pyhä birma, kokemuksia?

pyhäbirmako

Jouduin päästää viikko sitten rakkaan maatiaiskissamme viimeiselle matkalle, nyt asuntomme tuntuu tyhjältä, kun meillä asustaa enää yksi maatiaistyttö 9v.

Olen tässä vakaasti harkinnut pyhää birmaa ensimmäiseksi rotukissakseni. Ja nyt kiinnostaisikin tietää lisää ko. rodusta, lähinnä tavallisten ihmisten kokemuksia. Olen siis lukenut lähes kaikki "rotukuvaukset" ym, mitä googlesta olen löytynyt.

On siis ilmeisesti seurallinen, mutta kuitenkin rauhallinen kissa(?). Kuinka seurallinen kissa on, pärjääkö työpäivän mahdollisesti yksinään. Okei, meillä siis on jo ennestään tuo vanhempi kissaneiti, mutta entä jos siitä ei vain ole seuraa birmalle (luonne)?

Birmoilla ei myöskään ole aluskarvaa, niin kovasti kiinnostaisi vielä tietää turkista tarkemmin. Kuinka PALJON sitä karvaa siis oikeasti lähtee, vaikka harjaisi säännöllisesti kissaa? Hukunko siihen karvamäärään asunnossamme, vaikka imuroisin useammin (aivan jokapäivä ei onnistu, koska teen vuorotyötä) :).

Tässä siis muutamia kysymyksiä,joihin toivoisin vastausta:D.

-Ja vielä, on siis todella lähellä etten laitajo pentukyselyä menemään, joten toivon pikaisia vastauksia ja kokemuksia ;)

4

1735

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kikkaroita

      Birma on sellainen mukava seuraneiti joka tykkää seurailla meininkiä. Kulkee perässä ja istuu tapittamassa kun laitat ruokaa. Vähän sellainen huomaamaton kuitenkin, tulee syliin kun siltä tuntuu mutta ei vaatimalla vaadi huomiota (vrt. siamilainen). Hyvin kelpaa birmalle varmasti vanhempikin kissa kaveriksi :) Ei ole mikään yltiösosiaalinen sähköjänis joka kuole masennukseen jos omistaja onkin tössä 10h. Toki kaipaa sitä seuraa ja aktivointia sitten, mutta hyvä kun on kissakaveri kuitenkin.

      En osaa sanoa että nko tuo karvanlähtö paljon vaiko ei kun aina talossa ollut kissoja. Eipä se kai ole lisääntynyt tuon birman tulon myötä. Kunhan ruokavalio on kunnossa (el ipuutokset eivät aiheuta karvan pöllyämistä) ja harjailee säänöllisesti.

      Ja sitten vaan birmaa hankkimaan!

    • Alo1ttaja

      kiitos vastauksesta! Onko teillä monta birmaa?

      Vielä olisi yksi kysymys, kuinka paljon birmat maukuu/juttelee?

      • kikkaroita

        Vain yksi. Minulla on (ja on ollut) useita rotuja kun koetan löytää itselleni sitä oikeaa. Kieltämättä birma tuntuu vähän tylsältä itämaisen pitkäkarvan ja cornish rexin jälkeen :') Tuo meidän kolli ei kamalasti juttele, yleensä ruoka-aikaan "inisee" ja toisinaan saattaa maukua pari kertaa. Joidenkin birmat taas jutustelevat hyvinkin ahkerasti. Kannattaa liittyä facebookin Pyhä birma ryhmään :)


    • aloi1ttaja

      olen muistaakseni liittynyt ko. ryhmään, mutten halua kysyä siellä mitään, koska en halua että kaverini huomaavat viestini (on julkinen ryhmä:D), etenkin kun birma vasta harkkinnassa :).

      Sinun birma siis pärjää yksinään? MInua tuo asia niin huolestuttaa, teen kuitenkin vuorotyötä ja en kuitenkaan ole aivan kokoaikaa kotona :D. Olen kyllä valmis antamaan kissalle huomiota työpäivien jälkeen, mutta mietityttää sekin että vaatiiko sitten loppuillan huomiota... =).

      Tää kissarodun päättäminen on niin vaikeaaa, olin alkuun jo päättänyt että meille tulee ragdoll mutta sitten päädyinkin birmaan... ja olin jo päättänyt että birma on se meidän rotumme, mutta sosiaalisuus vielä mietityttää, ja jos meidän neitikissamme ei huolikkaan uutta perheenjäsentä meille :/. Nyt mietin brittikisssaakin, mutta sekin taitaa olla sosiaalinen... Birmakasvattajille olen useammalle jo viestiä laittanut, mutta kaikilta UROSpennut ehtineet mennä :(.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      414
      4252
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      137
      2851
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      130
      1978
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1370
    5. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      75
      1312
    6. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      174
      1278
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      51
      1272
    8. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      73
      1231
    9. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      53
      1041
    10. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      291
      970
    Aihe