövelyssäkin. Kävelyä mennään sekä "seuraa" käskyllä , jolloin koira kulkee jalan vieressä ja lenkilläkin, kun hidastan vauhdin löntystelyksi. Kokeile siis saada koira vaihtamaan askellajejaan juoksemalla itse niin lujaa kuin pääse, jolloin koira voisi vaikka laukata ja toisaata taas ihan hidasta hipsuttelua jotta koiran on pakko kävellä. Myös erilaiset temput vaikkapa kivelle nousu ja alastulo verryttää selkää, samoin juoku ylämäkeen/ alamäkeen rasittaa niin koirian kuin omiakin lihaksia eri tavalla. Nythän on hyvä myöksin kahlata hangessa, joutuu nostlemaan koipiaan, niin koir akuin taluttaja. tavallsita korkeammalle

    • ehkäpäh

      Meilla lonkkavista ja nivelrikosta johtuvaa. Selän kyyristäminen johtui lihasten jännitystilasta ja nivelrikon aiheuttamasta kiputilasta. Fysioterapia, nivellisät ja -pistossarjat, uinti ja hieronta helpottaneet. Ei peitsata enää :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      107
      1692
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      170
      1113
    3. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      72
      1077
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      155
      880
    5. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      82
      782
    6. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      54
      749
    7. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      680
    8. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      35
      675
    9. Ei kannata lähteä sotaan jos ei omaa edes alkeellisia taitoja.

      Sodastahan tässä ei varsinaisesti ole edes kyse, vaan naisten ja lasten suojelusta ja oikeuden toteutumisesta, tavalla t
      Ikävä
      118
      646
    10. Ihan yleisesti

      Mitä kautta sun pöksyihin pääsee? Pitääkö luvata kuut taivaalta vai riittääkö jokin muu arkisempi asia?
      Ikävä
      42
      640
    Aihe