Octavia II TDI1.9 vs. 2.0

Diesel

Onko jollain kokemuksia maantieajosta:
Onko 2.0 hiljaisempi ?
Pystyykö 6.s vaihdetta käyttäämään meikäläisten maantienopeuksissa 80-90km/h ?
Kulutusero taitaa olla kaasujalasta kiinni?

Vaikea valinta!

21

4283

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sivu
    • Vertaa.fi

      1,9 kiihtyy ja kulkee hyvin, maksaa kohtuullisesti ja kuluttaa erittäin vähän.

      2,0 kiihtyy ja kulkee erittäin hyvin, maksaa enemmän ja kuluttaa 10 % enemmän kuin 1,9 TDI.

      Järkisyillä valinta on 1,9 TDI, mutta jos haluaa 2,0:n, minkä voi.

      • Ajelija

        Tuossa se totuus tiivistyy!

        2 litranen kone edustaa uusinta uutta mm. 4-venttiilikansi käsittääkseni. Toisaalta 1,9 on pitkään käytössä ollut ja hyväksi havaittu paketti, josta ns. lastentaudit jo hävinneet. Ja on riittävän hyvä käytännössä kaikkeen normaaliin ajamiseen.

        Eihän siinä mitä, jos on vara heittää pari tonnia lisää auton hankintaan niin 2 litranen se on silloin otettava. Mutta on se vähän psykologinenkin ilmiö: jos olis olemassa vielä se 2,2 litranen ja 180 heppanen tiisseli Skodaan, niin moni ostaisi sen koska sellainen olisi olemassa...


    • 2,0TDI

      Jossakin testissä ajeltiin sujuvasti 2,0TDI:llä kutosella 70 km/h, jolloin kierroksia on runsaat 1300. Kulkeehan se niinkin, mutta moottorin äänessä on silloin lievää jurnutusta. Itse vaihdan pienellä kuormalla kutoselle tuossa 80 km/h paikkeilla.

      • Kulutuksesi

        Millainen on tämän hetken kulutuksesi erilaisissa ajoissa 2-litraisella?


      • 2,0TDI
        Kulutuksesi kirjoitti:

        Millainen on tämän hetken kulutuksesi erilaisissa ajoissa 2-litraisella?

        TDI 2,0:n kulutus on ollut talviajossa tankkausten perusteella 5,8 l/100 km ja ajotietokoneen perusteella 5,2 l/100km (ajotietokone näyttää siis 0,6 l/100km liian vähän).

        TDI1,9 kulutti vastaavassa talviajossa 5,22 l/100km. 2,0TDI:n 5,8 l/100km on EU-normikulutukseen suhteutettuna samalla tasolla kuin 1,9TDI:llä ja juuri sillä tasolla, jolla sen oletinkin olevan.

        200 km kun ajaa maantiellä, 2,0TDI:n kulutus on keskimäärin 5,2 l/100 km (mukaanlukien ajorupeaman alun kylmäkäynnistys ja muutaman kilometrin kaupunkiosuus). Kesällä tuosta tippuu 0,5 l pois.

        Ajorupeamien pituudella, moottorin esilämmityksellä ja ajotyylillä on talvella vielä suurempi vaikutus kulutukseen kuin kesällä.


    • pihi

      2-litraisen ominaiskulutus (g/kWh) on pienempi kuin 1.9 litraisen. Jos ajat taloudellisesti, niin 2-litrainen kuluttaa vähemmän.

      • Tämän

        Farkussa tuon huomaa, siinä (EU) kulutuslukemat ovat jo aika lähellä toisiaan varsinkin kaupunkiajossa, maantiellä ero on hieman isompi.
        Tosin nämä vain paperiarvoja.


      • Laskutikku

        Kuten "pihi" tuossa mainitsee, ominaiskulutus kertoo, kuinka monta grammaa polttoainetta tuotettua tehoyksikköä kohti auton moottori kuluttaa (g/kW). Ominaiskulutus muuttuu, kun kierrosluku tai kuormitus muuttuu.

        Laskin ominaiskulutukset TM:n julkaisemien tasaisen vauhdin kulutustietojen perusteella kummallekin moottorille eri nopeuksilla:
        60 km/h: 1,9: 250 g/kW, 2,0: 260 g/kW
        120 km/h: 1,9: 226 g/kW, 2,0: 246 g/kW

        Kummankin moottorin ominaiskulutus laskee nopeuden noustessa, koska kuormitus kasvaa. Yleensäkin moottorit käyvät taloudellisimmin korkealla kuormituksella.

        2,0TDI:n ominaiskulutus on hieman korkeampi kuin 1,9TDI:llä, koska 2,0TDI:n suhteellinen kuormitus on pienempi kuin 1,9TDI:llä. 1,9TDI:llä on siis suurempi osa maksimitehosta pelissä - ja se laskee ominaiskulutusta.

        Tilanne kääntyy toisin päin, jos auton perään pannaan vaikkapa asuntovaunu. Silloin 1,9:n kuormitus nousee jo yli optimin, mutta 2,0:lla ollaan optimialueella eli ominaiskulutus jää pienemmäksi kuin 1,9TDI:llä.

        2,0:n suurempi kulutus 1,9:in verrattuna näkyy EU-normikulutuksissa, TM:n normikuluksissa ja tasaisen vauhdin kulutustiedoissa.


      • Laskutikku
        Laskutikku kirjoitti:

        Kuten "pihi" tuossa mainitsee, ominaiskulutus kertoo, kuinka monta grammaa polttoainetta tuotettua tehoyksikköä kohti auton moottori kuluttaa (g/kW). Ominaiskulutus muuttuu, kun kierrosluku tai kuormitus muuttuu.

        Laskin ominaiskulutukset TM:n julkaisemien tasaisen vauhdin kulutustietojen perusteella kummallekin moottorille eri nopeuksilla:
        60 km/h: 1,9: 250 g/kW, 2,0: 260 g/kW
        120 km/h: 1,9: 226 g/kW, 2,0: 246 g/kW

        Kummankin moottorin ominaiskulutus laskee nopeuden noustessa, koska kuormitus kasvaa. Yleensäkin moottorit käyvät taloudellisimmin korkealla kuormituksella.

        2,0TDI:n ominaiskulutus on hieman korkeampi kuin 1,9TDI:llä, koska 2,0TDI:n suhteellinen kuormitus on pienempi kuin 1,9TDI:llä. 1,9TDI:llä on siis suurempi osa maksimitehosta pelissä - ja se laskee ominaiskulutusta.

        Tilanne kääntyy toisin päin, jos auton perään pannaan vaikkapa asuntovaunu. Silloin 1,9:n kuormitus nousee jo yli optimin, mutta 2,0:lla ollaan optimialueella eli ominaiskulutus jää pienemmäksi kuin 1,9TDI:llä.

        2,0:n suurempi kulutus 1,9:in verrattuna näkyy EU-normikulutuksissa, TM:n normikuluksissa ja tasaisen vauhdin kulutustiedoissa.

        Kas vain, jäi edellisestä viestistäni ominaiskulutuksen laadusta h pois, eli ominaiskulutuksen laatu on g/kWh (polttoainetta tuotettua energiayksikköä kohti).


      • pirkka-audi

        nämä keskustelut auton kulutuksesta. Jos on autoon sijottanut n.25-30 tuhatta euroo, niin mitä merkitystä sillä on viekö se 1-2litraa enemmän vai vähemmän kuin joku toinen. Jos haluat säästää niin jätä se auto pihaan seisoon ja käy vaikka fillarilla kaupassa tai jossain muualla pari kertaa viikossa mikä on kohtuumatkan päässä missä muuten käyt autolla,polttoainekulutus 0, ruisleipää pala! Itse en jaksa murehtia polttoainekulutusta,kaikki menee mitä tankkaa ennenmin tai myöhemmin!


      • pihi
        Laskutikku kirjoitti:

        Kuten "pihi" tuossa mainitsee, ominaiskulutus kertoo, kuinka monta grammaa polttoainetta tuotettua tehoyksikköä kohti auton moottori kuluttaa (g/kW). Ominaiskulutus muuttuu, kun kierrosluku tai kuormitus muuttuu.

        Laskin ominaiskulutukset TM:n julkaisemien tasaisen vauhdin kulutustietojen perusteella kummallekin moottorille eri nopeuksilla:
        60 km/h: 1,9: 250 g/kW, 2,0: 260 g/kW
        120 km/h: 1,9: 226 g/kW, 2,0: 246 g/kW

        Kummankin moottorin ominaiskulutus laskee nopeuden noustessa, koska kuormitus kasvaa. Yleensäkin moottorit käyvät taloudellisimmin korkealla kuormituksella.

        2,0TDI:n ominaiskulutus on hieman korkeampi kuin 1,9TDI:llä, koska 2,0TDI:n suhteellinen kuormitus on pienempi kuin 1,9TDI:llä. 1,9TDI:llä on siis suurempi osa maksimitehosta pelissä - ja se laskee ominaiskulutusta.

        Tilanne kääntyy toisin päin, jos auton perään pannaan vaikkapa asuntovaunu. Silloin 1,9:n kuormitus nousee jo yli optimin, mutta 2,0:lla ollaan optimialueella eli ominaiskulutus jää pienemmäksi kuin 1,9TDI:llä.

        2,0:n suurempi kulutus 1,9:in verrattuna näkyy EU-normikulutuksissa, TM:n normikuluksissa ja tasaisen vauhdin kulutustiedoissa.

        Missä TM:n numerossa on mitattu Octavia II:n 1.9 TDI kulutukset?

        TDI-moottorin ominaiskulutuskäyrästä näkee, että moottorin hyötysuhde on parhaimmillaan hieman maksimi vääntömomentin yläpuolella suurella kuormituksella. 2-litrainen kykenee tuottamaan tuossa tilanteessa kW:t tehokkaamin kuin 1.9. Kiihdytys tiettyyn nopeuteen vaatii tietyn määrän energiaa. Sillä ei ole mitään merkitystä tehdäänkö se hitaasti vain nopeasti. 2-litrainen kykenee tekemään sen paljon nopeammin kuin 1.9-litrainen. Kiihdytyksen jälkeen 2-litraisella voidaan ylläpitää hieman matalampaa tasaista nopeutta ja keskinopeus on silti sama 1.9 litraisen kanssa. Juuri tässä tulee se säästö.

        Usein 2-litraisella tulee kuitenkin kiihdytettyä kovempaa ja pidettyä samaa vauhtia ja tarvittaessa jopa jarrutettua kovemmin loppupäässä. Tämän takia sen kulutus nousee helposti suuremmaksi.

        Siksi mainitsin "taloudellisesti ajaen".


      • Samu-75
        pirkka-audi kirjoitti:

        nämä keskustelut auton kulutuksesta. Jos on autoon sijottanut n.25-30 tuhatta euroo, niin mitä merkitystä sillä on viekö se 1-2litraa enemmän vai vähemmän kuin joku toinen. Jos haluat säästää niin jätä se auto pihaan seisoon ja käy vaikka fillarilla kaupassa tai jossain muualla pari kertaa viikossa mikä on kohtuumatkan päässä missä muuten käyt autolla,polttoainekulutus 0, ruisleipää pala! Itse en jaksa murehtia polttoainekulutusta,kaikki menee mitä tankkaa ennenmin tai myöhemmin!

        ...pieneen polttoaineen kulutukseen pyrkimisessä mielekästä haastetta, toiset eivät.. Mitäpä siitä sen enempää peistä taittelemaan. :)


      • Mieltä
        Samu-75 kirjoitti:

        ...pieneen polttoaineen kulutukseen pyrkimisessä mielekästä haastetta, toiset eivät.. Mitäpä siitä sen enempää peistä taittelemaan. :)

        Se on jokaisen oma asia mitä haluaa lukea, jos et kestä lukea kulutusjuttuja niin jätä lukematta !


      • tulee kalliiksi!
        pirkka-audi kirjoitti:

        nämä keskustelut auton kulutuksesta. Jos on autoon sijottanut n.25-30 tuhatta euroo, niin mitä merkitystä sillä on viekö se 1-2litraa enemmän vai vähemmän kuin joku toinen. Jos haluat säästää niin jätä se auto pihaan seisoon ja käy vaikka fillarilla kaupassa tai jossain muualla pari kertaa viikossa mikä on kohtuumatkan päässä missä muuten käyt autolla,polttoainekulutus 0, ruisleipää pala! Itse en jaksa murehtia polttoainekulutusta,kaikki menee mitä tankkaa ennenmin tai myöhemmin!

        Oma ocuni vie jotain 7..8 litraa sadalla. Jos käyn sillä kaupassa (n. 20km) kuluu noin puolitoista litraa bensaa. Se tekee alle kaksi euroa. Jos lähden fillarilla on aivan varmaa, että poikkean samalla baarissa. Saatan selvitä yhdellä mutta yleensä menee toinenkin olut. Se on jo melkein kympin! Eli kallista on, samoin kuin autoon "sijoittaminen":) Onkohan joku joskus saanut omansa pois sijoituksestaan...


      • Hintalaatumies
        pirkka-audi kirjoitti:

        nämä keskustelut auton kulutuksesta. Jos on autoon sijottanut n.25-30 tuhatta euroo, niin mitä merkitystä sillä on viekö se 1-2litraa enemmän vai vähemmän kuin joku toinen. Jos haluat säästää niin jätä se auto pihaan seisoon ja käy vaikka fillarilla kaupassa tai jossain muualla pari kertaa viikossa mikä on kohtuumatkan päässä missä muuten käyt autolla,polttoainekulutus 0, ruisleipää pala! Itse en jaksa murehtia polttoainekulutusta,kaikki menee mitä tankkaa ennenmin tai myöhemmin!

        "Jos on autoon sijottanut n.25-30 tuhatta euroo, niin mitä merkitystä sillä on viekö se 1-2litraa enemmän vai vähemmän kuin joku toinen."

        Merkitseehän se hyvänen aika paljonkin.

        Yleensä auto liisataan kolmeksi vuodeksi tai ostetaan vähintään yhtä pitkäksi aikaa. Kuvitellaan, että autolla ajetaan maltilliset 25000 kilometriä vuodessa. Jos toinen auto kuluttaa 6,5 litraa ja toinen 7,5 litraa, niin siinä ajassa ero kasvaa jo yli 1000 euron. Ja mitä herkkuja sillä 1000 eurolla saisikaan lisää autokauppaa tehdessä? Onhan sekin jo sentään merkittävä osuus kokonaishinnasta ja paljon isommaksi se vain kasvaa jos kulutus ero on 2 litraa tai ajokilometrejä kertyy enemmän niin kuin varsinkin dieseleillä on tapana.

        Toinen vähintään yhtä tärkeä seikka on tietenkin ympäristökysymykset, ja jos auto kuluttaa vähemmän se tuo myös itselle paremman mielen.


      • Huvittelija
        pirkka-audi kirjoitti:

        nämä keskustelut auton kulutuksesta. Jos on autoon sijottanut n.25-30 tuhatta euroo, niin mitä merkitystä sillä on viekö se 1-2litraa enemmän vai vähemmän kuin joku toinen. Jos haluat säästää niin jätä se auto pihaan seisoon ja käy vaikka fillarilla kaupassa tai jossain muualla pari kertaa viikossa mikä on kohtuumatkan päässä missä muuten käyt autolla,polttoainekulutus 0, ruisleipää pala! Itse en jaksa murehtia polttoainekulutusta,kaikki menee mitä tankkaa ennenmin tai myöhemmin!

        Kulutuksesta ja monesta muusta autoasiasta keskustelu on itselleni suurta huvia, vaikka ko. asioila ei olekaan Aristoteleen mielestä mitään merkitystä. Joku katsoo telkkaria, joku juo kaljaa, joku keskustelee autoista.

        Ja jotkut harrastavat masokismia lukemalla ärsyttäviä keskusteluja !


      • Laskutikku
        pihi kirjoitti:

        Missä TM:n numerossa on mitattu Octavia II:n 1.9 TDI kulutukset?

        TDI-moottorin ominaiskulutuskäyrästä näkee, että moottorin hyötysuhde on parhaimmillaan hieman maksimi vääntömomentin yläpuolella suurella kuormituksella. 2-litrainen kykenee tuottamaan tuossa tilanteessa kW:t tehokkaamin kuin 1.9. Kiihdytys tiettyyn nopeuteen vaatii tietyn määrän energiaa. Sillä ei ole mitään merkitystä tehdäänkö se hitaasti vain nopeasti. 2-litrainen kykenee tekemään sen paljon nopeammin kuin 1.9-litrainen. Kiihdytyksen jälkeen 2-litraisella voidaan ylläpitää hieman matalampaa tasaista nopeutta ja keskinopeus on silti sama 1.9 litraisen kanssa. Juuri tässä tulee se säästö.

        Usein 2-litraisella tulee kuitenkin kiihdytettyä kovempaa ja pidettyä samaa vauhtia ja tarvittaessa jopa jarrutettua kovemmin loppupäässä. Tämän takia sen kulutus nousee helposti suuremmaksi.

        Siksi mainitsin "taloudellisesti ajaen".

        Kiitokset "pihille" ! Nyt mentiin omasta mielestäni supermielenkiintoiselle alueelle - jonkin muun mielestä superturhalle ! Itselläni ei valitettavasti ole nimenomaan ko. moottoreiden ominaiskulutuskäyrästöjä, vaan olen käyttänyt saksalaista TDI-yleiskäyrää, tehnyt siihen moottorikohtaiset sovitukset eri vaihteille ja ajovauhdeille ja mallintanut eri autoille energiankulutusyhtälöt, jotka ovat sopineet aika hyvin yhteen TDI-yleiskäyrän kanssa.

        Mutta voit arvata, että olisin todella ilahtunut, jos saisin tietää, mistä ko. TDI-käyrästöt löytyisivät - tai voitko toimittaa ne jotenkin minulle. Sitten voitaisiin pureutua ko. moottoreiden erityispiirteisiin mahdollisimman syvällisesti.

        VAG-moottoreiden kulutustietoja olen ottanut milloin VW-testeistä, milloin Skodatesteistä eikä esim. 1,9TDI-tietoja minulla ole Octaviasta vaan Golfista. Mainittakoon, että ainakin 2,0TDI:llä ko. autojen välitykset ovat samat, joten oletan, että suurta eroa ei ole 1,9TDI:nkään kohdalla. Octavia on hieman painavampi, mikä pitää tietenkin liike-energian mallinnuksessa ottaa huomioon. Ominaiskulutuskäyriin autojen painot, välitykset ja ilmanvastuskertoimet eivät toki vaikuta, mutta ne vaikuttavat, jos tarkastellaan kulutusta tietyillä vauhdeilla.

        Mutta tähän aiheeseen kun päästiin, pitääpä tarkentaa laskelmia - ja jos vielä ne TDI-ominaiskulutuskäyrästöt jostain saisi !


      • pihi
        Laskutikku kirjoitti:

        Kiitokset "pihille" ! Nyt mentiin omasta mielestäni supermielenkiintoiselle alueelle - jonkin muun mielestä superturhalle ! Itselläni ei valitettavasti ole nimenomaan ko. moottoreiden ominaiskulutuskäyrästöjä, vaan olen käyttänyt saksalaista TDI-yleiskäyrää, tehnyt siihen moottorikohtaiset sovitukset eri vaihteille ja ajovauhdeille ja mallintanut eri autoille energiankulutusyhtälöt, jotka ovat sopineet aika hyvin yhteen TDI-yleiskäyrän kanssa.

        Mutta voit arvata, että olisin todella ilahtunut, jos saisin tietää, mistä ko. TDI-käyrästöt löytyisivät - tai voitko toimittaa ne jotenkin minulle. Sitten voitaisiin pureutua ko. moottoreiden erityispiirteisiin mahdollisimman syvällisesti.

        VAG-moottoreiden kulutustietoja olen ottanut milloin VW-testeistä, milloin Skodatesteistä eikä esim. 1,9TDI-tietoja minulla ole Octaviasta vaan Golfista. Mainittakoon, että ainakin 2,0TDI:llä ko. autojen välitykset ovat samat, joten oletan, että suurta eroa ei ole 1,9TDI:nkään kohdalla. Octavia on hieman painavampi, mikä pitää tietenkin liike-energian mallinnuksessa ottaa huomioon. Ominaiskulutuskäyriin autojen painot, välitykset ja ilmanvastuskertoimet eivät toki vaikuta, mutta ne vaikuttavat, jos tarkastellaan kulutusta tietyillä vauhdeilla.

        Mutta tähän aiheeseen kun päästiin, pitääpä tarkentaa laskelmia - ja jos vielä ne TDI-ominaiskulutuskäyrästöt jostain saisi !

        Noita ominaiskulutuskäyriä on pirun hankala löytää netistä, vaikka minusta ne olisivat kaikkein mielenkiintoisimmat.

        Eräs autoinsinööri kaverini on pitävyt koulutusta VW:n moottoreista. Sain häneltä prujuläjän, jossa oli usean TDI-moottorin käyrät ja muuta mielenkiintoista.


      • Laskutikku
        pihi kirjoitti:

        Noita ominaiskulutuskäyriä on pirun hankala löytää netistä, vaikka minusta ne olisivat kaikkein mielenkiintoisimmat.

        Eräs autoinsinööri kaverini on pitävyt koulutusta VW:n moottoreista. Sain häneltä prujuläjän, jossa oli usean TDI-moottorin käyrät ja muuta mielenkiintoista.

        Olisko mitenkään mahdollista saada noita käyriä vaikka liitetiedostoskannauksina tai fakseina ? Kuulun nimittäin ominaiskulutuskäyräfriikkeihin kuten sinäkin enkä ole ko. käyriä onnistunut saamaan mistään käsiini.


      • Huvittelija kirjoitti:

        Kulutuksesta ja monesta muusta autoasiasta keskustelu on itselleni suurta huvia, vaikka ko. asioila ei olekaan Aristoteleen mielestä mitään merkitystä. Joku katsoo telkkaria, joku juo kaljaa, joku keskustelee autoista.

        Ja jotkut harrastavat masokismia lukemalla ärsyttäviä keskusteluja !

        Noihin kulutus systeemehin ja muihin on joskus ihan teoreettisestikkin paneutua kunnolleen..oli sillä sitten oikeesti käytännön kanssa tekemistä suurestikkaan tai ei :)

        Toi edellinen kommentti oli kyllä paras...vai jotta masokistit lukee näitä vistejä! :)))))))))))))


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7735
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1945
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1910
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1633
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1555
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      988
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      889
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      820
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      802
    Aihe