Tyhmä kysymys

HorizonDeVer8

Hei

Elikkä meille tuli korkeakoulussa tehtäväksi kerätä oma kuvapankki (ihan mitä tahansa kuvia: netistä, omia otoksia, lehdistä leikattuja jne.). Meidän pitää lähettää jostain syystä otoksia omasta kuvapankista opettajalle koulun Optiman kautta. Omat kuvani olen koonnut netistä ja myöh. kun sitä kasvatan lehdistä.

Mietin vain, pitääkö kuvapankkiin laittaa lähdeluettelo? Joskus tunnilla oli puhetta että ei välttämättä, koska kuvapankki tulee omaan käyttöön (ja niitä usein käytetään vain läpipiirtämiseen ja luonnosteluun eivätkä välttämättä mene julkiseen levitykseen).

Mikä on teidän mielipide? Mietin vain, koska meidän koulun Optiman kautta jos jotain sinne laittaa, se menee urkund- plagiointiohjelman kautta (tosin korkeakouluni nettisivuilla puhuttiin vain tekstistä).

Miten on? Pitääkö laittaa lähteet vai ei?

7

271

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • väldisti

"eivätkä VÄLTTÄMÄTTÄ mene julkiseen levitykseen"

Välttämättä = lähdeluettelo laitettava

• Laitoin kyllä lähdeluettelon - meni ikä ja terveys etsiessä kuvien oikeita linkkejä. Ja kuvia oli monta kymmentä!

Siis tosiaan ohjeistuksena meitä on neuvottu, että toisen kuvaa ei saa laittaa minnekään ilman toisen lupaa (ellei kuvaa ole mittavasti muutettu) tai käyttää omanaan ilman toisen lupaa - pitää laittaa viitteet/lähteet.

Käytin välttämättä sanaa siksi, että joskus voi käydä vahinkoja. Tuskin kukaan tahallaan.

Entäs sitten tekstilähteet? Riittääkö jos aineen loppuun laittaa listan lähteistä? Omassa yhdessä tutkimustekstissä tuli käytettyä monia lähteitä, koska varsinaista tietoa aiheesta löytyi sirpaleisesti vähän kaikkialta. Tein siis eräänlaisen synteesin päässäni näistä lähteistä ja omin sanoin kirjoitin kuten olin asian ymmärtänyt. En siis suoraan viitannut lähdetekstiin vaan kokosin tietoja kuin palapeliä, mut omin sanoin. Nyt kyllä tuli semmonen kuumotus, että olinko vahingossakaan liian suorasti kirjoittanut parista lähteestä, niin että sen vois nähdä plagiointina (ja mä kun kerkisin palauttaa tekstin). Kirjoitin tutkimusta/kirjoitusta öitä myöten, huonosti nukutun öin noin viikon, koska tiedon kokoamisessa meni niin paljon aikaa. Voi ei. Tosin kyseessä on yhen kurssin harjoitustyön (ei työharjoittelu, kandi, Pro gradu jne. Me siis "leikitään" ammattilaisia tällä hetkellä ja tutustutaan siihen miten useimmat työprojektit etenee) tutkimusosio, mikä on vain pikkusiivu koko projektista. Lisäksi olen vasta omien opiskelujeni alussa, niin kursseja tieteellisestä kirjoituksesta ei oo kerennyt tulla. Tosin yhdellä toisella kurssilla meidän piti tehdä tutkimusta myös ja mun takaraivossa pakotti sama tunne että olisinko vahingossakaan vahingossa plagioinut - mut sain 5/5. Niin ei kai sitten.

• DoctorNo

Onpa ihmeellistä opiskelua. Opiskelijan oppaassa on kerrottu miten tiedekunta vaatii lähdeviittauksien merkinnät. Itse käytän Wordissä oletuksena APA:aa ja muutan tarvittaessa kiinteäksi, muokattavaksi tekstiksi. Sitä ennen kannattaa luoda lähdeluettelo Wordin automaattitoiminnolla. Tekstin sisällä yleensä merkkaa se, lainaatko kappaleen, lauseen ja itse lähdeluettelo paljastaa lähteet. Näissä on kuitenkin eroja.

• Siis itsekkin olen tätä vähän ihmetellyt, kun ohjeistukset vaihtelee vähän miten sattuu eri opettajien kanssa, eri tiedekunnissa jne. vaikka "yleiset" ohjeet on oman yliopistoni nettisivulla. Meille annetaan ymmärtää, että nämä ohjeistukset olisi tiukkoja, mut jossain ei sitten ollakaan. Tosin meille on sanottu että kandi ja pro gradu vaiheissa niitä todellakin syynätään.

En sitten tiedä johtuuko siitä, että valmistun taiteen kanditaatiksi maisteriksi. Opiskelen siis taiteiden tiedekunnassa.

Tosin kuulemma urkundia käytetään opiskelijoiden ohjaamisen apuna (eli jos näyttää siltä että jokin kohta näyttää plagioinnilta, niin siitä kerrotaan opiskelijalle ja ohjataan oikeenlaisessa kirjoitustyylissä ja asia korjataan - siitä ei välttämättä tule rangaistusta ellei sitten ole ihan tahallaan plagioinut).

Urkundiinkin kuulemma pitäisi opettajien laittaa se opiskelijan teksti. Vai meniköhän toistepäin?

Ainoa asia mikä yliopisto-opiskelussa mättää on se, että kaikki tuntuu niin tehottomalta. Aina jos tarvitsee kysymykseen vastausta sanotaan, että ohjeet löytyy sieltä ja sieltä (usein netistä). Ja nekin on monissa eri osoitteissa - ei yhdessä kattavassa. Mutta netissä olevasta ohjeistuksesta en saa vastausta omaan kysymykseeni. En tiedä olenko sitten jonkinlainen pilkunnussija kun ohjeistuksissa ei ole huomioitu poikkeuksia ja poikkeuksien poikkeuksia. Usein mulla nousee mieleen kysymyksiä juuri näistä.

• TTjaVV

Tehdäänkö tässä nyt eroa lainauksella ja "lainauksella"? Taitava "lainaushan" ei ole lainaus laisinkaan vaan ihka omaa tekstiä.

• Miälipire

Ihka oman tekstin oikeaksi validointi voipi olla himppasen vaikeaa.

• Varmaan kyse on "lainauksesta" eli periaatteessa teksti on omaa. Esimerkitkin keksin itse. Lähteitä on kätetty vähän kuin inspiraationa. Siis usein yhdessä kappaleessa on sekoitettuna tietoa monista lähteistä omin sanoin selitettynä - niin voi olla myös yhdessä lauseessa (tietoa monista lähteistä omin sanoin). En tiedä selvensikö mitenkään.

Nyt muistinkin että unohdin merkintä yhden kaavion kuvalähteisiin. Argh! V###u!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi palstalla paljon venäjä mielisiä?

Palstalle näyttää kerääntyneen varsin paljon venäjä mielisiä. Mistä tämä johtuu?
      Maailman menoa
      520
      5642
    2. Asianajaja Herman Ljungberg

Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä
      Maailman menoa
      125
      5229
    3. Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??

Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.
      Jyväskylä
      30
      2550
    4. Voiko nainen olettaa

Miehen maksavan treffeillä kaiken, jos kutsuu naisen treffeille?
      Ikävä
      408
      2244
    5. Minun on vaikea ymmärtää

Kuinka voin rakastua sinuun, tai siltä se ainakin tuntuu, kun koko ajan pyörit mielessäni. Emmekä me edes näe, eikä muut
      Ikävä
      40
      1400
    6. Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.

Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la
      Hybridi- ja sähköautot
      176
      1228
    7. Mikä on rakkain fantasiasi kaivatusta?

Ja kertoisitko sen hänelle?
      Ikävä
      68
      1175
    8. Harvinainen yhteiskuva! Anna Puu ja Jukka-rakas uudenvuoden yössä - Hän on Jenni Vartiaisen EX-mies

Laulaja, lauluntekijä Anna Puu on naimisissa tuottaja Jukka Immosen kanssa, joka on myös laulaja Jenni Vartiaisen ex. N
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1021
    9. Nainen, taidan inhota minua todella

tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll
      Ikävä
      73
      1011
    10. Teennäinen ihminen?

Eilen joku halusi ottaa siitä aihetta. Millainen ihminen on teennäinen? Joku mielikuva itsellänikin on, että sellainen
      Sinkut
      132
      958
    Aihe