Mikä on paras pikakiinnike kaivuriin.

Konemies

Asiasta kovin vähän tietävänä olisi mielenkiintoista kuulla mitä mieltä kokeneemmat konemiehet ovat kaivurin pikakiinnikkeistä ?
Onko niissä merkittäviä eroja ja ovatko kaikki helppokäyttöisiä ? Tyyppejä näkyy olevan runsaasti hymas, gjerstad, NPT 10 jne joten minkä valitsisit jos ei vanhoja kiinnikkeenosia olisi jo hallinnurkalla ?

29

20208

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tönkijä

      NPT-10 ottasin, mut sellasella hydr.kiristyvällä kiilalla ettei tartte koko ajan olla sitä lekalla tiukkaamassa. Tuolle myös eniten kauhoja tarjolla käytettynä. Mutta nopeestihan sitä "tinaa" muunkin merkkiset kiinikkeet lusikkaan jos taitoa löytyy.

      • linkistä

      • Heikki
        linkistä kirjoitti:

        http://www.gjerstad.fi/kiinnikkeet1.html

        Usein konetta ostaessa on hyvä huomioida että jos koneessa on hydraulikiinnikkeet johtuu se siitä että kiinnikkeeseen joutuu vaihtamaan työvälinettä usein. Tälläisten koneiden puomistot ovat monasti " kypsempiä " koska rikotusvasara on useimmin juuri noiden vaihdeltavien työkalujen joukossa.


    • Poffer

      Mä olen itse kyllä ton NPT:n kannalla. On vissiin yleisin mun tietääkseni ja ilman muuta kannattaa hankkia hydraulinen kiinnike. Ei ainakaan tartte juosta lekalla paukuttamassa.

    • vanha kone mies

      Kyllä npt 10 kiinike on ihan hyvä mulla on yhen rovaniemeltä olevan firman tekemiä kiinikkeitä muutama ne on kallistuvia ja kiila on hydraulinen ja on tosi jämäkkää tekoa ei ole tarvinnut vielä korjata mistään vaikka ne on tosi kovissa hommissa. mut se riippuu tietty minkä kokonen kone sulla sitten on mihin meinaat liittimen istuttaa? Nyt mihkään 30t koneeseen kannata 10 laittaa se on päreenä heti.

      • Poffer

        koneeseenhan on fiksua pistää sitten npt20nen kiinnike joka on taas järeämpi ja eikös niitä 30nenkin ole joka taitaa olla jo aika lujaa tekoa


    • s6........

      Parahasta en tiiä.Semmone vaan pitäs olla ettei säätölevyjen kans tarttis värkätä(NPT 10 PER#!¤#!!!).

      • värkkäilijä

        Sellainen kiinnike johon saa kauhan molemmin päin, ellei ole tilttiä.


    • teeseitsemies

      moikka ! saako 10 kiinnikeden piirustuksia yleensäkkään mistään vois poltella laaserilla niitä

    • Kari W.

      S-40 on yleinen pikkukoneissa aina 5 tn asti ja S-45 liitin siitä ylöspäin noin 9tn. Käsittääkseni yleisin seuraava liitin malli ja koko on juuri NTP-10. Onko kenelläkään käytännön kokemusta S-50 / S-60 liittimestä ja minkä painoisissa koneissa käytössä? Eli vaihtoehto juuri NTP-10:lle

    • FH EX 165 LC

      Itsellä on S60 17tonnisessa ja hyvin on pelannu

    • koppelo mies

      Itsellä Kobelco 135 -01 s60 kallistuva liitin hydraulisella kauhan lukituksella ja on 100 kertaa parempi ku se "kymppi".
      On kevyempi vaikka on vankka rakenteinen ja saa kauhan molemminpäin.

    • S/GJ rulaa

      NTP kiinniikkeissä on se kauhea säätö rituaali. Tai ainakaan en ole itse löytänyt vielä kerralla sopivaa ja missä ei ole välystä,vaan aina kiristä/löysää pultteja yms(tuhlaa /aikaa/hermoja)... GJ500tai300 on hyvä. S-kiinnike on hyvä,olen kuullut jopa että "tulevaisuuden ainoa kiinnike" .

      • Nääs...

        Eihän niissä NTP kiinnekkeissäkään pahemmin tarvii säädellä sen enempää lisuja kuin sivu pultteja sen jälkeen kun kerran sopivaksi säätäny. Paitsi jos toisessa koneessa pisemmän aikaa käyttää samaa työvälinettä eikä satu osuun säädöt sillon kohdilleen. Koko homman ideahan on siinä että säädetään sopivaksi lukitus kiilalle joka hoitaa sitte lopun kiristyksen. Saa tiukan paketin joka ei hajoo lonksumisen takia. Etenki hydraulikiilalla olevissa liittimissä ei löysiä kovin äkkiä ilmaannu jos ei kiila ole pohjassa niin se pääsee automaattisesti kiristämään pienetkin löysät pois.
        Vaikea sanoa mitä tulevaisuus tuo tullessaan, mutta 13tn ja siitä ylöspäin kokoluokissa NTP kiinnikkeet näkyy olevan yleisimmästä päästä Suomen maassa. Mistä sitten johtuu...?
        "10 ollu jo pitkään suosituin omassa kokoluokassaan, mutta NTP40 lisääntyny paljon isomman pään koneissa ja vieny suosiota "30:ltä.
        Kymppiäkin saa monelta valmistajalta hiukan eri mallisina. On kevyempää tekoa tai kestävämpää. Kallistuksella yhdellä tai kahdella sylinterillä ja suorana.


    • Gj

      Gj 300 ja 500. Miten voit niitä ylistää. Niissä ei ole mitään säätö mahdollisuutta. Kun vähän kuluu, on heti väljä rempula. Täysin onnettomia tekeleitä.

    • asentanut

      GJ 500 kiristys: Pyörittäjässä kiilan puolella on säätö- koukkujen puolelle väljyyden poisto tehtävä hitsaamalla. Kauhan puolella käytännössä kaikki vastapalat on poltettu irti ja siirretty. Kotimaasta ostettu mekaaninen / hydraulinen = kiristys hitsaamalla paloja

      3000 tuntia Daewoo 175 koneessa niin koukkuhin mahtui 4 mm paksut palaset väliin. Ainakin tuohon koneeseen GJ 500 tuntuu olevan pehmeä- 12,13 ja 14 tonnisissa kestänyt ongelmitta

      GJ 300 samat jutut kuin edellä (alta 10 t koneet), paitsi että ei kestä jos puominpää on 300 mm leveä=kotimaiset traktorikaivurit. pyörittäjän alla kestää hyvin. Ruotsissa tehty GJ 300 pyörittäjän alla on järeä ja helppo säätä.

      Kauhan puoli GJ 300- monesti uusia kauhojakin on joutunut sovittamaan polttoleikkauspillin kanssa- syy leveä puominpää. Pyörittäjän alle kaikki sopineet ja pysyneet ongelmitta kireinä

      Mikään kiinnike ei ole hyvä jos vastapala on laitettu kauhaan väärin- Ei edes Movax teleskooppitappi- Se on kiinnikkeenä paras, joskin kallis ja vaatii puominpäältä leveyttä järeyttä. Suomessa muutamia ja sopii hyvin isoihin koneisiin. Kauhan saa käännettyä kuten S- liittimissä, Tappiväliä pystyy muuttamaan jos kauhassa on lisäreikiä. Ongemia tulee jos kauhan korvien tappilinja ei ole suora. Liebherr kiinnike on periaatteessa ollut joskus vastaava, mutta kotimaisessa fiksumpi tiivistys.

    • Urakkaan ässä

      Kumma liitin on se kymppi!!?? En koskaan ole keksinyt miksi se on yleistynyt. Huonompaa saa kyllä hakea: Ei ole ässä kinnikkeen jälkeen kehdannu katsoakkaan kymppiliittimensuuntaan! Kun on kauhoja ja koneita kymmeniä ei todellakaan kiinnosta säädellä jatkuvaan.

