Potkut tulee - mitä jäyniä keksis?

Expandable

Elikkä mulla on menny uuden pomon kanssa sukset pahasti ristiin työtapojen osalta, ja nyt mulle on sitten ohjattu uus märkäkorva "työpariks", jolle pitäis opastaa ohjelmiston ja palveluiden toiminta. Eli suomeksi sanottuna pomo on jo päättänyt antaa mulle potkut. Nyt oon tässä olutta hörppiessä alkanu miettiin, että miten tän kohtelun sais kostettua maksimaalisesti mutta samalla tarpeeksi hienovaraisesti.

Olen siis vanha työntekijä, joka on tuonut firmaan todella paljon rahaa. Tätä seikkaa ei uus pomo eikä ylempi johtoporras tunnu ymmärtävän tai arvostavan. Nykyinen projekti, jota olen yksin toteuttanut, on ollu firmalle tuottava ja iso osa myyntiä; oon yksin vääntänyt alusta saakka softan, jolla on useita keskisuuria ja suuria yrityksiä asiakkaina, ja lisäks proggikseen kuuluu palvelut ja päivitykset.

Aattelin, että kirjottelis jonkun kivan ajan kanssa realisoituvan jäynän ja ajaa se seuraavan huoltoikkunan aikana. Sen jälkeen jäänkin pitkälle saikulle "burnoutin" takia ja lopulta vaihdan maisemaa toiseen lafkaan. Saa sitten uus koodiapina ihmetellä pomonsa kanssa softaa...

63

1491

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Märkäkorva_pomot_suks

      Kommentointi ja märkäkorvan opastus minimiin. Muista ylläpitää erityisesti hyviä asiakasuhteita nykyisiin asiakkaisiin, pientä vihjailua sinne suuntaan uusista haasteista, kun uusi paikka on löytynyt niin junasta pois ja homman haltuun uuden firman nimissä jos asiakkaat niin haluaa.

      Vaikka sinulla olisi mitkä kilpailukieltopykälät nämä ei estä asiakkaan kontaktointia sinun suuntaan (tämän korostamista epävirallisissa yhteyksissä ei voi millään väheksyä) ja koska ammatin harjoittamista ei voi millään pykälillä estää.
      '

      • nakituksetjamuut

        Joo kyllä näin on. Eli tuossa tilanteessa jättäisin nuorison perehdyttämisen omiin hommiini lähes nollaan!

        Tietysti se on väärin sitä finninaamaa kohtaan, mutta niin myös koko tilanne sinuakin kohtaan. Jos "päällystö" on antamassa kenkää niin perehdyttäköön sitten itse nuoret korvaajat kyseisiin tehtäviin.

        Itse näkisin etta tuossa tilanteessa se ei ole enää sinun hommasi vaan "nakitat" sen takaisin esimiehillesi.


      • juonhuvikseni

        Taisit munata paikkasi ryypikelemällä liikoja.Ne pomot ei siedä kilpailua alkoholismissa,heh.Mee kaivaan ojaa,siellä montussa ei
        paljoa tarvita,ja kaljakin pysyy kylmänä.


      • PIkkuP0mo
        nakituksetjamuut kirjoitti:

        Joo kyllä näin on. Eli tuossa tilanteessa jättäisin nuorison perehdyttämisen omiin hommiini lähes nollaan!

        Tietysti se on väärin sitä finninaamaa kohtaan, mutta niin myös koko tilanne sinuakin kohtaan. Jos "päällystö" on antamassa kenkää niin perehdyttäköön sitten itse nuoret korvaajat kyseisiin tehtäviin.

        Itse näkisin etta tuossa tilanteessa se ei ole enää sinun hommasi vaan "nakitat" sen takaisin esimiehillesi.

        Kyllä se perehdyttäminen vaan on sun hommaa halusit tai et, kun työnantaja niin määrää. Direktio-oikeus, u know.
        Jos olet eri mieltä, en yhtään ihmettele sitä maiharinkuvaa sun perseessä :)


    • sölfdj

      Puhut märkäkorvalle hymyssäsuin puuta heinää, ettei se opi mitää. Älä ainkaan kerro ihan oikeita asioita.

    • vaihdetta.silmään

      Kerran jäin kun olisi pitänyt heti lähteä, eniten kadutti jälkeenpäin kun en heti häipynyt.

      Tilanne oli vastaava muuten, mutta märkäkorvia oli useampia tuolta Intian suunnalta.

      Mitään aikapommia ei kannata jättää tikittämään, siitä voi saada isot sanktiovaatimukset peräänsä lähdön jälkeen ja vapaus vaatimuksista on myös itselle hyvä asia.

      Riittää kun häipyy niin nopeasti kuin vaan ikinä pystyy. Sitä ennen perehdytys ihan minimiin.

      Siinähän sitten jäävät hoo moilasina ihmettelemään, että mitä nyt pitäisi tehdä ja yksinkertainenkin muutostyö kestää viikkoja.

      Jäynä se äkkilähtökin on.

      • Tymhä

        Miksi perehdytys minimiin? Eikö siinä mene oma maine ammattilaisena?


    • NiinMakaaKuinPetaa

      Ei muuta kuin poltetun maan taktiikka käyttöön: jokainen uusi muutos vaikuttaa lähes kaikkeen muuhunkin tai tekee systeemit epäyhteensopiviksi, ellei "huomaa" pientä kikkaa.

      //terveisiä perseestä!

    • vapausmiettiä

      Surullista. Kuka voitti? Ei kukaan.
      Ainoa tapa on ehkä etsiä toinen yritys tai perustaa oma.
      Avain henkilöiden kanssa olisi aina oltava varovainen.
      Pomot ei ole useinkaan avainhenkilöitä vaan saavat kenkää, jos hommat menee pieleen.
      Maailma on melko vapaa, joten mieti itse, että mitä teet huomenna, eli tulevaisuudessasi.

    • a23487

      Ennenkuin haet y-tunnuksen niin pitää olla sopimus asiakkaan kanssa ja varmaa tuloa tulossa. y-tunnus peruuttaa ansiosidonnaisen.

      • 433234234234234

        Jos itse lopettaa työsuhteen niin tulee karenssi, oliko 3kk. Ota pari viikkoa burnout-saikkua, se helpottaa ja voit alkaa tehdä samalla jo töitä uusien avautuvien mahdollisuuksien kanssa. Siellähän se märkäkorva toimistolla odottelee... ;)

        Kyllä tuommoisessa tilanteessa pitäisi vähintääkin pari viikkoa saada. Toimistolle palatessasi, olet asiallinen, mutta harvasanainen... :D Neuvot ja ohjeet menee aina vähän pieleen tai niistä puuttuu puolet... tai windows pitää päivittää tai pitää käydä paskalla tai lounaalla tai mitä vaan ikinä keksii, että hommat hidastuu.


    • Enolerobotti__

      Miksi olet ilkeä myös tälle ns märkäkorvalle? Eihän se hänen syynsä ole, jos sinun ja pomosi sukset menivät ristiin?

      • asölöasldfjaöldskfj

        Ei kai aloittaja halua olla ilkeä märkäkorvalle, vaan pomolleen, joka haluaa erottaa hänet hänen tehtävistään? Märkäkorva lienee valitettavasti sijaiskärsijä, koska joutuu myrskyn keskelle. Märkäkorva lienee valinnut oman uransa ja voi valita myös toiisin.


      • Enolerobotti__
        asölöasldfjaöldskfj kirjoitti:

        Ei kai aloittaja halua olla ilkeä märkäkorvalle, vaan pomolleen, joka haluaa erottaa hänet hänen tehtävistään? Märkäkorva lienee valitettavasti sijaiskärsijä, koska joutuu myrskyn keskelle. Märkäkorva lienee valinnut oman uransa ja voi valita myös toiisin.

        *huokaus*. Elämä on..I guess.


      • 09789087

        Miten itse ratkaisisit sen, että et kerro pomolle mutta kerrot kaiken kuitenkin uudelle työntekijälle? Tähän ei ole muuta ratkaisua kun sulkea suunsa joka suuntaan kyseisessä yrityksessä ja alkaa kehittämään omia uusia kuvioita, ehkä jopa saada asiakkaat mukaan vanhasta firmasta... Jos uusi pomo on siis m@lkku kuten aloittajan kommentista ymmärsin.

        Olen täysin aloittaja puolella. Yksittäinen kusetettu työntekijä on paljon huonommassa asemmassa kuin kusettava yritys.


    • huohkäy

      "Aattelin, että kirjottelis jonkun kivan ajan kanssa realisoituvan jäynän ja ajaa se seuraavan huoltoikkunan aikana. "

      Ja kun jäynä realisoituu, pomosi tietää, että teki oikean ratkaisun, kun päätti päästä sinusta eroon.

      • irobot

        Kai sitä nyt saa kuka tahansa suuttua ja purkaa vitutustaan, jos pitää tehdä perehdytys omiin töihin ennen potkuja.


      • imnotrobot
        irobot kirjoitti:

        Kai sitä nyt saa kuka tahansa suuttua ja purkaa vitutustaan, jos pitää tehdä perehdytys omiin töihin ennen potkuja.

        Jos teillä on käytössä kunnon devops -systeemit, tekemäsi muutokset näkyvät helposti lähdekoodin commiteista ja on korjattavissa tämän uuden koodiapinan toimesta.

        Jos teillä ei ole käytössä kunnon devops -systeemit ... no, sitten joudatkin lähteä ja uusi koodiapina sellaiset toteuttaa. Ja pomo huokaisee, että olipa hyvä että päästiin siitä vanhasta jäärästä eroon.


      • k4j5k4j

        Yes. Täysin samaa mieltä.


    • iamarobot

      "vanha työntekijä"

      Se on sinun vikasi. Olet vanha. Vanha. Vanha. Aivan liian vanha. Jos olisit mennyt armeijaan töihin, olisit jo eläkkeellä. Olet AIVAN LIIAN VANHA. Luovuta suosiolla, jätä hommat nuoremmille. Tee jotain muuta.

      • siiiiiiiiiivariiiiiii

        "Vanha työntekijä" voi olla vaikka nuorempi kuin uusi tulokas, "vanha työntekijä" on vain kauemmin ollut juuri siinä firmassa. Ei taida älli riitää siihen mitä tarkoittaa "vanha työntekijä"? Itse et sovi edes armeijaan. Mene mummoja kääntelemään sivariin.


      • iaamnotrooobot
        siiiiiiiiiivariiiiiii kirjoitti:

        "Vanha työntekijä" voi olla vaikka nuorempi kuin uusi tulokas, "vanha työntekijä" on vain kauemmin ollut juuri siinä firmassa. Ei taida älli riitää siihen mitä tarkoittaa "vanha työntekijä"? Itse et sovi edes armeijaan. Mene mummoja kääntelemään sivariin.

        ""Vanha työntekijä" voi olla vaikka nuorempi kuin uusi tulokas,"

        Annoitko juuri esimerkin "alternative fact" tai "post-truth" käsitteestä, jonka Donald Trump on lanseerannut?

        Olet it-alalla. Tiedät määrittelyt ja niiden tärkeyden. Jos on "vanha työntekijä" niin on vanha työntekijä. Vanha. Tai sitten iäkäs, ihan miten haluat. Tai "ikärajoitteinen", jos terminä poliittisesti korrektimpi.

        Toki uusi tulokas voi olla vanhempi kuin vanha työntekijä, mutta silloin myös uusi tulokas on vanha työntekijä.


      • skarbarobo
        iaamnotrooobot kirjoitti:

        ""Vanha työntekijä" voi olla vaikka nuorempi kuin uusi tulokas,"

        Annoitko juuri esimerkin "alternative fact" tai "post-truth" käsitteestä, jonka Donald Trump on lanseerannut?

        Olet it-alalla. Tiedät määrittelyt ja niiden tärkeyden. Jos on "vanha työntekijä" niin on vanha työntekijä. Vanha. Tai sitten iäkäs, ihan miten haluat. Tai "ikärajoitteinen", jos terminä poliittisesti korrektimpi.

        Toki uusi tulokas voi olla vanhempi kuin vanha työntekijä, mutta silloin myös uusi tulokas on vanha työntekijä.

        Vittuuu mitä näsäviisasta paskaa.


      • iimnooroboo
        skarbarobo kirjoitti:

        Vittuuu mitä näsäviisasta paskaa.

        Alkaa selkeytyä, miksi pomosi haluaa sinusta eroon.


    • uttiv

      Nii vittu onki vittu!!

