Omasta kokemuksestani seuraavaa. Olen hiukan päälle viisikymppinen mies. Minulle määrättiin N kolme vuotta sitten rytmihäiriöiden vuoksi mm bisop...beetasalpaajaa 5mg päivittäisellä annoksella.
Kahden vuoden käytön jälkeen olin kuin vanha ukko, niin mentaalisesti kuin fyysistikin.
Mikään ei kiinnostanut tai kiihottanut, jatkuva väsymys, vessassa joutui käymään 3-4 krt yössä mokoman lirun takia. Makuuhuone oli pelkästään nukkumista varten, ei huvittanut eikä pystynyt. Ja kun ei kiihotu niin ei pilleritkään auttaneet.
Kysyin lääkäriltäni että voiko esim beetsalpaaja aiheutta tällaista. Vastaus oli: ei ole todistettavasti..
Lääkitys kuitenkin muuttui tällä käynnillä ja beetasalpaaja jäi pois. Pikku hiljaa tilanne alkoi korjaantumaan näillä kaikilla ongelma-alueilla. Olen ollut nyt n puoli vuotta ilman beetasalpaajaa ja muutos on ollut iso.
Innostus, halut ja kyvyt ovat palanneet, virtsa tulee ihan reippaasti eikä yöt mene enää vessassa juoksemiseen.
Makuuhuoneessa tehdään muutakin kuin nukutaan ja vaimo on tyytyväinen..
Kahden vuoden käytön jälkeen olin kuin vanha ukko, niin mentaalisesti kuin fyysistikin.
Mikään ei kiinnostanut tai kiihottanut, jatkuva väsymys, vessassa joutui käymään 3-4 krt yössä mokoman lirun takia. Makuuhuone oli pelkästään nukkumista varten, ei huvittanut eikä pystynyt. Ja kun ei kiihotu niin ei pilleritkään auttaneet.
Kysyin lääkäriltäni että voiko esim beetsalpaaja aiheutta tällaista. Vastaus oli: ei ole todistettavasti..
Lääkitys kuitenkin muuttui tällä käynnillä ja beetasalpaaja jäi pois. Pikku hiljaa tilanne alkoi korjaantumaan näillä kaikilla ongelma-alueilla. Olen ollut nyt n puoli vuotta ilman beetasalpaajaa ja muutos on ollut iso.
Innostus, halut ja kyvyt ovat palanneet, virtsa tulee ihan reippaasti eikä yöt mene enää vessassa juoksemiseen.
Makuuhuoneessa tehdään muutakin kuin nukutaan ja vaimo on tyytyväinen..
Vastaukset 2
Vanhimmat
Olen myös viiskymppinen mies ja sain saman lääkkeen ja annostuksen (perin. vpt rh). Oireet myöskin samankaltaiset. Lisäksi mun syke laski n. 40 tasolle ja vp oli joskus alimmillaan luokkaa 100/55. Tätä jatkui koko ajan, vaikka lääkäri, ja myös netti, sanoi, että tällaisia oireita tulee alussa ja poistuvat pikkuhiljaa. No eipä poistunut. Muutaman kuukauden käytön jälkeen jaoin annoksen kahtia ja otin 2,5 mg aamulla ja toisen illalla. Sykkeen ka. nousi 55:een ja vp:n ka. pyöreesti 125/80 tasolle. "Eturauhasvaivatkin" helpotti aika hyvin. Rytmihäiriöt kuitenkin paheni muista syistä, joten nostin annoksen ensin puoleentoista tablettiin (3 x 2,5 mg/ vrk) ja parin viikon päästä kahteen tablettiin (4 x 2,5 mg/vrk). Lähes kaikki sivuoireet poistui tai lieveni suht nopeasti. Näillä opeilla vaikuttaisi siltä, että kerta-annoksen määrällä voi olla vaikutusta asiaan. Lääkäri ei tähän osannut vastata. Ei se välttämättä kaikkien kohdalla toimi samoin, mutta mikä estää kokeilemasta.
Minulta Bisoprolol vei kyvyt naisen kanssa heti kun sain lääkkeen. Väsymys oli valtava. Paino alkoi nousta. Kohta lakkasin hikoilemasta. Päättelin, etten tule terveemmäksi, kun en jaksa liikkua ja lihon. Epäilin kilpirauhasen reistaavan, koska hikoilu väheni. Lopetin lääkkeen puhumatta siitä lääkärille. Kyky palasi vasta kahden kuukauden jälkeen lääkkeen lopettamisesta. Söin sitä vain kaksi viikkoa. Kun menin seuraavaan vuositarkastukseen, kerroin lääkärille etten käytä Bisoprololia. Verenpaineeni oli aika hyvä. Sain Metoprolol - lääkettä. Sitäkin tarvitsee käyttää vain, jos tulee sydämen tykytystä. Muina lääkkeinä minulla on Enalapril ja Felodipin. Hikoilu muuttui normaaliksi vasta yli vuoden päästä Bisoprololin lopettamisesta.