Uuden talon ostaminen - meneekö mönkään?

jasfsde43fdsf

Mitä huomioitavia riskejä sisältyy, jos teen kaupat yksityisen rakennuspuolen pienyrittäjän kanssa valmistuvasta talosta. Käytännössä firman yksi mies tehnyt taloa yksin. Talo nyt harjakorkeudessa ja valmis syksyllä. Osa talosta pitäisi jo maksaa, jos sen itselleen haluaa. Itse suunniteltu perustalo, ei talofirmaa tms. takana. Mitä jos kyseinen firma menee nurin? ei ole ketään - kenelle reklamoi yms. Tuo nyt tuli minulle mieleen. Mitä muut ajattelette? Talo näyttää siis hyvältä , nykytekniikan mukaisesti rakennetulta kaikinpuolin. Voiko tässä kuitenkin mennä pahasti jotain mönkään? Kyseessä on meille kuitenkin isot rahat.

6

194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OnKokemusta

      Jättäisin väliin....usko pois,tulet nukkumaan yösi paaaljoon paremmin kun unohdat koko jutun.

    • montakysymystänousee

      Asiassahan ratkaisevat monet seikat.

      Mitä pankkisi sanoo ko. kiinteistön hankinnasta?
      Voithan sanoa, että pankki myöntää lainan vain muuttovalmista kiinteistöä vastaan.

      Miltä myyjän luottotiedot näyttävät?
      Oletko selvittänyt rakentajan taustoja, oletko seurannut ko. talon nousemista perustuksista saakka, onko kyseisellä rakentajalla alan pätevyys, onko hän tehnyt kunnollista työn jälkeä?

    • sfasdf

      en ole ollut mukana katsomassa, miten taloa on tehty perustuksien, salaojien , eristeiden yms. osalta. Ei mitään tietoa, sanaan vaan luotettava. Riskihän se tiety on, että alkaakin jossain vaiheessa paljastumaan, että asioita ei ole tehty riittävän hyvin ja jo valmiiksi kalliiseen taloon tulee edelleen vielä jotain kallista.
      Hitto, voi olla parempi asua vaatimattomammin ilman isoja lainahuolia.

    • reippaastivainostamaan

      Ostatpa uuden tai vanhan, yksityiseltä tai isoltakin yritykseltä niin aina on riski epäonnistua. Mutta onnistumisen mahdollisuus on onneksi nykyään vielä 80% isompi :)
      Itse tekisin tuollaisen kaupan siten, että myyjälle maksat 80 - 90% valmiusasteen mukaisesta arvosta. Eli maksat hieman vähemmän, mitä rakennus oikeasti maksaa sillä hetkellä. Ensimmäisestä maksuerästä sovit myyjän kanssa että 50 000 euroa siirretään sulkutilille, jonka rakentaja saa nostaa vasta sitten, kun talo on lopputarkastettu ja kaikki työt on hyväksytysti suoritettu. Tuo summa on eräänlaisena vakuutena siltä varalta, että joku jää kesken.

      Tietysti kaniin jätettävä summa täytyy suhteuttaa talon kokonaisarvoon. Jos talon hintalappu on 500 000 euroa, niin summan pitäisi olla isompi.

      Ja sopimuksen tekemiseen ei kannata käyttää muuta kuin asian osaavaa lakifirmaa. Itse väsätyt sopimukset nousevat riitatilanteessa itseään vastaan satavarmasti.

    • panzer

      Asiantunteva rakennusmestaripalvelu maksaa 1000€ päivässä mutta se hinta kannattaa maksaa kun on kysymys "viimeisenpäälle" arvioinneista. Suosittelen.

      • kor.jaus

        Heh, vai tonni päivässä. Tuohon toinen tonni-kaksi päälle, niis saat vastaavan mestarin omakotityömaalle puoleksi vuodeksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7658
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2842
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2422
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2155
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1819
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1563
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1426
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1424
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1349
    Aihe