      Sen takiahan nää palstat täällä on vittu

    • Uudet_suuntimat

      Sabotoida ei kannata vaikka kuinka ottaa takaraivoon. Älä anna vitutuksen sumentaa järkeäsi. Parempi vain nyt myydä sitä osaamistansa jollekin toiselle paremmalle firmalle. Lähdet ovesta heti kun tilaisuus aukeaa. Pidät asiakas ym kontaktit yllä ja terveinä ja laajennat sitä kontaktiverkostoasi. Jos sabotoit niin ne sinun nykyiset asiakkaat siitä kärsii myös pahasti. Sehän ei ole sinun tarkoituksesi. Tai jos et siitä välitä, niin olet mulkku myös itse. Samalla saat huonon maineen itsellesi mitättömänä kostajana. Kostamiset tulee aina jossain vaiheessa bumerangina takaisin tavalla tai toisella. Verkostosi menee pilalle. Opetat sitä uutta jannua nyt vaan. Ei hän sinulle mitään pahaa ehkä ole tehnyt. Pomosi kanssa sinulla on välit poikki. Ei se uusi kaveri kuitenkaan kaikkea ymmärrystä tekemisestäsi saa välttämättä mitenkään. Toki jos on välkky kaveri niin tekee sitten paremman softan vähemmillä koodiriveillä. Tämmöistäkin on monasti tapahtunut. Elämään kuuluu aina takapakit ja turpiin saannit. Itse olen saanut turpiin, mutta ottanut nopeasti ylösnousun kanveesista ja uudet suuntimat elämään. Mitään jäyniä en ole kenellekään järkännyt. Minulla ei semmoiseen ole aikaa ja motivaatiota.

      • pyhäkoulu

        Älä opeta mitään lähet vaan vetään ja otat asiakkaat mukaan. Unohda kans jäynät, menee vaan turhaa aikaa. Kaikki aika ja energia pitää keskittää uuteen.

        Siis eihän tässä nyt mitään pyhäkoululaisia olla, vaikka hölmöjä oltaiski.


      • dummy.vastaan.dummy
        pyhäkoulu kirjoitti:

        Älä opeta mitään lähet vaan vetään ja otat asiakkaat mukaan. Unohda kans jäynät, menee vaan turhaa aikaa. Kaikki aika ja energia pitää keskittää uuteen.

        Siis eihän tässä nyt mitään pyhäkoululaisia olla, vaikka hölmöjä oltaiski.

        Paras tyyli on, että lähtee vaa menemään ja jättää kaikkien oppilaiden oppimiset minimiin. Antaa isokengäisten itse tehdä perehdytys - jos edes osaavat.


    • nuevooiva

      Oletan kirjoitustyylistäsi, että olet nainen. Hankkiudu siis raskaaksi ja jää äitiyslomalle. Ei voi irtisanoa.

      • mekkoJaTyyny

        Pikaraskaus? Tyyny mekon alle?


    • CouderCouper

      Luottamus on suurinta pääomaa mitä sinulla on antaa, älä siis tee jäynää vaan osottaudu luottamukselliseksi. Siis, vaikka potuttaa niin älä terrorisoi sillä varmasti jatkossa löytyy työtä kun hoitaa duuninsa hyvin.

      • sano_se_sille

        Sano toi 55 v pitkäaikaistyöttömälle


    • Poispotkittu

      Samaa mietin ite, helppo olis joku jäynä tehdä, en ole it alalla. Myös burnout loma kävi mielessä. Oon tehnyt sovitut hommat ja perehdytykset ja muuten keskittynyt tulevaan: etsinyt uutta paikkaa. En oikeen ole kostaja tyyppiä, se ei vaan sovi mulle. Enkä saikku tyyppiäkään. En usko että hommat sujuu helposti kun olen lähtenyt , mutta se ei johdu mitenkään minusta, irtisanova esimies on vastuussa järjestelyistä. Ja tietenkään en irtisanomisajan päätyttyä ole enää vanhan työnantajan tavoitettavissa.

      • Poispotkittu

        Päivitän edelläoleva kommenttiani. Sain uuden työpaikan ja nyt olen siellä. Jälkeenpäin ajatellen olis kannattanut olla burn out saikulla irtisanomispäivästä alkaen ja jättää kaikki työt tekemättä. Ahkeruus ja vastuunotto tilanteessa kuin tilanteessa ei tuonut yhtään työpaikkatarjousta firman sisältä mikä oli toiveeni. Mutta samaan sikaan kun hoidin kaikki työt ja opetin, etsin myös uutta paikkaa. Ja pääsin kyllä haaatatteluihin vaikka olen 51 v nainen. Mutta oli raskasta, olisi kannattanut hakea saikkua heti ja lopettaa turha työnteko. Jos oikeasti jotain muuta työtä olisi ollut sikomus tarjota se olisi tehty heti.


    • kansainvälisyys

      Ei sentään niin raadollista kun NSN:llä aikoinaan. Porukat irtisanottiin ja työt siirrettiin Intiaan tehtäväksi kun "saatiin niin halvalla". Siinä piti sitten suomalaisten tehdä viimeiset kuukaudet huippumotivoivaa työtä ja yrittää kouluttaa intialaisia omiin hommiinsa. Vitutusta lisäsi, että jo alusta saakka oli selvää etteivät he niitä töitä omaksu kun osaamistaso oli alkeellinen. Työnantaja järjesti siis itse tuon jäynän hoitamalla tuotteen roskapönttöön siirtopäätöksellä.

    • poispotkittu

      Kyllä mun työpaikalla on yhtä raadollista kuin NSN:lla. Eli aika sama tilanne on nyt minunkin työpaikallani, Intiaan siirretään töitä. Ja opetusvelvollisuus on suomalaisilla. Poispotkittujen suomalaisten hyväntahtoisuuteen ja korkeaan työmoraaliin on taas luotettu eikä turhaan. On hoidettu kaikki pyydetyt perehdytykset, sitten nähdään mihin se riittää .

      • kdkfkzkkekskskekfk

        Oliko GPtW firma? Niinpä


      • MustaHuominen

        Korkea työmoraali ja hyväntahtoisuus sotivat pahasti suomalaisia itseään vastaan halpamaaulkoistuksia tekevissä GPtW firmoissa.

        Kortistossa se työn aikainen liiallinen kiltteys sitten harmittaa sitä enemmän, mitä kauemmin työttömyys kestää.

        Eikä moneen paikkaan enää voi edes hakea, koska offshore hoitaa hommat.


      • Aattelepa_ite
        MustaHuominen kirjoitti:

        Korkea työmoraali ja hyväntahtoisuus sotivat pahasti suomalaisia itseään vastaan halpamaaulkoistuksia tekevissä GPtW firmoissa.

        Kortistossa se työn aikainen liiallinen kiltteys sitten harmittaa sitä enemmän, mitä kauemmin työttömyys kestää.

        Eikä moneen paikkaan enää voi edes hakea, koska offshore hoitaa hommat.

        Silloin työssä ollessaan tulisi panostaa itseensä enemmän kuin siihen työn tekoon.
        Työ on OK, mutta pelkkä pyyteetön ahkeruus ylitöinensä ilman omia henkilökohtaisia tavoitteita ja elämää on katastrofaalista. Samassa työpaikassa sinnitellään liian pitkään samalla positiolla. Lopulta ei enää uskalla lähteä firmasta pois kun on niin pahasti taantunut ja laitostunut. Tutussa työpaikassa varmaan osataan hommat hienosti mutta muualle ei kelpaa. On raakki. Terve itsekkyys on hyve. Uhrautuva ahkeruus vie pohjalle.


      • RealDoer

        'Aatteleppa ite' olet kyllä niin oikeassa. Jotkut vaan kehittää itseään ja sukkuloi paikasta toiseen oppimassa vähän sitä ja tätä varsinaisilta työn tekijöiltä. Ja ne ahkerat, jotka hoitaa työt näiden muiden vaan opiskellessa ja kehittäessä itseään ja markkina-arvoaan, saavat sitten potkut kun hommat siirtyy halpamaihin. Työvelvoite loppuun saakka, onhan kyse ainoista jotka osaa töitä tehdä eikä vaan puhua


      • MustaHuominen
        RealDoer kirjoitti:

        'Aatteleppa ite' olet kyllä niin oikeassa. Jotkut vaan kehittää itseään ja sukkuloi paikasta toiseen oppimassa vähän sitä ja tätä varsinaisilta työn tekijöiltä. Ja ne ahkerat, jotka hoitaa työt näiden muiden vaan opiskellessa ja kehittäessä itseään ja markkina-arvoaan, saavat sitten potkut kun hommat siirtyy halpamaihin. Työvelvoite loppuun saakka, onhan kyse ainoista jotka osaa töitä tehdä eikä vaan puhua

        Niiden sen konkreettisen työn tekijöiden pitäisi panna edes vähän hanttiin.

        Kuvio on aivan sairas.

        Tehdään hyväntahtoisesti ja tunnolisesti kaikki perehdytykset intialaisille.

        Kaikki kuitenkin samaan aikaan tietävät, että palkaksi siitä on tulossa suurimmalle osalle potkut ja myös pitkäaikaistyöttömyys, jos ikää on yli 40.


      • juokse.hullu

        Kuvio on sairas, siitä ei pääse yli eikä ympäri.

        Mutta siinä vaiheessa kun tietää, että oma asema on vaakalaudalla ja pitäisi muka opastaa joku uusi tyyppi kuvioihin niin ainakin omasta mielestäni on parempi jättää opastus niin minimiin kuin mahdollista. Siinä vaiheessa on myös hyvä muistella että miten itseä kohdeltiin kun meni sisään firmaan. Eli oliko mitään perehdytystä vai ei.
        Jos ei ollut niin voi hyvillä syin jättää oman panostuksensa myös tekemättä.

        En ainakaan itse jaa mitään tietoa ulos jonka olen itse omalla ajallani joutunut hankkimaan.

        Ei ne intialaiset, itäblokin maan ja muut halvemmat pysty kuitenkaan jatkamaan jonkun täysin dokumentoimattoman ohjelmiston jatkokehitystä yksin.

        Silloin kun tämä asia ilmenee useamman kerran niin pikkutakkimanageri saa myös itse kenkää.


    • RealDoer

      Ihan totta että eivät tosiaan pysty jatkamaan perehdytyksestä huolimatta ja toivottavasti silloin muistetaan kuka päätti siirrosta ja irtisanomisista. Ihan siitäkin voi päätellä halpamaiden tehokkuuden kun tutkii montako ihmistä siellä tekee sen yhden työt. Ja usein vaaditaan joku kontrolloimaan että kaikki tehty ja suunnilleen oikei, mutta samasa ajassa ko henkilö olisi jo itse tehnyt ne hommat. Näin on käynyt monessa ulkoistus projektissa, että työt siirretty pikavoittojen toivossa ja entiset tekijät irtisanottu. Sitten on jouduttu kasvattamaan tekijätiimin kokoa halpamaassa, kun teho ei olekaan sama ja lopulta vielä ottamaan suomeen henkilöt jotka vahtii halpamaan tiimiä. Otetaan vaikka ne samat irtisanotut nyt ilman teko-oikeutta valvojiksi entiselle työlleen. Kustannukset moninkertaistuu, vanha tiimi taas töissä mutta nyt ei tekemässä vaan valvomassa :) Tämä on tosi tarina, valitettavasti.
      Toinen ulkoistamiseen liittyvä ongelma laadun lisäksi on se, että halpa ei ole kauan halpa. Kun monet firmat ulkoisti Itä-Euroopan maihin, niin hintataso nousi nopeasti sille tasolle että ei ollut enää halpaa ja niinpä nyt ulkoistetaan Intiaan.

      • suomalaiset.pois

        Mitä pahaa suomalaiset it-suunnittelijat ym., joita on korvattu tuhansittain intialaisilla ovat yritysten hallituksille ja muille ulkoistuksista päättäneille oikein tehneet.

        Mikä oli se viimeinen pisara, että päätettiin monessa yrityksessä laittaa suomalaisten määrä minimiin ja intialaisten ym. määrä maksimiin.

        Raha ei liene ainoa syy, eivät intialaisetkaan ilmaisia sentään ole.

        Ehkä suomalaiset "it-olmit" ovat vaan niin vitun ärsyttäviä asiasta päättävien mielestä.


      • kdkdkdkwkksnkwkek
        suomalaiset.pois kirjoitti:

        Mitä pahaa suomalaiset it-suunnittelijat ym., joita on korvattu tuhansittain intialaisilla ovat yritysten hallituksille ja muille ulkoistuksista päättäneille oikein tehneet.

        Mikä oli se viimeinen pisara, että päätettiin monessa yrityksessä laittaa suomalaisten määrä minimiin ja intialaisten ym. määrä maksimiin.

        Raha ei liene ainoa syy, eivät intialaisetkaan ilmaisia sentään ole.

        Ehkä suomalaiset "it-olmit" ovat vaan niin vitun ärsyttäviä asiasta päättävien mielestä.

        Ei nämä kotimaiset olmit suostu töitä tekemään, ja palkkaa pitäisi silti maksaa. Inkkarit parempia.


      • suomalaiset.pois
        kdkdkdkwkksnkwkek kirjoitti:

        Ei nämä kotimaiset olmit suostu töitä tekemään, ja palkkaa pitäisi silti maksaa. Inkkarit parempia.

        Monessa it-firmassa on nyt pystyssä sellainen organisaatiomalli, joka syrjii suomalaisia työntekijöitä ja työnhakijoita, työt teetetään muualla enenevässä määrin, onko se muka hyvä asia??


      • WanhaPervo
        kdkdkdkwkksnkwkek kirjoitti:

        Ei nämä kotimaiset olmit suostu töitä tekemään, ja palkkaa pitäisi silti maksaa. Inkkarit parempia.

        Vitsailetko? Ei sellaisia laiskoja ollut yhtään ainakaan 80-luvulla suomalaisissa alan työpaikoissa. Nyt 2010-luvulla suoraan asiakkaan palveluksessa ollessani myös siellä yritettiin kiristää työtahtia ja ei siitä hyvää seurannut. Vanhat mainframe järjestelmät olivat helvetillisiä ylläpidettäviä. Näitä IBM suurkoneiden järjestelmiä oli usein viritelty jo 30-40 vuotta, eikä kunnon dokumentteja enää ollut. Sovella sitten noihin ketterää kehitystä.


    • Eispeis

      Älä stressaa unettomuutta tai ruokahaluttomuutta ja ole vain läsnä töissäsi tai työläisille ja kerro asiasi ja sano lääkkeiden olevan huono asia ja kerro työntekijöille satu väsyneestä pomosta ketä nukkuu töissä ja kertoo astman haittavaikutuksesta ja pizzan maukkuudesta siirapin kanssa. Vippaa parhaimmille työntekijöille rahaa magneettiseen rahan tekoon siivilöimällä ketsuppia appelsiinilotan kuorrutukseen ja tekemällä tästä maagista ja arvoituksellista sekä mahdotonta. Juo sen jälkeen vettä missä on puolikas teelusikka soodaa ja sano suolan olevan luokattomassa kunnossa kiitos työntekijöiden. Kun olet lopullisesti valmis väsymyksestä niin kerro kaikille violetin sävyisestä vuohen lihasta mikä on tic tac musiikin imeskely kalkki. Mene tekemään tämä väärinpäin ja kirjain kirjaimesta kirjoittaen kaikki tämän väärinpäin ja hypi hyppynarua tauolla ja kerro kaikki hypyt sillä luvulla millä sait laskiessa tämän tekstin numero määrät. Elä loppu elämä ilman tätä tietoa ja jos näet tai kuulet tästä niin lopeta työt koska et saa työttömyyskorvausta etkä mitään rahaa jos orjuutat. Lue viellä kerran väärinpäin kääntäen kirjaimet väärinpäin ja laske kaikki merkit tästä ja tehdään se nyt yhdessä ja kerrotaan yhteissumma vastaamalla tähän laskelman jälkeen.

      • maitoasinappiin

        Kyllä, liian huonossa tai muuten aivan liian stressaavassa työyhteisössä on mielenterveys monilla tosi kovilla.

        Äärirajoille joutuneista ja liian kauan siellä olleista työntekijöistä arvotaan, että kuka heistä prakaa ensin.


    • NaurussaPitelemistä

      Tein kerran hyvän jäynän yhdelle pomolle. Sanoin lähteväni toiseen firmaan, mutta en sitten lähtenytkään. Siinähän teki kaikki järjestelyt turhaan ja piti vielä puheenkin.

      • kdkdkkdkekekzk

        Työtoverit katsoivat sinua samalla säälien. Mutta ei se haittaa, nehän ovat nyt kaikki ex ja sä kotona työttömänä.


    • TkuMejsel

      ei kannata laittaa dildoa tai homopornoa tikulla pomon kassiin. eikä kannata selvittää missä se asuu. jos pomo on syyllistynyt laittomuuksiin kuten useat ovat niin sen voi tuoda julki virallisesti tai tiedonantokanavia kautta. Esimerkiksi palkannut sukulaisia, kertonut epäsiveellisiä vitsejä, käyttänyt härskiä kieltä tai lainannut luvatta työnantajan työkaluja verstaalta (Hilti) omaan viikonloppukäyttöön, niin niistä voi mainita. Tai jos on painostanut lähipiiriä savustamaan ei-toivottua toiselta paikkakunnalta tulleita henkilöitä pois (tuijottelu, vihjailu rikoksista, huumeiden käytöstä tms. hullua kuten kuultua)

      tai sen jos on painostanut vääristelemään tietoja pääkonttorin raportointiin (parempia lukuja, jättämään pois tapahtua tms), tällaisia voi olla 30 vuotta pikkuhitlerinä toimineen pomon aikana. Ei välttämättä.

    • zZdGjdLö

      Perehdytä uutta tekijää mahdollisimman vähän ja lähde niin pian kuin mahdollista, jätä pomo pulaan. Jos vuosia on takana vähän enemmän, älä ihmeessä jää työttömäksi vaan etsi ennen lähtöä uusi työ. Työpaikanvaihtajia suositaan rekrytoinnissa aika ylivoimaisesti ja ikä sekä työttömyys ovat selvä este työllistymiselle, joten mieti tarkkaan mitä teet.

    • lkfjsdfl

      Jep, allekiroitan mitä täällä jo kirjoitettu. Omat asiakkaat voittaa oman työnantajan 100-0.

    • PaskamainenMies

      Irtisanoudut välittömästi, etkä enää mene työpaikalle. Et saa irtisanomisajalta silloin palkkaa, mutta mitä sitten? Näin minä tekisin.

      • kkfkizkdkdkzndedk

        Ja saa samalla 4 kuukauden karenssin työkkäristä eikä ansiosidonnainen juokse. Neuvosi sopii jos uusi työsopimus on jo taskussa. Jos uusi työsopimus on taskussa, niin mitäs sitä sitten kysymäänkään.


      • ewwwe

        Joo kannattaa kuitenkin vähän miettiä sitä tulopuoltakin lähtiessään, tai jos on sukanvarressa jo riittävästi euroja niin silloinhan ei ole väliä.


    • eläkeihanuus

      Sivusta "kuunnellen",ihmettelen miten persuksista kaikki työsuhteet
      näyttävät olevan suomessa näinä päivinä.Mahtaako maassa olla muita
      tyytyväisiä kuin politikot,niitähän ei sa potkittua ulos muulla kuin
      kuluttamalla.V-mäisiä pomoja on aina ollut ja se jatkuu.Saivartelijoita
      ja valmiita arvostelemaan karkeasti pinemmistäkin asioista,ei edes
      virheistä.Monta sadistista pomoa,moni on joutunut käymään läpi,eikä
      muutosta näy.Esimiehille ei löydy kouluja oppiakseen ihmis-suhteiden
      tärkeydestä liikkeen hyödyksi.
      PS.Eläkkeellä ilman stressiä hakkaa kakenlaiset työsuhteet.

    • parempi.kaikille

      hyvä kun pääsevät tuollaisesta sekopäästä eroon

    • MustaListaOnTotta

      Pomon ei tarvitse kuin vähän suutaan avata, niin et tule enää ikinä saamaan töitä mistään. Pysy väleissä pomon kanssa!

    • KiitosKuivastaHuumorista

      Pitäneepä itsekkin aamukahvilla miettiä, että josko sitä keksisi jotain pientä leikinlaskua märkäkorvien ratoksi.

    • Anonyymi

      Kaveri rakensi kerran raspberry piistä netin kautta ohjattavan pierukoneen ja jätti sen tykötarpeineen firman avokonttorissa olevaan lukittuun lokeroon.

      Kyllä siinä oli naurussa pitelemistä kun avokonttorissa jysähti oikein kunnon paukku, eikä syyllistä koskaan löytynyt, heh.

    • Anonyymi

      Mallia voi ottaa kulttileffasta Last House on the Left

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1366
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1292
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1206
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1204
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1183
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1181
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1177
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe