Osa teistä on varmastikin lukenut TSH-kirjat ennen elokuvien katsomista (itse tein toisinpäin, joten haluaisin kuulla teidän ajatuksianne). Millaisia mielikuvia teille syntyi kirjan perusteella tarinan henkilöistä, maisemista ym.? Ja kun/jos katsoitte elokuvat, vastasivatko teidän mielikuvanne Peter Jacksonin näkemyksiä?
Tässäpä jotain jutuntynkää...
3
424
Vastaukset
- Ithil
Luin itseasiassa mooooonta vuotta ennen elokuvien katsomista ja tottakai hahmot olivat HIEMAN erilaisempia, kuten paikatkin. Mutta klonkku oli hyvin samanlainen kuin olin kuvitellut. Entit taas kuvittelin sellaisiksi vähemmän fyysisiksi....tavallaan muotoaan muuttaviksi...
Ja rautapiha oli pelottavan paljon sellainen kuin millaiseksi minä sen ajattelin. Kuten Aragorn (siinä tapauksessa näyttelijä teki kyllä aivan nappisuorituksen!)
Siltikkään elokuva ei ollut mitenkään huonompi kuin omat kuvitelmani. Päinvastoin. Vaikka kirja onkin kirjoitettu hyvin visuaalisesti ja sitä kautta asiat kuvittelee hyvin tarkkaan niin ei kuitenkaan niin hyvin etteikö filmiversiosta saisi paljon enemmän irti. (Kaikki yksityiskohdat, ilmeet, eleet...) Ja se oli mielestäni hyvä että tekemiseen oli todella panostettu. Sanomistakin toki löytäisi, mutta kun olin nähnyt elokuvat niin kyllä ihastuin.Ei kirjaa ja elokuvia voi pitää samana asiana.
Yksi syy varmaan siihen, miksi omat kuvitelmani joidenkin hahmojen ulkonäöistä tai paikoista ei eronnut niin hirvittävästi oli se, että elokuvassa visuaalista ilmettä suunnittelemassa olleet Alan Lee ja John Howe (meniköhän nimet oikein..?) Ovat aiemminkin tehneet sormusten herra kuvitusta, jotka tulivat tutuksi jo paljon ennen elokuvaa...- erikoistutkija
Itsekin ihmettelin elokuvien jälkeen miksi kaikki olikin niin tutun oloista, vaikka yleensä omat mielikuvani poikkeavat selvästi kirjafilmatisointien visuaalisesta ilmeestä. Syy oli varmaankin noiden kyseisten artistien, joiden työt olivat muokanneet omaa mielikuvaani Keski-Maasta jo ennakolta.
Vaikka elokuvat eivät mielestäni olleet mitään täydellisiä, täytyy kyllä olla tyytyväinen Jacksonin visuaaliseen näkemykseen. Varsinkin pahikset ja maantieteelliset paikat olivat todella huolella tehtyjä ja vastasivat omaa näkemystäni.
Kyllä ne Jacksonin näkemykset aika hyvin muistaakseni vastasivat omia kuvitelmiani. Aragornin tosin ajattelin vanhemman näköiseksi, eikä minun kuvitelmissani haltioilla ollut suippoja korvia. Kuolleiden kulkuteiden kummitukset eivät juuri vastanneet kuvitelmiani, vaikka olivatkin leffassa aika hienoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kantaa asetta
Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup665201Mies mitä ajattelet naisista?
Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.1293787Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?
Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua483194Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.652267Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.
Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu4501974Järkyttävä tieto Purrasta
Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.771678- 631375
- 641306
- 2611107
- 471082