Vedenlämmitin vanhaan veneeseen

Pentryvettä

Omistan vanhan n. 32 f purjeveneen, jossa on Volvo Penta 2001 merivesi jäähdytteinen moottori.

Kysynkin kokeneemmilta veneilijöiltä, voiko tuosta moottorista ottaa vesikierron esim. 15 litran vedenlämmittimeen?

29

3973

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • putkimies_plummer

      Merivesilämmitteinen. Toki voi ottaa, jos vaan vesisäiliön sisällä olevat vesikierukat kestää merivettä. Johdat vaan moottorin paluuveden lämminvesivaraajan kautta ulos. Voi vaan olla haasteellista löytää kestävää lämminvesivaraajaa. En tiedä tarjontaa kun omassa ei ollut tarvetta meriveden kestävälle, kun rakensin sisäiseen kiertoon.

      • Pentryvettä

        Kiitos vastauksestasi. Nyt täytyy sitten selvittää kestävätkö nämä venelämmittimet vähintäin näissä rantavesissämme.


      • huom-

        Veden lämmittämiset voi vähän kestää kun merivesikone käy korkeintaan noin 60 asteen lämmöllä.


    • Ssppss

      Käy 60 asteen lämmöllä?. Eikös termostaatti aukea n 10 astetta kuumemmassa. Koneen lohko olisi sitäkin kuumempi. Arvaus ulostulosta 85 eli ei lämmintä vaan kuumaa vettä. Suolapitoisuus Suomessa on niin olematon, ettei ole merkitystä.

      • Joakim1

        Merivesijäähdytteisissä on eri termostaatti ja lämpöhälytinkytkin kuin makeavesijäähdytteisessä. VP:n arvoja minulla ei ole, mutta Yanmar GM-sarjassa merivesijäähdytteisessä termostaatti aukeaa jo 42 C ja on kokonaan auki 52 C. Makeavesijäähdytteisessä arvot ovat 71 ja 85 C.

        Ylilämpöhälyttimen kytkimen hälytyslämpötilat ovat 63-67 C merivesijäähdytteiselle ja 89-95 C makeavedelle.

        Ei siis ole paljoa mieltä rakentaa lämminvesijärjestelmää merivesijäähdytteiseen. Koneen voi sen sijaan muuntaa makeavesijäähdytteiseksi. Muuntosarjoja saa VP:n lisäksi mm. Martecilta.

        Itämeren suolapitoisuus on jo varsin pahaksi moottorille, jos se kävisi yhtä kuumana kuin makeavesijäähdytteinen.


      • putkimies_plummer

        Ei se käyttövesi kotonakaan paljon poikkea 50...55 asteesta, siinä hujakoilla se on. Sen alle se ei saisi nennä rakennusmääräysten mukaan. Syynä on lähinnä legioonabakteerin eläminen. Venekäytössä asiaa ei tarvinne ottaa hirveästi huomioon. Kuitenkin, jos koneesta saa 50 asteista verrä, niin kyllä se vastaa kodin lämmintä vettä. Lämmittämiseen kuluu aikaa mikä kuluu, parempi se haaleakin vesi on kuin aivan kylmä. Tiskiveden joutuu edelleen tuottamaan erikseen, jos aika ei riitä lämmitykseen.

        https://www.thl.fi/fi/web/ymparistoterveys/vesi/legionellabakteerit-vesijarjestelmissa/ymparistotekijat-ja-torjuntamahdollisuudet


        Jokim: "Ei siis ole paljoa mieltä rakentaa lämminvesijärjestelmää merivesijäähdytteiseen. Koneen voi sen sijaan muuntaa makeavesijäähdytteiseksi. Muuntosarjoja saa VP:n lisäksi mm. Martecilta."

        No hei HALOO! Typerä ehdotus, jos euroja ajatellaan. Jatkoehdotuksena, osta uusi moottori jossa on jo lämmönvaihdin lähtö lämminvesivaraajalle. Yhtä fiksu ehdotus.


      • putkimies_plummer
        putkimies_plummer kirjoitti:

        Ei se käyttövesi kotonakaan paljon poikkea 50...55 asteesta, siinä hujakoilla se on. Sen alle se ei saisi nennä rakennusmääräysten mukaan. Syynä on lähinnä legioonabakteerin eläminen. Venekäytössä asiaa ei tarvinne ottaa hirveästi huomioon. Kuitenkin, jos koneesta saa 50 asteista verrä, niin kyllä se vastaa kodin lämmintä vettä. Lämmittämiseen kuluu aikaa mikä kuluu, parempi se haaleakin vesi on kuin aivan kylmä. Tiskiveden joutuu edelleen tuottamaan erikseen, jos aika ei riitä lämmitykseen.

        https://www.thl.fi/fi/web/ymparistoterveys/vesi/legionellabakteerit-vesijarjestelmissa/ymparistotekijat-ja-torjuntamahdollisuudet


        Jokim: "Ei siis ole paljoa mieltä rakentaa lämminvesijärjestelmää merivesijäähdytteiseen. Koneen voi sen sijaan muuntaa makeavesijäähdytteiseksi. Muuntosarjoja saa VP:n lisäksi mm. Martecilta."

        No hei HALOO! Typerä ehdotus, jos euroja ajatellaan. Jatkoehdotuksena, osta uusi moottori jossa on jo lämmönvaihdin lähtö lämminvesivaraajalle. Yhtä fiksu ehdotus.

        Vielä se, että ei 15 litran lämmittminen niin hirveän kauan kestä. Puolen tunnin ajolla eivarmaan vielä ole lämmin kun konekin otaa aikansa lämmetä. Omassa veneessä 70 litran säiliö lämpenee parissa tunnissa (kierto sen noin 90 astetta) siiä, kun koneen sivupiiri aukeaa eli kone on lämmin.


      • MitaanTietamaton
        putkimies_plummer kirjoitti:

        Ei se käyttövesi kotonakaan paljon poikkea 50...55 asteesta, siinä hujakoilla se on. Sen alle se ei saisi nennä rakennusmääräysten mukaan. Syynä on lähinnä legioonabakteerin eläminen. Venekäytössä asiaa ei tarvinne ottaa hirveästi huomioon. Kuitenkin, jos koneesta saa 50 asteista verrä, niin kyllä se vastaa kodin lämmintä vettä. Lämmittämiseen kuluu aikaa mikä kuluu, parempi se haaleakin vesi on kuin aivan kylmä. Tiskiveden joutuu edelleen tuottamaan erikseen, jos aika ei riitä lämmitykseen.

        https://www.thl.fi/fi/web/ymparistoterveys/vesi/legionellabakteerit-vesijarjestelmissa/ymparistotekijat-ja-torjuntamahdollisuudet


        Jokim: "Ei siis ole paljoa mieltä rakentaa lämminvesijärjestelmää merivesijäähdytteiseen. Koneen voi sen sijaan muuntaa makeavesijäähdytteiseksi. Muuntosarjoja saa VP:n lisäksi mm. Martecilta."

        No hei HALOO! Typerä ehdotus, jos euroja ajatellaan. Jatkoehdotuksena, osta uusi moottori jossa on jo lämmönvaihdin lähtö lämminvesivaraajalle. Yhtä fiksu ehdotus.

        Fiksuja ehdotuksia aina tarvitaan useita, kun ei tiedetä kaikkia lähtökohtia. Käytettävissä olevat eurot, investointihalukkuus ja oman käden taidot ovat usein erilaisia.

        Oma ehdotus raakavesipannun kanssa on lämmittää vesi hellalla. En silti tyrmää ajatusta lämminvesivaraajasta. Sen rakentaminen harrastemielessä voi olla kivaa, mutta ei sille taida käyttöä olla.


      • Joakim1
        putkimies_plummer kirjoitti:

        Ei se käyttövesi kotonakaan paljon poikkea 50...55 asteesta, siinä hujakoilla se on. Sen alle se ei saisi nennä rakennusmääräysten mukaan. Syynä on lähinnä legioonabakteerin eläminen. Venekäytössä asiaa ei tarvinne ottaa hirveästi huomioon. Kuitenkin, jos koneesta saa 50 asteista verrä, niin kyllä se vastaa kodin lämmintä vettä. Lämmittämiseen kuluu aikaa mikä kuluu, parempi se haaleakin vesi on kuin aivan kylmä. Tiskiveden joutuu edelleen tuottamaan erikseen, jos aika ei riitä lämmitykseen.

        https://www.thl.fi/fi/web/ymparistoterveys/vesi/legionellabakteerit-vesijarjestelmissa/ymparistotekijat-ja-torjuntamahdollisuudet


        Jokim: "Ei siis ole paljoa mieltä rakentaa lämminvesijärjestelmää merivesijäähdytteiseen. Koneen voi sen sijaan muuntaa makeavesijäähdytteiseksi. Muuntosarjoja saa VP:n lisäksi mm. Martecilta."

        No hei HALOO! Typerä ehdotus, jos euroja ajatellaan. Jatkoehdotuksena, osta uusi moottori jossa on jo lämmönvaihdin lähtö lämminvesivaraajalle. Yhtä fiksu ehdotus.

        Muunto makeavesijäähdytteiseksi ei ole mikään tolkuttoman kallis operaatio ja lisäetuna kone kestää paljon pidempään. Martecin täydellinen sarja 2001:een näyttää maksavan n. 800 €.

        Mitähän maksaa suolavedelle suunniteltu lämminvesivaraaja? Tuskin mikään normaali varaaja on tehty raakavesikäyttöön.

        50-asteinen kiertävä vesi ei koskaan lämmitä käyttövettä 50 asteiseksi. Lämpeää melko nopeasti ehkä 35-asteiseksi ja loput hyvin hitaasti. Miten tuo edes kytketään? Saako raakavesijäähdytteistä eroteltua lohkosta tulevaa kuumaa vettä vai onko pakko ottaa pakoputkeen menevä vesi, jossa on myös termostaatin ohi mennyt kylmä vesi. Noiden sekoitus lienee n. 10 astettu kuumempaa kuin merivesi. Pakoputkessa tuo sitten kuumenee kädenlämpöiseksi.

        15-litranen lämminvesivaraaja on nopeasti kylmä kun tilalle tulee kylmää vettä kuumaa otettaessa. Noin pienellä varaajalla on hyvä saada käyttövesi paljon kuumemmaksi kuin se 50-55 astetta, joka hanasta otetaan. Omassa veneessä on 24 litran varaaja sekoittimella. Sillä tiskaa jo hyvin ja aamullakin tulee vielä lämmintä vettä.


      • Joakim1
        Joakim1 kirjoitti:

        Merivesijäähdytteisissä on eri termostaatti ja lämpöhälytinkytkin kuin makeavesijäähdytteisessä. VP:n arvoja minulla ei ole, mutta Yanmar GM-sarjassa merivesijäähdytteisessä termostaatti aukeaa jo 42 C ja on kokonaan auki 52 C. Makeavesijäähdytteisessä arvot ovat 71 ja 85 C.

        Ylilämpöhälyttimen kytkimen hälytyslämpötilat ovat 63-67 C merivesijäähdytteiselle ja 89-95 C makeavedelle.

        Ei siis ole paljoa mieltä rakentaa lämminvesijärjestelmää merivesijäähdytteiseen. Koneen voi sen sijaan muuntaa makeavesijäähdytteiseksi. Muuntosarjoja saa VP:n lisäksi mm. Martecilta.

        Itämeren suolapitoisuus on jo varsin pahaksi moottorille, jos se kävisi yhtä kuumana kuin makeavesijäähdytteinen.

        VP 2001-sarja näyttää käyvän merkittävästi kuumempana raakavesijäähdytteisenä kuin Yanmar GM-sarja. VP:ssä termostaatti aukeaa 60 C ja on kokonaan auki 75 C raakavesijäähdytteisenä ja m 75/87 C makeavesijäähdytteisenä.

        Noilla lämpötiloilla saisi jo jotain aikaiseksikin. Saako tuosta raakavesijäähdytteisenä pelkän kuuman veden lämminvesivaraajalle?


      • Pentryvettä

        Koska veneeni seisoo talvet omassa pihassa, niin on aikaa tehdä remonttia/uudistuksia.

        Viime syksynä kun imin glykolin koneeseen ja siinähän joutuu sen termostaatin aina ottamaan hetkeksi pois.

        Koska se termostaatti on jo 8 vuotta vanha, niin päätin tehdä sille avautumiskokeen kattilassa. Kyllä sitä piti kuumentaa melkoisesti ennenkuin se aukesi. Arvioisin että se vesi oli lähempänä 80 astetta siinä avautumistilanteessa.

        Avautuminen tapahtui sitten nopeasti kun sen aika tuli, samoinkuin kiinnimenokin hetken päästä. Tästä päättelisin että lämpö kyllä riittää kunhan vain saisi ne letkut sinne kiinni.

        Minulla on mökillä vierasmajassa tuo Isotherm 15 litrainen ja ainakin sähköllä se lämpiää todella nopeasti ja tiskivesi kyllä riittää.
        Tuosta sain ajatuksen, että miksei sitten veneeseenkin lämmintä pesuvettä


      • putkimies_plummer
        Joakim1 kirjoitti:

        Muunto makeavesijäähdytteiseksi ei ole mikään tolkuttoman kallis operaatio ja lisäetuna kone kestää paljon pidempään. Martecin täydellinen sarja 2001:een näyttää maksavan n. 800 €.

        Mitähän maksaa suolavedelle suunniteltu lämminvesivaraaja? Tuskin mikään normaali varaaja on tehty raakavesikäyttöön.

        50-asteinen kiertävä vesi ei koskaan lämmitä käyttövettä 50 asteiseksi. Lämpeää melko nopeasti ehkä 35-asteiseksi ja loput hyvin hitaasti. Miten tuo edes kytketään? Saako raakavesijäähdytteistä eroteltua lohkosta tulevaa kuumaa vettä vai onko pakko ottaa pakoputkeen menevä vesi, jossa on myös termostaatin ohi mennyt kylmä vesi. Noiden sekoitus lienee n. 10 astettu kuumempaa kuin merivesi. Pakoputkessa tuo sitten kuumenee kädenlämpöiseksi.

        15-litranen lämminvesivaraaja on nopeasti kylmä kun tilalle tulee kylmää vettä kuumaa otettaessa. Noin pienellä varaajalla on hyvä saada käyttövesi paljon kuumemmaksi kuin se 50-55 astetta, joka hanasta otetaan. Omassa veneessä on 24 litran varaaja sekoittimella. Sillä tiskaa jo hyvin ja aamullakin tulee vielä lämmintä vettä.

        Se käyttövesi tulee juuri niin lämpimäksi kuin se kiertovesi on. Viimeiset astet / kymmennykset vaan vie aikaa. Yksi U-putki varaajan sisällä on yksinkertaisin ratkaisu, kierrukka on tehokkaampi.

        Koneista saa ulos sivukierron. Monissa on järjestely jossa vesi ja pakokaasu yhdistyy vasta pakoputkessa. Täytyy myöntää, etten VP:n tästä mallista tiedä miten on järjestetty. vanhemmasta MD2 koneesta on VP:n osalta kokemusta, sen jälkeen olen VP:stä pysynyt mahdollisimman kaukana.


      • putkimies_plummer
        putkimies_plummer kirjoitti:

        Se käyttövesi tulee juuri niin lämpimäksi kuin se kiertovesi on. Viimeiset astet / kymmennykset vaan vie aikaa. Yksi U-putki varaajan sisällä on yksinkertaisin ratkaisu, kierrukka on tehokkaampi.

        Koneista saa ulos sivukierron. Monissa on järjestely jossa vesi ja pakokaasu yhdistyy vasta pakoputkessa. Täytyy myöntää, etten VP:n tästä mallista tiedä miten on järjestetty. vanhemmasta MD2 koneesta on VP:n osalta kokemusta, sen jälkeen olen VP:stä pysynyt mahdollisimman kaukana.

        Volvon käyttohjeen kuvan perusteella näyttäysi siltä, että lämmin vesi koneelta tuodaan pakoputkeen erillisen metalliputken kautta. Laipalla kiinni pakoputken lähdössä.

        https://www.manualslib.com/manual/1001859/Volvo-Penta-2001.html?page=13#manual


      • Joakim1
        putkimies_plummer kirjoitti:

        Se käyttövesi tulee juuri niin lämpimäksi kuin se kiertovesi on. Viimeiset astet / kymmennykset vaan vie aikaa. Yksi U-putki varaajan sisällä on yksinkertaisin ratkaisu, kierrukka on tehokkaampi.

        Koneista saa ulos sivukierron. Monissa on järjestely jossa vesi ja pakokaasu yhdistyy vasta pakoputkessa. Täytyy myöntää, etten VP:n tästä mallista tiedä miten on järjestetty. vanhemmasta MD2 koneesta on VP:n osalta kokemusta, sen jälkeen olen VP:stä pysynyt mahdollisimman kaukana.

        Kyllä melkein kaikissa koneissa vesi menee letkulla pakoputken mutkaan. Ongelma vaan tuossa on se, että tuossa letkussa menee kaikki vesi, ei siis vain se lohkossa ja kannessa kiertänyt kuuma vesi, vaan myös termostaatin suoraan pakoputkeen päästämä kylmä vesi. Tuosta otettuna ei kyllä lämminta vettä saa! Tuohan on pakoputkesta ulos tulllessaankin vain kädenlämpöistä, vaikka pakokaasuun menee n. 1/3 moottorin polttoainetehosta (1/3 menee mekaaniseksi hyötytehoksi ja 1/3 jäähdytysveteen).

        Jos lämminvesivaraajassa kiertää 50,00 C vesi, lämminvesivaraaja ei koskaan saavuta 50,00 C lämpötilaa, koska se ei ole alkuunkaan täydellisesti eristetty. Pitkän ajan kuluttua löytyy tasapaino, jossa kiertävän veden ja varaajassa olevan veden välillä on sama lämpövuo kuin varaajasta eristeiden läpi ulos. Tämä tasapaino riippuu siitä miten hyvin varaaja on eristetty ja miten suuri pinta-ala lämmityskierrukassa on. Ihan hihasta heittäisin, että eroa on muutama aste kiertoveden ja varaajan veden välillä.

        Lämpövuo on likimain suoraan verrannollinen lämpötilaeroon. Siis 50 asteen vedellä lämmittää 10 asteista vettä 5 kertaa nopeammin kuin 40 asteista vettä. Huomioiden lämpövuo eristeiden läpi ero on vielä suurempi.


      • Joakim1

        2001:ssä näyttää olevan kaksi vesiputkea pakomutkaan. Toisessa menee kuuma vesi ja toisessa kylmä. Tässä enemmän tietoa: https://coxengineering.sharepoint.com/Pages/Calorifier.aspx

        Kaikissa moottoreissa ei tilanne ole noin, vaan kanavisto on moottorin sisällä ja pakomutkaan tulee yksi yhteinen letku.

        Suositeltavaa olisi käyttää kiertopumppua, jolloin myös lämmin vesi lämpeää nopeammin. Ilmeisesti toimii auttavasti ilmankin.


      • just_joo
        Joakim1 kirjoitti:

        Muunto makeavesijäähdytteiseksi ei ole mikään tolkuttoman kallis operaatio ja lisäetuna kone kestää paljon pidempään. Martecin täydellinen sarja 2001:een näyttää maksavan n. 800 €.

        Mitähän maksaa suolavedelle suunniteltu lämminvesivaraaja? Tuskin mikään normaali varaaja on tehty raakavesikäyttöön.

        50-asteinen kiertävä vesi ei koskaan lämmitä käyttövettä 50 asteiseksi. Lämpeää melko nopeasti ehkä 35-asteiseksi ja loput hyvin hitaasti. Miten tuo edes kytketään? Saako raakavesijäähdytteistä eroteltua lohkosta tulevaa kuumaa vettä vai onko pakko ottaa pakoputkeen menevä vesi, jossa on myös termostaatin ohi mennyt kylmä vesi. Noiden sekoitus lienee n. 10 astettu kuumempaa kuin merivesi. Pakoputkessa tuo sitten kuumenee kädenlämpöiseksi.

        15-litranen lämminvesivaraaja on nopeasti kylmä kun tilalle tulee kylmää vettä kuumaa otettaessa. Noin pienellä varaajalla on hyvä saada käyttövesi paljon kuumemmaksi kuin se 50-55 astetta, joka hanasta otetaan. Omassa veneessä on 24 litran varaaja sekoittimella. Sillä tiskaa jo hyvin ja aamullakin tulee vielä lämmintä vettä.

        Joo, investoit johonkin 15-vuotta vanhaan raakavesijäähdytteiseen moottoriin 800 euroa työt ja huomaat parin vuoden päästä että raakavesi hajoitti lopullisesti sen koneen, jonka piti kestä 20 vuotta. Tosi kannattava investointi. Ensin on koneeseen kerrytetty krustia 15 vuotta matalammalla lämpötilalla ja sitten se huuhdellaan korkealla lämmöllä pois...


    • Varaajat usein lämpiää myös sähköllä, jolloin sen voi aina kuumentaa, kun käy maasähkön piirissä. Sitten kun lähtee satamasta moottorista tuleva 60-asteinen vesi viilentää sen.

    • Isot_lämpöerot

      Yanmarin merivesitermostaatti aukeaa muistaakseni 36 asteessa, Muutin Yanmarini makeavesijäähdytteiseksi Martecin sarjalla vajaat 10 vuotta sitten. Ylikuumenemishälytin vaihtui samalla 63 asteessa hälyttävästä 95 asteessa hälyttäväksi.

    • ehkäjoskuitenkin

      On mahdollista vaihtaa termostaatti aukeamaan korkeammassa lämpötilassa. Meidän murtovesissämme koneen ikä ei lyhene merkittävästi. Raakavesitermarit on tehty suolaisia meriä varten ja ne aukeavat matalassa lämmössä jottei syntyisi kiteitä.

    • Skyllaristi

      Minä olen asentanut Skyllaani vanhasta asunntovaunusta puretun kaasulla toimivan vesikiertoisen lämppärin missä myös lämminvesivaraaja. Kaikki. tarvittavat varusteet kuten lämpöpatterit ja automaattitermostaatti tuli mukaan kaupassa.Maksoin koko hoidosta 300 Eur.Hieman lisäkuluja tuli letkuista ja klemmareista. Asensin kokonaisuuden itse ja on toiminut kuin unelma nyt 7 vuotta. Ainoan minkä olen vaihtamaa joutunut on kiertovesipumppu mutta sopivia löytyy halvalla autohajoittamoista. Mukana oli myös sähköpatruuna mikä on kätsä kun kytkeytyy maasähköön. Lämpöppannun merrkki on Primus.

      • Kannattaa olla varovainen, sillä saattaapi mennä liekki huonosti, jos vehjettä ei ole suositeltu venekäyttöön. Ne ei ehkä pidä kallistuksesta.


      • Skyllaristi
        Bossu kirjoitti:

        Kannattaa olla varovainen, sillä saattaapi mennä liekki huonosti, jos vehjettä ei ole suositeltu venekäyttöön. Ne ei ehkä pidä kallistuksesta.

        Ehdottomasti pitää olla vaovainen aina kun ns avoliekki käytössä. Kyselin eräältä asutovaunujen huoltamosta miten sellaisten keinuvien liikkeiden kanssa on. sanoivat että kyllä se Primuspannu sen sietää, moni karavaanari kuulema myös ajossa syksyisin sitä käyttää vaikkei varsinaisesti suositella. Miä asensin sen alunperin sellaiseen hyvään tilaan missä sai hoidettua 50 mm erikoisvilla eristeillä kunnon suojauksen. Purjehtiessa se harvoin on ollut päällä, joskus kun sademärkiä vaatteita on kuivatellut. Kun vierasvenesatamassa on niin aina käytän sitä sähköpatruunalla. Luonnonsatamissa kaasua tulee poltettua mutta useimmiten hakee sellaisen suojaisan luonnonsataman jottei tarvii punkassa keikutella.
        Ennen kuin otin lämppärin käyttöön kaasuasennusluvan omaava kaveri kaikki kytkennät tarkisti ja joka kevät teen letkutarkastukset huolellisesti.


    • KaasuVaatiiEnemmän

      Veden lämmittämiseen on sitä varten tehtyjä dieselillä toimivia lämmittimiä. Se voisi olla yksi vaihtoehto. Kaasukin on ihan OK, mutta se vaatii enemmän asennukselta, jos sen tekee oikein.

      Täällä on aina tuon tuostakin hemmoja, jotka väittävät rakennelleensä vanhasta traktorista, kaasuhellasta ja TV:n kuvaputkesta mitä ihmeellisimpiä virityksiä. Ne ovat trolleja eikä niillä ole merinäköalaa satti sitten venettä.

      • Binar 5 diesellämmitin, ei maksa pähkinöitä.

        https://www.heater.fi/fi/binar-5c-diesellammitin.html

        Laitat sen lämminvesivaraajaan vaan paisuntasäiliön kanssa sarjaan. Samaan voi heittää vaikka kennopuhaltimen. Aina kun tarvii vettä, paina nappia, vartti ja pytty on kuumana. Samalla saa halutessaan veneenkin lämpimäksi. Jatkuvassa lämmityskäytössä ei kyllä toimi, mutta tuossa vosii toimia.


      • Hhyyode3
        vanhami kirjoitti:

        Binar 5 diesellämmitin, ei maksa pähkinöitä.

        https://www.heater.fi/fi/binar-5c-diesellammitin.html

        Laitat sen lämminvesivaraajaan vaan paisuntasäiliön kanssa sarjaan. Samaan voi heittää vaikka kennopuhaltimen. Aina kun tarvii vettä, paina nappia, vartti ja pytty on kuumana. Samalla saa halutessaan veneenkin lämpimäksi. Jatkuvassa lämmityskäytössä ei kyllä toimi, mutta tuossa vosii toimia.

        Missä kohtaa merivesijäähdytteisessä moottorissa on paisuntasäiliö?


      • EiköhänTuossa
        Hhyyode3 kirjoitti:

        Missä kohtaa merivesijäähdytteisessä moottorissa on paisuntasäiliö?

        Vanhami yritti varmaan sanoa, että systeemissä pitää olla paisuntasäiliö. Eli se myös hankintalistalle varaajan kanssa.


      • Hhyyode3 kirjoitti:

        Missä kohtaa merivesijäähdytteisessä moottorissa on paisuntasäiliö?

        Moottoria ei tuossa patentissa laitettaisi kiertoon ollenkaan. Vain varaaja ja lämmitin ja ehkä kennopuhallin, jos haluaa. Aina pitää suljetussa systeemissä olla paisuntasäiliö. Aina saa lämmintä vettä.

        Toinen vaihtoehto on sitten Eberspächer hydroplate. Se on laite, jossa on levylämmönvaihdin samassa paisuntasäiliön ja glykolipytyn kanssa. Hinta menee sitten pariin tonniin lämppärin kanssa....

        https://www.heater.fi/fi/eberspacher-hydroplate-lampiman-veden-kehitin.html


      • Pentryvettä
        vanhami kirjoitti:

        Binar 5 diesellämmitin, ei maksa pähkinöitä.

        https://www.heater.fi/fi/binar-5c-diesellammitin.html

        Laitat sen lämminvesivaraajaan vaan paisuntasäiliön kanssa sarjaan. Samaan voi heittää vaikka kennopuhaltimen. Aina kun tarvii vettä, paina nappia, vartti ja pytty on kuumana. Samalla saa halutessaan veneenkin lämpimäksi. Jatkuvassa lämmityskäytössä ei kyllä toimi, mutta tuossa vosii toimia.

        Kiitos vanhami, tästä täytyy jutella lisää, sillä vaikuttaa siltä että tuohon pikku dieseliin ei ole helppo kytkeä boileria.

        Koneeni on viimeisiä 2001 mallin edustajia ja melko vähän ajettu, joten en myöskään halua vaarantaa sitä tällä systeemillä.

        Kiitos vielä kaikille vastaajille hyvistä neuvoista ja vinkeistä. Luulen että näistä oli apua myös muille asiasta kiinnostuneille.
        Hyvää kevättä.


      • vaihtoehtoja

        Asensin Martecin makeavesisarjan Yanmar-pikkudieseliini joka oli silloin vajaa kymmenen vuotta sitten toiminut merivesijäähdytteisenä merellä n. 8 kesää. Sarja on hyvin helppo ja nopea asentaa paikalleen. Huuhtelin jäähdytyskanavat muutaman kerran, ja vielä myöhemmin uudestaan, ruostetta ei tullut kovin paljon. Makeavesisarjan asentamisen jälkeen moottori käy kuumempana, sekin on moottorille hyvä asia, ja siten sillä saisi lämmitettyä boilerinkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      144
      8179
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      43
      2191
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      26
      2082
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1708
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1637
    6. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      28
      1163
    7. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1081
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      1009
    9. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      995
    10. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      860
    Aihe