KOIRAKOULU

Tappi

Missä pääkaupunkiseudulla olisi hyvä,kohtuu hintainen ja yksilöllinen koulutus paikka mun Seropi urokselle 7kk??
Käydään nytten arkitottelevaisuus koulutuksessa mutta ryhmä on niin iso että että ei saa yksilöllistä apua meidän ongelmiin ja se tunti menee meillä aina räyhäämiseen. Haluan neuvoja ja apua. En tiedä pian mitä tehdä kun ongelmiin ei auta kirjojen
neuvot. Koira haukkuu, räyhää ja vetää= voimat loppuu.

17

1091

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä paikka
      • pettynytkoulutukseen

Rahat meni hukkaan. Mieheni pinna paloi täysin kuskaillessa meitä ja muutosta ei tapahtunut. Nyt olen itsekin samaa mieltä asioista. Kärsivällisyyttä oli, mutta saamamme keinot oli huonoja. Vaihdoimme kouluttajaa ja nyt menee tosi nätisti ohitukset ja ovellakin otetaan vieraat rauhallisesti vastaan.

• qwerty

onko moista Hämeenlinnassa / seudulla?

• juha

kokeile, www.koiraneuvola.fi

• Shadow-Of-Time

Onkohan teillä koirasi kanssa johtajuus asiat kunnossa? Oletko selvä pomo... Suosittelisin erilaisia johtajuusharjoituksia.
      Uroskoiralla on tuossa vaiheessa muutenkin uhmaikä, että kaikkille on vähän esitettävä. Varsinkin jos koirasi ei ole tottunut olemaan muiden koirien kanssa pienempi koulutusryhmä olisi kyllä hyvä löytää.
      Isottelemalla koira saattaa peittää pelkonsa kun on yhtäkkiä joutunut suuren lauman keskelle. Jos et ole muissa tilanteissa selvästi sen pomo, nyt se luultavasti yrittää puolustaa itsensä ja sinun reviiriä muilta koirilta.

Jos johdat koiraasi selvästi, sen ei tarvitse moista tehdä. Se saattaa rähistä, mutta kun kiellät sitä rähinä loppuu, koska koirasi luottaa sinuun; lauman johtajahan suojelee aina lauman alempia jäseniä.

Pari harjoitusta esim:
      Koira saa ruuan vasta, kun ihmiset ovat ruokailleet. Ruokakupille ei mennä ilman sinun lupaa; käsket vaikka koiran istumaan, lasket kupin ja kun koira on ottanut sinuun katsekontaktin ja sinä antanut käskyn, vaikka "syömään", koira saa mennä.

Ovista kuljet itse ensimmäisenä, kun lähdette lenkille. Jos koira yrittää mennä sanot jämäkästi "ei" ja kuljet itse ensin. Koira saa tulla vasta kontaktin jälkeen ja, kun olet antanut luvan esim. "vapaa". (ja koira siis odottaa hihna löysällä, eikä niin että pidät sitä sisäpuolella työntämällä kaulapannasta...)
      Sinun on saatava reilusti ottaa myös koirasi parhaat lelut ja luut, ilman että käsissäsi on hampaanjäljet...

• snadi

johtajuusharjoituksesi. Mihin ne perustuu?
        Asiallisesti kiitos.

• Shadow-Of-Time
        snadi kirjoitti:

johtajuusharjoituksesi. Mihin ne perustuu?
        Asiallisesti kiitos.

Perustuvat siihen, että kun koira on lauman alin jäsen sillä on turvallista olla. Noilla muutamilla pikku jutuilla, mitä aiemmin laitoin vahvistetaan ja selvennetään koiralle sen asemaa laumassa eli siis perheessä.

• snadi
        Shadow-Of-Time kirjoitti:

Perustuvat siihen, että kun koira on lauman alin jäsen sillä on turvallista olla. Noilla muutamilla pikku jutuilla, mitä aiemmin laitoin vahvistetaan ja selvennetään koiralle sen asemaa laumassa eli siis perheessä.

Kuka määrittelee lauman? Minkä lauman? Ihmislauman vai koiralauman? Miksi koiralla pitää olla asema perheessä JA laumassa, eikö se sekoita pikkuista?

Mihin perustuu se että itse syödään ensin? Mihin perustuvat nämä säännöt? Perustele?

• Tappi

Kiitos neuvoista. Johtajuudessa meillä tosiaan on ongelma.
        Ovesta kuljen minä eka, ruuan saa vasta kun "lupa on kysytty" ja kaikki muutkin asiat tehdään minun ehdoillani ja sisällä ei ole mitään ongelmaa.
        Mutta kun olemme ulkona ei kontaktia löydy. Nyt olemme aloittaneet kaiken nolla pisteestä ulkoilessa. Hermoja se vaatii mutta pakko.
        Osaatko kertoa vinkkejä kuinka lopettaa astumisen?? Se ei muuta osaa nykyään tehdä muiden koirien kanssa. Onko tässäkin kysymys johtajuudesta???

• on kyse
        Tappi kirjoitti:

Ovesta kuljen minä eka, ruuan saa vasta kun "lupa on kysytty" ja kaikki muutkin asiat tehdään minun ehdoillani ja sisällä ei ole mitään ongelmaa.
        Mutta kun olemme ulkona ei kontaktia löydy. Nyt olemme aloittaneet kaiken nolla pisteestä ulkoilessa. Hermoja se vaatii mutta pakko.
        Osaatko kertoa vinkkejä kuinka lopettaa astumisen?? Se ei muuta osaa nykyään tehdä muiden koirien kanssa. Onko tässäkin kysymys johtajuudesta???

johtajuudesta kun puhutaan koirien kouluttamisesta.

Pliis ihan oikeasti.

• Shadow-Of-Time
        snadi kirjoitti:

Kuka määrittelee lauman? Minkä lauman? Ihmislauman vai koiralauman? Miksi koiralla pitää olla asema perheessä JA laumassa, eikö se sekoita pikkuista?

Mihin perustuu se että itse syödään ensin? Mihin perustuvat nämä säännöt? Perustele?

Lauma on se ryhmä jonka kanssa koira on joka päivä tekemisissä eli siis perhe. Nykyään se koostuu ihmisistä ja koirista. Koirat ovat ihmistä alempana ja hoitavat kyllä itse omat arvojärjestyksensä. (vertaa esim. susilaumaan)

Koiralla pitää olla asema, koska se luo koiralle turvallisuuden tunnetta. Eli se ei siis sekoita koiraa, päinvastoin sillä on hyvä olla kun se tietää paikkansa. Koira on myös ns. laumanvaihtaja.
        Suomennettuna tarkoittaa: Jos koira on perheessä jossa se saa kaiken periksi, esim. saa olla missä haluaa, ei anna lelujaan/luitaan omistajalle, nirsoilee ruuan kanssa, "päättää" ulkoiluaikansa itse ja pyörittää tätä laumaansa miten haluaa. Omistaja antaa kaiken periksi, jotta "koiralla olisi hyvä olla". Jos tämä koiraa pääsee joksikin aikaa sellaiseen perheeseen, jossa sillä on selvä paikka lauman alimpana, se tuntee olevansa turvassa. Koira jää silloin mielummin siihen, kun sillä on selvät säännöt. Ja sen ei tarvitse "suojella" muita.

Tuo syönti perustuu siihen, että esim. susilaumassa (ja ennen villeinä elävissä koiralaumoissa) lauman alimmat jäsenet saivat ruuan viimeisenä, jos jotain jäi jäljelle. Ja toisaalta, kun ruokaa jätetään alimmillekin se vahvistaa yhteenkuuluvuutta.
        Johtajuus ei siis tarkoita koiran alistamista, eikä saa aiheuttaa koiralle pelkoja vaan nöyryyttä, kuuliaisuutta ja turvallisuutta.

Jos haluat lisää tietoa, suosittelen koiran käyntiä luennolla koiran luonteestä ja käyttäytymisestä. Asiaa on hankala selittää tässä näin, ja oikeilta ammattilaisilta saat paremmat ja perustellummat vastaukset kun pystyt keskustelemaan kasvokkain.

• Shadow-Of-Time
        Tappi kirjoitti:

Juu, jonkinlainen kontakti olisi hyvä löytää ulkonakin. Voisi aloittaa lenkkeilemällä jossain rauhallisessa paikassa. Koiraa vetäessä voit kääntyä aina erisuuntaan, niin että koiran on vähitellen alettava kyselemään "mihin ollaan menossa", koska koiran ehdottama suunta ei kelpaakaan. Voit myös pysähtyä, nykäistä hihnasta ja sanoa samalla "ei". Kun koira malttaa pysähtyä, jatkatte matkaa. (omasta kokemuksesta voin sanoa, että aluksi se voi tarkoittaa 10 pysähdystä 20 metrin matkalla...) Sovella itse kokeilemalla koirallesi toimiva keino.

Kuonopantakin on joillekin toimiva keksintö; itse tein niin, että kun koira kulki kuonopannassa nätisti vaihdoin hihnan kiinni tavalliseen pantaan, kun se alkoi vetää vaihdoin takaisin. Myöhemmin otin kuonopanna välillä kokonaan pois, eli totuttelin niin, että kuonopantaa tarvittiin vain kun muita koiria tuli vastaan ja lopulta ei enää ollenkaan.

Tuon astumisen luulisin liittyvän koiran ikään. (myös eri rotuominaisuudet vaikuttavat) Mitään erityiskeinoa siitä pois en tiedä. Omalla koiralla hävisi iän ja kieltämisen myötä.

Tiedän, että kaikki tämä vaatii hermoja, mutta kun muutaman vuoden päästä katsot tilannetta uudestaan, huomaat että se on ollut palkitsevaa. (vaikka nyt et varmaankaan siihen usko) Ensimmäinen oma koira oli näihin muihin verrattuna hankala tapaus ja sen kanssa kaikki opeteltiin kantapään kautta. Koira on nyt arvokkaasti veteraani-iässä ja yhteisestä tekemisestä sen kanssa nauttii (erityisesti kun vertaa mitä joskus oli). Sen on siis oppinut tuntemaan kuonosta hännänpäähän ja tulemaan hyvin toimeen sen kanssa.

• E.A

Lauma on se ryhmä jonka kanssa koira on joka päivä tekemisissä eli siis perhe. Nykyään se koostuu ihmisistä ja koirista. Koirat ovat ihmistä alempana ja hoitavat kyllä itse omat arvojärjestyksensä. (vertaa esim. susilaumaan)

Koiralla pitää olla asema, koska se luo koiralle turvallisuuden tunnetta. Eli se ei siis sekoita koiraa, päinvastoin sillä on hyvä olla kun se tietää paikkansa. Koira on myös ns. laumanvaihtaja.
        Suomennettuna tarkoittaa: Jos koira on perheessä jossa se saa kaiken periksi, esim. saa olla missä haluaa, ei anna lelujaan/luitaan omistajalle, nirsoilee ruuan kanssa, "päättää" ulkoiluaikansa itse ja pyörittää tätä laumaansa miten haluaa. Omistaja antaa kaiken periksi, jotta "koiralla olisi hyvä olla". Jos tämä koiraa pääsee joksikin aikaa sellaiseen perheeseen, jossa sillä on selvä paikka lauman alimpana, se tuntee olevansa turvassa. Koira jää silloin mielummin siihen, kun sillä on selvät säännöt. Ja sen ei tarvitse "suojella" muita.

Tuo syönti perustuu siihen, että esim. susilaumassa (ja ennen villeinä elävissä koiralaumoissa) lauman alimmat jäsenet saivat ruuan viimeisenä, jos jotain jäi jäljelle. Ja toisaalta, kun ruokaa jätetään alimmillekin se vahvistaa yhteenkuuluvuutta.
        Johtajuus ei siis tarkoita koiran alistamista, eikä saa aiheuttaa koiralle pelkoja vaan nöyryyttä, kuuliaisuutta ja turvallisuutta.

Jos haluat lisää tietoa, suosittelen koiran käyntiä luennolla koiran luonteestä ja käyttäytymisestä. Asiaa on hankala selittää tässä näin, ja oikeilta ammattilaisilta saat paremmat ja perustellummat vastaukset kun pystyt keskustelemaan kasvokkain.

Näin olen antanut itsenikin asian ymmärtää.

• snadi

Vakuuta.

Mihin väitteisin ja faktoihin perustuvat nämä sinun perustelemasi johtajuusharjoitukset?

Siihenkö mitä luonnonvaraiset sudet tekevät? Siis miksi juuri niihin? Eihän koira ole susi, käytös kaukana siitä.

• olitaaspulisija

Koiralla ei ole uhmaikää. Se on murrosikä ja se tulee kaikille, mutta "uhmaikä" ei tule, jos hallitset koiraa.

• lemmz

mul sam juuttu vwråå haukkuu

• Terv.KaikenKokenut

Ei sellasia ole.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2636
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2272
    3. 148
      2254
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2150
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1752
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1627
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1566
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      289
      1447
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1399
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1389
    Aihe