Haluaisin hankkia kanin

Haluunkanin

Joo eli oon 13v ja oon halunnu kanin jo kauan vanhempani ovet sanoneet ett saan kanin jos haluun mutta oon viel epävarma ja haluaisin tietää nämä asiat
Mikä on hyvä mutta edullinen ruoka
mistä hankkia Eläinkauppasta vai kasvatajalta
Kanin keski ikä
Hyvä ja kiva rotu ensikaniksi
Voiko se olla päivisin noin 7h yksin häkissä kun oon koulussa saisi kyllä olla vapaana kun olen kotona

12

244

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eionnistulopetajo

      Unohda naurettava ajatuksesi. Kaikkien etujen mukaista.

    • SalaperäinenS

      Olet 13-vuotias, en uskoisi kirjoituksesi perusteella. (Olen itsekin 13-vuotias)
      Kani kannattaa hankkia kasvattajalta tai HYVÄSTÄ eläinkaupasta.
      Kanin pääravintoa ovat heinä ja vesi. Seuraavaksi tulevat tuoreet, mieluiten yrttejä ja vihreitä, porkkanassakin on tosi paljon sokeria, jonka takia sitä ei kannata antaa kuin pari kertaa viikossa. Pelletin (EI siemenseoksen) kuuluisi olla vain lisä, josta kani saa loput kaipaamansa vitamiinit yms. Pelletti kannattaa ostaa eläinkaupasta, perusterveelle pari/kolme kiloiselle sisäkanille suositteteltavia ravintoarvoja ovat: rasvaa 2-3%, proteiinia 12-14%, kuituja 20-28% ja kalsiumia alle 1%.
      Monet suosittelevat ensikaniksi kääpiöluppaa niiden lempeän luonteen vuoksi, mutta tottakai poikkeuksiakin löytyy, sillä jokainen kani on oma yksilönsä. Kani voi helpostikin elää yli 10-vuotiaaksi. Häkissä? Riippuu tietenkin häkin koosta. Jos kani joutuisi olemaan alle 100×100cm kokoisessa tilassa yli 5 tuntia päivässä, niin älä hanki kania! Ja saisi olla vapaana, kun olet kotona? Noh, silloinhan et kavereillasi tai muuallakaan voisi käydä sillä kani todellakin tarvitsee paljon liikuntaa, ja sitä se ei siellä tehdashäkissä saa.

    • Nukkumaanheti

      Unohda naurettava ajatuksesi. Mene jo nukkumaan.

    • Zedä

      Kanin pääruoka on heinä ja se syökin sitä noin painonsa verran viikossa. Halvimmalla heinän saa suoraa tallilta tai maatilalta, ainakin jos on tilaa säilyttää suuria määriä. Laadukas heinä on kortista ja hyväntuoksuista, ei pikkusilppua.

      Pellettiä kanin kuuluu syödä painokiloa kohti 1rkl päivässä. Se ei siis tule kovin kalliiksi pikkukanilla osti mitä merkkiä tahansa ;) Täältä löytyyesim vertailu eri pelleteistä:
      http://bunnysuperspurt.blogspot.fi/2015/10/mista-tiedat-etta-meidan-pupujen.html?m=1

      Häkin sijaan kanilla kannattaisi mieluummin olla turvallinen huone, tai esim muutaman neliömetrin aitaus.

      Jos haluat kanin poikasen, käänny ehdottomasti kasvattajan puoleen. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä että kani on usein murrosikäisenä todella vaikea, saattaa muuttua sotkevaksi ja kokeilla purra ihmisiä jne. Helpoin ensikani on siksi kiltiksi tiedetty aikuinen.

      Kannattaa kysellä kodittomia kaneja paikalliselta eläinsuojeluyhdistykseltäsi. Hyvä puoli on myös se että yhdistysten kanit myydään usein valmiiksi leikattuina, jolloin ei tarvitse maksaa siitä erikseen. Sekä uros että naaras suositellaan kuitenkin leikattavaksi, uros merkkailun takia, ja naaras koska se ehkäisee muuten hyvin yleisiä kasvaimia.

      Muutenkin kannattaa muistaa, että harva kani viihtyy sylissä, ja lähes kaikki pelkäävät nostamista. Osa ei anna silittää. Se saattaa puolustaa häkkiään puremalla. Kanin kanssa pitää edetä kärsivällisesti sen ehdoilla. Palkkaa sitä herkuilla oikeasta käytöksestä (tutustu naksutinkoulutukseen!) äläkä sorru rankaisemiseen!

      • SalaperäinenS

        Pellettiä ei ole pakko antaa joka päivä :) Sehän, kun on vain lisä (monet tuntuvat harmillisesti unohtavan tämän ) Itsellä saa pikkuinen risteytyspoikanen pellettiä pari koutrallista päivässä (koska kasvava) ja vajaa kolmikiloinen tannari jokatoinen päivä noin 3 ruokalusikallista. Niin, ja kanin ruokavaliosta 80% tulisi olla heinää 10% vihanneksia yms 5% hedelmiä yms ja 5% pellettiä :)


    • Hevostelijatyttö

      Itse olen 13 vuotias ja minulla on nyt kaksi kania(aikaisempina vuosina oli myös kaksi)Ei kannata ostaa kania eläinkaupasta! Ei oo sosiaalisia. Nykyiset kanimme ostimme eläinpuistosta, tosi kilttejä yms. Osta myös kynsisakset, kynsiä pitää leikata säännöllisin välein. Katso netistä lisää ohjeita kanien hoitoon :) (sairaudet/oireet kuten suolitukos kannattaa lukasta)

    • Hevostelijatyttö

      Itse oon 13 ja on 2 kania. Kaneja ei kannata ostaa eläinkaupasta, eivät ole sosiaalisia! Me ostimme eläinpuistosta ja on tosi ihania ja sosiaalisia. :) kannattaa lukasta esim sairaudet läpi! Onnea!:)

      • pupupuppelis

        Se vähän riippuu, itse olen ostanut kanin eläinkaupasta ja se oli tosi sosiaallinen, oli myös tosin 6kk vanha ettei enää mikään vauva, mukaan tuli kasvattajan paperit yms. Oletan että kasvattaja ei ollut saanu myydyksi muutamaa kania ja myi sitten lopulta kauppaan.
        Mutta siis xD ennen kuin eksyn aiheesta kokonaan, eläinkaupoistakin saa ihan kivoja kaneja toisinaan


      • Anonyymi

        olen myöhässä kolme vuotta..

        kania ei myöskään kannata hankkia eläinkaupasta koska tälläin et tiedä kanin suvusta, ja tällöin mahd. periytyvvistä sairauksista


    • Hevostelijatyttö

      Viestini tuli näköjää kahteen kertaan mutta mukava jos sinun kanisi on sosiaalinen,minun eka kanini ei tai viihty enemmän yksin:)

    • Kääpiöluppa2

      olen ehkä hankkiassa 2 kääpiö luppaa, niin oisi kiva tietää pari asiaa:
      1. kannattaako ostaa 2 saman pentueen tyttökania vai poikakania?
      2.Minkä kokoinen häkki niillä pitää olla jos antaa välillä juosta vapaana?
      3. Voivatko kissat tulla kanien kanssa toimeen kun niitä ei ole totutettu pennusta asti?
      4. Tiedättekö ketään kääpiöluppa kasvattajia kasvattajia kei-tornio alueelta (voi olla vähän kauenpanakn)
      ja olishan se kiva jos kertoisitte omia kokemuksia tästä kanirodusta! :)
      kiitos vastanneille!:)

      • Anonyymi

        Hanki vielä paljon tietoa ennen ostoa! Tiedän että on vanha, mutta tämä on yleistietoa!
        Kuitenkin-

        Kaksi kania saisi olla mielellään vapaana edes yhdessä omassa huoneessa, tai minimissään kahden neliön kokoinen aitaus sisälle. Lämmitetty leikkimökki tms myös ok, kunhan tarpeeksi iso. Kani voi olla todella kallis sairastuessaan, eli tonni olisi hyvä aina olla varalla. Kuukaudessa kahteen kaniin menee n. 30€, jos ostat hyviä ja laadukkaita tuoreita ja heinää. Riippuu paljon mitä syö! Kanin häkki tulisi siivota päivittäin eli siihen lisäksi purut/puupelletit. Lisäksi kanit sotkee, vaikka kuinka siivoaisit. Ja pissa haisee vaikka kuinka pesisit😕 Älä pese kania ellei ole pakko!



        Osta yksi nuori naaras ja yksi vanha uros. Totuta rauhassa. Huom, kanit eivät välttämättä tule toimeen keskenään, jolloin tarvitse kaksinkertaisen tilan. Kaksi naarasta voivat tapella ja kaksi urosta on vielä huonompi ja suurempi riski. Kanit voivat tehdä vakavia vammoja toisilleen! Vaikka siis olisivat samasta poikueesta.

        En yhdistäisi kissaa ja kania, sillä kissat voivat satuttaa kaneja, vaikka kuinka kilttejä olisivat.

        Kasvattajia kannattaa katsoa kasvattajalistalta. Tutustu eri kasvattajien. He antavat vinkkejä ym!

        Kluppa on pieni ja pitkäikäinen rotu. Ne on usein sosiaalisia, mutta eivät mitään leluja tai sylikaneja mitkään kanit ole! Klupatkin voivat olla agressiivisia, kuten muutkin kanit, varsinkin häkissä elävät. Hyvä olisi esim ranskanluppa tms. Kääpiökani, kuten hermeliinit ka kääpiöjänikset ovat yleisesti kipakoita ja tulisia, eikä todellakaan hyviä rndiksneja. Toki näissäkin on poikkeuksia.

        Ps anteeksi kirjoitusvirheet. Kirjoitan nopeasti padilla;/


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1525
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1164
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1097
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      996
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      917
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      842
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      640
    Aihe