Vastavuoroista sparrauskaveria?

Yksinturhayrittaa

Hei,

olen yksi meistä onnettomista joka on saanut päähänsä kirjoittaa kirjan (tiedän, tiedän...). Ilman ateljeekritiikkiä se on turhaa, joten onko pääkaupunkiseudulle toista kirjoittajaa, joka myös kaipaisi kritiikkiä? Toisin sanoen, sparraisimme toisiamme. Homman tietenkin pitää olla vastavuoroista. Lukisimme toistemme käsistä ja antaisimme siitä rakentavaa palautetta. Oma tyylilajini on ns. vakava taideproosa, siis mainstream-kirjallisuus. Genre-kirjallisuutta vastaan minulla ei ole mitään, mutta huomaa että fantasia/scifi jne. ei ole ominta alaani. Palautetta toki voin antaa noistakin tyylilajeista.

10

267

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minäkin_täällä

      Kerrotko enemmän itsestäsi, kuka olet ja mitä kirjoitat? Mikä on historiasi kirjoittajana ja oletko tottunut saamaan palautetta teksteistäsi? Kuinka laaja käsikirjoituksesi on, josta palautetta haluaisit?
      Oletko itse antanut palautetta aiemmin?

    • 8796950

      Vakava taideproosa ei ole mainstreamia.

    • kursseiltavoilöytyä

      Kirjoittajakursseilta yleensä löytyy kavereita sparraukseen, oletko käynyt kursseilla? Itselläni olisi aika korkea kynnys lähettää tekstejäni kenellekään nettituttavalle, mutta toivottavasti löydät sparrauskaverin.

    • Yksinturhayrittaa

      Olen 46-vuotias mies, koulutukseltani kirjallisuuden maisteri, siviilityöni ei liity taiteeseen. Käsikirjoitus tällä hetkellä n. 94 000 sanaa, siis romaani, tästä se ei enää juurikaan laajene, hioutuu lähinnä. Asun pääkaupunkiseudulla. Kirjoittajakursseilla en ole käynyt. Joo, vakava taideproosa ehkä ei ole mainstreamia, vaan eipä sotkeuduta semantiikkaan. En ole viime vuosina luetuttanut tekstejä, aikoinaan kyllä, siksi tänne tulinkin, ja olen myös antanut palautetta teksteistä. Aikoimaan ystäväpiirissäni oli kirjoittajia. Mutta nyt siis olen elämäntilanteessa jossa ympärillä ei ole kirjoittajia. Olen jatkanut kirjoittamista pitkän tauon jälkeen.

    • Kirjailija-3

      94 000 sanaa on liikaa. Sellainen tiiliskivi julkaistaan esikoiskirjailijalta vain jos se on poikkeuksellisen hyvä ja sen odotetaan myyvän paljon. Käsikirjoituksessasi on siis todennäköisesti runsaasti karsittavaa.

    • Suositus

      Kuulostaa että kirjasi on jo hyvässä vaiheessa. Mitä jos lähettäisit sen jollekin ammattilaiselle palautetta varten tai johonkin kustantamoon? Sparrauskaveri ei ehkä ole kovin hyödyllinen tässä vaiheessa enää, noin valmis teksti tarvitsee ammattimaisempaa palautetta.

    • romaanimielessä

      94 000 sanaa on sen verran paljon, että olisiko mahdollista jakaa se kahteen osaan? Jos tekstisi on julkaisukelpoista, kustantaja olisi enemmän kuin mielissään kirjoittajasta jolla on takataskussa toinenkin romaani. Kustantamothan haluavat nähdä kirjailijanuria, ei yhden romaanin kirjoittajia.
      Ikäsi ja taustasi sopisivat minulle hyvin sparrauskaverksi, mutta valitettavasti oma tekeleeni on vasta suunnitteluvaiheessa.

    • Yksinturhayrittaa

      Kiitos paljon kaikille kommenteista. tähtäimessä onkin että editoinnin (ml. karsimisen) jälkeen kevään lopulla lähettäisin kustantajalle. Ajattelin tietenkin myös toisten kirjoittajien hyötyä, siksi sana "vastavuoroinen". Tietenkin voi perustaa myös oman kirjoittajapiirin. Mutta kommenttinne ovat hyviä ja jään miettimään niitä. Alkup. ajatuksena oli että jos joku olisi samassa tilanteessa kuin minä, meistä olisi hyötyä toisillemme. Mikäli joku on edelleen kiinnostunut ajatuksesta, seuraan tätä triidiä josko tulee kommentteja. Ehkä pitäisi tavata aluksi, ettei täydy käsistä tuntemattomalle sähköpostina lähettää, heh.Nimimerkki "Romaanimielessä": sitten kun oma romaanisi etenee, harkitse asiaa. Nimim. Suositus. oletko itse käyttänyt ammattilukijaa ja jos olet, onko ketään jota suosittelisit?

      • Suositus

        En ole käyttänyt ammattilukijaa, omia kirjoituksia ovat lukenee lähinnä ystävät ja tuttavat, joukossa esim äidinkielenopettaja. Muistelisin että monet kustantamot suosittelevat ottamaan yhteyttä nuoren voiman liittoon tjsp jos haluaa kirjastaan palautetta mitä kustantamo ei pysty tarjoamaan. Tietysti sen voi tehdä jo ennemmin kuin lähestyy kustantamoa. Ota yhteyttä, selitä tilanne ja jos tuntuu että sieltä saa apua niin anna mennä! Tsemppiä!


    • Jos kiinnostaa voisin koittaa lukea ja antaa palautetta. En kirjoittele mutta edustan sitä joululahjaksi kirjoja ostavaa porukkaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2625
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1947
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1675
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1671
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1626
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1606
    8. 91
      1553
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      120
      1415
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe