onko monotoimityökalukin ase

mikäase

Kysymys kuuluu: Koska kaikissa monitoimityökaluissa on veitsi, onko kyseessä aseeksi luettava esine. Monitoimityökalu se on monitoimilinkkarikin.

34

1693

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työkalukin

      Jos puukottaa monitoimityökalulla niin onko se puukotus vai monitoimityökalutus?

      • kauheitavehkeitä

        menee samaan kategoriaan, ruuvaritus, jakarointi ja räikätys.


    • työkaluhanseon

      Minä olen toista mieltä. Ennen vanhaan puukko oli syömiseen, kalastukseen, ruoan laittoon, puun vuolemiseen, leikkaamiseen ja ainakin kuorimiseen käytetty yleistyökalu. Nykyäänkin on ammatteja, joissa puukko on jokapäiväinen apuväline, eikä uhka. Lisäksi puukko piti järjestystä yllä pelkällä olemassa olollaan. Silloin jokainen tunsi tulevansa aikuiseksi, kun sai oman puukon, tytöt naisten puukon, pojat omansa. Vanhemmat opettivat puukon käyttötapoja, eikä ketään puukotettu. Kun lapsi saa opetusta monitoimityökalun ja puukon käytössä, hän ei tunne tarvetta näytellä sitä kavereille koulussa eikä myöskään monitoimityökalua. Kerran joku monitoimilinkkari voi pelastaa eläimen, puukko auttaa muuten esimerkiksi sienessä ja monitoimityökalu matkoilla. Kyllä hengen saa lähtemään langan pätkälläkin, jos haluja riittää, mutta en pidä yleisillä paikoilla puukon ja monitoimityökalun käsittelyä kiellettynä.

    • jepjepjep2w

      Lain mukaan on ase. Eli jos väärässä paikassa se löytyy taskusta, tulee takavarikko ja syyte teräaseen hallussapidosta. Näin meillä suomessa.
      Eipä saa pitää pesis mailaakaan takakontissa, jos ei ole pesis hommiin menossa tai sieltä tulossa.

      • Anonyymi

        Laithan laaditaan sitä silmälläpitäen, että niin halutessaan PolPo ja Demla voivat vangita ja tuomita sinut ihan mistä tahansa syystä. Ihan niinkuin jo Euvostoliiton esikuvassa Neuvostoliitossa. Jos sinulla on vaikka lyijykynä taskussasi yleisellä/julkisella paikalla, niin PolPo voi vangita sinut (kiertoilmaisuna ottaa säilöön, pidättää) vaarallisen esineen hallussapidosta kyseisellä paikalla. Nimittäin sillä lyijykynälläkin saa oikein- tai väärinkäytettynä toisen tapettua. Samoin melkein millä tahansa esineellä. Ja ilman esinettäkin.
        ruåtsissa muuten on voimassa vieläkin laki, ettei autossa saa olla mukava puukkoa. Aina minulla on se ollut, mutta toistaiseksi en ole ratsiaan joutunut.
        Ja tämänkin kirjoituksen epäilemättä PolPo ja Demla luokittelevat vihakirjoitukseksi, selvittävät henkilöllisyyteni ja arkistoivat VARO -järjestelmäänsä (samaan, missä Putinkin oli ja saattaa olla yhä) käytettäväksi minua vastaan sitten, kun niin päätetään. Siitä huolimatta ettei kyseistä rikosta lakikirjassa ole, mutta eihän se todistetusti mitään hidasta. Samoin tämä kirjoitus luetaan kiihottamiseksi kansanryhmää (ainakin PolPo ja Demla -nimiset ryhmät) vastaan. PolPo ja Demla kun ovat niin herkästi ja kiihkeästi kiihottuvia, ettei kiihkeinkään nymfomaani pysty läheskään samaan.


    • lakiseollapitää

      Nyt puhut omiasi. Ei tule mitään syytettä, eikä monitoimityökalua oteta poliisin haltuun. Kyllä minä olen saanut kantaa monitoimityökalua, jossa esimerkiksi on pihdit, saksit ja ruuvimeisseli, aivan vapaasti. Siitä ei sakoteta. Enemmän se on työkalu kuin ase. Turhaan vouhotat joutavan päiväistä ja uhittelet. Perustele väitteesi. Lue ensin lakia, niin et vouhota.

      • Anonyymi

        Vaan yritäpäs mennä vaikka lentokoneeseen kyseinen esine taskussasi tai käsimatkatavaroissa, niin voipahan mielesi muuttua! Meillä uudessa siionistisessa maailmanjärjestyksessä kun on monta sellaista asiaa, josta sinäkään et ole edes hajulla!


    • Veitsenterän mitta ratkaisee paljon ... . Kysyin kauan, kauan sitten asiaa poliisi partiolta. Yksiselitteinen vastaus: Kyseessä on työkalu. Ei luokitella teräaseeksi. Kyseessä oli silloin suurin ja kaunein ... Leatherman Supertool. ;-)

      • Anonyymi

        Minulla on Leatherman wave . ;-))


    • monipuoliset

      Kiitos, monitoimityökalua onkin mukava linkkarin ohella kantaa tarvittaessa mukana joskus. Kun kyseessä onkin mittava linkkari, minä laitan koteloon. Kotelossa se ei jousiavusteisenakaan avaudu itseksensä eikä myöskään putoa. Vanhan aikaiset linkkarit on erinomaisia työvälineitä, mutta minulla on monitoimityökalu, joka on erittäin pieni, mutta vähän väliä sen puutteen mukana huomaa. Milloin pihtien vuoksi, milloin minkäkin muun. Lisänä pieni työkalu on helpompi kantaa mukana, mutta tuskin on niin monipuolinen kuin tavallisen mittaiset työkalut. Pihdit, sakset, ristipää-ruuvimeisseli...

    • AinaMukanaa

      Mulla on leuku teipattuna jesarilla aina jalkaterään kun lähden yöelämään. Ei kukaan oo kyselly sen perään. Tosin ei näykkään farkkujen alta.

      • Olen-robotti

        Leuku jalkaterässä?
        Paljasjaloin vai kuinka saat leukun terän sopimaan kenkään??


    • kännykkämukana

      Minä kantelen harvakseltaan povitaskussa ja yleensä jätän kotiin ja juoksen karkuun koiran kanssa jos tarvis, mutta ulos lähtiessä katson otanko mukaan. Kannan sen sijaan täyteen ladattua kännykkää ja monitoimityökalua joskus pihtien takia, joita tarvitsen jatkuvasti mutterit irti olevaan pyörään.

    • mahoyney

      menkääpäs nyt kysymään ihan oikeasti poliisi sedältä, niin teräaseeksi sen sanovat, vaikka täällä kuinka joku yrittää väittää muuta. Nimin. lakiseollapitää, lueppa itse laista.

      Jos se löytyy taskusta kun iltasella kylillä hipsit, niin aika selittäjän lahjat saa olla jos meinaat ilman rikesakkoa selvitä., valitettavasti. Älä anna junnuille täällä mitäsattuu neuvoja.

      Onko mora puukko teräase, varmaan useimpien mielestä on, no ruuvaa siihen kylkeen ruuvari ja viila, niin onko se puukko siinä edelleen teräase, on se!
      Monitoimityökalu on ihan samallalailla.

      Juu et niistä raksamiehenä sakkoa saa kun ruokkiksella käyt kaupassa ja morat ja multitoolit roikkuu vyöllä. Riippuu henkilöstä ja paikasta. Mene huume hörhön näköisenä samoissa varusteissa niin takaan että lähtee työkalut.

    • työtehtäväkö

      Minä olen töissäni tarvinnut enemmän monitoimityökalua ja sen pihtejä. En kantele huvikseni koskaan puukkoa ja linkkariakin harvakseltaan. Lain mukaan kantamisen syy pitää olla selvillä, jos mielii pitää puukon itsellä. Selittely ei onnistu, ellei kyse ole työtehtävästä tai oikeasta partioreissusta.

    • Maybe-I-m-a-robot

      Kävin poliisin pyynnöstä viemässä Kuopion poliisilaitokselle löytöavaimen toissa kesänä, olihan aika rumba. Odottelua aulassa puoli tuntia, kun pollarit vaan pelasivat pokeria tms. takahuoneessa, eivätkä palvelleet asiakasta, siis minua.
      Sitten sihteerikkö kävi potkimassa poikiin vauhtia, niin pääsin tiskille hoitamaan asian.
      Laitokselta poistuessa sain takaisin VictorInox ja LeatherMan-linkkarit, mitkä piti jättää asemalle mennessä. Eli kaluilla kaivellaan edelleen kynsiä, hampaita, tms.

    • soveltuvaparemmin

      Kiitos, minullakin on wiktorinox-monitoimilinkkari ja sitä kantelen joskus, mutta yleensä mukana kulkee toimintaan paremmin soveltuva jahti tai minilinkkari povitaskussa.

    • TurvassaLinkkarilta

      Ainakin lentokentän turvatarkastuksessa se on ase. Laita matkalaukkuun, niin saat sen perille.

    • letukkamukana

      Minulla on aina vyöllä kotelossaan Leatherman Wave tai töissä ollessani Leatherman Supertool 200, joka on jonkun verran järeämpää tekoa kuin Wave. Lisäksi avainnipussa on aina Victorinox Camper. Koskaan ei ole tullut mitään ongelmaa poliisin kanssa ja vain hyvin harvoin joku järjestyksenvalvoja on katsonut aiheelliseksi ilman mitään syytä pyytää Leathermanin talteen baarissa oleskelun ajaksi. Poliisia ei monitoimityökalut kiinnosta, ei ne niin puupäitä ole, että keräisivät rauhanomaiset työkalutkin takavarikkoon.

    • kukakukavain

      Olen kanssasi samaa mieltä. Ei poliisi monitoimityökalua pois ota, kuka sitä mukanaan kantelee, eikä sitä voi ajatella aseena, vaan työkaluna. Ja minulla mukana kulkee minikokoinen linkkari joskus kun kulkee.

    • mambojambo

      Entä viidakkoveitsi, sekin on työkalu, voiko pitää myäs mukana ilman että poliisi ottaa pois.
      Ei voi ajatella aseena koska lyhennän sillä vain pajukkoa, pelkkä työkalu itselle ja varmaan myös poliisille?

      • Anonyymi

        Minulla on samaan tarkoitukseen vesuri. En ole vielä sattunut PolPon ratsiaan sen kanssa joten en tiedä kohtelusta. Nimeni on kyllä jo kauan ollut sen VARO -rekisterissä ja suoli24 -sähköpostini alkoi jo kolmisen vuotta sitten kulkemaan ylimääräisen lenkin PolPon serverin kautta.


    • Vällykärmes

      Monotoimityökalu?
      Tää on varmaan joku hiihtohommiin liittyvä värkki...

      • Anonyymi

        Ei vaan sillä kaivetaan pilkunnu**ioilta silmät päästä.


      • Anonyymi

        Sulla kesti 8 päivää keksiä tämä huikea läppä...

        Oletko Hämeestä?


    • Anonyymi

      Kukaan ei oikeasti tarvitse monitoimityökalua kaupungilla liikkuessaan, jos hätä on ja tarvitaan työkaluja niin pelastuslaitos ja poliisi on se joka työkaluineen paikalle saapuu, näitä arkipäivän mäkkyvereitä riittää jotka kuvittelee pelastavansa maailman monitoimityökalulla.

      • Anonyymi

        Veikkaan että aika kauan saat odottaa pelastuslaitosta tai poliisia esim. kiristämään polkupyörän pinnoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veikkaan että aika kauan saat odottaa pelastuslaitosta tai poliisia esim. kiristämään polkupyörän pinnoja.

        Montako kertaa olet ajossa kiristellyt polkupyörän pinnoja? Eiköhän nuo huoltohommat tehdä vähän ennakolta eikä sitten kun jotain on ihan oikeasti rikki. Lisäksi monitomityökalun, ellei se sitten ole tehty polkupyörän huoltoon, pihdit ym eivät kunnolla sovellu oikein mihinkään ja niillä nylppää enempi paikkoja kuin saa jotain aikaiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Montako kertaa olet ajossa kiristellyt polkupyörän pinnoja? Eiköhän nuo huoltohommat tehdä vähän ennakolta eikä sitten kun jotain on ihan oikeasti rikki. Lisäksi monitomityökalun, ellei se sitten ole tehty polkupyörän huoltoon, pihdit ym eivät kunnolla sovellu oikein mihinkään ja niillä nylppää enempi paikkoja kuin saa jotain aikaiseksi.

        Älä osta paskoja kaluja niin ei ole paskoja pihtejä. Minä käytän letaria käytännössä päivittäin erinäisiin pikkuhommiin, ja se toimii niissä erittäin, erittäin hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä osta paskoja kaluja niin ei ole paskoja pihtejä. Minä käytän letaria käytännössä päivittäin erinäisiin pikkuhommiin, ja se toimii niissä erittäin, erittäin hyvin.

        Letari ei käy mihinkään hyviin. Sillä saa kyllä hommat jotenkin tehtyä, mutta paljon parempiakin spesiaalikittejä löytyy. Itse jouduin jättämään tollaset monituhoojat pois, kun niillä tuli tuhottua liikaa paikkoja.


      • Anonyymi

        Näille kaikille monitoimityökaluille on yhteistä se, ettei niillä saa tehtyä yhtään mitään kunnolla. Parhaimmillaankin vain tuhottua sen työkohteen.
        Kokemusta on riittävästi. Jakoavain lienee yksi vanhimmista mutterisorveista.


    • Anonyymi


      Puukkoa taikka muuta sellaista teräasetta, joka on tarkoitettu työvälineeksi tai muuhun hyväksyttävään käyttöön mutta joka soveltuu henkeen tai terveyteen kohdistuvan rikoksen suorittamiseen tai sellaisella rikoksella uhkaamiseen, ei saa pitää hallussa yleisellä paikalla tai yleisessä kokouksessa taikka muussa julkisessa tilaisuudessa, ellei se ole välttämätöntä työn vuoksi tai hallussa pitämiseen ole muuta hyväksyttävää perustetta.

      • Anonyymi

        Myöskin lyijy- ja kuulakärkikynä on tuollainen ja löytyy niitä muitakin lukemattomia erilaisia samaan kategoriaan. PolPo ja Demla ratkaisevat esineen kuulumisen tai kuulumatta olemisen tuohon ryhmään oman mielentilansa, poliittisen katsantokantansa, sinun pärstäkertoimesi ym yhtä pätevän asian perusteella. Varaudu siis aina milloin tahansa tapahtuvaan vapautesi riistoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myöskin lyijy- ja kuulakärkikynä on tuollainen ja löytyy niitä muitakin lukemattomia erilaisia samaan kategoriaan. PolPo ja Demla ratkaisevat esineen kuulumisen tai kuulumatta olemisen tuohon ryhmään oman mielentilansa, poliittisen katsantokantansa, sinun pärstäkertoimesi ym yhtä pätevän asian perusteella. Varaudu siis aina milloin tahansa tapahtuvaan vapautesi riistoon.

        Tämän takia laissa on kohta "ilman hyväksyttävää syytä". Lyijy ja kuulakärkikynän mukana kantamiselle on käytännässä aina jokin perusteltu syy. Ainoa milloin on vaikea keksi mitään perustetta kynälle on uidessa tai saunoessa, mutta muutoin sille voi olla käyttöä.
        En ole koskaan kuullut, että joku olisi saanut sakot monitoimityökalun mukana pitämisestä liikkuessaan päivisin kaupungilla. Jos sen kanssa lähtee illalla baariin, niin silloin on vaikea perustella miksi sen pitäisi olla mukana. Mitä baarissa voi tehdä monitoimityökalulla?
        Tyhmä saa olla, muttei sitä kannata kaikile näyttää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1856
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe