Osittainen varhennettu vanhuuseläke ja tt-tuki

huonoa_tuuria

Jos on tuloton ja tällä hetkellä pelkän tt-tuen ja asumituen varassa niin voinko hakea tänä vuonna otsikon mukaista eläkettä jos työvuosia on parikymmentä ja työeläke olisi vähän yli tonnin kuussa?

Ikäni on 61v ja työkyvyttömyyseläke hylätty useampia kertoja enkä pysty työntekoon enkä kuntoutuksiin. Lopullinen eläke tuosta tietysti pienenee jos otan 50% varhennettua vanhuuseläkettä mutta eipä tunnu olevan muitakaan vaihtoehtoja kun minulla ei ole ensisijaista etuutta jonka Kela vaatii tt-tukea varten nykyään. En ole n. 8 vuoteen ollut työttömänä työnhakijana ja viimeksi töissä 2001 jolloin sairastuin.

Työkyvyttömyyseläkkeelle pääsemisessä todistustaakka on aina hakijalla ja kun ei ole varaa muuta kuin käydä paikallisessa terv. keskuksessa niin riittävien eläkepapereiden saaminen on käytännössä mahdotonta varsinkin kun henkiset ja fyysiset voimavarat ovat aika vähissä muutenkin. Edelleen joutuisin hakemaan tt-tukea mutta toivottavasti ainakin saisin olla rauhassa ns. aktivoinneilta. Toinen vaihtoehto olis sitten itsemurha joten vaihtoehdot ovat vähissä.

Ei tätä soster-byrokratiaa jaksaisi terveenäkään saatikka sitten sairaana....

6

185

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hae varhennettua vanhuuseläkettä. Ei se mitään ota jos ei annakaan. Eli siis: voit hakea.

    • 33333333333333

      kysyin tuota joskus muinoin kunnan oikeusasiamieheltä että onko pakko hakea kun sossu pakotti, kuulemma oli, mutta vain siinä tapauksessa että ei ole töissä tai oikeutta työttömyyskorvaukseen

    • 909099

      Mene tonne "talous" palstalle ja sieltä "työeläketietäjä". Esitä sille nämä kysymykset. Jos otat varhennettuna, siitä lähtee muutama prosentti pois pysyvästi. Ihan on sellanen tunne, että sitä saisi varhennettuna hakea vasta 62 vuotiaana, mutta saatan olla väärässä, siksi olisi hyvä tuolta kysyä. Se eläketietäjä on siis työeläkeyhtiön edustaja, joka täällä ihmisille vastailee. Jotenkin tuntuu, että hyvin voisit olla ns vajaakuontoisena työnhakijanakin, sillon eivät olisi mihinkään aktivointeihin laittamassa-tokko muutenkaan. Voimia sulle.

      • Eläkkeelle

        Tuo 62 vuoden ikäisenä haettuun eläkkeeseen ei tule varhennusta niille jotka ovat liiton putkessa viimeiset työttömyysvuodet. Muille se todennäköisesti annetaan alennettuna. Kannattaa aina kysyä Kelalta ja työeläketietäjältä omaa tilannetta koska jokaisen oma tilanne on hieman erilainen.


    • huonoa_tuuria

      Kiitos asiallisista vastauksista! Ainakin sain jo haettua ko. eläkettä netin kautta vaikka siinä joutui kyllä jonkun verran temppuilemaan sen lomakkeen kanssa kun sieltä lomakkeen vaihtoehdoista puuttui kokonaan t-tuen vaihtoehto nykyisten tukien suhteen. Kyllä se ohjelmisto ainakin väitti että sitä on mahdollista hakea 61 vuotiaana. Mahdollisuus on kai vasta tullut tämän vuoden alusta.

      "Jotenkin tuntuu, että hyvin voisit olla ns vajaakuontoisena työnhakijanakin, sillon eivät olisi mihinkään aktivointeihin laittamassa-tokko muutenkaan. "


      Minulle ainakin v. 2008 sanottiin Kelasta että työmarkkinatukeen ei minulla ole oikeutta jollen suostu osallistumaan aktivointeihin ja olla työmarkkinoiden käytettävissä.

      Painostus oli silloin todella kovaa kun työkyvyttömyyseläkevalitukseni oli juuri hylätty vakuutusoikeudessa. Minulla oli siihen mennessä sellainen "työllistymissuunnitelma" sovittuna työvoimavirkailijan kanssa että hakeudun itse työkyvyttömyyseläkkeelle koska työvoimatoimisto ei pysty minua auttamaan.

      Silloin v.2008 kaikki tietoni poistettiin työkkärin sivuilta ja minulle ilmoitettiin että aktivointeihin (työkokeiluun yms.) osallistuminen on ehdoton edellytys työmarkkinatuen saamiselle. Painostus oli niin voimakasta sekä sosiaalitoimesta, Kelasta että hoitavan tahon sos.työntekijän toimesta että hermostuin ja sanouduin silloin irti työkkärin palveluista. Voin kyllä kuulemma koska tahansa ilmoittautua takaisin työttömäksi työnhakijaksi kunhan kirjallisesti ensin ilmoitan olevani valmis aktivointeihin tai aktiiviseen kuntoutukseen. Hoitava lääkäri kirjoitti kyllä minulle lausunnon työvoimaviranomaisia varten mutta siitä ei ollut apua. Työkkäristä kuulemma tuli heti vihainen soitto ko. lääkärille.

      Kai tässä saa taistella kuolemaansa asti sortoa vastaan. Köyhien järjestelmällinen simputus taitaa olla nykyään ihan samanlaista kuin sata vuotta sitten.

    • NäinSeMee

      aika monella loppui se "ikikarenssi" nyt 1.1.2017 kun tuli lakimuutos, joten kannattaa varmaan kelalle soitella ja kysellä että voiko saada työmarkkinatukea

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      139
      2033
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1918
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1670
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1468
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe