Kuukautiset

TyttöAvunTarpeessa

Hei oon 13 vuotias tyttö ja mulla alko kuukautiset ihan vasta ja en tiedä miten laittaa tamppooni kokeilin kyllä mutta sattui ihan kamalasti ja katsoin kyllä ohjeita mutta en silti osannut. Ja kuuluuko kuukautisten väri olla ruskeanpunaista?

16

361

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kylläsesiitäsujuu

      Älä ala tunkemaan tampponeja heti alkuun! Kaupat on täynnä hyviä siteitä, mitä tuossa iässä on turvallisempi ja helpompi käyttää. Veren väri vaihtelee, ruskeasta kirkkaan punaiseksi. Vaihda sidettä tarpeeksi usein, ja kun käyt nukkumaan, suihkuta vettä emättimeen, kuivaa kunnolla ja laita puhdas side. Näin vähenee ylivaluminen yön aikana. Kyllä sitä vuosien mittaan oppii nuo hommat niin, että menee jo rutiinilla. Ei kiva juttu, mutta kaikilla meillä naisilla on tuo sama hommeli!

      • meniyliymmärryksen

        "Suihkuta vettä emättimeen"?????


    • 787878978

      Ja emättimeen ei sitt sitä vettä suihkutella. Ihan normaali päivittäinen pesu vedellä päältäpäin. Ja tosiaan jätä en tamppoonit odottamaan tulevaisuutta.

    • TyttöAvunTarpeessa

      Mutta entä jos on uima harrastus?

    • uimaanvaan

      Kuukuppi tai tamppooni, luulen et tamppooni on ainoa jolla voi mennä uimaan. Aluksi se voi sattua ja tuntua epämukavalta. Itse en osannut laittaa ollenkaan... Sitä narua voi lyhentää..
      No siis laitat sen suht syvälle kyllä sen tuntee kun on oikeassa kohdassa.
      Tai pyydä äitiä laittamaan :DD (olis ehkä pikkasen noloa..) itse menin uimaan ilman mitään suojaa menkkojen aikaan.. Ei tullut läpi vaan päinvastoin pysyi poissa :D kotona wc käynnin jälkeen jatkui

    • eiolesulavaa

      No jo on herkkä värkkisii naisia, jos ei iltaisin voi emättimeen pesun yhteydessä vettä laskea!! Laitetaanhan sinne vähän tuhtimpaakin tavaraa!!
      Tosi on, että illalla suoritettu suihkuttelu huuhtelee liiat veret pois, ja yöllä ei lalanat likaannu! nim. kokemusta on, jo vuosia!

      • 214587

        Onnekas olet sitten. Toisilla tuo aiheuttaa tulehduksia. Terve alapää hoitaa itse puhdistuksen, eikä sinne pidä laskea vettä sotkemaan emättimen omaa bakteerikantaa. Tai ehkäpä sinullakin on ollut tulehduksia, mutta et vaan niistä kerro tai ole osannut yhdistää tähän haitalliseen pesutapaasi. Omalle värkillesi toki saat tehdä mitä haluat, mutta älä typeryyttäsi neuvo muita tekemään samoin.


    • samareikäsiellä

      Ja kysyppäs, herkkä rako, gynekologilta, saako emättimeen laskea puhdasta vettä! Etkö tosiaan pese koloasi kuin huulilta, edes yhdynnän jälkeen?
      Johan on aikoihin eletty, ettei muka paikkoja saa enää pestä kunnolla!
      Eihän tuossa tarkoitettu, että sinne saippuaa työnnetään, tai käytetään likaista vettä, vaan iltapesun yhteydessä tapahtuva suihkutus limakalvoille,
      samoin, kuin purskutat myös (?) suusi limakalvot!!!

      • päätönohje

        Enpä ole koskaan kenenkään gynekologin kehottaneen emättimeen vettä suihkuttaa. Oli se sitten iso, tai pieni "rako" niin kuinka sinne saat edes sitä vettä menemään?


      • rakovenyy
        päätönohje kirjoitti:

        Enpä ole koskaan kenenkään gynekologin kehottaneen emättimeen vettä suihkuttaa. Oli se sitten iso, tai pieni "rako" niin kuinka sinne saat edes sitä vettä menemään?

        Lueppa nyt vaikka vähän anatomian kirjaa! Kyllä sen "raon" opit vielä tuntemaan, ja naurat makeasti nyky jutuillesi!


      • josmuutkinoppisi
        rakovenyy kirjoitti:

        Lueppa nyt vaikka vähän anatomian kirjaa! Kyllä sen "raon" opit vielä tuntemaan, ja naurat makeasti nyky jutuillesi!

        Tässä on tähän ikään jo oppinut kehonsa tuntemaan ilman anatomiankirjojakin. Siltikään en tiedä, kuinka emättimeen voi vettä suihkutella. Kerro keinosi.


    • suojakunnossa

      Ei emättimeen vettä laiteta. Eikä häpyäkään hinkata voimallisesti. Valkovuoto hoitaa emättimen puhdistuksen ja haalea vesi riittää hävyn puhdistukseen. Hävyn alueen peittää limakalvo, joka suojelee sitä.
      Joskus uidessa emättimeen saattaa mennä vettä, mutta onneksi se lorahtaa pian pystyasennossa pois.

      Tosi vähän on vuotoa sillä ihmisellä, joka emättimen huuhdeltuaan voi nukkua yön vuotamatta. Kyllä suuremman vuodon päivinä verta puristuu kohdusta lakanoille melkein hetkessä, mutta onneksi on suojia.

      • sottastatouhua

        Laitatteko emättimen aukkoon jonkun korkin, siksi aikaa, kun käytätte esim. bideetä? Kyllähän se on aivan normaalia, eikä mitenkään vaarallista, jos emättimeen menee vettä! Ja varmasti myös suihkun mukana siellä jo oleva veri tulee helpommin ulos, eikä vuotoa ole, ainakaan alku illasta,niin paljon! Limakalvoa on myös emättimessä, niinkuin suunkin sisäpuolella, jota pestään pari kertaa päivässä. Annatko spermankin valua seuraavan päivän housuihisi, jos ei pillakkasi vettä kestä! Yäk!


    • TyttöAvunTarpeessa

      Eli siis ei tarvitse käyttää tamponia vaan suihkussa kaikki huuhtautuu pois?

      • minkälainenreikä

        Ja höpöhöpö! Ei kai se kuukautisveri kerralla vuoda ulos! Se veri, joka on jo ulos valumassa, vähenee suihutettavan veden mukana, uuttahan sieltä tulee koko ajan! Jos emättimen aukosta mahtuu sisään tampoonit ja isotkin siittimet, lapset tulee sieltä ulos, niin miksi sinne ei menisi myös vettä??Itse muistan telttaretken metsän keskellä syksyllä, ei ollut pesumahdollisuuksia, siis bideetä, niin aamulla oli housut ja makuupussi sotkussa, kun valumat olivat niin runsaat!


    • TyttöAvunTarpeessa

      Juu kiitos kaikki vastauksista!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1592
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1349
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1192
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1169
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      42
      1033
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      818
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      805
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      686
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      683
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      634
    Aihe