Yka vai yyvee?

ykalainen

Miks kuletusfirmoisa käytetään Ylivieskasta lyhennettä YV tai yyvee, eikä Yka?
Junalipuissaki Ylivieskan lyhenne on yv.
Rekkavirmoisaki kuulee käytettävän yv-lyhennettä, eikä ykkaa. Eikö Yka oo Ylivieskan virallinen lyhenne, miksi siis yv?

17

2105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KetäTietää

      Ethän sinäkään laittanut oikeaa nimeäs.

    • YLIMATALAJOKI on Ylivieskan oikea nimi.VIESKA on SAAMEN KIELTÄ ja tarkoittaa MATALAAJOKEA.

      • Etymologiaa

        Vieskan oikeaa alkuperrää ei tiiä kukkaan. Yhen teorian mukkaan se voisi juontua jostain saamelaisesta sanasta, joka tarkoittaa tota matalaa jokea.
        Toinen teoria (ehkä oikeampi) on taas, kun aikoinaan Ylivieskassa meni lossi siinä pappilan kohdalla. Joku huusi rannalta, että yli vie koko paska... Lossin kuljettaja kysyi, että ai Ylivieska. Sittemmin näitä kontuja on nimitetty Ylivieska. Rinnalla on koko ajan kulkenut myös nimitys ylipaska, mutta sen suosio on viime aikoina vähentynyt. Nykyisistä Ylivieskalaisista kukaan ei enää tunne Ylipaskanimeä.
        Mutta toisaalta, ei nykyhaapavetisetkään tiedä, että Haapaveden alkuperäinen nimi oli Hoopovesi.


      • dfbnfhyk

        Itse olet saamea ja tarkoitat vähäjärkistä.


      • Etymologiaa kirjoitti:

        Vieskan oikeaa alkuperrää ei tiiä kukkaan. Yhen teorian mukkaan se voisi juontua jostain saamelaisesta sanasta, joka tarkoittaa tota matalaa jokea.
        Toinen teoria (ehkä oikeampi) on taas, kun aikoinaan Ylivieskassa meni lossi siinä pappilan kohdalla. Joku huusi rannalta, että yli vie koko paska... Lossin kuljettaja kysyi, että ai Ylivieska. Sittemmin näitä kontuja on nimitetty Ylivieska. Rinnalla on koko ajan kulkenut myös nimitys ylipaska, mutta sen suosio on viime aikoina vähentynyt. Nykyisistä Ylivieskalaisista kukaan ei enää tunne Ylipaskanimeä.
        Mutta toisaalta, ei nykyhaapavetisetkään tiedä, että Haapaveden alkuperäinen nimi oli Hoopovesi.

        Alkujaan Haapavesi on PYHÄJOEN HAAPAJÄRVI ja YLIVIESKA on ÖFVERVIESKA.


    • naamawärkki

      No mutta perkeles! Kuka se naapurista naamaansa vieskan palstalle tunkee, wähäjussipa hywinkin. Hyvä kuitenkin, ettei jussia ammuttu siellä hååpåveellä. Olin jo wähällä säikähtää, kun näin jutun lehdestä, kuvasta päärellen on kuitenki wielä hengissä. Päätellen, korjaan.

    • Ratarotta1

      Ylivieskan virallinen lyhenne on yv, ei Yka. En ole konsaan missään kuullut lyhennettä Yka. Sen sijaan Hki on tuttu ja se on Helsingin lyhenne.

      • mitäwittuataas

        Hikikö onki helsinki, olipa hyvä ko kerrot! Ois tuota tiennykkää! P.S.Ylivieskalla ei ole olemassa mitä
        n vitun virallista lyhennystä, virallisia lyhennyksiä ei olekaan olemassa muutoinkaan paikkakuntien osalta.


      • Ratarotta1
        mitäwittuataas kirjoitti:

        Hikikö onki helsinki, olipa hyvä ko kerrot! Ois tuota tiennykkää! P.S.Ylivieskalla ei ole olemassa mitä
        n vitun virallista lyhennystä, virallisia lyhennyksiä ei olekaan olemassa muutoinkaan paikkakuntien osalta.

        On muuten lyhenteet.
        Esimerkiksi Joensuu - Jns, Tampere - Tre, Ylivieska - yv, jne...... Kyllä näitä lyhenteitä käytetään esimerkiksi junaliikenteessä ja tavaraliikenteessä. Normitalliaiset voivat sitten kutsua paikkoja omilla lyhenteillään.

        Tuli vain mieleen, mikshän yv:ssä ei lyhennetä kaupunginosien nimiä niin, ku esim Helsingissä. Siellä on Krunikaa, Mosaa, Hagista, Ogelia, Myllikää jne.
        Ykas voitais ihan hyvin kans lyhentää nimiä.
        Esimerkiksi Toivonpuisto voisi olla Toivis, Pyörreperä Pyörtsi, Kivioja kivis ja Koskipuhto vaikka sitten Puhto.


      • pienionykakaupungiksi

        Hesa on oikea kaupunki ja siellä on oikeita kaupunginosia.

        Margariini ei ole voita ja Ylivieska ei ole kaupunki.

        Täällä on lähinnä puhtoja, talorykelmiä, asuntoalueita. Toivonpuistokin on niin laaja käsite vanhan ja uuden puolen kanssa, että ei sitä miellä yhtenäiseksi kaupunginosaksi. Ei ne rajaudu omiksi omaleimaisiksi kokonaisuuksiksiin missään täällä - liian pieni paikka. Keskusta on lähinnä kaupunginosaa.


      • Ratarotta1
        pienionykakaupungiksi kirjoitti:

        Hesa on oikea kaupunki ja siellä on oikeita kaupunginosia.

        Margariini ei ole voita ja Ylivieska ei ole kaupunki.

        Täällä on lähinnä puhtoja, talorykelmiä, asuntoalueita. Toivonpuistokin on niin laaja käsite vanhan ja uuden puolen kanssa, että ei sitä miellä yhtenäiseksi kaupunginosaksi. Ei ne rajaudu omiksi omaleimaisiksi kokonaisuuksiksiin missään täällä - liian pieni paikka. Keskusta on lähinnä kaupunginosaa.

        Meinaatko, ettei Ylivieskan kaupunginosat erotu toisistaan.
        Kyllä oot nyt aika väärässä. Millä tavoin kaupunginosat sitten määritellään, jos Ylivieskassa ei kaupunginosia ole? Kaupunginosissa ei välttis tarvi olla kauppoja, kirkkoja tms. Toisaalta ylivieskassa on noita kauppoja muuallakin, kuin keskustassa.
        Ja millä tavoin Toivonpuisto on niin laaja?
        Onhan Helsingissäkin jotku kaupunginosat aika laajoja. Ne on sitten jaettu useisiin pieniin osiin tästä johtuen. Esim. Pasila jakautuu Itä-Pasilaan, Keski-Pasilaan ja Länsipasilaan. Malmi jakaantuu Ylä-Malmiin, Ala-Malmiin jne.


      • Samaapaskaa

        Millä tavalla esim. Koivukallio ja Toivonpuisto ovat selkeästi erillisia ja omaleimaisia kaupunginosia?


      • Ratarotta1
        Samaapaskaa kirjoitti:

        Millä tavalla esim. Koivukallio ja Toivonpuisto ovat selkeästi erillisia ja omaleimaisia kaupunginosia?

        Koivukallio voidaan nähdä Toivonpuiston osana, niin kuin Salmiperänkin.
        Koivukalliohan oli aiemmin selkeästi erillään Toivonpuistosta, mutta kaupungin laajenemisen vuoksi ne ovat nivoutuneet yhteen.

        Hollihaka ja Pakola taas ovat Kaisaniemen osia. Hollihaka oli joskus erillinen, mutta kaupungin kasvaessa on kasvanut Kaisaniemeen kiinni ja aika useat mieltää siis Hollihaankin Kaisaniemeksi. Pakola taas kokonaisuudessaan on uusi alue, joka on kans kasvanut Kaisaaniemeen kiinni. Kaisaniemi taas on ihan selkeä oma kaupunginosansa, siellähän on kauppa ja huolto-asemakin.

        Voisi sanoa näin että oikeastaan Toivonpuistossa ja Koivukalliossakin on kauppa ja huoltoasema, nimittäin sievintien ABC ja Sale.
        Ihan selkeä kaupunginosa on Pyörreperä. Siis kuulitte oikein. Pyörreperä. Savari E:hän on Pyörreperän kaupunginosassa ja siellä on kauppoja ja liikkeitä useampia.
        Koskipuhtokin on ihan selkeä omaleimainen kaupunginosansa, jossa myös on ollut kauppoja. Savari P kuuluu Koskipuhtoon, Lundinkangas kuuluu Koskipuhtoon, Suvanto kuuluu Koskipuhtoon jne. Nykyiselläänkin Koskipuhdossa on liikkeitä. Sinne on paljon autokauppoja ja muita erikoisliikkeitä.


    • ihanHyväTämäOn

      Tietenkin "kaupungin osista" voi Ykassakin käyttää nimityksiä ihan selvyyden vuoksi, että tietää mitä suuntaa tarkoitetaan, mutta isommissa kaupungeissa "kaupunginosa" on jotain kiinteämpää, niissä on oma henkensä; ilmapiiri, varallisuustaso, historia, tehtävät. Turkulainen saattaa sanoa vaikka mistä kaupunginosasta hän on kotoisin. Edelleenkään margariini ei ole voita. Tykkään kyllä asua Ykassa, mutta tämä kova urbaanin kaupunkilaisuuden leikkiminen on naurettavaa. Voi toki kuvailla pieneksi maaseutukaupungiksi.

    • yvavyka

      Yv tarkoittaa ylivoimaa. Tarkoittaako se Ylivieskan ylivoimaa myös? Mielestäni Yka on parempi ja selvempi lyhenne.

    • Onko sillä jotain väliä? Miksei molemmat kävis?

      • Anonyymi

        Molemmat ei käy, koska se aiheuttaisi sekaannuksia. Ylivieska on Yv ja sillä sipuli. Eihän Helsinkikään voi välillä olla Hes, tai Hli. Se on aina Hki ja sillä sipuli. Joensuu on jns, eikä se ole ikinä Juu! Menis ihan sekasi, jos lyhenteet vaihtelisivat mielivaltaisesti!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      845
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      595
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      483
    Aihe