Kulkeeko kaaso alttarille morsiamen ja saattajan perässä vai ennen paria? Kumpaakin versiota olen nähnyt ja kuullut, mutta mikä on oikein?
Kaaso kirkossa??
7
6346
Vastaukset
- Misu
Minun käsitykseni mukaan kaaso kävelee paikalleen ennen morsianta ja saattajaa.
- Manna
kaaso kävelee alttarille ennen meitä (vihkiparia) ja lisäksi hänen kanssaan kävelee sinne vihkipappi.
- nähnyt ja kokenut
Omissa häissäni kaaso oli alttarin luona odottamassa jo ennen kuin koko homma alkoi. Samoin bestman. Näin olen nähnyt monissa muissakin vihkitilaisuuksissa toimittavan.
Itse kun olin kaasona, meidän piti bestmanin kanssa kävellä alttarille käytävää pitkin vähän ennen kuin häämarssi alkoi.
Eli tapoja on monia. Ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa. Juttele hääparin ja papin kanssa, mitä mieltä he ovat.- Täti
Monissa häissä läsnäolleena mielestäni kaunein tapa on kun kaaso ja bestman kulkevat kirkkoon vähän ennen hääparia ja asettuvat paikoilleen. He samalla rauhoittavat hääväen ottamaan vastaan hääparin. Mukava tapa on myös se, että pappi kulkee kaason kanssa edellä, mutta miksi bestman ei kulkisi... ?? Arvo täytyy antaa myös näille häiden monitoimi-ihmisille, kaasolle ja bestmanille... ja mikä sen arvokkaampaa kuin marssi pitkin kirkonkäytävää. Kaason tulee kuitenkin kunnioittaa morsianta ja jättää liiallinen koristelu pois pukeutumisessaan.
- kaaso edelleen
Täti kirjoitti:
Monissa häissä läsnäolleena mielestäni kaunein tapa on kun kaaso ja bestman kulkevat kirkkoon vähän ennen hääparia ja asettuvat paikoilleen. He samalla rauhoittavat hääväen ottamaan vastaan hääparin. Mukava tapa on myös se, että pappi kulkee kaason kanssa edellä, mutta miksi bestman ei kulkisi... ?? Arvo täytyy antaa myös näille häiden monitoimi-ihmisille, kaasolle ja bestmanille... ja mikä sen arvokkaampaa kuin marssi pitkin kirkonkäytävää. Kaason tulee kuitenkin kunnioittaa morsianta ja jättää liiallinen koristelu pois pukeutumisessaan.
Kiitos tosiaan mielipiteestä ja hyvästä ideasta! Lisää tällaisia.
- ex-kaaso
Monissa häissä vieraana olleena ja itsekin kaasona kerran olleena voin taas kertoa päinvastaista käytäntöä, eli lähes kaikissa häissä, joissa olen ollut, kaaso on kulkenut morsiamen perässä alttarille. Näin myös ensi kesänä omissa häissäni :)
- leila
joten monenlaista tapaa voi käyttää
ehkä on järkevää että kaaso kulkee takana mikäli morsiamella on pitkä laahus.
mikäli ei ole laahusta niin kaaso voi olla alttarin vieressä jo etukäteen valmiina ottamaan kimpun tms.
kaaso ja bestman voivat olla kirkon ovella näyttämässä vieraille istumapaikkoja joten heidän siirtymisensä eteen voisi olla hyvä merkki että asento, nyt aloitetaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4652959Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152716Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2761734Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841304Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4411245Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631098- 1561081
- 56999
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41998- 79995