    • Kokemusta on

      mikä "pikakiinnike" se on jos jotain säätölevyjä tarvitaan. Briteistä tuoduis ei tarvita mitään säätölevyjä ja kauhan saa toisinkin päin .Elikkä NTP on dinosauresten /Åkermanien kaudelta. Kuka tarvitsee moista HELISTINTÄ.

    • Ihan kybällä

      Kestävämpihän tuo kymppi on, kerran kun laittaa mellapellit kohdalleen niin eipä tarvi senjälkeen säädellä, aikaa siinä voi tosin hitaammalta mieheltä mennä 10min.

      S kiinnikkeissä on ongelmana hitsaussaumojen murtuminen akseleiden päistä kuten myös akseleiden kuluminen, toki ne harrastekäytössä ovat oivia kiinnikkeitä mutta eivät sitten enää kun aletaan töitä tekemään vuorossa.

    • Kokemusta on jo 5 v

      Lehnhoff.... JA ON PARAS. AINOO VAAN ET KALLIS.

      18 tonnin kaivuriin pelkkä kiinnike mekaanisena jo jotain 3 000 euroo, valuterästä, ja erittäin kestävä. Saa myös hydraulisena. Vilkase nettisivuja.

      http://www.lehnhoff.com/

      • Kävin vilkaiseen nettisivuja, mutta sillä perusteella ei minulle selvinny mikä tekee kyseisestä pikakiinnikkeestä esim. NTP mallia paremman? Periaatehan aika samalainen. Edestä koukuilla ja takaa lukitus. Yhtälailla luulisi säätötarvetta olevan matkan varrella kun ei pikakiinnikkeestä voi tehdä niin tiukkaa sovitetta. Ei ainakaan tällä mallilla. Jos lukitus tapit todella ovat kuvan mukaiset pyöreät ilman kartioo tms. on kiristys ominaisuudet siltä osin jopa huonommat kuin NTP:ssä. Lukitus mekanismi on monimutkaisempi(sisältää enemmän osia jotka voi takellella) Voihan olla että toimii aina moitteetta, mutta olisi se mielenkiintoista nähdä kyseinen kiinnike talvella jäisenä. Etenkin tuo hydraulinen malli herättää kysymyksiä miksi se pitää tehdä niin monimutkaisesti kun oikein kytketty lukitus hydrauliikka hoitaa saman. Olihan siellä kerrottu että lukitus on varma myös letkurikko tilanteessa, mutta melkein aina pikakiinnikkeen letkun hajotessa tapahtuu se lukitusta aukaistessa. Jos painepuolen letkun ruhjoo muulloin hajalle niin ei se kiila löysty heti. Ei ainakaan ennen kun kuski reagoi öljysuihkuun.


      • Lehnhoff MS10
        putkenkaivaja kirjoitti:

        Kävin vilkaiseen nettisivuja, mutta sillä perusteella ei minulle selvinny mikä tekee kyseisestä pikakiinnikkeestä esim. NTP mallia paremman? Periaatehan aika samalainen. Edestä koukuilla ja takaa lukitus. Yhtälailla luulisi säätötarvetta olevan matkan varrella kun ei pikakiinnikkeestä voi tehdä niin tiukkaa sovitetta. Ei ainakaan tällä mallilla. Jos lukitus tapit todella ovat kuvan mukaiset pyöreät ilman kartioo tms. on kiristys ominaisuudet siltä osin jopa huonommat kuin NTP:ssä. Lukitus mekanismi on monimutkaisempi(sisältää enemmän osia jotka voi takellella) Voihan olla että toimii aina moitteetta, mutta olisi se mielenkiintoista nähdä kyseinen kiinnike talvella jäisenä. Etenkin tuo hydraulinen malli herättää kysymyksiä miksi se pitää tehdä niin monimutkaisesti kun oikein kytketty lukitus hydrauliikka hoitaa saman. Olihan siellä kerrottu että lukitus on varma myös letkurikko tilanteessa, mutta melkein aina pikakiinnikkeen letkun hajotessa tapahtuu se lukitusta aukaistessa. Jos painepuolen letkun ruhjoo muulloin hajalle niin ei se kiila löysty heti. Ei ainakaan ennen kun kuski reagoi öljysuihkuun.

        Lehnhoff kiinnike on valuterästä, siellä selässä on luukku joka kiinnitetty kuusiokoloruuveilla, huoltoluukun takana on isoja jousia ja paljon osia.
        Tietty aina jos luukkua tarvii avata pitää luukun saumoihin laittaa sellanen
        massa ettei vesi ja lika mene sisään.
        Itselläni oli noita kiinnikkeitä kahdessa koneessa, ja jälkimmäisen tilasin
        suoraan tehtaalta saksasta, Rahti oli 200kg möykylle 50 euroo, ei paha.

        Mut itselläni oli mekaaninen kiinnike, ei tarvita kiintoavaimia eikä moskaa
        kiilojen lyöntiin. Sellasel vivulla käännetään 180 astetta ja kiinniken on kiinni.
        On totta että koukut on samanlaiset kuin esim. NTP kympissä, mutta ne
        tapit jotka menee kauhan selässä oleviin reikiin ei ole tavalliset tapit,
        Vaan ne on kartiot, ja valukuoren sisällä olevat pienet sylinterit ja isot jouset
        painavat aina kartio tappeja niihin kauhan kartioreikiin, eli kiinnike on aina
        tiukka ja näin ollen ei tarvita KOSKAAN kiristelyjä. Kävin tehtaalla silloin vieraana ja minulle sanottiin että n 3000 tuntia ilman mitään tekemisiä saa
        kiinnikkeellä kaivella.
        Niin ja kauhan selässä olevat osat on kans valuterästä. Meinasin kerran teetättää itselleni lisää kauhoja suomessa, ja kyselin kolmelta isolta kauhanvalmistajalta ja ne sanoi eteivät voi toimittaa kauhoja koska sorvaamalla ei tule yhtä vahva, noh asia ratkaistiin niin että tilasin valuosat saksasta jotka
        hitsattiin suomi kauhan selkään.
        Silloin tällöin suihkutetaan kosketuspinnoille (koukkuihin ja kartioihin sellasta lehnhoffin molybdeenisprayta joka estää metallin kulumista!!)

        Suosittelen tätä kiinnikettä, ei halpa mutta saksalaista laatua! Ja halpaa ja hyväähän ei ole olemassa.


    • Paha sanoo

      Jotenki itse ajatellu et siirtyis S60:seen. Kaks samankokosta konetta ku on nii ei satu oikee millokaa NTP10 passauslevyt ja pultit. Mut en tiedä oisko se hyvä tuo ässä?

    • ässäkiinnike

      s-sarjaa on muistaakseni s-100 asti, ellei pidemmällekin. sarja menee siten että s45 45mm, s60 60mm akselit jne kauhan puolen kiinnikkeet ntp:tä halvempia. kiinnikevalmistajia suomessa useita.

    • Jake etelästä

      Vahvimmat kiinnikket valmistaa hitsaamo härkönen Rovaniemi.

    • hydraa

      mulla on kaksi tuontikonetta joissa dromone ja geith liittimet.kiinteiden tappien etäisyys ei ole niin kauheen tarkka,kunhan on muutamansentin tarkkuudella.kinnitys on välyksetön kun on aina paine takana,ei helise.Ja kauhat saa kumpaakin suuntaan.Ei ole valittamista.

      • creep

        Eli sulla ns. universaali -kiinnike. Jep ihan ok, mut painava ja rakennekorkeus huono. Lisäksi kaivaessa osa voimista tulee kiristyssylinteriä vasten. S kiinnike on tätä päivää, ntp:t painavia ja vanhanaikaisia åkerin lahjoja suomen maanrakennukselle.


    • Volvomies02

      Ottaisin ntp tai s-kiinnikkeen

    • Anonyymi

      S-kiinnike, yksinkertanen, halpa ja varmatoiminen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      75
      2645
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1822
    3. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      273
      1511
    4. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1504
    5. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1487
    6. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1321
    7. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      398
      1293
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      347
      1253
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      380
      1234
    10. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1195
    Aihe