Täytyykö ketään syyllistää

tiellä liikkuja

Silloin turma yönä tie oli todella huonossa kunnossa juuri loimaan kohdalla.Oli pahat urat tiessä.On ihme ettei siellä ollut kolareita enempää.Tulin itse Turusta juuri klo22 aikoihin. Lunta satoi eikä yhtään aura-autoa näkynyt.Toivotan vanhemmille ja leskelle jaksamista.

17

688

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oikeassa olet siitä syyllistämisestä, mutta kuitenkin ehkä tämän turman suurin syy oli kuskin kokemattomuudessa ja vieläpä niin suuressa kuormassa. Eipä silti on sitä varmaan ennenkin osattu ajaa Opel Omegalla turvallisestikin. Ei se nyt sentään niitä pienimpiä kotteroita sentään ole vaikka sillä ajokilla olikin jo ikää.

      Myös omasta tuttavapiiristäni on kokemuksia muutaman vuoden takaa samantyyppisestä tapauksesta. Vuoden ollut kortti, viisi nuorta Lancerissa ja rankkasateessa liikaa vauhtia, seurauksena vesiliirto ja kolme kuoli.
      Moni kuolema olisi vältetty maltilla ajamalla kelin mukaan.
      Itsekin olen kohta miljoonan kilsan aikana pari kertaa käynyt talvella penkassa, mutta omapa on ollut silloin syyni, tunnustan ja olen yrittänyt oppia.

      Rukoilkaa asianosaisille voimaa kestämiseen.

    • omena

      Eihän tästä voi tietä tai auraajia syyllistää! Suomen talveen kuuluu lumisateet eikä aurauskalustoa aina ole tarpeeksi. Jos tie on huonossa kunnossa niin kai nyt pitäisi sen verran järkeä päästä löytyä että ajettaisiin sitten sen mukaan. Jos osaaminen on heikko ja kortti vasta saatu niin sitten ajetaan niin varovasti kun tilanne vaatii.Vika ainoastaan kuskin, kun ei ole tajunnut että nyt ollaan heikoilla jäillä ja ajanut hitaammin ja varovaisemmin. Ei nopeusrajoitukset ole pakollisia ne ovat vain yläraja, ajaa saa siis juuri niin hitaasti kun on tarvetta. Tämä nuori kuski tappoi 5 muuta nuorta tyhmyydellään.

      • tyhmyydestä

        Luontoäiti rankaisee aina joskus jukuripäitä kovalla kädellä!


      • topi

        "Tämä nuori kuski tappoi 5 muuta nuorta tyhmyydellään."

        Entäs Konginkankaan rekkakuski, tappoiko hänkin 23 ihmistä tyhmyydellään? Entäs Halikon bussikuski, tappoiko hänkin matkustajan pelkkää tyhmyyttään?


      • Nimetön
        topi kirjoitti:

        "Tämä nuori kuski tappoi 5 muuta nuorta tyhmyydellään."

        Entäs Konginkankaan rekkakuski, tappoiko hänkin 23 ihmistä tyhmyydellään? Entäs Halikon bussikuski, tappoiko hänkin matkustajan pelkkää tyhmyyttään?

        Olikohan noissa mainitsemissasi 'tapoissa' sitten itse tie vaiko tienpitäjä vaiko joku muu se, joka tappoi?
        Oliko kuljettajat siinä vain kyydissä ja joku muu sitten ajeli huolimattomasti.
        Eri asia on se, että kukaan ei tahallaan ainakann näissä tapauksissa todistettavasti onnettomuutta aiheuttant. Joskun on ollut liikkeellä itsemurhan tekijöitäkin.
        Tahallaan tehdyn ja varomattomuudessa tehdyn teon välillä on iso ero, mutta kummassakin tapauksessa vastuu on tekijällä. Ei milläään muulla.


      • topi
        Nimetön kirjoitti:

        Olikohan noissa mainitsemissasi 'tapoissa' sitten itse tie vaiko tienpitäjä vaiko joku muu se, joka tappoi?
        Oliko kuljettajat siinä vain kyydissä ja joku muu sitten ajeli huolimattomasti.
        Eri asia on se, että kukaan ei tahallaan ainakann näissä tapauksissa todistettavasti onnettomuutta aiheuttant. Joskun on ollut liikkeellä itsemurhan tekijöitäkin.
        Tahallaan tehdyn ja varomattomuudessa tehdyn teon välillä on iso ero, mutta kummassakin tapauksessa vastuu on tekijällä. Ei milläään muulla.

        "Tahallaan tehdyn ja varomattomuudessa tehdyn teon välillä on iso ero, mutta kummassakin tapauksessa vastuu on tekijällä. "

        Okei, no jos vastuu on kuskilla niin hänenhän pitää sitten vastata teostaan. Mikä olisi mielestäsi sopiva rangaistus bussikuskille, joka ei osannut varautua siihen, että ilmeisesti n. 30 m/s noussut tuulenpuuska "tarttuu" bussiin ja suistaa sen ojaan? Mitä hänen olisi pitänyt tehdä, jotta onnettomuutta ei olisi päässyt tapahtumaan? Tai mikä olisi sopiva rangaistus rekkakuskille, joka ei osannut varautua siihen, että muuten kuiva tieosuus muuttuukin hetkessä peilikirkkaaksi jääksi, kun hetki sitten tien ylittänyt kapea sadealue oli jäädyttänyt tienpinnan? Olisiko hänen pitänyt ajaa Kemistä asti 40 km/h kun on kerran talvi ja jäätä *saattaa* esiintyä?


      • Päähän sattuu
        topi kirjoitti:

        "Tahallaan tehdyn ja varomattomuudessa tehdyn teon välillä on iso ero, mutta kummassakin tapauksessa vastuu on tekijällä. "

        Okei, no jos vastuu on kuskilla niin hänenhän pitää sitten vastata teostaan. Mikä olisi mielestäsi sopiva rangaistus bussikuskille, joka ei osannut varautua siihen, että ilmeisesti n. 30 m/s noussut tuulenpuuska "tarttuu" bussiin ja suistaa sen ojaan? Mitä hänen olisi pitänyt tehdä, jotta onnettomuutta ei olisi päässyt tapahtumaan? Tai mikä olisi sopiva rangaistus rekkakuskille, joka ei osannut varautua siihen, että muuten kuiva tieosuus muuttuukin hetkessä peilikirkkaaksi jääksi, kun hetki sitten tien ylittänyt kapea sadealue oli jäädyttänyt tienpinnan? Olisiko hänen pitänyt ajaa Kemistä asti 40 km/h kun on kerran talvi ja jäätä *saattaa* esiintyä?

        Voi Topi!

        Ei sitten mieleesi juolahtanut, että
        1. Halikko: Noin raju tuulenpuuska on täysin äkkiarvaamaton
        2. Konginkangas: Notkon pohjalla oleva jää satunnaisen sadekuuron vuoksi on myös aika hankalasti ennakoitavissa
        3. Loimaa: Se, että lunta on tullut niin, että tie muistuttaa kelkkarataa ei jätä hirveästi spekulaatiovaraa, olisiko pitänyt ajaa hiljempaa vai ei!

        Ja sitten ne turvavyöt!


      • Nimetön
        topi kirjoitti:

        "Tahallaan tehdyn ja varomattomuudessa tehdyn teon välillä on iso ero, mutta kummassakin tapauksessa vastuu on tekijällä. "

        Okei, no jos vastuu on kuskilla niin hänenhän pitää sitten vastata teostaan. Mikä olisi mielestäsi sopiva rangaistus bussikuskille, joka ei osannut varautua siihen, että ilmeisesti n. 30 m/s noussut tuulenpuuska "tarttuu" bussiin ja suistaa sen ojaan? Mitä hänen olisi pitänyt tehdä, jotta onnettomuutta ei olisi päässyt tapahtumaan? Tai mikä olisi sopiva rangaistus rekkakuskille, joka ei osannut varautua siihen, että muuten kuiva tieosuus muuttuukin hetkessä peilikirkkaaksi jääksi, kun hetki sitten tien ylittänyt kapea sadealue oli jäädyttänyt tienpinnan? Olisiko hänen pitänyt ajaa Kemistä asti 40 km/h kun on kerran talvi ja jäätä *saattaa* esiintyä?

        Olet oikeassa epäillessäsi vastuuta kummassakin tapauksessa. Täysin ylläätävä tuulenpuuska, maanjäristys ym ovat asioita, joita ei tietenkään voida ennustaa siten, että vastuu kaatuisi sitten niiden uhreille.
        Tuossa jäätymisjutussa on kuitenkin hieman erilainen lähtökohta. Jos olet liikeellä syksyisin ja ilman lämpötila on lähellä nollaa, on hyvinkin ilmeistä, että alavilla paikoilla on helposti sitä mustaa jäätä. Sen tietää jokainen tiellä kulkija.Se ei ole yllätys. Tuossa rekkaonnettomuudessa paikka oli sellainen, että kaikki kulkijat tiesivät sen riskipaikaksi varsinkin ammattikuljettajat.
        Se olisiko pitänyt ajaa 40 tai jotakin muuta, on kokonaan sitten kuljettajan vastuulla oleva päätös. Asiasta käydyn keskustelun mukaan ammattitoverit totesivat, että mikäli nopeusrajoitin ei olisi estänyt kiihdytystä, niin perävaunu olisi oiennut sillä.
        Olisikohan kannattanut siis ajella 10-15 km tunnissa hitaammin, jolloin tuota kiihdytysvaraa olisi ollut? Ja viela parhaimalla kiihtyvyysalueella. Nyt kuski ajoi nopeuttaan tietäen, että toppari on vastassa. Kenenkähän päätös?

        Nyt kesksutelussa olevassa Loimaan tapauksessa ei ollut kyse mistään yllätyksestä taikka arvaamattomasta tilanteesta, valitettavasti.
        Aina kuitenkin sattuu asiota, joihin 'olisi pitänyt osata' varautua, mutta niin ei ikävä kyllä aina käy.kaikissa tilanteissa


      • topi
        Nimetön kirjoitti:

        Olet oikeassa epäillessäsi vastuuta kummassakin tapauksessa. Täysin ylläätävä tuulenpuuska, maanjäristys ym ovat asioita, joita ei tietenkään voida ennustaa siten, että vastuu kaatuisi sitten niiden uhreille.
        Tuossa jäätymisjutussa on kuitenkin hieman erilainen lähtökohta. Jos olet liikeellä syksyisin ja ilman lämpötila on lähellä nollaa, on hyvinkin ilmeistä, että alavilla paikoilla on helposti sitä mustaa jäätä. Sen tietää jokainen tiellä kulkija.Se ei ole yllätys. Tuossa rekkaonnettomuudessa paikka oli sellainen, että kaikki kulkijat tiesivät sen riskipaikaksi varsinkin ammattikuljettajat.
        Se olisiko pitänyt ajaa 40 tai jotakin muuta, on kokonaan sitten kuljettajan vastuulla oleva päätös. Asiasta käydyn keskustelun mukaan ammattitoverit totesivat, että mikäli nopeusrajoitin ei olisi estänyt kiihdytystä, niin perävaunu olisi oiennut sillä.
        Olisikohan kannattanut siis ajella 10-15 km tunnissa hitaammin, jolloin tuota kiihdytysvaraa olisi ollut? Ja viela parhaimalla kiihtyvyysalueella. Nyt kuski ajoi nopeuttaan tietäen, että toppari on vastassa. Kenenkähän päätös?

        Nyt kesksutelussa olevassa Loimaan tapauksessa ei ollut kyse mistään yllätyksestä taikka arvaamattomasta tilanteesta, valitettavasti.
        Aina kuitenkin sattuu asiota, joihin 'olisi pitänyt osata' varautua, mutta niin ei ikävä kyllä aina käy.kaikissa tilanteissa

        "Nyt kesksutelussa olevassa Loimaan tapauksessa ei ollut kyse mistään yllätyksestä taikka arvaamattomasta tilanteesta, valitettavasti. "

        Olitko paikalla näkemässä, jos voit olla noin varma asiasta? Pointtini on se, että on *mahdollista*, että myös Loimaan onnettomuus on aiheutunut pääasiassa ulkoisten tekijöiden vaikutuksesta ja tutkintalautakunnan tehtävänä on selvittää onnettomuuden syy. Tälläkin palstalla on jo kymmeniä viestejä, joissa hoetaan samaa mantraa, että vika on AINA ratin ja penkin välissä. Jos se ei ollut sitä Halikon, eikä kenties myöskään Konginkankaan tapauksissa, niin miksi se ei olisi mahdollista myös tässä tapauksessa.

        On helppoa syyllistää nuori ja kokematon kuski tumpeloksi, näyttämishaluiseksi kaahari-idiootiksi, mutta enpä ole kenenkään nähnyt syyllistävän seuraavana päivänä Muuramessa kahden syyttömän ihmisen kuolemaa aiheuttanutta ambulanssikuskia, vaikka siellä tieolosuhteet kerrotun mukaan eivät poikenneet ns. normaalista talvikelistä.


      • topi
        Päähän sattuu kirjoitti:

        Voi Topi!

        Ei sitten mieleesi juolahtanut, että
        1. Halikko: Noin raju tuulenpuuska on täysin äkkiarvaamaton
        2. Konginkangas: Notkon pohjalla oleva jää satunnaisen sadekuuron vuoksi on myös aika hankalasti ennakoitavissa
        3. Loimaa: Se, että lunta on tullut niin, että tie muistuttaa kelkkarataa ei jätä hirveästi spekulaatiovaraa, olisiko pitänyt ajaa hiljempaa vai ei!

        Ja sitten ne turvavyöt!

        Kerropa nyt sitten meille, mikä sen Opelin nopeus oli? Tai mikä oli taksin nopeus? Olisiko tiessä kerrotun mukaan olleet neljän sentin syvyiset routaurat/-halkeamat pitänyt osata ennakoida sieltä loskan alta?

        Sen sijaan turvavöiden käyttämättä jättäminen etupenkillä oli hölmöyttä, mutta ei se varmaankaan kolaria aiheuttanut.


      • Disperiini
        topi kirjoitti:

        Kerropa nyt sitten meille, mikä sen Opelin nopeus oli? Tai mikä oli taksin nopeus? Olisiko tiessä kerrotun mukaan olleet neljän sentin syvyiset routaurat/-halkeamat pitänyt osata ennakoida sieltä loskan alta?

        Sen sijaan turvavöiden käyttämättä jättäminen etupenkillä oli hölmöyttä, mutta ei se varmaankaan kolaria aiheuttanut.

        No, Opelin nopeus oli liian kova, jos ei auto pysy loskalla ja paskakelillä omalla kaistalla.
        Onko se joku uutinen?

        Niin, turvavyöt eivät etupenkilläkään olisi varmaan auttaneet kun takapenkiltä olisi ollut 200...300 kg lihaa niskassa.

        Kävitkö muuten tönärillä mittaamassa niiden urien syvyyden?


      • topi
        Disperiini kirjoitti:

        No, Opelin nopeus oli liian kova, jos ei auto pysy loskalla ja paskakelillä omalla kaistalla.
        Onko se joku uutinen?

        Niin, turvavyöt eivät etupenkilläkään olisi varmaan auttaneet kun takapenkiltä olisi ollut 200...300 kg lihaa niskassa.

        Kävitkö muuten tönärillä mittaamassa niiden urien syvyyden?

        >No, Opelin nopeus oli liian kova, jos ei auto
        >pysy loskalla ja paskakelillä omalla kaistalla.
        >Onko se joku uutinen?

        Eli Opelin nopeus oli liian iso kun ei pysynyt omalla kaistallaan, mutta Halikon bussin ei ollut? Sekin olisi pysynyt tiellä esim. 10 km/h nopeudella.

        >Kävitkö muuten tönärillä mittaamassa
        >niiden urien syvyyden?

        En käynyt, mutta osaan lukea lehtiä ja kuunnella radiota.


      • selvää
        topi kirjoitti:

        "Nyt kesksutelussa olevassa Loimaan tapauksessa ei ollut kyse mistään yllätyksestä taikka arvaamattomasta tilanteesta, valitettavasti. "

        Olitko paikalla näkemässä, jos voit olla noin varma asiasta? Pointtini on se, että on *mahdollista*, että myös Loimaan onnettomuus on aiheutunut pääasiassa ulkoisten tekijöiden vaikutuksesta ja tutkintalautakunnan tehtävänä on selvittää onnettomuuden syy. Tälläkin palstalla on jo kymmeniä viestejä, joissa hoetaan samaa mantraa, että vika on AINA ratin ja penkin välissä. Jos se ei ollut sitä Halikon, eikä kenties myöskään Konginkankaan tapauksissa, niin miksi se ei olisi mahdollista myös tässä tapauksessa.

        On helppoa syyllistää nuori ja kokematon kuski tumpeloksi, näyttämishaluiseksi kaahari-idiootiksi, mutta enpä ole kenenkään nähnyt syyllistävän seuraavana päivänä Muuramessa kahden syyttömän ihmisen kuolemaa aiheuttanutta ambulanssikuskia, vaikka siellä tieolosuhteet kerrotun mukaan eivät poikenneet ns. normaalista talvikelistä.

        että Loimaan oli paksulti lunta kun sinne menivätja keli oli varmasti kuskin tiedossa.
        Ei se lumi siihen yhtäkkiä mutkan takaa ilmestynyt. Jos ei silloin päässä välähdä niin se on sääli.
        Totta hitossa homma olisi pysynyt käsissä kuivalla kelillä (ehkä).
        Mitä Muuramen juttuun tulee, niin asia on aivan sama. Kuski hoiteli hommaansa olasuhteisiin nähden huonolla tavalla.
        Molemmissa tapauksissa voi tietysti olla joku tekninen vikakin. Se selviää aikanaan, eihän sitä vielä tiedä.


      • Hävettää
        topi kirjoitti:

        >No, Opelin nopeus oli liian kova, jos ei auto
        >pysy loskalla ja paskakelillä omalla kaistalla.
        >Onko se joku uutinen?

        Eli Opelin nopeus oli liian iso kun ei pysynyt omalla kaistallaan, mutta Halikon bussin ei ollut? Sekin olisi pysynyt tiellä esim. 10 km/h nopeudella.

        >Kävitkö muuten tönärillä mittaamassa
        >niiden urien syvyyden?

        En käynyt, mutta osaan lukea lehtiä ja kuunnella radiota.

        Joo,

        Topi tuu pois. Hävettää.


      • topi
        Hävettää kirjoitti:

        Joo,

        Topi tuu pois. Hävettää.

        Eikö ole työlästä keksiä joka viestiin uusi nimimerkki?


      • M18

        "ei nopeusrajoitukset ole pakollisia, ne ovat vain yläraja, ajaa saa siis juuri niin hitaasti kun on tarvetta"

        Eli jos ajaisin edessäsi ohituskieltoalueella kesäkelillä 20km/h, kun hirvimerkki tulee (kaiken varalta, voihan siinä käydä pahasti jos ajaa kovempaa ja hirvi tulee eteen) suhtautuisit asiaan ihan positiivisesti?

        Toki, jos on huono keli niin nopeutta on syytä hiljentää, sehän nyt on selvä.


      • tuore kuski
        selvää kirjoitti:

        että Loimaan oli paksulti lunta kun sinne menivätja keli oli varmasti kuskin tiedossa.
        Ei se lumi siihen yhtäkkiä mutkan takaa ilmestynyt. Jos ei silloin päässä välähdä niin se on sääli.
        Totta hitossa homma olisi pysynyt käsissä kuivalla kelillä (ehkä).
        Mitä Muuramen juttuun tulee, niin asia on aivan sama. Kuski hoiteli hommaansa olasuhteisiin nähden huonolla tavalla.
        Molemmissa tapauksissa voi tietysti olla joku tekninen vikakin. Se selviää aikanaan, eihän sitä vielä tiedä.

        Muuramessa asialla oli ARVOSTETUN AMMATIN omaava (ilmeisesti) AIKUINEN/vanhempi ihminen. Hänen tekemisissään ei ole mitään kiinnostavaa ainoastaan näiden seikkojen vuoksi.

        Koska Loimaalla liikkeellä olivat NUORET, ja koska maassa on lojunut OLUTPULLO eikä liikkumisen syynäkään ollut mikään jalompi tarkoitus tai tarve, ainoastaan VAPAA-AJAN VIETTO, on tämä tapaus pöyristyttävä suorastaan.

        Siinä on se ero Muuramen ja Loimaan tapauksen välillä, ainoa ero. Jos ihan rehellisiä ollaan.

        Huonoissakin keleissä on se jännä juttu että kyllä niilläkin pystyy ajelemaan suhteellisen nopeasti niin kauan kun ei tarvitse tehdä mitään kovin äkkinäistä eikä tapahdu mitään kummallista. Ei kokematon kuski välttämättä tule asiaa huomioineeksi niin kauan kun esim. onnistuu pysymään urilla. Sitten kun syystä tai toisesta joutuu urilta pois niin voi olla vähän myöhäistä tajuta kuinka huono se keli itseasiassa onkaan. Ei siihen onnettomuuteen mitään ralliautoilua ja näyttämisenhalua tarvita, ei edes kiirettä.

        Nimim. kerran ojassa käynyt


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oho! Sofia Belorf ja "rillimiljönääri-rakas" sai somen liekkeihin: "Optikko vai grillikioskin...?"

      "Rillimiljönääri-rakas" on kyllä hyvä titteli!!! Tsemppiä Sofialle rakkauteen ja terkkuja Nikolle ja Stefanille! Lue l
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      2355
    2. Jos voisit kääntää kelloa taaksepäin

      Mihin hetkeen palaisit?
      Ikävä
      128
      1348
    3. Pitäisikö valtion lopettaa Terveysjättien tukeminen

      Nyt annetaan puoli miljardia veroparatiiseihin ja kavereille, eikö olisi järkevää että valtio tukee vain Julkista puolta
      Maailman menoa
      146
      1306
    4. Mitä luulet kaivattusi ajattelevan sinusta?

      Oletko ollut hänen mielestään reilu, rehellinen ja ymmärtäväinen? Vai oletko hänen mielestään se, joka ei ollut reilu ei
      Ikävä
      9
      1156
    5. Sofia ei taida tajuta, että kaikki nauravat hänelle

      Sofia feikkaa luksuslokkeilua muttei tajua, että se aiheuttaa lähinnä myötähäpeää ja kaikki nauravat hänelle.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      156
      1096
    6. Yllätyskäänne: Kivitipun huutokauppa rauksesi, myynnissä uudelleen.

      Kivitipusta käydään edelleen kauppaa, vaikka alkuperäinen huutokauppamyynti raukesikin. https://ilkkapohjalainen.fi/ta
      Lappajärvi
      38
      959
    7. Mukava nainen on

      Hyvännäköinen ja jollain tavalla räväkkä. Katsoin häntä, mutta mietin sinua kuitenkin. Ihan vaikka koko pitäjän kauneimm
      Ikävä
      58
      878
    8. Mikä oli se suurin syy, ettet kertonut tunteistasi?

      Olisitko voinut tai halunnut?
      Ikävä
      65
      846
    9. Lauantai aaumua

      Silmät aukesivat todellisuuteen. Hyvää huomenta. ☕🍁😊❤️
      Ikävä
      146
      823
    10. Pertikki out

      Lopeta nyt Pertikki tuo poliitiikan jauhaminen täällä. Mene jonnekin poliitiikan erikoissivuille ja jankkaa tuota muuall
      70 plus
      197
      814
    Aihe