Sokeritoukkia omakotitalossa

Huolissaanko

Asun vuonna 2010 valmistuneessa omakotitalossa jossa on maanvarainen laatta ja kauttaaltaan lattialämmitys. Nyt olen viimeisen kuukauden aikana tappanut 3 sokeritoukkaa joista kaksi on ollut muualla kuin kosteassa tilassa... yski löytyi portaiden alta jossa on lasten leikkinurkkaus ja patjaa nostaessani alta luikerteli sokeritoukka ja toinen yritti luikerrella olohuoneessa lattialistan alle tänään. Kolmannen tapoin erillis-wc:n lattialistan päältä.

Olen muutaman vuoden aikana tappanut näitä sokeritoukkia satunnaisesti silloin tällöin yhden yksilön juurikin tuolta portaiden alta. Paikka on siis eteisen ja ulkoseinän vieressä ja aina sokeritoukka on löytynyt leikkipaikan patjan alta joka on todella lämmin paikka lattialämmityksen takia.

Nyt ihmettelen mistä näitä tulee sillä talossa on lattialämmitys joten lattiat eivät varmastikaan ole kosteat ja talokin niin uusi. Olemme asuneet ulkomailla ja muutimme takaisin 2 vuotta sitten ja siellä asunnossa oli sokeritoukkia. Olenko tuonut ne tuliaisiksi sieltä?

Pitääkö olla huolissaan ja tilata jokin kosteusmittaus taloon?

10

3324

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pitääkö_olla_kokki

      Ei ongelmaa, itse hyödynsin sokeritoukat ravintona.

      Tempuratoukat

      200 g sokeritoukkia
      50 ml soijaa
      2 dl riisijauhoa
      4 rkl curryjauhetta
      1 muna
      hyppysellinen suolaa
      lasillinen olutta
      rypsiöljyä
      pensaspapuja
      tuoretta chiliä

      Helppo ja herkullinen ruokalaji, jonka inspiraationa on Eat Grubin syväpaistetut heinäsirkat. Alkuperäistä ohjetta on muokattu Suomesta helpommin saataviin, tuoreisiin hyönteisiin.

      Jos käytät eläviä sokeritoukkia, syötä niitä pari päivää jauhoilla tai leseillä, jotta ne puhdistavat itsensä. Pakastetut toukat sulatetaan ennen valmistusta.

      Kuumenna tilkka öljyä ja käytä toukat paistinpannulla. Jos toukkien seassa on itsestään kuolleita yksilöitä, heitä ne pois. Upota ne hetkeksi soijaan, kääri folioon ja laita 180°C uuniin 25 minuutiksi. Ota jäähtymään.

      Sekoita riisijauho ja curry, lisää suola. Sekoita viileä olut ja muna, kunnes seos on pehmeä ja kuplaton. Sekoita kuivat aineet olut-muna-seokseen. Vatkaa kevyesti, kunnes seos on tasainen ja kauniin keltaruskea.

      Kuumenna öljyä syvässä pannussa tai padassa vähintään 3 cm syvyydeltä. Sopiva paistolämpötila on noin 160-180°C. Leivitä toukat yksitellen olut-muna-seoksessa ja pudota öljyyn. Paista noin 20 sekuntia, kunnes kuorrute saa väriä. Siirrä paistettu toukka reikäkauhalle pyyhkeelle tai talouspaperille valumaan.
      Tarjoillaan makean chilikastikkeen ja vihannesten kera.

    • silläsiisti

      " sokeritoukka on löytynyt leikkipaikan patjan"
      Niin, mitähän jos siivoaisit joskus tuon lasten
      leikkipaikan....
      Yllättävää, että lapset "murustelevat" ym välipala-aineksia
      juurikin leikkipaikoille/sänkyyn ym..ym..paikoille
      Myös ylipäiväys tuotteet (jauhot, riisit, kissan/koiran ruuat
      tuottavat/idättävät näitä kavereita.
      Eli vanhat tuotteet roskiin , huolellinen siivous.
      Siitä se lähtee..

      • silläkinsiisti

        Siivoan paikan viikottain ja lapset ei saa syödä ruokaa muualla kuin pöydän ääressä ;)


    • sddsffsffdds

      On olemassa uunitoukka joka tykkää lämmöstä. Sanotaan, että vasta isot joukot toukkia voisi olla merkki kosteusvaurioista. Itse aina listin sokeritoukat kylppäristä (jossa lattialämmitys), joten en tiedä miten isoksi armeijaksi lisääntyisivät, jos en sitä tekisi.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Uunitoukka

    • maatilalla

      todellakin olet voinut tuoda sokeritoukat muuttotavaroissanne, ja sitten ne ovat lisääntyneet jo uusessa kodissa.
      Tietääkseni sokeritoukka ei tarvitse leseitä ja jauhoja ruuakseen, vaan söisi mm ihmisestä irtoavaa hilsettä, hiuksia, saippuoita, limaa suihkutiloissa (viemäri) ja jopa silikonia ja laattasaumojen saumausainetta, sementtiä... ja ennen kaikkea pölyä, villaa...
      Arvelen saaneeni meille lahjaksi jonkun erän ensin vieraalta, jolla niitä oli kuhisemalla eteisessä. Sittemmin muutama näkynyt meillä, ja olen koittanut aina liistata kun näen...
      Torjunta taitaa mennä ammattilaisille, mutta näin viime kesänä mainoksessa samanlaisen rasian sokeritoukille, kuin on muurahaisten hävitykseen, mutta en osaa sanoa tehosta. Mainos oli muistaakseni agri marketin, tai hankkijan.
      Jostain luin että tilojen kuuma valelu suihkutiloissa tuhoaisi ne viemäristä.
      Olen kuullut että elävät viemäreissä, mutta omat näköhavaintoni eivät myöskään täsmäisi tähän...
      Tsemppiä torjuntaan.

    • PaskaaKäsiin

      Ilmestyvät yleensä homeen tullessa rakenteisiin.....Onnea vaan.....kait olette velattomia?

    • eisaaunta

      Baygon myrkky pari kertaa kuussa kylppäriin sumutettuna pitää sokeritoukat poissa. Etenkin vanhoissa kunnan viemäriverkostoissa yleinen ongelma koska toukat tulevat määräajoin uudestaan toisten asunnoista. Kerran myrkytetty kokonainen kerrostalo asuntoineen putkineen niin pysyivät poissa puoli vuotta.

    • muualla

      Toit tullessasi muuttotavaroissa.

    • kerrostalossa

      Minä hävitin sokeritoukat näkyvistä pyykkipulverilla. Laita viemäri eli lattiakaivoon desilitra pulveria ja ripottele sitä reunoille. Muovipussi päälle ja kansi muovipussin päälle. Lisäksi altaisiin korkit. Näin minulta hävisi toukat kerrostalosta melkein kokonaan. Vuosittain näkyy yksi tai kaksi.

    • Sokeritoukka-loukku

      Sokeritoukat tykkäävät tärkkelyksestä ja sitähän löytyy perunajauhosta. Jokin posliinilautanen missä hieman korkeammat reunat ja pikkuisen perunauhoa "nimeksi" on helppo ja myrkytön loukku. Kummasti ilmestyy sokeritoukkia ja liukas syvälautanen tai kippo ym estää nousun pois..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      40
      782
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe