koululaisten lukutaito

perusoikeus

Tänään lauantaina 14.1. HS:ssä oli erityisopettaja (eläkkeellä) Martti Saikkosen erinomainen
kirjoitus siitä, että nykyään noin 15 % peruskoulun käyneistä nuorista ei osaa lukea. Eikö peruskoulun tehtävä ole opettaa lapsille kansalaisen perustaidot, lukemisen, kirjoittamisen ja laskemisen taidot. Nyt ei näin näytä tapahtuvan, vaan todella merkittävä osa nuorista astuu yhteiskuntaan ilman näitä tärkeitä taitoja. Politikot, kasvattajat ym. ihmiset ihmettelevät ja päivittelevät sitten nuorten syrjäytymistä.

Kysymys on ennenkaikkea siitä, että näillä nuorilla ei ole mitään mahdollisuuksia hankkia ammattia tai hakeutua työelämään osaamatta lukea tai kirjoittaa. Miksi on päässyt tapahtumaan, miksi näihin perustaitoihin ei ole koulussa panostettu tarpeeksi.

Tästä minulla on myös aivan konkreettista näyttöä ja kokemusta eli en puhu vain teoriatasolla. Kysynkin, miksi opettajat eivät pysty hoitamaan tehtäviään, edes erityisopettajilla ole joko halua tai kykyä auttaa näitä koululaisia. Alaluokilla lapset päästetään aivan liian helpolla, ei ole läksyä ei vaadita mitään. Jos joku ei opi lukemaan, annetaan hänen vain olla. Kuten Martti Saikkonen sanoo, lukutaito täytyy hankkia alakoulussa 1-4 luokilla, myöhemmin se on vaikeaa monesta eri syistä. Toivon todella, että
tämä asia hoidetaan kuntoon, ja että jokainen lapsi oppii/opetetaan lukemaan ennenkuin hän siirtyy yläasteelle.

2

213

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rjjj12

      Saat aika monta kymmentä normaalia yläkoulua koluta läpi jotta löytäisit yhdenkin normaalisti koulua käyvän oppilaan jolla olisi edes heikko lukutaito, saatika kokonaan lukutaidoton jota et tule koskaan löytämään NORMAALISTA koulusta, sillä ne ovat juuri sellaisissa erityislaitoksissa joissa Martti opettaa.

      Vakavasti kehitysvammaisesta tms. ei tule lääkäriä tai juristia vaikka kuinka vanhemmat toivovat. Tulevaisuus ei ole kovin valoisa.

      Mutta onneksi tälläiset tapaukset ovat vain erittäin pieni vähemmistö.

      • perusoikeus

        Tässä ei ole kysymys kehitysvammaisista, vaan tavallisista nuorista ihmisistä, joilla on heikohkot taidot lukemisessa, kirjoittamisessa tai laskemisessa.
        Tässä joukossa on erilaisia lapsia ja nuoria, eikä kaikista ole todellakaan tarkoitus tulla lääkäreitä tai tms. Vähintään kohtuullista olisi, että he löytäisivät oman alansa ja pystyisivät elättämään itsensä. Esim. luki- ja/tai kirjoitushäiriöistä kärsivä saattaa olla hyvinkin älykäs muilla alueilla, esim. matemaattisesti. Olen myös itse ollut kouluissa opettajana ja tiedän kyllä mistä puhun.
        Sinun kommenttisi on todellakin viime vuosisadalta, eipä tällä keskustelupalstalla kannata odottaakaan mitään rakentavia kommentteja. Eli se siitä sitten.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3620
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2972
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2870
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2748
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      23
      2663
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2445
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      250
      2130
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1887
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      44
      1817
    10. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      181
      1810
    Aihe