Terve! En tiedä kuuluuko tämä asia tänne palstalle ollenkaan, mutta en muutakaan löytännyt.
Elikkäs, kesäpaikan pihassani kasvaa jättimäinen koivu jossa on mieletön pahka, todella iso. Sitä tässä kyselisinkin että mihin sitä kannattaisi tarjota ja missä niiden hinnat pyörii. Luulen ettei puu enää monia vuosia elä kun on jo niin vanha.
Kiitos.
KoivuPahka
7
9624
Vastaukset
- hinta
Riippuu vähän koosta ja muodosta,mutta arvokashan pahka on. Annetaan nyt näkemättä arvio, ett muutama satanen nyt ainakin. Hinta riippuu tietenkin siitä, ettäse on täyttä puuta, eikä laho ole päässyt iskemään. Olen "törmännyt"moneen isoon pahkaan,
muta valitettavasti ne on olleet lahoja sisältä. Varsinkin lahovaara on suuri, jos puu ei enää paljoa jaksa lehtiä tehdä.- kyselijä
Haittaako se jos pahka on sisältä laho kun sisus kuitenkin monesti kaiverretaan pois?!?!??!?!
- kunto
kyselijä kirjoitti:
Haittaako se jos pahka on sisältä laho kun sisus kuitenkin monesti kaiverretaan pois?!?!??!?!
Ei välttämättä haittaa, jos se on sisältä laho. Riippuu ihan siitä, mitä pahkasta meinaa tehdä. Kalusteiden teossa lahosta saattaa olla haittaa, samoin kuin jos laho ulottuu pintaan. Laitoin tuon lahojutun vain siksi, että usein isoissa pahkoissa tahtoo olla lahovikaa.
Tietenkin pahkan voi jakaa useampaan pienempään osaan.
- PePe
Kyllä puu vielä jaksaa lehtiä tehdä jne, on vaan jo niin iso, että luulisi ettei se vuosia enää tikissään kestä. Olen melkovarma ettei tuo pahka laho sisältä ole. Laitan myöhemmin siintä kuvia nettiin ja mitat.
- PePe
Kiitoksia vastauksista!
Löysin yhden vanhan kuvan, joka kyllä valitettavasti on aika huono, mutta kyllä se jonkinlaisen yleiskuvan siintä antaa. Mittoja ei vielä ole, mutta ihan reilunkokoinen se on, voi vaikka olutpullon laskea kädestään sen päälle. Ja niin jotta mihinhän sitä kannattaisi kaupitella, jotta saisi puun iskeä haloiksi ja saunan lämpenemään.
http://personal.inet.fi/atk/lpr/pahka_huono_kuva.jpg- hintaa
Hyvältähän tuo näyttää kaikin puolin ja jos oikein osaan arviota heittää, niin tuskin metristä halkaisijamitta paljoa heittää, ainakaan alaspäin.
Kun sitten katkaiset, niin jätä runkoa pahkan ylä ja alapuolelle mahdollisuuksien mukaan 30 - 50cm. näin siksi, että kuivuu tasaisemmin, liikoja halkeilematta. Jos nyt heitän karkean arvion, niin 400€ voisi olla hyvä lähtökohta mahdollisesti enemmänkin voit siitä pyytää, mutta tuo 400 on hinta, jonka alittaviin tarjouksiin kannattaa suhtautua hieman varauksella. Tiedän, että tuollaisista on hyvinkin maksettu tuo 400€. Itse olen paljon pahkoista askarrellut ja himoinnut tuollaista isoa, mutta kun ovat harrastajalle olleet turhan tyyriitä. Lopullinen hintahan määräytyy kysynnän ja tarjonnan mukaan, eli jos joku tuota kovasti haluaa, niin on kyllä valmis siitä maksamaan, koska tuosta kun jotain tekee, niin hinta taasen "pompsahtaa" ylöspäin.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t897259- 353841
- 453440
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402572- 2092433
- 412372
- 1232266
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292179Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241888- 411846