Tarkoitus uusia vanhaan 35 jalkaiseen veneeseen koko navigointielektroniikka. Ajatuksena laittaa koko homma uusiksi vimosen päälle.
Vanhat systeemit on tosi vanhat. Ei plotteria, ei autopilottia...
Ajatuksena laittaa tutka, plotteri, mittarit, autopilotti, vhf ja muut juttelemaan keskenään.
Mielellään otan vinkkejä vastaan.
Autopilotti kvadranttiin vai ohjauspyörään. Ais? Tutka ja kartta samalle näytölle? Läppärillä kun vois tehdä reitit ja veneessä vaan lyödä läppäri piuhaan. Alhalla ois läppärissä samat näkymät kuin ylhällä. Tai miks ei tabletti wlanissa. Vielä kun ois esim puhelimissa tai muissa tebleteissa appi jolla vois seurata missä mennään, miten lujaa jne, esim lapset omassa hytissään.
Eli vinkkejä ja ideoita haetaan, jutteleeko eri merkit. Tarviiko olla lähettävä ais vai vain muut näyttävä, kuinka tehokas tutka, millanen vhf...
Elektroniikan uusiminen
25
806
Vastaukset
- Realismiapeliin
Olipas laaja kysymys! Ihan ekaks kannattaa varmaan tsekkaa että veneen perus-sähkösysteemi on hyvin tehty ja edelleen kunnossa ja riittävä tulevalle laitteistolle. Nouseeko sähkön kulutus, riittääkö piuhojen neliöt, entä sähkön tuotto, akkujen kapasiteetti yms. Jos nuo on kunnossa, niin eikun suunnittelemaan ja piirtämään.. Tai pitäiskö ottaa joku ammattilainen avuksi suunnittelemaan? Et maininnut että meinaatko tehdä itse, riittääkö osaaminen, vai meinaatko teettää ulkopuolisella, ja meinaatko toteuttaa ennen ensi kesän purjehduksia?
- Verkottuminen
Venemessut tulossaja siellä on muutama osasto jossa kannattaa käydä juttelemassa esittelijöiden kanssa. Yleesnä ovat aika lähekkäin tosiaan.
Noilla psekseillä kannattaa varautua kaivamaan taskuja aika syvältä.
Mutta jos haluat etukäteen tutustua yhteen ratkaisuun, niin tässä pari:
http://www.raymarine.fi/view/?id=5537
http://www.navnet.com/en/ - Uudistetaan
Itse teen.
Sähköhommat sinänsä tuttua kamaa, samalla uusitaan veneen sähköt.
Itse laitteet mietityttää juuri mittari ja navigointipuolella.
Mitä laitteita valita, mitkä juttelee keskenään, onko jo johdottomassa verkossa toimivia jne.
Itse fyysinen asennus ei ole ongelma. - Elektroniikka-asentaja
Uudistetaan kirjoitti:
Itse teen.
Sähköhommat sinänsä tuttua kamaa, samalla uusitaan veneen sähköt.
Itse laitteet mietityttää juuri mittari ja navigointipuolella.
Mitä laitteita valita, mitkä juttelee keskenään, onko jo johdottomassa verkossa toimivia jne.
Itse fyysinen asennus ei ole ongelma.Valitset kaikki samalta toimittajalta, niin juttelevat paremmin keskenään. NavNettiä on täällä suositeltu, elui Furunoa pukkaa. Sitten valitsisin itse mahdollisimman vähän langattomia ratkaisuja. Toki joissain tapauksessa ainoa järkevä, mutta perukamat ihan johdoilla. Luotettavuus paranee.
Elektroniikka-asentaja kirjoitti:
Valitset kaikki samalta toimittajalta, niin juttelevat paremmin keskenään. NavNettiä on täällä suositeltu, elui Furunoa pukkaa. Sitten valitsisin itse mahdollisimman vähän langattomia ratkaisuja. Toki joissain tapauksessa ainoa järkevä, mutta perukamat ihan johdoilla. Luotettavuus paranee.
NavNetin, siis Furunon hankin edellis syksynä. Laitteessa ominaisuuksia kuin piilaaksossa, mutta toistaiseksi on hiukan pettymystä pukannut tuon tuen kanssa. Juuri tuo, mitä ja millaista saadaan keskustalemaan keskenään, ymmärtääkö eri merkkien näyttöjä yms.
Keväämmällä pitää koettaa tuo uusin päivitys siihen asennella, paljon on uusia toimintoja luvassa, toivottavasti silloin jo suomiversiona suomesta.
Laite tosiaan pirun hyvä, ja tarkoitus on palikoita lisää hankkia tuohon TZ12 näyttöön, siis kaikuanturia, autopilottia, tutka-anteennia yms. leluja.
Tämä siis moottoriveneseen, mutta laitteethan ovat samoja ;D
- 3736
On tehtävissä.... Autopilotti kvadrantille. VHF dsc ja Aisilla plotterille. Iso uusi plotteri
Läppäri/pädi on kiva suunnittelulelu mihin voi wlanilla kytkeytä plotterille.
noin 10k€ investointi... Eihän tuosta ihan pikkurahalla selviä, jos kaikki laittaa kuosiin, mutta jos hieman katsoo ja jaottelee, niin siitä selviää järkevästi. Setti on aika "perus" , suunnilleen se, mitä veneissä tänä päivänä yleensäkin on, joten mitään ihmeellistä tuossa ei ole. Ihan mielenkiinnosta, mikä vene, merkki ja malli?
Tuo pc:n liitettävyys ja tutkaluvan näyttö tietokoneella ajaa järjestelmän Furunon Navnet järjestelmään. Heillä on TZ navigator ohjelma, joka kytkeytyy suoraan ethernet hubiin kiinni, josta saadaan kaikki tieto tietokoneelle mitä verkossa kulkee. Tietokone pystyy toimimaan itsenäisesti ilman plotteria myös tässä hommassa. Softa ja kartat, jotka toimii koko järjestelmässä on about 750€ ja tutka ominaisuus toisen mokoman. Softaan saa sitten tosi järeitä reititys ja kaikuluotaus palikoita jos haluaa.
Furuno tztl sarjan näytöissä on wifi hotspot, jolla näyttö voidaan peilata pädeille tarvittaessa. Samoin kaikissa muissakin tänäpäovänä
tutkakuvuksi joko perinteinen tai doppler pulssikompresssio tutka, joka.on tänä päivänä pop. DRS4-NXT on saanut mailmallla paljon suitsutusta. Se erottelee ruudulle liikkuvat maalit eri värillä.
Autopilotti. Kvadranttiin kiinni tuon kokoisessa veneessä, ehdottomasti. Pilotin aivot samaa brändiä, kuin kaikki muukin.
Satelliittikompassi ehdottomasti tämän tason järjestelmään. True heading vector compact ei jää kovin paljon kalliimmaksi laadukkaasta sähkökompassista.
Standard horizon GX 6500 on mielenkiintoinen uutuus tälle vuodelle. Siinä on vhf ja lähettävä AIS samassa. Maksaa toki yhtä paljon kuin lähettävä ais ja perus vhf yhteensä, mutta voisi olla asiallinen. AIS voi olla mikä vaan tänä päivänä. Data kulkee ristiin rastiin N2K verkossa. No jos haluaa laittaa Furunon, niin niillä on omansa myös ethernet verkkoon ja siihen pääsee sitten erilailla kii näytöltä.
Tuulianturi mastoon ja airmar DST800 N2K pohjaan ja yksi kaksi instrumenttinäyttöä niin homma on siinä.
Jos tinkii pc ominaisuudesta saa homman kasaan myös B&G järjestelmällä. Rahaa palaa kyllä kaikilla merkeillä sillain kympin pintaan. Kannattaa tulla tuollaisen keikan kanssa juttelemaan viikolla ja mielellään päivällä, niin on aikaa.- Eisepaksuus
Yllä ihan hyvä kuvaus mitä todennäköisesti haluat. Laita B&G niin et pety, tietokonekaan ei ole ongelma.
Itse en laittaisi gps-kompassia vaan esim Precision-9 kompassin.
Standard Horizonilta en ottaisi mitään (koskee kaikkia "halpiksia") Standard horizon ei ole "halpismerkki" vaan japanilaisen Yaesun marine tuotelinja. Yaesu tekee pelkästään radioita, niin radioamatööreille, kuin veneilijöillekin. Taitaapa tehdä (tekee) jollekkin muullekin "oikealle" merkille radiot. Löytyyhän nuo joka brändiltä omat radiot ja AIS:t tietenkin.
