Syynä se, että kela on tehnyt takauspäätöksen lapsen ollessa alaikäinen. Kun lapsi on täysi-ikäinen, tarvitaan pankin mielestä uusi takaus.
Nyt ollaan kuun lopussa, mutta kela otti tuon 400 e tulona huomioon, vaikka lainaa ei ole saatu vieläkään tilille yrityksistä huolimatta.
Näin ollen kela perui toimeentulotuen maksusitoumuksen apteekkiin loppukuuksi, koska laskelma onkin ylijäämäinen.
Kela kerkisi maksaa useita satasia ttt:a, joten periikö se sen nyt takaisin ja mistäköhän perii...
Pankki ei kelpuuttanut kelan opintolainatakausta!
4
219
Vastaukset
- vieraspieras
Soita ja selvitä asiasi Kelalle. Luultavasti siellä päässä ei ole huomattu asiaa. Ei opintolainaa pitäisi ottaa tulona huomioon jos se ei tosiasiallisesti voi olla käytettävissä.
- siitänii
Ei lasten iällä ole mitään tekemistä opintolainan valtiontakauksen kanssa. Takaus on henkilökohtainen opiskelijalle, eikä siinä kysytä mitään lapsista tai edes puolisoista. Eli ei lasten kasvu opintolainaa mitenkään estä.
Ketjun aloitus lienee vitsi. - nfmeme
Ja vaikka opiskelija olisi 18-vuotias ja saanut lainatakauksen jo 17-vuotiaasta lähtien jos on muuttanut pois kotoa alaikäisenä, takaus ei katua 18 vuotta täyttäessä. Eli kyllä se laina on nostettavissa. Jos ei yhfestä pankista, niin ainakin toisesta. Useinhan lainat kilpailutetaan pankkien kesken, jotta lainannnostaja saa parhaat ehdot.
Ellei sitten ole tehnyt itsestään luottokelvotonta. Ja sekin este poistuu tänä vuonna kun pankit velvoitetaan lakimuutoksella antamaan valtion takaama opintolaina luottokelvottomillekin. Valtio sitten maksaa lainat aikanaan pankille jos henkilö ei siihen itse kykene.- Funtsi1
Osaatko sanoa lisätietoa tästä asiasta? Muistan lukeneeni että tulevaisuudessa lainaa myönnettäisi luottotiedottomillekin, mutta mistään ei näytä löytyvän lisätietoja. Onko hallitus antanut jo esityksen eduskunnalle, tai onko lakiesitys edes lausuntokierroksella? Vai mistä tieto on peräisin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2195973
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263744- 822587
- 392121
- 331902
- 451868
- 1071765
- 211656
- 271502
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!331468