KoivuPahka

PePe

Terve! En tiedä kuuluuko tämä asia tänne palstalle ollenkaan, mutta en muutakaan löytännyt.

Elikkäs, kesäpaikan pihassani kasvaa jättimäinen koivu jossa on mieletön pahka, todella iso. Sitä tässä kyselisinkin että mihin sitä kannattaisi tarjota ja missä niiden hinnat pyörii. Luulen ettei puu enää monia vuosia elä kun on jo niin vanha.

Kiitos.

7

9624

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hinta

Riippuu vähän koosta ja muodosta,mutta arvokashan pahka on. Annetaan nyt näkemättä arvio, ett muutama satanen nyt ainakin. Hinta riippuu tietenkin siitä, ettäse on täyttä puuta, eikä laho ole päässyt iskemään. Olen "törmännyt"moneen isoon pahkaan,
      muta valitettavasti ne on olleet lahoja sisältä. Varsinkin lahovaara on suuri, jos puu ei enää paljoa jaksa lehtiä tehdä.

• kyselijä

Haittaako se jos pahka on sisältä laho kun sisus kuitenkin monesti kaiverretaan pois?!?!??!?!

• kunto
        kyselijä kirjoitti:

Haittaako se jos pahka on sisältä laho kun sisus kuitenkin monesti kaiverretaan pois?!?!??!?!

Ei välttämättä haittaa, jos se on sisältä laho. Riippuu ihan siitä, mitä pahkasta meinaa tehdä. Kalusteiden teossa lahosta saattaa olla haittaa, samoin kuin jos laho ulottuu pintaan. Laitoin tuon lahojutun vain siksi, että usein isoissa pahkoissa tahtoo olla lahovikaa.
        Tietenkin pahkan voi jakaa useampaan pienempään osaan.

• PePe

Kyllä puu vielä jaksaa lehtiä tehdä jne, on vaan jo niin iso, että luulisi ettei se vuosia enää tikissään kestä. Olen melkovarma ettei tuo pahka laho sisältä ole. Laitan myöhemmin siintä kuvia nettiin ja mitat.

• PePe

Kiitoksia vastauksista!

Löysin yhden vanhan kuvan, joka kyllä valitettavasti on aika huono, mutta kyllä se jonkinlaisen yleiskuvan siintä antaa. Mittoja ei vielä ole, mutta ihan reilunkokoinen se on, voi vaikka olutpullon laskea kädestään sen päälle. Ja niin jotta mihinhän sitä kannattaisi kaupitella, jotta saisi puun iskeä haloiksi ja saunan lämpenemään.

http://personal.inet.fi/atk/lpr/pahka_huono_kuva.jpg

• hintaa

Hyvältähän tuo näyttää kaikin puolin ja jos oikein osaan arviota heittää, niin tuskin metristä halkaisijamitta paljoa heittää, ainakaan alaspäin.
        Kun sitten katkaiset, niin jätä runkoa pahkan ylä ja alapuolelle mahdollisuuksien mukaan 30 - 50cm. näin siksi, että kuivuu tasaisemmin, liikoja halkeilematta. Jos nyt heitän karkean arvion, niin 400€ voisi olla hyvä lähtökohta mahdollisesti enemmänkin voit siitä pyytää, mutta tuo 400 on hinta, jonka alittaviin tarjouksiin kannattaa suhtautua hieman varauksella. Tiedän, että tuollaisista on hyvinkin maksettu tuo 400€. Itse olen paljon pahkoista askarrellut ja himoinnut tuollaista isoa, mutta kun ovat harrastajalle olleet turhan tyyriitä. Lopullinen hintahan määräytyy kysynnän ja tarjonnan mukaan, eli jos joku tuota kovasti haluaa, niin on kyllä valmis siitä maksamaan, koska tuosta kun jotain tekee, niin hinta taasen "pompsahtaa" ylöspäin.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      89
      7259
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      35
      3841
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3440
    4. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2572
    5. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      209
      2433
    6. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      41
      2372
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      123
      2266
    8. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2179
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      24
      1888
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      41
      1846
    Aihe