B&G:t on hyvät purjeveneeseen. Mutta pitää muistaa, että Se furunon tz navigator on kyllä todella hyvä, jos haluaa katsoa pc:llä.- auto_pilotti
"Kannattaa tulla tuollaisen keikan kanssa juttelemaan viikolla ja mielellään päivällä, niin on aikaa. "
Epäilemättä pienyrittäjän painajainen kun iso osa vuoden kaupoista pitäisi tehdä viikon aikana. Koeta nyt kuitenkin keskittyä vähän paremmin kaupantekoon kun se asiakas on nähnyt vaivaa tulla paikalle ties kuinka kaukaa suurin odotuksin. Itselleni sattui vuosi pari sitten niin että kaupanteko ei oikeastaan kiinnostanut sinua lainkaan kun "katteet ovat näissä niin pienet että ihan läpilaskutusta vaan koko homma". Tarjousta oli kuitenkin aikaa hakata padilla hallin verkkoyhteyksiä moittien ainakin 5 minuuttia lopputuloksella että en sitten saanut mitään tarjousta tuotteesta. Eikä kauppoja. Raketilla on lennetty kuuhun, ja marsiin. Voit soittaa toisessa mailmankolkassa olevalle ihmiselle vaikka videopuhelun. Satelliitti lähettää gigapikselin kuvia jupiterista, mutta helsingin messukeskuksella ei toimi verkko.
Pahoittelut, että en ole pystynyt palvelemaan sinua sillä kertaa kunnolla. Nyt on ainakin tämän firman kanssa hakattu vuosi järjestelmiä kuntoon ja tarjouksiakin saadaan paremmin lähtemään liikenteeseen. Edellyttäen, että yhteydet pelaa.
Pyrin aina tekemään tarjoukset heti siinä paikassa ja usein se onnistuukin. Joskus varsinkin noissa messuilla joitakin tarjouksia jää vaan yksinkertaisesti tekemättä, lähtemättä, hoitamatta, lappu joutuu hukkaan, meili ei lähde tai se menee asiakkaalle roskapostiin. Jos sitä tajrousta ei tule, kannattaa siltä myyjältä kysäistä, että oletko katsonut sitä. Toinen tietenkin on, että joku on ehtinyt sen tarjouksen jo tekemään ja kaupat on lyöty lukkoon.
Kyllä yksityisyrittäjää kiinnostaa aina kauppa. Messut, varsingin helsingin venemessut on aikamoinen stressitesti niin organisaation kestolle, kuin kauppiaan pällille. Ei myyjät mitään yli-ihmisiä ole.
Elektroniikkakauppa on tuskaisaa. Katteet on painettu todella alas ja edelleenkin se viisi prosenttia korkeampi ALV rankaisee suomalaista kauppiasta suhteettoman kovaa suhteessa euroopan muihin jälleenmyyyiin.- auto_pilotti
vanhami kirjoitti:
Raketilla on lennetty kuuhun, ja marsiin. Voit soittaa toisessa mailmankolkassa olevalle ihmiselle vaikka videopuhelun. Satelliitti lähettää gigapikselin kuvia jupiterista, mutta helsingin messukeskuksella ei toimi verkko.
Pahoittelut, että en ole pystynyt palvelemaan sinua sillä kertaa kunnolla. Nyt on ainakin tämän firman kanssa hakattu vuosi järjestelmiä kuntoon ja tarjouksiakin saadaan paremmin lähtemään liikenteeseen. Edellyttäen, että yhteydet pelaa.
Pyrin aina tekemään tarjoukset heti siinä paikassa ja usein se onnistuukin. Joskus varsinkin noissa messuilla joitakin tarjouksia jää vaan yksinkertaisesti tekemättä, lähtemättä, hoitamatta, lappu joutuu hukkaan, meili ei lähde tai se menee asiakkaalle roskapostiin. Jos sitä tajrousta ei tule, kannattaa siltä myyjältä kysäistä, että oletko katsonut sitä. Toinen tietenkin on, että joku on ehtinyt sen tarjouksen jo tekemään ja kaupat on lyöty lukkoon.
Kyllä yksityisyrittäjää kiinnostaa aina kauppa. Messut, varsingin helsingin venemessut on aikamoinen stressitesti niin organisaation kestolle, kuin kauppiaan pällille. Ei myyjät mitään yli-ihmisiä ole.
Elektroniikkakauppa on tuskaisaa. Katteet on painettu todella alas ja edelleenkin se viisi prosenttia korkeampi ALV rankaisee suomalaista kauppiasta suhteettoman kovaa suhteessa euroopan muihin jälleenmyyyiin.Niin, oli tarkoitukseni lopettaa positiivissävyisellä loppukaneetilla, mutta jouduin keskeyttämään akuutin kiireen vuoksi.
Vaikka kauppoja ei syntynytkään, sain kuitenkin autopilottiin liittyen sinulta tietoa jota ei miltään muulta myyjältä löytynyt, joten ei minulle hukkareissu.
- Omaansatyytyväinen
Integroitu järjestelmä on hyvä, kun se toimii. Toisaalta kun se ei toimi, ei toimi ehkä mikään. Esimerkiksi n2k järjestelmässä riittää, että virransyöttö katkeaa eikä paikkatieto kulje eteenpäin. Virtajohto on n2k:ssa hiuksen paksuinen.
Nk2 järjestelmä, jossa on itsenäisiä laitteita on parempi ratkaisu. Tarkoitan sitä, että varaplotteri voi olla kompakti omilla kartoilla ja sisään rakennetulla GPS:llä. Se voi olla N2k:ssa kiinni, mutta ei riippuvainen siitä.
N2k:ssa pitää myös ottaa huomioon, että jotkut suunta/paikkatietoa lähettävät laitteet lakkaavat toimimasta, jos huomaavat toisen laitteen lähettävän samaa tietoa. Silloin varajärjestelmästä ei ole mitään hyötyä, tai ainakin se voi vaatia rikkinäisen laitteen fyysisen irrottamisen varkosta ja laitteiden uudelleenmäärityksen. Sitä ei halua tehdä ahtaassa paikassa pimeässä ja sumussa. GPS anturi kannattaa valita niin, että virkistystaajuus on 10 Hz.
Kaikenkaikkiaan kannattaa etukäteen varmistaa, että laitteet lähettävät yhteensopivia tietoja. Standardoidussa järjestelmässä niin pitäisi olla, mutta yllätyksiä sattuu.
Oman järjestelmäni olen tehnyt N2k pohjalle uusimalla laitteen kerrallaaa. Jokainen laite toimii verkossa, mutta myös täysin itsenäisenä muista riippumatta. Pääplotteri kuitenkin tarvitsee ulkoisen paikka- ja suuntatiedon.
Olen omaani tyytyväinen, mutta olihan johtojen vetäminen ahtaissa paikoissa aikamoista puuhaa. Toisaalta kaikki laitteet, myös langattomasti tietoa lähettävät, tarvitsevat virtajohdon. Samalla sinne pujottaa toisenkin kaapelin.Minäkin miettisin (ja olen miettinytkin), että mitä osioita on oikeasti tarpeen integroida. Lähtökohtaisesti olen sitä mieltä, että mitä vähemmän riippuvuuksia eri komponenttien välillä sen parempi. Toistaiseksi en tunnista intergraatiosta saavutettavaa todellista lisäarvoa kuin parissa jutussa: AIS data ohjauspisteen plotterille ja tuulitieto autopilotille windvane ajoa varten. Muuten haluan pitää järjestelmän osat erillisinä ja itsenäisinä. Reittien kanssa en ole tottunut pelaamaan.
No, nykyisissä plottereissa on gps aina sisäänrakennettuna, satelliittikompassissa toinen. Purjehdusnäytötkin voi korvata pienillä 5" plottereilla. Tarviiko järjestelmän olla sitten ydinsodan kestävä, on toinen juttu. Kerran oli isompi keikka, jossa järjestelmässä 44ft veneessä oli 8 paikkatiedon lähdettä ympäri venettä. Siinä jouduttiin aika saikkaamiseen, kun piti karsia tietolähteitä pois, kun kaikki halusi huutaa oman tietonsa.
- Bava35
Bee&Geellä meen itte tulevan kauden. Hain tossa viikolla alustavan "messutarjouksen" Nurmiselta Lauttasaaresta, ja se uusi ysituumainen Vulkan taitaa tulla mun veneeseen. Veneenä 35 Bava.
- C1R
Reittien etukäteen tekoa en ole plotteriaikakautena tarvinnut kertaakaan, joten jättäisin tietokoneen kytkentämahdollisuuden pois. Reittiin vaikuttaa purjeveneellä vallitseva tuuli. Kartan ja plotterin avulla reitin suunnittelu on helposti sujuva jatkuva prosessi.
- Niinpsä
Reitit voi niin halutessaan muutenkin tehdä eri ohjelmalla, vaikka Sailmatella, ja siirtää plotterille. Päivitykset saa tehtyä SD-kortilla tai USB:llä.
Tietokoneliitäntä voi olla tarpeeton. Toisaalta suora päivitys WLANin avulla voi säästää paljolta vaivalta. Reittien siirto ja täydellinen järjestelmään integroitu PC-navigointijärjestelmä on kaksi eri asiaa. Reittisuunnittelua voi tehdä aivan hyvin sillä WiFi hotspottiin liitetyllä Ipadilla ja useimmilla valmistajilla on myös portaaleita, joilla data saadaan siirrettyä netin yli plotterille
Esimrekiksi Maxea TZ navigator on taas järjestelmä, joka vastaa ominaisuuksiltaan monitoiminäyttöä. (muitakin vastaavia toki on) Olen toteuttanut järjestelmiä joissa esimerkiksi ulko-ohjaamossa on asennettuna monitoiminäyttö ja sisäohjaamossa on sitten PC, jolla hoidetaan navigointi sisältä. Alakerran tietokoneen ruudulle tulee niin tutka, kuin kaiku ja tuulitiedotkin tai vaikka moottoridata, jos halutaan. Kahden näytön järjestelmässä tämä voi jäädä hivenen edullisemmaksi ja saadaan samaan rahaan hieman isompi näyttö.
Ketjun aloittaja halusi nimenomaan tutkaa myös alaohjaamoon. Pelkän reittisuunnittelun saa toteutettua liki ilmaiseksi. Järjestelmään integroitu navigointijärjestelmä sensijaan alkaa maksamaan.
Olin aikaisemmin samaa mieltä tuosta, että reittisuunnittelu on kartttaplotteriaikana liki tarpeetonta. Hankittuani omaan veneeseen kunnollisen nopean ja riittävän ison monitoiminäytön, jolla reittisuunnittelu ei ollut enää tuskaa, kuin 6-7" näytöillä, aloin suunnittelemaan reittejä. Aikalaillahan sitä tulee samoja linjoja sitten tuolla saaristomerellä vedettyä ja reittipisteverkko alkaa olemaan jo aika kattava. Olen hitaalla veneellä ajaessani näpellellyt ne reittipisteet sitten jo niin tarkoiksi, että ne menee väylän kulkusuuntaan nähden oikeaa reunaa ja väistelee viitat juuri sopivasti jne.
Nykyään matkanteko alkaakin olemaan jo sitä rataa, että vene lempataan ulos ja pannaan reitti päälle. Loppuaika tarkkaillaan, että alus pysyy linjoilla, ja kukaan ei aja päälle tai itse ei aja kenenkään päälle.- C1R
vanhami kirjoitti:
Reittien siirto ja täydellinen järjestelmään integroitu PC-navigointijärjestelmä on kaksi eri asiaa. Reittisuunnittelua voi tehdä aivan hyvin sillä WiFi hotspottiin liitetyllä Ipadilla ja useimmilla valmistajilla on myös portaaleita, joilla data saadaan siirrettyä netin yli plotterille
Esimrekiksi Maxea TZ navigator on taas järjestelmä, joka vastaa ominaisuuksiltaan monitoiminäyttöä. (muitakin vastaavia toki on) Olen toteuttanut järjestelmiä joissa esimerkiksi ulko-ohjaamossa on asennettuna monitoiminäyttö ja sisäohjaamossa on sitten PC, jolla hoidetaan navigointi sisältä. Alakerran tietokoneen ruudulle tulee niin tutka, kuin kaiku ja tuulitiedotkin tai vaikka moottoridata, jos halutaan. Kahden näytön järjestelmässä tämä voi jäädä hivenen edullisemmaksi ja saadaan samaan rahaan hieman isompi näyttö.
Ketjun aloittaja halusi nimenomaan tutkaa myös alaohjaamoon. Pelkän reittisuunnittelun saa toteutettua liki ilmaiseksi. Järjestelmään integroitu navigointijärjestelmä sensijaan alkaa maksamaan.
Olin aikaisemmin samaa mieltä tuosta, että reittisuunnittelu on kartttaplotteriaikana liki tarpeetonta. Hankittuani omaan veneeseen kunnollisen nopean ja riittävän ison monitoiminäytön, jolla reittisuunnittelu ei ollut enää tuskaa, kuin 6-7" näytöillä, aloin suunnittelemaan reittejä. Aikalaillahan sitä tulee samoja linjoja sitten tuolla saaristomerellä vedettyä ja reittipisteverkko alkaa olemaan jo aika kattava. Olen hitaalla veneellä ajaessani näpellellyt ne reittipisteet sitten jo niin tarkoiksi, että ne menee väylän kulkusuuntaan nähden oikeaa reunaa ja väistelee viitat juuri sopivasti jne.
Nykyään matkanteko alkaakin olemaan jo sitä rataa, että vene lempataan ulos ja pannaan reitti päälle. Loppuaika tarkkaillaan, että alus pysyy linjoilla, ja kukaan ei aja päälle tai itse ei aja kenenkään päälle.Samalla tavalla minäkin käytän aikaani maisemien ihailuun ja purjeiden virittelyyn. Käsin ohjaaminen on usein aika tylsää hommaa. Meidän eromme on, että sinä käytät valmiita reittipisteitä ja minä ajelen kohti kursorimerkintää. Joudun siis viemään kursorin johonkin edemmäs ja antamaan automaatille komennon ajaa sitä kohden. Valmiita reittejä minulla on joissain väylien ulkopuolisissa oikaisuissa. Kursorimerkinnän teko on niin yksinkertainen toimenpide, että tuhansien reittipisteiden merkitseminen tuntuu tarpettomalta vaikka olisi miten tahansa suuri näyttö. Moottoriveneessä ymmärrän paremmin reittipisteiden kätevyyden, mutta tuulen oikkujen mukaan etenemiseen en hahmota niiden etua.
- Ruorimies.fi
Dock-To-Dock Autorouting on tulossa Raymarinen lisäksi myös B&G/SImrad laitteisiin tänä vuonna. Se helpottaa reittien tekemistä ja suunnittelua. Riippuen tietysti siitä miten se sitten loppujen lopuksi toimii.
Reittien tekeminen muuten uusilla laitteilla on nykyään paljon helpompaa kuin joskus ennen muinoin.
http://www.ruorimies.fi/navionics-dock-to-dock-autorouting-karttaplottereille/- Jätän_menemättä
Ruorimiehen saitti on kyllä ihan paska. Ei sitä voi lukea, kun joku mainosikkuna tms. oikealta tulee leipätekstin päälle. Ja käytössäni on sentään 15" läppäri, saati jos olisi pienmpi näyttö.
Ei ole minulle tuo palvelu... Kerta riitti. - 13inch
Ei tullut ikkunat eteen ainakaan mulla, näytti menevän sivuun vaikka olis kuinka pieni ikkuna.
- Ruorimies.fi
Jätän_menemättä kirjoitti:
Ruorimiehen saitti on kyllä ihan paska. Ei sitä voi lukea, kun joku mainosikkuna tms. oikealta tulee leipätekstin päälle. Ja käytössäni on sentään 15" läppäri, saati jos olisi pienmpi näyttö.
Ei ole minulle tuo palvelu... Kerta riitti.Ikävä kuulla että noin huonosti toimii sivusto. Ruorimies.fi skaalautuu kyllä kaikille ikkunan leveyksille, ja reunan juttupakkki jää pois kun ikkuna kapenee riittävästi.
Sivun oikeasta reunasta tulee uusimat jutut palkkina esiin kun skrollaa sivua alaspäin, mutta tosiaan läppärin näytöllä se tulee jopa hieman tekstin päälle kun ikkunan kaventaa riittävästi (15" Mac). Mutta selainikkunaa piti kyllä kaventaa reilusti tai sitten fonttikokoa piti suurentaa todella isoksi että palkki tuli päälle,
Kokeile pienentää fontti normaaliksi, tai käyttää koko ruudun kokoista selainta.
Pitää katsoa jos tuon juttupalkin ottaa pois kokonaan käytöstä jos valituksia tulee enemmän.
- Hansella
Jos purkkariin oot laittamassa, niin täältä kanssa ääni B&G:lle. Furuno vähän turhan kömpelö mun makuun, ja tableteista saa lisänäytön langattomasti noissa BeeGeeissäkin.
Toi Bava35 ehdottama Vulcan 9 voisi toimia hyvinkin tuon kokoisessa veneessä laajakaistatutkan kanssa. Tosta haet messutarjouksen tutkalla niin avot. Siihen samaan sit saman merkin mittarit ja anturit, niin toimii. Viime kesänä laitoin itse, ja on hyvä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1064928Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631413259Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503165Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4192306Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2371422Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121251- 761217
- 731180
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde311148Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1221059