koululaisten lukutaito

perusoikeus

Tänään lauantaina 14.1. HS:ssä oli erityisopettaja (eläkkeellä) Martti Saikkosen erinomainen
kirjoitus siitä, että nykyään noin 15 % peruskoulun käyneistä nuorista ei osaa lukea. Eikö peruskoulun tehtävä ole opettaa lapsille kansalaisen perustaidot, lukemisen, kirjoittamisen ja laskemisen taidot. Nyt ei näin näytä tapahtuvan, vaan todella merkittävä osa nuorista astuu yhteiskuntaan ilman näitä tärkeitä taitoja. Politikot, kasvattajat ym. ihmiset ihmettelevät ja päivittelevät sitten nuorten syrjäytymistä.

Kysymys on ennenkaikkea siitä, että näillä nuorilla ei ole mitään mahdollisuuksia hankkia ammattia tai hakeutua työelämään osaamatta lukea tai kirjoittaa. Miksi on päässyt tapahtumaan, miksi näihin perustaitoihin ei ole koulussa panostettu tarpeeksi.

Tästä minulla on myös aivan konkreettista näyttöä ja kokemusta eli en puhu vain teoriatasolla. Kysynkin, miksi opettajat eivät pysty hoitamaan tehtäviään, edes erityisopettajilla ole joko halua tai kykyä auttaa näitä koululaisia. Alaluokilla lapset päästetään aivan liian helpolla, ei ole läksyä ei vaadita mitään. Jos joku ei opi lukemaan, annetaan hänen vain olla. Kuten Martti Saikkonen sanoo, lukutaito täytyy hankkia alakoulussa 1-4 luokilla, myöhemmin se on vaikeaa monesta eri syistä. Toivon todella, että
tämä asia hoidetaan kuntoon, ja että jokainen lapsi oppii/opetetaan lukemaan ennenkuin hän siirtyy yläasteelle.

2

226

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rjjj12

Saat aika monta kymmentä normaalia yläkoulua koluta läpi jotta löytäisit yhdenkin normaalisti koulua käyvän oppilaan jolla olisi edes heikko lukutaito, saatika kokonaan lukutaidoton jota et tule koskaan löytämään NORMAALISTA koulusta, sillä ne ovat juuri sellaisissa erityislaitoksissa joissa Martti opettaa.

Vakavasti kehitysvammaisesta tms. ei tule lääkäriä tai juristia vaikka kuinka vanhemmat toivovat. Tulevaisuus ei ole kovin valoisa.

Mutta onneksi tälläiset tapaukset ovat vain erittäin pieni vähemmistö.

• perusoikeus

Tässä ei ole kysymys kehitysvammaisista, vaan tavallisista nuorista ihmisistä, joilla on heikohkot taidot lukemisessa, kirjoittamisessa tai laskemisessa.
        Tässä joukossa on erilaisia lapsia ja nuoria, eikä kaikista ole todellakaan tarkoitus tulla lääkäreitä tai tms. Vähintään kohtuullista olisi, että he löytäisivät oman alansa ja pystyisivät elättämään itsensä. Esim. luki- ja/tai kirjoitushäiriöistä kärsivä saattaa olla hyvinkin älykäs muilla alueilla, esim. matemaattisesti. Olen myös itse ollut kouluissa opettajana ja tiedän kyllä mistä puhun.
        Sinun kommenttisi on todellakin viime vuosisadalta, eipä tällä keskustelupalstalla kannata odottaakaan mitään rakentavia kommentteja. Eli se siitä sitten.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5219
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3430
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      298
      2822
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      55
      2618
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      169
      2294
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2109
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1835
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe